Färgsprakande fredag

 Idag hänger jag på LillaSysters färgsprakande fredag och sprakar med följande foton som jag "plockade" i naturen under juli månad. Jag drar till med rätt många foton idag, hann inte med förra fredagen. 


                                         Förvånad såg jag att det finns fingerborgsblommor även här

 
                        I en trädstam skymtade en patron. Om det var en tomhylsa eller inte vet jag inte
                        Vi noterade och gick vidare


    Vackra fröställningar finns det både här och där. Jag vet dock inte vad det är för en växt

           
           Krasse känner jag igen i alla fall

           

   Japp, lite byggmaterial måste ju till idag också...stöttor på vift. 
    

                                         De här verktygen gick vi förbi uppe i Monte, 550 meter över havet.

 

Jag är ju i städartagen igen. Några vackra kaffepannor och burkar förgyller tillvaron på sitt sätt. En gammal bild är det, allt detta är sålt till hågade köpare under 2021.


       Vacker och grann papaya...

      

    Här vandrar man under änglatrumpeter...

                
                  Jag förstår bra att växten heter lyktmalva. Där hänger de ju som små lyktor, blommorna
                 

                          Klockmalvan växte bara en liten bit ifrån.


          Snart ändrar björnbären färg till svart


       Den vackra blå hortensian växer vild överallt på denna ö. Novelos också kallad här på ön.


    Mombrécias...( montbretia på svenska. )

     
     Afrikas blå lilja
       
                                              Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
Wow! Tack för att du är med och sprakar♡
Nog sprakar det ordentligt hos dig idag! Mina björnbär har vi smakat för längesen, jag och fåglarna :) Hortensian är helt slut, död tror jag, trots ihärdig vattning, gillar inte vår värme tror jag. Och mina afrikas lilja växer dåligt. Tror jag får köpa lite större plantor och sätta dem lite mer i skugga. Fredagskram!
Tove sa…
Färg!! Sprakar!!
Den där lilla röda i grå planket - WOW!!
Afrikas blå ger mig vibbar av vackra känslor - fångar dagen och börjar med tvätten - men liljan i ögonminne vacker bevarad!
Färgstark kram!
Åke sa…
WOW så mycket vackert. Krasse kommer jag ihåg från min barndom, farmor hade alltid en skottkärra full :) Och en gång fick jag stå i den när min far filmade, jo det var ju Åke (först födde barnbarnet) tillade min älskvärda farmor :) Bygg redskapen har alltid en trevlig färg, kanske för att man ska kunna hitta dem i sitt bråte när man bygger, jag har både blåa och gröna kofötter och en svart förresten. Jag satt väl med en svart båg såg förresten i sista inlägget ang trädfällning. Dom där stöttorna får sig en fin luftfärd :) Observant fotograferat där. Dom där använder man ofta till gjutning av betong. Jag skulle "stämpa" upp en gjutform när jag gjöt ett garagegolv i betong och tjänade in massor av tid på att slippa snickra ihop stöttor av trä. Det roliga var när jag lämnade igen dom på hyrbutiken behövde jag inte betala heller, det var dyrare att skriva en faktura :) Men jag hade hyrt så mycket annat där också. När man bygger måste man ha bra redskap. Önskar dig en fortsatt trevlig fredag.
Roligt med en blomsterpromenad på Madeira. Och så lite annat färgglatt också. Lyktmalva var en ny bekantskap, lite rolig. Och björnbär ... gott! Och tänk att hortensiorna växer vilt. Verkar vara ett lagom lågt ph-värde i jorden då dom behåller sin vackra blå färg.
LillaSyster,

tack själv, för att du ställer till med detta färgstarka tema !🤍
Anna i Portugal,

ja, det sprakar här så gott som alltid, beroende på var man befinner sig på ön. Björnbären på fotot växer ganska högt upp så ...gissar att de lägre ner är mogna redan.
Hortensian är också en växt som trivs bra på högre höjder men är knepig längre ner. Skugga gillar den .
Fredagskram tebaks! 🤍

Tove,

sprakar så det knakar, gör det här.
Tvättdag med afrikas blå som sällskap, sämre kan man ha det. Fint tänkt.
Färgstark kram också från mitt håll kommer här!
Åke,

Tack, ja här finns mycket vackert att njuta av. Krasse hörde till min barndom också, så vacker den är den också.
Tänkte nästan det att byggredskapen har sin färg för att synas. Jag har en liten kofot i rött, att öppna burkar med.
De använder väldigt mycket stöttor på bygget på andra sidan gränden. Mängder..
Haha, ibland ska man ha tur också att fakturan är dyrare att skriva än själva varan. Låter bra det!
Önskar dig detsamma, en fortsatt trevlig fredag.
Anita,

tack!
Lyktmalvan är så speciell, lite saga finns över den..små lyktor längs levadorna..
Här finns mängder av hortensia, i all synnerhet på norra sidan av ön. Stora, stora buskage.
Vulkanisk jord tycks vara toppen för det mesta som växer här.
BP sa…
WOW!!! Ett färgsprakande inlägg som är helt i min smak, både färgmässigt (mycket orange och lila) och objektmässigt med byggmaterial.
Bilden med den röda hylsan mellan brädena är min favo. Bara att lägga märke till den lilla saken förtjänar en eloge:-)
BP,

tack, så kul att du gillar det färgmässiga!
Den röda hylsan är ett litet mysterium. Hur har den kommit dit?
Tack!
Ditte sa…
Gläds åt att se dina färgsprakande bilder och alla med sin charm-
Varm kram
Ditte,

Tack, så roligt att du känner det så.
33.1 grader varm kram härifrån!
Märtha sa…
Färgsprakande, jo. Men bågasågen (bogasåågin i Östra Nyland) och kofoten fastnade i minnet. Kofot måste bara finnas i ett hem, vi har förstås två, för min kom med i flytten förstås (precis som luftkompressor, högtryckstvätt...). Och så stolt jag var när jag lyckades såga med bågasåg! Jag föredrar dem som har japanskt bett annars. Jag samlar på bilder av digitalis för ett kommande skriveri... Snart börjar våra olika hösthortensior ändra färg, vi har några. En blir ljusröd, en annan mörkröd - och en liten ny torde anta lime-färg. Macrofylla-varianterna orkar jag inte "bråka" med... Skördetiden är på gång!
Märtha,

bågasågen är ett måste, jag håller med. Kofot har jag men av de allra minsta slag nu för tiden, den enda som kom med till främmande land. Den som jag öppnar burkar med, skruvlock som är svåra att öppna i nyskick.
Japanskt bett känner jag igen, sådana hade vi också. Ska se om jag kan hjälpa dig med foton av digitalis, torde ha en hel hög ...
Härliga skördetid, lycka till med den !

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio