Färgsprakande fredag


Trädtomat är det svenska namnet, Tomateiro Arbóreo på portugisiska. Just det, här växer det tomater på träd. Faktiskt rätt så goda när de är mogna med läskande innehåll. Själv har jag funderat på att göra marmelad av dem men så kom jag på att vi inte äter marmelad, så det blir färskt intag istället.  

  
   En röd tråd får det bli idag när LillaSyster bjuder upp till en färgsprakande fredagsdans. 
 

   Pitanga-bäret är jättegott och växer lite varstans över hela ön. Bärmyrten på svenska..


Jag tog foto av skylten med namnet på ovanstående myrtenväxt...finns i Botaniska trädgården här i Funchal.



    Dvärggranatäppel...de ser stora ut frukterna på foto men är rätt små. Jag har tagit foto av dem 
    längs strandpromenaden på vägen mot Camara de Lobos


    Dvärg-granatäppel


        Citroner


        Bananer på mognad...ett blått plasthölje och en röd ryggsäck...


                          Monstera på svenska, Fruto delicioso på portugisiska. En god frukt...


   Några smått nödvuxna avocados...


   Vindruvor i mängder..


            Papaya, gott, gott...

           Ha en fin färgstark fredag alla!

                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
Så mycket färgsprakande gott du har i dina omgivningar. Vissa frukter har jag aldrig hört talas om Monstera, Pitanga. Trädtomat påminner mer om stora plommon än tomater - men ingen frukt jag känner igen.
Tack för att du är med och sprakar och tack för länken.
Ha nu en fin fredag, jag ska testa och koka mer plommonsylt idag. För jag fick tips av Anna, https://www.anna-forsberg.se/ ,att ha i rosépeppar.
Vilka härliga exotiska och färgsprakande frukter du har i din närhet. Inte visste jag att man åt frukterna på monsteran. Här mognar just nu mina tomater. Men du har härliga trädtomater hos dig. Dom skulle vara spännande att prova.
Anki sa…
Exotiska och färgsprakande frukter hos dig! Spännande att läsa om det som växer hos dig :)
Ha en fin fredag!
BP sa…
Kan lugnt säga att det egentligen bara var tre frukter som jag känner - citroner, papaya, druvor, avocados och bananer. Resten har jag aldrig hört talas om eller sett. Madeira bjuder verkligen på en uppsjö av blommor och exotiska frukter, för att inte glömma trädtomaterna som ser ut som mangon.
Fantastiska makron:-) Helt perfekta bilder till temat:-)
Massor av gott ju! Fruto delicioso åt vi förra gången vi var där, smakade lite som en blandning av ananas och banan. Minns jag rätt? Skön fredagskväll önskar jag er båda! Kram
Bloggblad sa…
Där var mycket som var nytt för mig! Jag älskar frukt, har prövat många fast glömt både namn och smak på de ovanliga.

Blir bananerna hårt besprutade i påsen, eller håller man insekterna borta bara? Har hört att bananer som skickas till Sverige är hårt besprutade.
LillaSyster,

ja, det sprakar verkligen här i våra omgivningar.
Monstera är gott, smakar som ananas, äts med liten pinne eller gaffel. Måste nog köpa en och visa någon gång hur det går till.
Pitanga är vanligt här, ett gott syrligt bär som de också använder som smaksättning i glass. Trädtomaten som så smakar inte sååå mycket men gillas i mat och som marmelad, bara att läska sig med. Ser ut som plommontomater, ja.
Anna är geschwint på att ta vara på och göra gott av det mesta, har jag förstått. Vi äter inte marmelader längre men jag har gjort mängder genom åren. Vi sålde dem i vår cafébutik på den tiden det begav sig.
Anita,

ja, här finns många olika läckerheter. Monsterans frukt är god, smakar ananas, vanilj etc...lite annorlunda.
Trädtomaterna smakar inte alls tomat egentligen..tror att de har fått namnet för att de liknar plommontomater.
Anki,

tack, ja här finns många spännande frukter och bär.
Ha det gott du med!
BP,
det finns rätt många olika annorlunda frukter här beroende på var man befinner sig på ön och klimat.
Trädtomaterna smakar inte sååå mycket men de använder dem i matlagning. Jag kan inte ännu särskilt mycket om just den frukten men det ska bli...
Tack BP!
Anna i Portugal,

ja, massor. Du minns helt rätt, söt är den och äts ju på litet speciellt sätt. Känns nästan som att äta från en honungsvaxkaka i annan form.
Skön lördag önskas er båda. Har inte hunnit hit förrän nu. Kram
Bloggblad,

jag är också en stor fruktälskare, äter massor.
Jag är osäker på hur hårt besprutade bananerna blir, tror inte särskilt mycket. Man ser dem förpackade så här för att de ska mogna och inte plockas bort av förbipasserande. Sen är det bara för odlaren att skära ner stocken och föra den till uppsamlingsplatsen där de tvättas och förmodligen sprutas igen.
Madeiraborna säljer sina bananer endast till Portugal, resten använder man här. Men Portugal har i sin tur möjlighet att leverera dem vidare i Europa. Fick höra av en som kan, att årsleveransen till Portugal räcker en enda dag för hela Europa om de skulle sälja dem i alla europeiska länder.
Så Madeira som så är en liten bananleverantör mot Europa. De säljs här och man ser aldrig något annat lands bananer här.

Tove sa…
Fattar mig kort; Fint, gott och väldigt fruktsamt färgsprak!
Befruktat kram - nästan 🌞

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio