Mitt i veckan


 Mitt i triangeln ligger hon, fina Lobo Marinho...kl. 07.30. kl. 08.00 kastade hon loss och gick till Porto Santo.


    Ops, det var ett tag sedan det låg ett kryssningsfartyg i hamnen, sommaren går mot sitt slut, 
    när de stora kolosserna börjar göra besök här igen. M/s Ventura kom från Southampton,
    har nu kastat loss och är på väg till La Palma. Ombord finns 3351 passagerare som delar på 1177            besättningsmän
    

 På andra sidan gränden fortsätter byggandet.Taket är lagt på det första huset, nu ska det byggas våningar högre upp på det andra huset. Idag har betongpumpen fått jobba på 


Betongbilarna har gått i skytteltrafik och väntat i kö nere på stora vägen innan de har tagit sig in på gränden. En ut en annan in i jämn takt. 


    Snart kan vi inte se den vackra vita bougainvillean längre
    ...bäst att passa på och njuta för fulla muggar. 
    Ett nytt högt hus kommer att skymma den utsikten.Utsikten blir en helt annan.
    Allt är föränderligt, det gäller att ta vara på stunden medan stunden är.

  

    Idag åt vi färsk fisk ,fiskad här på Madeira. Chicharros...jättegott. 
    Nu har vi fått taggad tand så att säga

    Vi kommer att äta chicharros igen och igen. Taggmakrillen är en fisk i ordningen abborrartade fiskar.
    Trachurus trachurus är det vetenskapliga namnet. En mycket god fisk
    Detta med fisk från Madeira, vilt fångad fisk är ingen självklar sak längre. 
    Det mesta som säljs i fiskväg flygs in från andra länder. 
     Märkligt nog med tanke på att vi bor på en ö i Atlanten men 
    som på andra ställen i världen så har människan lyckats med (eller misslyckats  med)
    att utfiska sina vatten. 

    Ja, vi har ju rätt så varmt och skönt väder också förstås. 
    Ca 32 grader varmt i skuggan varje dag, orangevarning är utfärdad mot helgen till, 
    då ska temperaturen stiga ytterligare. Vatten och parasoll på terrassen är melodin. 
    Jag njuter, vi njuter.
   
    Ha det gott alla! 

                                        Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Ja tänkte inte på det att ni också märker på kryssningsbåtarna när årstider växlar. Idag hade vi dagg, det är väl ett tecken på att hösten närmar sig, men samtidigt känns det främmande då det är 39 grader på dagen. Blir så ledsen när alla de där tydliga exemplen poppar upp allt oftare, att vi förstår vår jord. Idag är det torsdag, så då blir det.... trumvirvel... en torsdagskram!
Gunnel sa…
Vi har verkligen olika väder. Här bar vräker regnet ner dag ut och dag in. Enda ljuspunkten...med sol..var min födelsedag. man kan bli deprimerad för mindre.
Märtha sa…
Hej från Borgå öster om Helsingfors där vi undgått skyfall och stormar, hade över 30 grader i måndags, men nu har helt sköna sommardagstemperaturer, 20 - 24. Nätterna är kyliga, vaknade cirka halv sju i skogssängen i morse, njöt av "värmen" och kollade temperaturen - +12! Sängen står på en bra plats, daggen känns inte. Igår morse gick jag direkt till löklandet från sängen, blev helt daggblöt om fötterna - lakanen var inte fuktiga alls! Men skådespel i näromgivningen har vi inte, skulle vara roligt med ett husbygge inom synhåll! Lugnt och fridfullt - och lite trist emellanåt... Ha det gott!
En gång har jag åkt med ett stort kryssningsfartyg. En upplevelse onekligen.
Och bygget bygger på, roligt att följa via dina bilder. Men synd att utsikten mot den vita bougainvillean försvinner. Ja det gäller att njuta.
Fisken ser god ut.
Anna i Portugal,

de börjar visa sig igen, två stora giganter kommer hit under augusti, sen sätter det fart ..
39 grader varmt, det är mycket det. Tack och lov för att ni har poolen nu och kan svalka er i den.
Ja, visst blir man ledsen, känner på något sätt att man är en av de där sista mohikanerna som fick vara med då naturen var natur, orörd, skön.
Trumvirvel härifrån också, torsdagskram!
Gunnel,

ja, verkligen, upp och nervända världen är det just nu. Hoppas att det svänger snart för er del igen. Hans ska väl ha vett att dra vidare, att bedarra.
Märtha,
ja, jag har förstått att det går vilt till i Norden nu men ni har tydligen en liten punkt i tillvaron som har klarat sig. Oj, + 12 grader i natt.
Daggen visar att hösten är på väg, sensommaren är ett faktum. Älskade daggmorgnarna när jag hade lagt degar på jäsning och gick ut i trädgården en stund innan utbakning.
Jag får nog visa flera fotografier från bygget, har många, kan dela med mig av. Ha det gott!
Anita,
jag kan förstå att det var en upplevelse att åka med ett stort kryssningsfartyg.
Utsikten blir en annan så småningom. Förhoppningsvis så planteras det många nya växter runt de nya husen.
Fisken var verkligen god, det blir absolut chicharros flera gånger här hos oss.
znogge sa…
Synd att den fina utsikten försvinner men förhoppningsvis får ni något annat fint att titta på. Allt förändras ju i alla städer.
Här har turister och sommargäster börjat lämna så det är mycket lugnare nu. Var sak har sin tid.
Så gott med nyfångad fisk!

Önskar en god kväll nu!
LillaSyster sa…
Mmmm så gott med färsk fisk =)
Det är bra att du njuter, just nu tittar solen fram efter senaste dygnets 30mm regn. Jag ska ta och klippa gräset nu. Kul att du lyckades få in ett helt kryssningsfartyg i den lilla triangeln ♡
Guldkryckan sa…
Nån gång blir det väl en kryssning här, stenabåtarna är ju rena barkbåten i jämförelse.

Jo, utfiskat är det lite varstans i dessa tider, stora trålare har tagit det mesta, man undrar ju.

Ha det nu jättebäst.
BP sa…
Till och med BBC visade de för Madeira ovanligt varma temperaturerna idag. Eller meteorologen tyckte det i alla fall.

Kan tycka lite synd om er. Jag menar vilken utsikt har ni kvar när det byggs höga hus runt er lägenhet. Visste ni det innan ni köpte lägenheten? Å andra sidan lär det ju dröja ett tag innan allt är klart, så det lär inte bli brist på bloggfoder det närmaste åren i alla fall.

Färsk och rökt makrill var min mans älsklingsfisk. Jag är nog mera ett fan av rökt sik och portugisiska espada, som troligen inte heller fiskas där längre...
Znogge,

det är inte särskilt mycket av utsikten som försvinner, men den vackra bougainvillean gör det. Jag är säker på att det kommer mycket annat vackert att titta på istället åt just det hållet.
Så brukar det bli den här tiden på året, alla drar iväg hemåt igen, mot skolor och jobb, lite vemodigt känns det jag men så är det . Livet består ju av flera årstider.
Jag önskar dig detsamma!

LillaSyster,

ja, det smakade verkligen gott.
Jag har läst om ert oväder i norden. Hans han kan han...
Tack ! 🤍
Guldkryckan,

var glad du åt Stenabåtarna, de här är stora som flytande megahotell.
Stora trålare har dammsugit våra hav och får tydligen fortsätta med det också.


Ha det jättebäst du med!
BP

ja, det är augusti och då brukar temperaturen gå i höjden. Det går nog an för oss som kan sitta under parasollet på terrassen, fattar inte hur alla män på andra sidan gränden står pall som jobbar 12 timmars dagar just nu. De är otroliga!

Oss behöver man inte alls tycka synd om. Vi kommer att ha det mesta av vår utsikt mot havet tilländå och det nya komplexet blir vackrare än det som fanns där tidigare. En grön soptipp mera eller mindre blir två hus ( 24 lägenheter) Nej, vi visste det inte, vår mäklare hade inte tagit reda på den biten, fastän det nog hade aviserats men vi skulle ha köpt lägenheten ändå. Det har varit ett fint äventyr så här långt och förhoppningsvis så fortsätter det på samma bra sätt även tiden ut innan husen är inflyttningsklara.

Bloggfoder finns, lita på det!
Espadan fiskas här fortfarande. Den finns ju på mycket djupa vatten och de har speciella fångstredskap för att få tag på den. Rökt sik är en dröm, men här finns inte sik alls, utan vi får söka upp någonting annat istället. Vi försöker alltid få tag på färsk fisk som fiskats här på ön. Odlad finns men helst vill vi ha fisk från havet.
Länge sen jag kikat in här. Känns rätt att det finns andra än jag som gillar 30+. Vi har haft 30+ och mycket fukt, typ thailandsvärme en kort snutt och jag njöt dessutom vid Yyteri havsytan. Jo jag vet inte mycket till fisk på Madeira men den gången vi var dit åt vi en djuphavsfisk som hette espada vill jag minnas. Det sades att den dog innan den kom till ytan. Kanske serveras den ännu där men kanske 25 år sen vi var dit.
Hantverkarglädje,

Allt har sin tid och roligt när du tittar in. Tittar in till dig jag också endera dagen.
Jodå, jag är glad i temperaturen, man kan hålla sig i skuggan..
Espada finns fortfarande till försäljning, fiskas nattetid här utanför. Helt rätt, den dör på vägen upp mot ytan.
Får nog göra ett inlägg om den någon dag, tror jag. Tack för inspirationen.
Ditte sa…
Skönt med dess fina dagar och där de går i sin lugna takt. Händelser kommer, passerar och går. Precis som livet i sig.
Säkert kommer kryssningsfartyen hela september men kanske i mindre skala.
Och roligt är det givetvis att följa husbygget på granntomten.
Önskar en fortsatt fin vecka.
Kram
Ditte,

visst är det så. Lugna sköna varma dagar. Vi tar dagen lite som den kommer just nu.
Kryssningsfartygen ökar på, två till ska komma under augusti och sedan sätter det sakta fart igen när Medelhavet stänger ner.
Önskar detsamma!
Kram
Susjos sa…
Vilket häftigt kryssningsfartyg! Nån gång vore det kul att få åka med ett sånt stort fartyg. Så ljuvligt ni har det nu på Madeira, dock inte kul om det blir för varmt förstås, men vatten och parasoll är ju inte dumt! Otroligt att fisk flygs in från andra länder när ni bor på en ö mitt i Atlanten, suck!

Ack ja, visst ska jag njuta av vår lilla prins i lekstugan, trots att vi knappt kommer upp i +15 grader nu i augusti, och himlen är jämngrå. Har en liten resa i värmen att se fram emot innan semestern är slut, det blir en bra avslutning på denna sommar!
Ha det gott!
Kram
Susjos,

nu börjar de att sakta mak visa sig igen de stora giganterna.
Jag upplever inte att det är alltför varmt ännu men så har vi ju möjligheten att ta det lugnare under vårt parasoll. De som jobbar tänker kanske annorlunda.
Ja, det är inte som det ska vara när fisk flygs in från andra länder. Men rovfisket, storfisket har gjort sitt. Vissa sorter får man tag på ibland när de små fiskebåtarna kommer i land med sina fångster. Det finns men inte alla gånger vildfisk. Odlad finns dock,

Njut av er lillprins. + 15 grader i augusti, världen är upp och ner. Såg att vädret ska ändra till det bättre igen hos er.
Ha det gott och lycka till med resten av semestertiden.
Kram
Tove sa…
Mitt i veckan så där till vardags i omgivningsläge och njut, det byggs och förändras och njutet finner nya vägar!
Underbara bilder - ja, när tycket jag inte det förresten :-)
Men de säger något om var vi är och vem vi är när de tas.
Så fint att umgås bildligt också!
Fisken där - tänka sig så konstigt att fiskens väg till matbordet blivit så!
Må gott och är fisk!
Tove,

Vardag mitt i veckan, exakt så. Jag gillar vardagar, de är nära en ...
Tack! 🤍
Så är det med foton, de avslöjar fotografen till en viss del.
Fiskens väg har sina vägar till matbordet. Vi köper allra helst madeiransk vildfisk fångad av fiskare i småbåtar. De smakar allra bäst. Ibland blir det dock en norsk lax också ,mums det med!
Må gott själv Tove!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio