Skyltsöndag/ 428

Bloggvännen BP förvaltar Skyltsöndagstemat och vi är många som hänger med söndag efter söndag. Jag länkat till dem här nedan: 

Mina egna skyltar för dagen ser ut som följer: 

     
     En skylt som är på rymmen....

    

    En skylt där namnet på rosen Tom Brown kan ses...

   

      Trångt...En lille en under armen på en större en..

     

              Här måttas det.....

             

   Av någon anledning så ligger de så där..

   

   Kakelskyltar är vanliga här...Jardim da Estela; Estelas trädgård



     Casa do forno....ugnshus


    Rosarium Quinta do Arco...roseiral; rosarium Quinta do Arco, rosenträdgård





Pavimento húmido, vått golv         Consultório dentário, rådgivning inom tandvård


Antagligen är det så att caféet har tagit namnet efter gatunamnet...men mitt i allt så kan det vara precis tvärtom. Livet här är så..kan vara precis tvärtom😏
As Capuchinhas, café, mercearia; Kapucinerna, café, mataffär
Jaha, ja, vad är kapucinerna då? Jag måste tillstå att jag först tänkte på capuccino när jag såg att det var ett café men ack så fel man kan ha, hahaha...



Mitt emot på andra sidan gatan såg jag denna skylt. Travessa das capuchinhas. Precis så där spontant som jag tänker ibland så tyckte jag att det var väldigt fiffigt att döpa gränden efter caféet, innan jag lät tankarna, de mindre spontana, börja fungera. 
Det ligger ju ett kloster i den omedelbara närheten! 
I och för sig så kanske de dricker capuccino där...men... 
Detta är inget nytt påfund alls, här vandrade säkert kapucinerna för flera hundra år sedan. 
Det är caféet som har tagit namn efter gränden. Claro! Självklart!

Grundare till kapucinorden är Franciskus av Assisi, Matteo Bassi. 
Den killen har varit på Åland också, på Kökar där man firar Franciskusdagen varje sommar. Återigen en gemensam nämnare mellan mina öar i världen. Så kul det kan bli med en vanlig Skyltsöndag BP! OM du hinner läsa det här mellan straffsparkar och annat idag? 

Nå, jag går på som vanligt i mina ullstrumpor så barfota jag är. 

Kapucinorden grundades år 1528 på grund av inre stridigheter inom fransiscanordens huvudgren, observanterna. De kom inte överens om tolkningen av fattigdomsidealet. 
Äh, så karlar kan krångla till livet ibland! Att vara fattig är väl inget ideal alls. Så fungerar den kvinnliga logiken i alla fall.  
Jojo, jag vet jag vet, det  handlar om hur asketiska de där munkarna skulle vara, förmodligen. 
Nå, de bär, bar en brun yllekåpa med lång kapuschong samt långt skägg. 

Det om det....här ser man bara nunnor nu för tiden. Utan skägg. 

På Åland brukar man nicka lite menande om Kökarbornas mörka hår och mörka ögon, jojo...de där munkarna😏. Tänk om det är likadant här, att det är därför madeiraborna är så mörka och brunögda?

Nä, dags att lägga lapp på luckan!
Ha det fint hela söndagen alla! 





                                                                 Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Geddfish ♥ sa…
Vilken varierad och spännande skyltning med mycket historia inuti! Jag tänker på de fd kloster som jag har i min närhet. Varnhems klosterruin var det munkar som förestod och Gudhems kloster bedrevs av nunnor. Allt inte långt ifrån Falköping.
Vad gäller pilgrim så har jag gått Caminon sista biten till Santiago de Compostela. Jag bodde i härbärgen med främmande människor. Det är elva år sen.
Alla dina bilder är fantastiska!
Varm kram, Gerd
BP sa…
Hahaha! Vilken härlig Skyltsöndag, och nu har jag lärt mig nåt nytt igen. Den orden hade jag aldrig hört talas om. Men himla kul att det finns ett café som fösöker föra traditionen vidare;-)
Åsså tack för Komatsu-skylten. Berättade ju att jag för många år sedan jobbade för ett företag som just sålde Komatsu hjullastare och grävmaskiner i Sverige. Ett himla roligt jobb som enda tjej bland bara killar:-)
Inga problem med att läsa alla fina Skyltsöndagar som mina härliga läsare lägger upp. Matcherna spelas ju "mitt i natten" alltså tidigare mornar, så vid den här tiden är jag "ledig":-)

Tusen tack för dina fina skyltar och alla länkar:-)
Märtha sa…
Fattigdom, kyskhet och lydnad, fd religionsläraren gick igång med klosterlöftena! Fattigdom betyder ju att inte vara bunden av det världsliga, inte äga någonting. Det tolkades ganska så extremt emellanåt. Kyskhetslöftet har minsann tolkats olika genom åren, inom vissa ordnar får man inte se det motsatta könet i ansiktet. Lydnad, inte fråga varför, inte säga jag hinner/vill inte. Bara göra de uppgifter man tilldelas. Sen är det ju en annan sak hur det blir i praktiken, det finns troligen en och annan "franciskaner-gen", utländskt blod, i kökarborna... Kapucinerna var, vad jag minns, mycket hårda i tolkningen av löftena. Nu skall jag sluta "predika"...
Geddfish,

Tack!
Jag har läst några böcker om vandrare som har gått till Santiago de Compostela, mycket intressant . Är dock inte intresserad själv att gå men man vet ju aldrig vad livet vill. Det kanske vill att jag ska gå.

Tack Gerd!
Varm kram. Ljus och kärlek som du brukar skriva. Så fina ord!
byblixtra sa…
Gillar första bilden med vackra fästet för en skylt.
Läcker bild på fordonet och tolkar den andra som en lyftkran.
Är det lånecyklar på torget?
Fina kakelskyltar.
Intressant att det kan vara lite hursomhelst med namnens ursprung på gator och caféer/butiker.


BP,

tack! Ja, jag med lärde mig någonting nytt igen. Det blir ingen cappucino, haha..
Ja, jag vet ju att du och Komatsu har ett förflutet. Förstår att du trivdes bra.
Skönt att Guldkryckan hjälper till med rapporteringen.
Tack själv BP!
Märtha,
japp, jag förstod nog vad som menades, förstås men bra att få det bekräftat också. Tack för det!
Det måste ju ha tolkats extremt när man tänker på att det blev så pass djupa schismer som det blev. Intressant är det onekligen. Nu kommer jag att tänka lite annorlunda när jag går längs travessan, tänka på vem och vilka som har gått där för längesen bakom Santa Clara.
Tack så hjärtligt för din predikan, jag tar till mig och är glad att du finns som kan så mycket som jag inte kan.
Byblixtra,

ja, den gillar jag också, är så vackert det fästet.
Det är faktiskt två mindre grävskopor, en pytte och lite större pytte.
Cyklarna på torget är nog ungdomarnas cyklar i ett samband där trafik och ungdomar gjordes reklam för.
Förmodligen finns det en bra förklaring bakom allt som verkar ha lite hur som helst med namnens ursprung. Jag märker ju att när jag börjar gå mera på djupet med allting så får jag verkligen gå på djupet och hamnar i många roliga labyrinter innan jag vet svaret någorlunda. Tråkigt blir det verkligen inte. Tack !
Paula sa…
Här sitter jag och fnissar miss i nassen åt dina tokigheter. Inte visste jag att det fanns en sådan munkorden, men varför inte? Dina resonemang hänger jag helt klart med på, nickar och hummar instämmande! Lite kul också med beröringspunkterna mellan dina öar! Annars gillar jag Dentario som jag faktiskt begrep utan att ens titta på tandillustraionen. De liggande cyklarna funderar jag på. Är det något symboliskt med dem tro?
Tack för mycket speciella skyltar, som alltid! Kram från pörtet
KajsaLisa sa…
Ugnshus, alla som har köksö kan ju slänga sig i väggen. Kul och annorlunda bidrag till SkyltSöndag.
wiper sa…
Vilka häftiga skyltar och bilder. Undrar vem Tom Brown är som det står på en av skyltarna. Det var verkligen märkligt med cyklarna som ligger där. Kanske en installation?, dom kan ju se ut hursomhelst

Cappuccino skylten faller mig i smaken. Intressant läsning på slutet

Ha nu en skön början på veckan
Kram!
Paula,
härligt, mera fniss åt folket mitt i "nassen".🤗
Ja, tydligen så finns det en sådan också, även i Sverige har jag läst mig till. Världen är full av knäppgökar av olika slag.
Det roliga är att även om det är långt emellan mina öar så finns det mycket som förenar dem på lite olika sätt.
Dentario är lätt att förstå, ja. Cyklarna illustrerar tydligen, kom jag på, att det var ungdomarnas dag av något slag. Sport, cykling etc..jag var tyvärr lite ouppmärksam så helt kan jag inte gå ed på det.
Tack Paula!
Kram från gränden!
KajsaLisa,

just det, de kan slänga sig i väggen! 😁
Tack!
Wiper,

tack! Tom Brown är rosen som står bredvid skylten men vem han var och är som har givit namn åt den vete endast gudarna.
En cykelinstallation var det nog och inte desto mera, som symboliserade ungdomarnas någon dag.
Kruxet med skylten är att det inte är en cappuccinoskylt utan en skylt som har namn efter en munkorden. Kapuchinhas.
Det var jag, liksom du, som tolkade ordet till cappuccino. Vilket är helt fel.
Tack och tack detsamma Malin!
Kram!
christian sa…
Kul med en skylt på vift... :), skylten därpå trodde jag först var en liten gravsten innan jag hann läsa/scrolla vidare!
Gillar placeringen av cyklar, ordning å reda är nåt för en tysk... ;)
Kakelskyltar har jag ju kommenterat förut, det är nåt visst med materialet å många olika häftiga mönster.
Tänk, tandvårdsskylten hade jag tolkat/översatt innan jag läste texten, ibland är språk så lika.
Tack också för lite historia bakom munkarna!

Önskar dig en fin vecka!
LillaSyster sa…
Hyr kunde jag missa att titta in här igår???? Skyller på semester =) underbart skyltat som vanligt- gillar smidet där skylten är på rymmen. Ha en bra måndag!
Susjos sa…
Så många skyltar inne hos dej, wow! Rosen är underbar, och så fina kakelskyltar. Ha en fortsatt fin måndag!
Kram
Christian,

ja, undrar var den är och viftar på?
Haha, jag måste titta tillbaka på "gravstenen" själv. Visst kan man tro att Tom Brown är begraven där.
Ordning och reda, löning på fredag, brukar man säga på Åland där jag kommer ifrån.
Kakel hör till Portugal, här finns massor och i många olika variationer.
Exakt, ibland är språk väldigt lika.

Önskar dig detsamma!
LillaSyster,

sånt händer och ännu värre saker. Ibland missar jag också, har varit särskilt duktig på det den senaste tiden dessutom.
Hjärnan har semester, helt enkelt.
Tack och ha det bra du med!
Susjos,

ja, det tycks bli många skyltar här hos mig. Det finns hur mycket som helst av den varan här.
Ha detsamma du med!
Kram
Vilken härlig blandning av skyltar, toppen med översättning oxå :)

Cyklarna på Torget? är kanske nån sorts konst för dagen/veckan? Kul sak i alla fall!

Ha en trevlig vecka! :)
Angelgirl- Åsa Danielsson,

tack!
Cyklarna hörde till en utställning där ungdomar var i fokus. Ja, kul ser det ut.

Ha detsamma du med!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio