Idag jeepar jag till det hela ....

Jeep Willys CJ 2 A, 1946


Vi var på bilutställning en av de sista dagarna i juli och givetvis ska jag dela med mig av läckerheterna från 1940-talet. Idag blir det en dag för jeepar...



    Alla gröna och sköna 


 Vi var inte ensamma och svärmade runt dem, en kvinna och en man bara poppade upp när jag skulle fotografera. De var från USA och där är de ju experter på det här med att poppa upp...det är väl där som popcornen föddes ?😉

 
    Själv minns jag en dråplig färd i en jeep på den åländska landsbygden då jag vara bara barnet..
    Min far, min mor och jag levererade på uppdrag av pappas arbetsgivare som också hade ett bageri,
    en stor bröllopstårta i flera våningar från Mariehamn till Lumparland, kanske tre mil från stan. 
    På den tiden fanns det inte asfaltvägar åt det hållet

                    Jeep Willys C/2 A 1947

    Det dammade rejält och även om bröllopstårtan var inpackad i en stor kartong 
    så var vi smått oroliga för att bröllopsfolket kanske skulle få smaka på lite grus...
    men det behövde inte vi bekymra oss för. Vi skulle bara leverera och fara tillbaka igen. 
    Förhoppningsvis så slank tårtan ner hur lätt som helst 


Det är Madeira Classico som höll sin årliga utställning i Jardim Quinta Magnolia, i år bilar och fordon från 1940-talet


    Visst är det något visst med jeepar eller hur? 



    Jag känner att jag villhöver en sådan  men tack och lov så blir det inte alltid som man villhöver.


 

    Här har vi ca 30 grader varmt i skuggan. Riktigt ljuvligt enligt mitt tycke.

    Ha en fin tisdag alla! 


                                               Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
Åååå!
Jag är uppvuxen med en grön CJ2a årsmodell 1947, dock inte i original färg. Den köpte vi 1982 och den rullar så bra ännu. Mamma och pappa åkte med den senast igår. Älskar ju min egna en CJ7 årsmodell 1980 den är heller inte i original. Du tack för härliga bilder =)
BP sa…
Dregel, dregel, dregel. Jag bara ÄLSKAR jeepar. Det är nåt visst med just dessa fordon. De är maffiga och på nåt sätt starka. Ser LillaSysters kommentar. Så hon håller med:-)
Skrattade gott åt er leverans av bröllopstårta - hahaha:-)

PS. 30 grader i skuggan!!! Helt okej för mig med, bara det fläktar. Här var det 23 grader och just blåsigt - ljuvligt väder för mig. DS.
Jossu sa…
Jag har inget större bilintresse egentligen, men bilar av äldre modell är svåra att motstå.
Vilken nervös biltur med bröllopstårtan. Jag hade nog mest oroat mig för ojämnheter med tanke på att den var flera våningar.
Susjos sa…
En spännande historia med tårtan!
När jag ser dina bilder på jeepar, tänker jag direkt på deckarserien "Ett fall för Vera" som jag just sett ett avsnitt av på TV!
Ha det gott!
Kram
Märtha sa…
Tja... Jeepar begriper jag mig inte på. Ler åt kommnetaren här ovanför, jag kopplar också ihop jeepar med Vera Stanhope, såg troligen samma avsnitt som Susjos ikväll! Här är också högsomamrvärme på dagarna, och behagligt på nätterna. Nu +15, jag skal ljust gå ut och lägga mig. Dagarna går vid diverse grytor, vattnade t.o.m. lite grönsaksland idag, regnet "lossnar" inte där ovanifrån. Undrar om jag alls hinner skriva något blogginlägg nästa vecka. Nu på lördag försöker jag, men sen hopar "jobbet" sig... Den som lever får se...
Jeepar har jag ingen större erfarenhet av men ler glatt när jag ser vissa av kommentarerna för det jag tänkte direkt på var tv-serien "Vera" som jag såg igår. Kan också konstatera att en jeep kan se ut på många olika sätt.
Jag har åkt jeep en gång. På Madeira :) Men jag tycker de är fräcka och skulle nog också villhöva en. Hade ju varit smidigt på vägarna här på landsbygden om en vill åka ut på "unbeaten tracks". Men nu är det ju inte jag som bestämmer vilken bil vi ska ha i vår familj :) Kram

LillaSyster
Åååå!Ja, så säger jag också. Åååååå
Härligt att du är uppvuxen med en grön jeep...jag är ju det också på sätt och vis även om vi inte ägde bilen själva, men pappa var alltiallo och fick agera chaufför i många olika sammanhang. Kanske det är därför vi blir så Ååååååiga, rena rama nostalgitrippen, så där bara fastän dina föräldrar har en ännu. Dubbelthärligt!
BP,

javisst är det dregel det här. Jag älskar också jeepar.
ja, den där bröllopstårtan, fattar inte att de sände iväg den i sensommarvärme på dammiga vägar men beställningar ska fram. Jag var den som fick hålla i "paketet", hålla koll på våningarna och ropa åt pappa att nu får du ta det lite lugnare. Underbara minnen, fastän väldigt dammiga.
Jag njuter av den här värmen, frossar i den, håller mig i skuggan och säger halleluja med jämna mellanrum. Folk runt omkring mig tror säkert att jag är väldigt religiös. Men ack vad de bedrar sig, haha..
.
Jossu,

märkligt nog så bryr jag mig bara om äldre bilar, de får igång mig. De nya kvittar 😊
Jag var bröllopstårteförpackninghållaren och höll pappa informerad om hur våningarna betedde sig, måste ju kika in i lådan med jämna mellanrum. Ett härligt men dammigt minne.
Susjos,

ja, det var onekligen lite nervkittlande att få bröllopstårtan på plats, ren och inte alltför dammig.
Javisst ja, Vera kör ju jeep. Jag gillar henne i serien, gillar henne som skådespelare överlag, vad hon nu heter förutom Vera då😉
Ha detsamma!
Kram!
Märtha,

trösterikt är att man inte måste begripa sig på allting här i världen.
Du sover i skogen då, förstår jag. Älva där!
Allt har sin tid, du är ju aktiv som tusen du..tusan på åländska.
Lycka till med allt du har för dig och så ses vi när vi kan ses här på bloggen igen. Dagarna har sitt, tar sitt. En enkel ekvation, ibland får bloggen stå på sidan om.
Anita,

många kopplar jeepar med Vera-serien, helt begripligt.
Jeepar från 40-talet hade många olika skepnader. De är jätteduktiga här att värna om det gamla.


Anna i Portugal,
haha, så det kan bli. Jag har inte åkt jeep på Madeira, det har jag kvar..Visst villhöver man en sån, praktisk och bra.
Säg det åt Roger!
Kramar till er båda!
Lena i Wales sa…
Javisst är det något speciellt med jeepar. Gillar dem.
Har kört några genom åren, kul.
Ha det bra!
Ditte sa…
Vad roligt med jeepar! Ler igenkännande när du berättar om din resa på den åländska landsbygden i jeep. Där har jag inte åkt eller kört jeep. Dessa fordon är ju "outstanding! i mångt och mycket när det gäller att ta sig fram. Har testat i Brasilienöver sandynor och i djungel, kört jeep på thailändska landsbygden när jag jobbade där .Och som barn ar det dagliga jeepturer i Norge när vi bodde där på en militärförläggning några månader varje vår och sommar.
När vi var på rundresa i Sydamerika för några år sedan blev det också några turer med jeep. Inte minst på Falklandsöarna för att komma nära pingviner.
Har även testat att åka och köra på Madeira och Cypern.
Så roligt med ditt inlägg och med de fina bilderna och givande text.
Solig kram från Stockholm

Lena i Wales,

ja, det är ju det. Jag har aldrig kört en jeep själv men däremot åkt i ett antal sådana.
Ha det bra du med!
Ditte,
Tack! 😊
Du har verkligen varit jeep-körande på olika ställen i världen. En riktig äventyrskvinna är vad du är!
Tack än en gång Ditte,
solig kram även från Funchal!
Tove sa…
Jeepi härligt inlägg!
Tumme upp!
Jag fick provköra en brandkårs jeep på 80 talet under en brandövning; ej obligatorisk, men brandmannen erbjöd oss testa vi som ville.
Må jeepfint!
Tove,

Jeepi, jeepi! Tack för tummen upp!
jag skulle också testa att köra jeep om jag fick tillfälle till det. Kanske inte här inne i Funchal, men gärna på landsbygden.
Tack detsamma !

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio