Färgsprakande fredag

LillaSysters färgsprakande fredag lockar mig till att vara med idag igen och det som sprakar här hos mig idag ser ut så här:

                              
                              Den ryska tehuvan som vi hade när vi hade café får hänga med idag. 
                              Uffes mamma gav den till oss efter att den hade funnits hos henne 
                              i flera år. 
                              Vad som hände med gumman minns jag inte längre...såldes hon? 
                              Gavs hon bort? 
                              Finns hon kvar i det som en gång var Pettas? 
                              Hur som helst, jag gillade henne.
 

                       Detta färggranna hus finns i Faial ...
 

    De här rosorna också...


     Den här ljuvligheten finns också där i Teixeiras familjemuseum. En otrolig plats...


          Tala om orkidé! 

   
    En till sådan också...


    En lilja? Är osäker, kan vara en orkidé den också, vilket den troligen är med tanke på att den hade
    sällskap av andra orkidéer.


       Bland annat denna...


      och den här ljuvligheten, skönheten....

     Japp, nu är det så här goda bloggvänner. Jag har inte haft tid att blogga, kan ni tänka er? 
     Ungdomen rasar, jag som är en s-k. reformada/pensionär hinner inte med på grund av att vi går en 
     curso intensivo portugués/ en intensivkurs i portugisiska. 
     Så bloggandet blir som det blir men i helgerna kan jag hänga med, imorgon hoppar jag på tåget
     och hoppas att ni följer med den som kan och skriver om konst, på söndag radar jag upp skyltar. 
     Jag kommer på besök till er alla under helgen, läser och begrundar vad ni har haft för er medan jag
     intensivkursar.  Sen blir det paus igen... Den 12 september är jag färdigt intensivkursad...
     Sen får vi se vad som händer, kanske jag fortsätter kursa.
     Det är roligt som attan men svårt, det medges..

     Ha en trevlig fredag, gärna så färgsprakande som helst! 

                                                       Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
Tack för länken! Och när det färgsprakande huset kommer ut till försäljning då ska jag nog lägga ett bud =)
Underbara bilder du bjuder på. Tack för att du tog dig tid att vara med fast att du nu pluggar på intensiv nivå. Ha en bra helg! Kram
LillaSyster,

jag ska tipsa dig! Den trädgården skulle passa dig som hand i handske, jag lovar. Men troligen blir det ingen försäljning av den platsen, är nästan säker på det.
Tack!
Ja, just nu är det intensivt så det förslår men lite paus tar jag fredag, lördag och söndag...fast det är nog skoldag idag också.
Kram!
Znogge sa…
Så färgsprakande och vackert! Själv fastnade jag för det lila huset som är alldeles fantastiskt fint! Man blir glad av färg!

Önskar en god fredag
femfemman sa…
Klokt med kurs, då man lever i språket. Jag kan nog bara obrigada och kussimurra på portugisiska. Den sistnämnda berättade min vän och f.d kollega som bodde sju år i Portugal om. Hon tyckte det var så skrattframkallade . då hon besökte en sybehörsaffär och hörde ordet.... ( Stavas kanske inte så...)
Vackra bilder... Finns en del fina blommor hos oss också... men idag har de fått regn på sig... igen. Ha det gott och träna på!Kram
BP sa…
För en gångs skull är det grått här i Täby, så ditt färgsprakande inlägg är en riktig kick:-)
Gillar också din roliga "tea cosy", den har karaktär helt enkelt:-)
Duktigt av er att gå på en intensivkurs i portugisiska. Inget fel på er ambition att lära sig språket i det landet som ni ska bo permanent. Det är alltid bra att lära sig åtminstone några gångbara fraser för att bli "accepterad". Önskar er lycka till!!!
Znogge,

tack, ja, det finns mycket färg här. Det lila huset är speciellt.
Färg ska det vara!

Önskar dig detsamma!
femfemman,

ja, det är nog klokt, vi lever ju här.
Kussimurra på portugisiska, vad är det? Vet du? Jag försökte översätta ordet kussimurra och fick upp ett portugisiskt uttryck som berättade att det var en burk med kyssar, haha...
Tack, ja här tränas det...ska det bli fint så får man lida lite pint .
Ha det gott du med! Kram!
BP,

tack! Här sprakar det verkligen av färger.
Javisst är hon ju fin "tea cosy-n". Jag kallade henne Hilma för hon påminner så mycket om en vän , numera salig, som hette Hilma. Men troligen hette hon Olga från början, så ryska som hon är.
Det är nödvändigt att lära sig portugisiska, jättejobbigt att inte kunna kommunicera med folket. Hoppeligen så känner vi för att fortsätta plugga även efter intensivkursen. Just nu är jag väldigt taggad.
Tack BP!
Jossu sa…
Vilket ljuvligt lila hus, och nog ser det ut som att det växer hortensior, mina favoritblommor, utanför?
Lycka till på kursen. Jag kan tänka mig att grammatiken är väldigt svår.
Vad roligt med intensivkursen! Känns som det kanske är den vägen en får gå om det ska bli något med det här språket. Får se när jag blir pensionär, nu vill jag inte då jag fortfarande behöver fokusera på kunderna först och främst. Morronkram!
Jossu,

ja, visst är det fint det lila huset.
Helt rätt, här växer det hortensior i stora mängder lite överallt och i all synnerhet på lite högre höjder.
Tack, ja, helt enkelt är det inte men vi lär oss lite mera varje dag.
Anna i Portugal,

ja, det är roligt och svårt samtidigt men vi är jättenöjda med vår lärare. Nu just handlar det en hel del om grunden till varför grammatiken är som den är. Mycket bra att veta med tanke på att sedan kunna förstå. Portugisiskan är svår.
Jag förstår dig fullt ut, det kräver sin tid detta. Jag tror att jag fortsätter efter intensivkursen också, det känns så bra att redan förstå lite mera.
Morronkram härifrån också!
Paula sa…
Wow, lyfter på hatten åt den ambitiösa kvinnan som hårdpluggar portugisiska. Visst, livet blir både enklare och roligare när man kan kommunicera på öns eget språk, men nog låter det som en tuff utmaning också. Men även ålänningar besitter ett mått av finsk sisu så det kommer att gå lysande. Rabblar du ordsatser i sömnen tro?
Av allt det vackert färgglada du visar så ble jag helt paff av det lila huset! Hur häftigt som helst, ser ut som ett palats i miniatyr! Skulle gärna se vem som bebor huset, det måste ju vara någon färggrann o färgälskande person. Blommorna är vackra, tack för dem, men huset....suck!
Skickar en kram från pörtet, kan du översätta, please!
Paula,

tack! Det bara måste till pluggande nu om det ska bli något av den här just nu rätt mjuka hjärnan, men det är roligt. Givetvis har jag finsk sisu, i ådrorna finns det finskt blod också, lite ryskt fast det vågar man väl inte säga idagsläget, så det har jag inte sagt.😉Svenskt är det också så det förslår. Sprattelblod...givetvis så ska jag kunna prata portugisiska med mina grannar så småningom. Nej, jag sover som en gris..nöffnöff.
De som bebor huset bor inte där...det har omvandlats till ett familjemuseum till minne av en älskad son som omkom i Sydamerika. En alldeles speciell historia som handlar om emigranter.
" Enviando um abraco (sägs abrasso) de Pörtet"
Abracos do beco. ( abrassos då bekå)

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio