Hoppa på tåget/ 30/ Konst

Idag är det ordet Konst som Tove har valt för den här lördagen. 

Hoppas ni vill vara med och Hoppa på tåget idag också. 

Välkomna med ombord!

På begäran länkar jag till dem som brukar vara med i temat, så varsågoda!

AnkiAnnaAnna i Portugal,  KarinOrdodlaren, Paula, ToveZnoggeÅkeÅsa

Är det någon till som gärna vill vara med och bli länkad så bara säg till antingen till Tove eller mig så fixar vi det.

                                                     **************************

Konst är ju för övrigt någonting som jag verkligen uppskattar och njuter av. Idag blir det en särskild konst som jag tänker ta upp i och med att jag bor på Madeira som hör till Portugal. 

Kakelmålningar, pinturas em  azulejo.

Jag har mängder av sådana samlade i mitt arkiv men jag väljer förstås bara ett antal av dem, inte alltför många. För mycket och för litet kan skämma allt som det heter. 

Så då kör jag...


Inte alltför längesedan så fanns det en järnväg på Madeira eller rättare sagt i Funchal....till den återkommer jag lite längre fram. I motsatt riktning från Monte dit tåget gick , ser man en kälke på väg ner. 


    Som jag skrev redan i Hoppa på tåget då ordet var broderi,
    så får man också se broderiarbeten målade på kakel. 
    Det är mycket vanligt att man ser den här typen av kakeltavlor överallt och ingenstans..

   

    Vintillverkningen måste ju också visas...i bakgrunden ser ni en vinpress


    Katedralen Sé, inte alls långt bort från oss

    


   Det är ett tag sedan hamnen såg ut så här....och bilarna med förresten

  


    Lite större fartyg i hamnen, en oxe som agerar taxi...

   


            Det var vanligt på den tiden det begav sig att använda oxar som dragare

           

    En tavla med spricka, konstnärligt reparerad med lera som har avbildats till en gren med löv..
    Just det, man kunde bli buren på detta sätt för ca 100 år sedan. Bekvämt för en latmask...

    Så där ja, nu stannar jag här och återkommer med mera kakelmålningar en annan gång längre fram. 
  
    Kan ni tänka er? Det är september nästa lördag då tåget tar ny fart med nya ord som jag har valt: 

   
                         2 sept        Spegling
                         9 sept        Sten
                       16 sept        Hand
                       23 sept        Jord
                       30 sept        Luft
 
                       I oktober  har Tove valt följande ord
 
                        7 okt            Trä/träd
                      14 okt            Väg
                      21 okt            Dator
                      28 okt            Tår

                      I november har jag valt dessa ord:

                        4 nov        Tak
                       11 nov        Motiv
                       18 nov        Under
                       25 nov        Böna

                    I december är det åter Tove som har valt ord:
         
                       02 dec       Lampa
                       09 dec       Fönster
                       16 dec       Detaljer
                       23 dec       Minne
                       30 dec       Resumé

 
                    En trevlig lördag önskas! 

                                                 Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Jag har också en massa kakelbilder i arkivet, de är onekligen en häftig konst! Önskar dig en finfin lördag vännen, kram
Åke sa…
Jag ser ju klart och tydligt vart jag skulle ha begett mig för att hitta ett segelbåtsmotiv att sätta in i mitt badrum då jag byggde det. Här i Sverige letade jag överallt och fann bara typ 9 plattor med svaga marinmotiv. Nu har jag studerat dina fina kakel motiv tre gånger om :) Snygg konst. Önskat dig en fortsatt trevlig lördag.
Znogge sa…
Så roligt att du väljer att visa kakelmålningarna som verkligen är fantastiskt fina och förtjänar att visas upp. Har sett en del kakelmålningar i Holland och de var lika fina.

Önskar en god lördag nu!
wiper sa…
Så vackert kakel och med såna målningar, Wow!. Det var verkligen konst och det berättas ju historia i dessa kakelplattor. Gillar exra mycket dom med båtar

Ha en skön helg
Kramar från Malin
femfemman sa…
Kommer ihåg de vackra kakelmålningarna.
Konst är verkligen en tolkning av betraktaren. Är inte mycket för abstrakt konst... och kan för mitt liv inte förstå att en del sådan betingar större värde, än många utsökt detaljerade och vackra konstverk. God lördag!
Kram!
åsa sa…
Snyggt. Helt fantastiskt.

Tydligen borde man antingen bege sig utomlands för att införskaffa snyggt kakel (jag såg Åkes kommentar om avsaknad av marint motiv) eller kanske borde det importeras mer… fast det kanske krävs viss efterfråga.

När min 08a syster (med sambo) renoverade sitt första hus hade de så fint kakel från Italien om jag minns rätt, så jo yes jag tror att Sverige har de tråkigaste kakelplattorna i världen 😅

Ha en fortsatt fin Hoppa på tåget 🚂 lördag så ses vi i morgon på Skyltsöndag 👋
Mitt bidrag kommer lite senare när jag fått igång datorn ☺️

/åsa
Karin sa…
Fantastiskt fina kakelmålningar! Lite ovanligt, tror jag utan att vara någon kakelmålningsexpert, med sådana där vardagsmotiv. Charmigt med bilder från arbete, från båt- bil- och tågtrafik. De kakelmålningar jag sett från t.ex. Holland och Frankrike har ofta varit mer "tjusiga" och därmed kanske lite mer intetsägande.
BP sa…
Vilken underbar samling av kakelplattor. Tänk att ha den samlingen på riktigt. Tycker tavlorna är så otroligt vackra och unika antar jag. Det skulle passa perfekt i mitt sovrum som går i blått:-)
Ditte sa…
Jätteroligt att du har valt att presentera veckans ord med olika kakelmålningar.Så fina och en njutning att se. Hade lite kakel i vårt spanska hus men det fick stanna där.
Har också samlat på mig en hel del kakelbilder från världens alla hörn och det är alltid roligt att titta på dem- Just de olika ländernas karaktärer brukar komma fram så fint i dessa.
Kram
Anna i Portugal,

jag kan tänka mig att du har det. Jag tänker bara på vår egen upplevelse av att vara i Alfama, Lissabon. Wow. Portugal leverera.
Tack Anna, önskar dig en fin söndag, fick gäster här så lördagen bara försvann. Kram
Åke,
ja, du, här skulle du ha hittat båtar av olika slag. I Lissabon ännu mera.
Vi hade segelbåtsmotiv på vårt badrumskakel, men inte av den här speciella klassen. Svaga motiv var det men vackert på sitt sätt.
Tack och en finfin söndag önskar jag dig i min tur, äntligen på bloggplats igen.
Znogge,

tack! De är ju fantastiskt fina, jag häpnar så gott som varje dag över kakelkonsten som är så förhärskande här. På olika sätt.
Ja, de holländska är fina, jag känner till dem. Holländarna har också gjort en hel del avtryck här på ön på olika sätt.

Wiper,

ja, det är vackert och lite speciellt på sitt sätt.
Helt rätt, de berättar om sin vardag samtidigt, om jobb av olika slag.
Ha en fin helg du med!
Kram till dig med Malin!

Femfemman,

jag förstår det. De finns ju i många olika tappningar överallt här.
Exakt, konsten sitter i betraktarens ögon.
Ibland är det svårt att förstå sig på. Minns när en åländsk konstnär på Åland blev berömd för sina tavlor. Själv förstod jag inte alls ...bl.a. en stor duk på flera meter gånger flera meter, enbart målad i marinblått. Inget annat. Den hängde på Amos Anderssons konstmuseum i Helsingfors. Konstnären bidrog också med en skapelse till en insamling i Mariehamn, hittade ett trafikmärke, målade över det och lade till en prick. Den såldes för stora pengar. Han var förvånad själv. Det gäller att ha namnet, var i ropet tror jag. Nä, han är ingen konstnär i den meningen längre...En stjärna som gick upp och ner. Men var väldigt populär ett tag.
God söndag!
Kram!
Åsa,
Jag håller med!
Det är snyggt och fantastiskt.
Jag kunde visa kakel varje dag på bloggen, sådant som finns i min omedelbara närhet. Kakelbloggen😉

Jag har för mig att man kan beställa det man vill, men det kostar mycket. Vet om människor som har beställt handmålat kakel till sina kök här och jisses vad det har kostat, förståeligt nog. Själv skulle jag inte ha råd men är glad att andra har det så kakelkonsten överlever.

Tack Åsa, vi ses idag på söndagen lite längre fram igen. Jag fick fullt upp igår med besök och gäster, tåget fick gå på autopilot.
Vi ses i Skyltsöndagen!
Karin,

ja, de är fantastiska. Det finns precis hur mycket som helst, inte enbart som väggtavlor som de jag visar utan på så många olika sätt. Det ena vackrare än det andra.
Det är sällan man ser enbart "tjusiga" motiv här, för det mesta är det vardagen som finns med i olika handlingar. Mycket intressant blir det när man får till sig lite historia samtidigt.
Jag har skrivit upp ditt namn på min lista att göra...läs Karins alla inlägg...vill ha gott om tid och jag är på kommande.
😊
BP,

ja, det finns så mycket underbart och vackert här. Mycket är i blåvitt så du skulle hitta precis vad du vill ha. Kaklet på tavlorna är unikt men det finns också kopior nu för tiden som säljs till betydligt billigare pris. Men då med andra motiv, de här är original, alla som jag visar.
Ditte,

så är det ju, man kan inte ta med sig allt man har samlat på sig genom livet. Och vissa saker ska stanna där de är.
Kakelmålningar är intressanta och de finns ju lite varstans i världen. Portugal är ett föregångsland i sammanhanget. Här finns mängder...

Kram!
Tove sa…
Mitt konst-hjärta fröjdar sig ändå in i kaklet! Så roligt få denna vackra och lite annorlunda konst som tolkning på mitt givande ord!
Toppen toppers motiv och utförande <3
Tove,

ända in i kaklet, så bra sagt för så säger vi ju vanligtvis. Här kan man fröjda sig så hur mycket som helst. Måste kanske ha en dag med bara kakel i bloggveckan? Kom jag på...men först studierna.
Tack Tove!🤍
Lena i Wales sa…
Wow!!!! Jag älskar dessa kakeltavlor.
Finns gott om i Spanien också.
Tack för ett njutbart inlägg!
Lena i Wales,

ja, man kan ju inte göra annat än älska dem.
Tack själv Lena!
Jättefina kakelplattor - älskar sådana!
Ska försöka komma ihåg att vara med på tåget imorgon!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio