Hoppa på tåget/ 28/ Silke-Siden

Tove har valt destinationsordet Silke eller siden för dagens Hoppa på tåget . Tack för det Tove! 

Min allra första intuitiva tanke eller om man vill kalla det minne, är sidenänglarna som jag blev bekant med när jag jobbade som antroposofisk småbarnspedagog under ett antal berikande år i mitt liv, inte alltför längesen men dock redan drygt 20 år sedan. Jag har ganska många strängar på min livslyra med olika utbildningar i bagaget, bl.a. den jag nämner här ovan. En tid jag verkligen tyckte om, en tid som bär mig ännu i denna dag. 

Vi jobbade mycket med silke och siden, t.om råsilke i våra olika hantverk som vi gjorde med barnen. Silke är ett så skönt material, sinnligt på sitt sätt. Att en liten larv är grundorsaken till allt detta fina är lika otroligt såsom livet är. Magi är ordet.

 


                       Det har blivit en hel del änglar som har kommit till världen via mina fingrar
                       Allt enligt beställarens önskemål förstås. En konfirmationsängel flög vidare 
                       Kjolarna är av silkesorganza...

                       

                           Den här lilla ängeln har fått kläder av råsilke...




            Jag bar själv ofta sidenblusar i olika milda färger och tappning under den tiden. 
            Ett särskilt minne har fastnat om hur det kan gå med siden och hur fläckar uppstår.
            Ett av barnen, låt oss kalla henne Fanny, var en liten matvägrare. 
            Inget dög i den lilla jäntungen. Plötsligt en dag, så hände det. 
            Fanny satt nära tryckt mot min kropp när vi åt lunch, spagetti, någon sås och 
            med mycket rivna morötter till. 
            Hon åt inte men jag åt och hon tittade på från sin närainpåkroppenställningen mellan oss.
            Vips så ryckte hon en lång spagetti åt sig från min gaffel 
            Hon mumsade den långa spagettin i sig. Snart ryckte hon åt sig en ny och så där höll det på
            Hon var nästan sammanväxt med mig och min sidenblus. 
            Jag lät henne hållas. Fanny åt, det var huvudsaken. Efter den dagen hade hon inte några 
            problem med att äta lunch tillsammans med alla andra på daghemmet. 
            Min blus däremot blev sig aldrig lik igen men vad spelade det för roll. Fanny åt igen.
            Det blev en glad-fläck, en Fanny åt igen-fläck. 

            Toves följande ord för augusti är: 

            19 augusti    Dass
            26 augusti    Konst

            I september tar jag över med orden: 
                2 sept        Spegling
                9 sept        Sten
               16 sept       Hand
               23 sept       Jord
               30 sept       Luft

            Till oktober har Tove valt följande ord: 
                 7 okt       Trä/träd
                14 okt       Väg
                 21 okt      Dator
                 28 okt      Tår

           
             

             Trevlig helg önskar jag er alla!


                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Vilken fin berättelse om Fanny! Silke känns ju nästan som hud, kanske det var den känslan hon behövde för att känna sig trygg och kunna äta. Materialet gjorde i alla fall skillnad för henne. Önskar er båda en härlig lördag! Kram
Anna i Portugal,

tack! En stund på jorden som jag inte glömmer bort. Jag tror att sidenet, min värme under det, närheten och armarna runt henne avgjorde det hela. Hon kände sig trygg, den lilla Fanny.
Önskar er detsamma!
Kram!
Åke sa…
Vilken fin story om jäntungen Fanny :) Vilket minne för livet och vilken lycka du måste känt inboards för att inte säga alla de andra gångerna hon åt tillsammans med de andra barnen sedan. Stor respekt för lirkandet. Blusen vart sig väl inte sig lik förstår man...
Änglar i siden så vackert, fint jobbat.
Blusar, skjortor och andra klädesplagg ligger fint mot kroppen, jag var i garderoben för mina skjortor igår och letade min guld/gula skjorta i siden jag haft på jular till min röda tomte slips... men den var försatt till sälla jaktmarker. En fortsatt trevlig lördag.

Fina änglar. Jag äger en riktig sidentröja som min mor sydde av en klänning jag hittade på loppis i London, fantastiska egenskaper, varm på vintern och sval på sommaren. Vi har eget mullbärsträd i trädgården, svarta söta bär men fel sort för silkesmaskar.
LillaSyster sa…
Fint minne om Fanny. Tänk vad närhet i en trygg famn kam göra ♡
Visst är det underbart när man lyckas.
Jag har också varit med om barn som vägrat äta. Jag lovade en pojke på 5 år att om han åt frukostmacka så skulle jag rita en bil i taket över hans stol. (Jag var ny fröken på den här förskolan) Han tittade länge på mig, funderade. Han tog ett bett och jag tog fram pennan. När mackan var i magen fick jag snällt klättra upp på bordet och fixa det jag lovat. Ha nu en fin lördag ♡
Tove sa…
Närainpåkroppen - jag ger det ordet som kommentar till dig!
Fläcken ja, den fläcken ...
Kram i silke!
Znogge sa…
Vilken fin berättelse om Fanny och hur hon med hjälp av dig började äta tillsammans med övriga i barngruppen. Får man det resultatet så offrar man gärna en blus.
Själv hade jag ingen infallsvinkel alls så jag hoppade över denna gång men tar nya tag på lördag.

Önskar en fin dag!
Jossu sa…
Vilken fin berättelse. Du fick offra en blus men fick istället med dig ett fint minne av en numera matglad Fanny.
wiper sa…
Det var verkligen en fin berättelse och så vacker änglamobil och även dom andra bilderna. Visste inte att du var konsthantverkare också. Så fina änglar du skapat.

Jag njöt!

Ha en skön helg
Kramar!
Guldkryckan sa…
Har en god vän som samlar på änglar av alla möjliga slag.
Vackert tycker jag med min barndoms frikyrkliga uppväxt i bakgrunden.

Vackert minne där med "Fanny".

Ha en fin dag nu.
Hanneles,

tack!
Siden är ett märkligt material, det värmer, det svalkar, passar bra alla årstider. Vilken lycka att ha ett eget mullbärsträd med svarta söta bär. Räcker ju gott och väl eller hur?
LillaSyster,

tack, ja, det är ett fint minne av den lilla tösen. Hon behövde precis det där just då för att kunna "vandra" vidare.
Ja jag kände mig välsignad, snudd på.
Vilken härlig anekdot du själv berättar. Fint med en utlovad bil i taket och som också måste till. Löften är löften.
Man får ta till sina små knep ibland, huvudsaken är att det löper på som det ska löpa på. Barn är ljuvliga, man lär sig mycket om sig själv när man är tillsammans med dem. Ha detsamma du med och hälsa Busan! ♡
Tove,
och jag tar till mig ordet, förstår att du förstår.
Fläckar är ju egentligen helt ovidkommande när det kommer till kritan. De är viktiga rent av ibland.
Kram i silke till dig med!
Znogge,

tack!
En blus betyder inget i detta sammanhang. Huvudsaken var att Fanny kom igång med sitt ätande och att känna sig trygg i sin nya tillvaro utan sin mamma.
I bland är det precis så, man har ingen infallsvinkel man vill ta till sig. Så bäst är att hoppa. Vi ses nästa lördag på tåget istället. Kul!
Önskar dig detsamma!
Jossu,

tack! En blus betyder inget ibland. Den blev för övrigt nya små änglar. Bara fläcken kastades. Ett fint minne bär jag med mig och en fin känsla av Fanny.


wiper,

tack!
Jodå, jag har sysslat med konsthantverk i många år. Av olika slag. Änglar är en del av allt.


Ha en skön helg du med!
Kram!
Guldkryckan,

ja, det är många som samlar på änglar. Känner många
De är fina symboler för mycket, så tycker jag också. För min del så behöver det inte vara något som helst religiöst med i sammanhanget men så är det för många, helt naturligt.
Tack Guldkryckan!

Ha en fin dag du med.
Åke,

tyckte jag redan svarade på din kommentar men tydligen inte, så nu gör jag .
Tack för att du tyckte om historien om lilla Fanny. Hon satte sin fläck i mitt hjärta samtidigt. Den sitter där som ett fint minne.
Tack!
Sidenskjortor behövs också i sälla jaktmarker, helt säkert . 😊
Tack detsamma!
Märtha sa…
Lilla Fanny, ätandet och fläcken i alla ära, men jag fick inte igång läsandet av din blogg på en lång stund. Var bara helt fängslad av mobilen med sidenänglarna! Jag tänker mig en lätt vind och en lugn, rogivande rörelse... Skulle ha lust att göra något sådant av den söndernötta huvudduken från Agra... Få se... Nu kallar äppelmosgrytan...
Märtha,

Du är liksom jag, de där mobila änglarna är ljuvliga. Rogivande är det rätta ordet. I jultider hade vi många mobiler med änglar lite överallt i lokalen. Jag var salig av bara det. Fick ro...
Gör det Märtha...visa på bloggen sen. Hälsa äppelmosgrytan!
BP sa…
Tänk vilka minnen siden/silke kan väckas. Storyn är så gullig och varm. Och så bara älskar jag mobilen med sidenänglar. Otroligt vackert med de olika färgerna. Om man inte vill se änglar så kan man se små figurer istället.
Paula sa…
Vilken fin berättelse och minne, och änglarna är bedårande söta! Antroposofi är jag ringa bekant med, och även när jag läser wikipedia tycker jag att det låter rätt krångligt. Waldorfskolor vet jag fanns även när jag var barn, och Rudolf Steiner dök upp lite här och var. Men nu är det viktiga ordet siden/silke och din tolkning är mycket lyckad. Ja du är en kvinna med många strängar på din lyra, dy överraskar ständigt
Kram från pörtet
BP,

ja, så kan det gå med sinnliga tyg.
Sidenänglarna är fina. Exakt, det är bara fantasin som sätter gränserna.
Paula,
kunskap om människan, så brukar jag sammanfatta ordet antroposofi. Inte märkvärdigare än så i stort sett.
Tack Paula!
Kram från gränden!
Gunnel sa…
Jag minns alla fina änglar du gjort och visat på bloggen. Vilken underbar berättelse om Fanny. Visst var det viktigaste att hon åt. En sidenblus är inte så viktig i jämförelse mot det.
Bloggblad sa…
Vilka underbara änglar du har gjort! Silke och siden är ljuvliga material, men ... inte så mycket för mig som lätt "lägger på hyllan" när jag äter.
Gunnel,

tack, jag vet ju att du själv är en liten änglasamlare, så jag förstår att du minns.
Det allra viktigaste är att Fanny började äta och känna sig trygg. Blusar finns det gott om, mindre viktigt är det om en fläck uppstår.
Bloggblad,

Tack Marianne, det har blivit några, några också väldigt unika under åren som har gått. Jag brukar skoja och säga att jag är en änglamakerska fast det är långt ifrån samma sak som att skapa änglar.
Siden sitter inte särskilt bra på mig heller av någon underlig anledning, nu för tiden. Mat är ju så gott😉

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio