Skyltsöndag 432

                               
                              Hemligheten som ligger bakom Madeira-ölet. Tillverkning
                              är på gång. Vulkanisk jord är A och O samt lagom avstånd mellan sättöls-flaskorna.
                              Sen händer det saker när man har vattnat sitt öl-land. Då ploppar de upp..


Bloggvännen BP är förvaltare av temat Skyltsöndag och de andra som brukar delta i det mysiga temat har jag länkat till här: 


 

                    Direkt från öl-landen på Madeira, till Skåne någonstans, minns inte var jag var
                    där de tillverkar Purity Vodka. Flaskan var så läcker så den har fått hänga med ett tag


    Nästa resa bär av till Märket, fyrplatsen mellan Åland och Sverige. 
    Flaskorna är så vackra så jag nästan föll avsvimmad ner när jag såg dem...
    En brandfilt fanns till hands utifall att jag hade blivit överhettad av villhöver-begäret som uppstod


                                       Så är jag tillbaka på Madeira igen, i Faial...där det finns en speciell 
                                       typ av vätskeintagsmöjligheter.  Överallt och ingenstans står de till förfogande
                                       för den som törstar


                       På samma ställe, i Museu familia Teixeira, finns en mycket vacker kaffekanna
                       med små koppar bredvid. Kaffetåren den bästa är som det heter i någon visa


                      I ett annat hus stod min favoritwhisky men den fick jag inte röra...


      Ja, Margareta måste ju med. Den låg där bland vinflaskor. Mitt tredje förnamn är Margareta...


   Svisch, så är vi plötsligt på Quinta Furao i Santana, där de har vintunnorna märkta med en avbild av
   en iller
   Iller är furao på portugisiska


                 
                  Bakom Museu de Imprensa Madeira syns ett stort vinförråd...
                  Câmara de Lobos är staden där allt detta finns.

   Här är det snabba ryck, mitt i allt så är vi i Ponta da Sol. 

   Restaurante Cantinho Lugar de Baixo serverar öl, drycker och en hel del olika maträtter 




                                   I glaset fanns det banan-öl. Riktigt gott faktiskt och troligen också
                                   rätt starkt, för bloggskrivaren blev rätt snabbt glad i hatten
                                   Å andra sidan så krävs det inte mycket till för den saken
                                   Snurrig blir jag av klart och rent vatten också, i all synnerhet 
                                   detta vulkaniska madeiravatten. Jag brukar skylla på det där med
                                   vulkaniska...men jag är nog allra mest glad bara av att leva och ha det bra.



    På Onda do Sol drack jag vatten, min granne mitt emot drack Coca Cola. 
    Onda do Sol: solvåg, ungefär


   Nu klipper jag den drickbara tråden och visar den prego som jag åt. Jag klarade av att äta hälften, 
   resten blev en doggybag och dagens middag för oss två hemma hos oss.  

                                                         Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

åsa sa…
Skål 🥂 och välkommen 😄
Ett innehållsrikt inlägg 👍
👋/åsa
LillaSyster sa…
Rejäl macka du beställde!
Det är väl bäst när man är berusad av livet=)
Den där ölplanteringen är som min morfars planteringar i min barndom, man sår med tabletter från en tablettask och vips dagen därpå kan man gräva upp stora godispåsar =) Ha nu en fin eftermiddag - här blöter det på mer och mer
Gunnel sa…
Hahaha! Att jag inte tänkte på den odlingsmetoden så länge jag hade trädgård. Nu är det för sent. Ett mycket trevligt inlägg med allt drickbart. Ha en fin söndag.
åsa,

skål och tack! 😁
LillaSyster,

ja, det var verkligen en rejäl macka, prego. En hel måltid, jag flera måltider..
Det är bäst att vara berusad av livet. Det allra bästa.
Men se där, din morfar kunde konsten han också. Vilken morfar du hade!
Här regnar det också just nu, ovanligt men efterlängtat.
Ha det fint du med!
Gunnel,

ja, jag inser att jag också missade någonting väldigt väsentligt. I stället för spenat kunde jag ha odlat ölflaskor.
Tack och ha en fin söndag du med!
byblixtra sa…
Åh, det är så det går till när öl tillverkas. ;-)
De gröna gamla flaskorna är fina.
Det där kallar jag vinförråd! (bakom museet).
Fin bild på läckra ölglaset. Banan-öl? Det var något nytt.
Det var en rejäl smörgås men så räckte den ju till flera måltider.
Klurigt skylttema.
byblixtra,

ja, nu är hemligheten avslöjad! Så där ska man göra, lägg sättisar..och så är ölproduktionen igång. Säkert måste man vattna också..
Jodå, det kan man kalla vinförråd, haha..
Banan-ölet är riktigt gott. Nytt för min del också.
Pregon som smörgåsen heter här, var ändå den minsta man kan kunde beställa..och den räckte till både länge och väl.
Tack!
BP sa…
Snacka om en rolig och internationell Skyltsöndag. Den variationen är du nog ensam om den här Skyltsöndagen:-)
Googlade Purity Vodka, förstås. "Den framställs vid mikrobryggeriet på skånska Ellinge Slott, och det är Kuuttanens unikt utvecklade destilleringsprocess som tillsammans med de ekologiska råvarorna skapar världens mest prisbelönta vodka." Nu vet du var du har tagit bilden. Flaskan är verkligen läcker:-)
Dessa vattenfontäner eller vad man kan kalla dom finns även på Costa Blanca i Spanien. Måste dock medge att jag aldrig testat dom, fegis som jag är;-)
Ölen och speciellt glaset är då helt i min smak:-) Och den där mackan i storlek XXL OMG! Kul att den räckte för minst två måltider:-)

Tusen tack för alla länkar och din väldigt inbjudande Skyltsöndag - Skål:-)
BP,

tack!
Tack för att du googlade, nu minns jag ju, Ellinge slott,det var ju där vi var på besök. (2013, så det är tio år sedan)
Här är vattenoaserna mycket vanliga och kontrolleras av kommunerna. Väljer man en märkt "oas" att dricka ur eller att ta vatten från så är det ok.
Mackan var mäktig och mättande. Valde den minsta varianten och fick allt detta. Prisvärt verkligen.
Tack själv BP!

Geddfish ♥ sa…
Det var en smakfull skyltsöndag, jag gillade alltihop 😊
Förr så kunde jag samla på snygga tomflaskor som prydnad.
Det känns som om man serverar mycket större portioner mat utomlands. Här i Sverige kan man ibland undra om det där lilla dekorativa kan vara mättande? Förutom när man beställer på Thai-restaurang, förstås.

Ha det fint, kram!
Vilken härlig skyltning du bjuder på här :)

Hoppas det smakade bra med den rejäla "mackan" Prego och den goda ölen till.. Skål!

Ha en fin Söndags kväll! :)
KajsaLisa sa…
Jag har testat bananöl, men en brittisk, jättegod. Det där sättet att brygga öl är nog det knäppaste jag sett, men rolig bild. Troligtvis handlar det om efterjäsning på flaska sen gäller det att hålla temperaturen nere. En tradition som finns kvar från tiden innan kylskåp.
Bloggblad sa…
Åh, jag blir så sugen … finns det ingen liten skrubb i en vinkällare där jag kan hyra in mig?
Bloggblad sa…
Så imponerad av ölodlingen! 🍻
Geddfish ♥

Tack, ja, mycket smak ryms det i både flaskor och tunnor, glas och annat.
Även jag har den talangen, att samla på vackra tomflaskor, nu också men då för att lägga hemlagad likör i dem som jag delar ut åt grannarna när det blir jul. Tradition här. Själv dricker jag inte så gärna likör men traditioner ska följas. Portionerna här är mycket större än vad vi är vana med från Norden. Jag beställde den minsta varianten på Pregon...och ändå blev den alltför stor men doggy bag får man här också. God var den hur som helst, mycket mättande också.

Ha det fint du med Gerd. Kram!
Angelgirl,

tack!
Pregon som är ett mycket traditonellt bröd här, bakat på potatis, smakade mycket bra. Ölen drack jag på ett annat ställe men det smakade också bra. Skål!

Ha en fin måndag får jag säga i min tur! :)
Kajsalisa,

Kul att veta att även britterna kan. Och om några kan så är det väl just de som kan detta med öl.
Tror nog mest att fotot som jag stal på Internet är mest gjort på skoj, men ändå är det tänkvärt med din kunskap om efterjäsningen på flaska. Två flugor i en smäll här kanske? Efterjäsning och samtidigt lite roligt.
Bloggblad,

ska höra mig för om det finns plats för dig i en vinkällare någonstans
🤣. Troligen ordnar det sig rätt snabbt.
Bloggblad,

du kanske ska pröva öl-odlar-lyckan ute på ert sommarviste? 😉
christian sa…
Hahaha, idag fick man förutom den röda tråden även ett å annat gott skratt, bra skrivit å skyltat!
Har sett nån liknande skylt som din första, men undrar varför inte fler försöker.... ;)
Vodkaflaskan är riktigt häftigt, innehållet däremot klarar jag mig utan. Däremot skulle jag med glädje förfriska mig i en av alla "kranar" som ni tydligen har, det påminner en del om min barndom i Berlin, där det lite varstans fanns gröna pumpar som hade fantastiskt kallt vatten som smakade lite järn!
Du fick till en fin bild på bananölen, men kan man verkligen dricka det?!?
Sista bilden får det att vattnas i munnen....förstår att den räckte till fler luncher....

Ha en fin vecka!
Paula sa…
Hur kan det komma sig att jag blev akut törstig av att läsa ditt söndagsinlägg? Alltså jag har sandpapper i munnen, eller kan det vara jord? Jo kanske, torr jord...
Jag har ju ingen jordplätt annars hade jag lätt sparat några ölpavor och testat den nya odlingsmetoden, ekologisk och miljövänlig och allt du kan önska.Vodkaflaskan är superläcker, o visst gillade jag de stora pavorna också, men inte så jag skulle svimma på kuppen. Pregon såg rätt mäktig ut, och mycket deg när det är både under och över. Smarrigt värre, undrar vadden innehöll, ser ut som någon typ av kebabstrimlor?
Tack för törstsläckarna som gjorde mig än törstigare...
En otroligt vacker vodkaflaska. En sådan man gärna köper, bara för att...

Dock inte lika spännande som den isländska vodkan Black Death som levereras i en kista. https://www.ebay.com/itm/394749836146
Ditte sa…
Så många vackra flaskor och andra "kärl" som kan fyllas med dryck.Samlar på flaskor och även på en del glas. Gärna lite mer udda och med en själ. Och helst vill jag ju också att de är i bruk på ett eller annat sätt. Fastnade extra för flaskorna som kommer från Märket. Brukar ju passera den fyren lite nu och då. Men har aldrig varit i land där. Vill minnas att du varit det...
Kram
Märtha sa…
Min pappa var snäppet värre: han drömde om att konstruera en maskin där man stoppar in sädeskärvar i ena ändan - som ett tröskverk - och i andra ändan kommer fullvuxna grisar ut. En annan lika rolig gubbe tyckte att han kunde utöka det till färdiga skinkor och andra köttbitar... Jag har också sett folk sätta champagnekorkar i jorden, precis som ölflaskorna i potatisfåror som på bilden... Härligt hur associationer för en vidare!
wiper sa…
Så många fina flaskor och jag gillar öltunnor för jag har en själv som är från 1700-talet. Såna där väskeintag fanns även i Sverige när jag växte upp men dom var lite mer moderna och avskalade. Sen försvann dom helt plötsligt

Bananöl skulle passa mig också som älskar bananer ;) Undrar om sånt finns här på våra systembolag. Nu måste jag kolla upp

Den smörgåsen såg verkligen stor ut ;) som en hel lunch

Härligt inlägg som vanligt

Ha en skön onsdag
Kramar!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio