Skyltsöndag /427

Bloggvännen BP förvaltar Skyltsöndagstemat i bästa stil där frihet under vissa gränser gäller. Det ska förstås finnas skyltar med i sammanhanget. Vad skyltar sedan är får man själv avgöra. De andra som brukar vara med och "skylta" har jag länkat till här nedan:   



Min röda tråd för idag är rätt så brokig, hur  nu en tråd som är röd kan vara det? 😉
 

Vi var på vinprovning någonstans i bergen och där i en dal stod dessa flaskor uppradade med madeiranskt vin. Smaken? Jag minns faktiskt inte. Så tyvärr...


    Det är som det är med minnet. Den här bilden tänkte jag ha till gårdagens inlägg om pusselbitar men 
    vart hade jag lagt den? 
    Det visste inte ens gudarna igår. Idag hittade jag den här i det påbörjade Skyltsöndagstemat. 
    Det är ju skyltar på pusselbitarna, byggdelarna. Ett luftskepp kommer lastat...



Så till någonting riktigt gammalt och åländskt. 
En kaffekvarn..

Ett vackert lakansbroderi med spetsar . Tänk att t.om jag har pysslat med sånt. Jisses så idog man var för att få någonting till den s.k. brudkistan.


   Upp att verka, livets dag är kort, ej skall dess gyllne morgon sovas bort stod det på en kudde 
   någonstans på min väg genom livet.



Det gamla lasarettet i Funchal ligger inte långt bort från oss. När vi senast gick förbi så var skylten och kronan på verket- grejen, nedtagna...något är på gång, renovering i alla fall. 


    Sen finns det skyltar som bara lägger sig ner bland rör som gör detsamma. 


   En äldre skönhet , en sån där som jag är🤣, bakom lås och bom till rua någonting nr 23 där bussen 
   brukar stanna till. Jadå, det är en Peugeot...

  

                          När man får se en häxa på kvast på någons tak så vet man att det bor 
                          människor där som ursprungligen inte är från Madeira. 

                         

                   Så där ja, nu har jag tömt den sista påsen med kaffebönor i. Nytt ska inhandlas. 

                   Ha en fin söndag alla!

                                                       Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Åke sa…
Alltid kul att titta in på din Skyltsöndag, du finner så mycket roligt att titta på :) Vinflaskorna smaker verkar vara intressanta i mina blå. Synd ni inte fick ngt slags protokoll. Ditt land bjuder på så många har fina intressanta sorter. Frun hade fram ett vin från Portugal igår med namnet Porta 6. Något du känns vid kanske? Ett mycket smakrikt vin i varje fall. En hel hög med bra skyltar du bjuder på och en fortsatt trevlig söndag.
Znogge sa…
En snygg och varierad skyltning som vanligt! Det är bra att vara observant i vardagen och samla på sig skyltar under veckan. Inte för att jag deltar men jag hade nog tänkt så...

Önskar en fin söndag!
åsa sa…
Men OJ vad jag skulle vilja ha den där häxan på kvasten grejjen 🤩
👋
Guldkryckan sa…
Vin är ju alltid intressant, inte så att jag kan mycket om det men det brukar vara på 12-13.5 %...min kunskap är således minimal. ;)

Fint skyltat...ha en superb eftermiddag.
Geddfish ♥ sa…
Vilka fantastiska brokiga skyltar i din tråd!
Jag älskar portugisiskt vin, jättegott rödvin.
Broderade bonader och lakan och örngott, wow, säger jag bara. Jag har köpt en del på loppis, så fina. Sen har jag förstås broderat själv en gång i tiden. Mina döttrar har inte ärvt handarbetsådran och det är de ledsna för, men man kan inte kunna allt.
Häxan var ju häftig, men var skulle jag ha den??
Härlig söndag till dig med kram!
Anki sa…
Kul och varierad skyltblandning som alltid! De där vinflaskorna skulle jag gärna vara med och provsmaka :)
Åke,

tack!
Jag måste faktiskt fråga Uffe om vinet och han påstår att det vita var godare än det röda, men allt är förstås en smaksak. Jag gillar fastlandet Portugals viner väldigt mycket. Här är bordsviner ännu inte så vanliga utan mera Madeiravinet som är mera ett dessertvin. Jag känner inte igen namnet Porta men det finns många sorter och vad jag har erfarit så är alla goda. Portugal kan detta med viner. Nu får ni korka upp flaskan och säga Saude åt varandra🍷!
Tack än en gång och ha detsamma ni båda, med vinglaset i handen.
Znogge,

tack!
Det blir lite grann av ett beroende. Man ser skyltar överallt..
Du skulle säkert ha tänkt så du också.

Tack detsamma!
åsa,

nästa gång jag går förbi så klättrar jag och tar en metallsåg med mig😉
Vad gör man inte för sina bloggvänner?
Guldkryckan,

man måste inte kunna så mycket om viner. Bara dra ur korken och hälla upp och hälla i. Det räcker gott och väl.

Tack och tack detsamma!
BP sa…
Skyltmixen här hos dig är som alltid helt suverän:-)
Madeira-viner smakar ju mera som sherry, inte ett dugg som vin tycker jag. Min man var förtjust i smaken, jag var det inte.
Tänk att kunna brodera så fint! Min mamma var duktig på broderi, jag var det inte;-)
Så fin broderiet med den gyllene morgon är då raka motsatsen till vad jag brukar göra;-)
Den gamla Peugeot är läcker! Å hur kommer det sig att man vet att människor som har en vindflöjel med en häxa på en kvast på taket inte är från Madeira?

Tusen tack för att du skyltar och länkar till alla deltagare:-)
Geddfish ♥

Tack! Här finns det gott om skyltar, så pass att jag kunde dela med mig av till andra.
Portugisiskt vin hör till här också, mycket gott. Håller med dig!
Jag ska ta till brodernålen endera dagen för att brodera bort en fläck på en blus...den går inte bort på annat sätt.
Man kan inte allt, så är det.
Äh, kanske häxan får vara där hon är?
Tack detsamma Gerd! Det märks att du mår så mycket bättre nu, härligt!
Kram!
Anki,

tack! Tänk om vi kunde provsmaka på vin tillsammans här på ön en vacker dag! ?
..
BP,

Tack!.
Det finns viner och viner här också. De på bilden är inte sherryvin, madeiravin i den bemärkelse du tänker på. Det vin som Madeira är känt för är just det som man kan kalla sherryvin. De på bilden är vanligt matvin, vitt och rött, dyrt så in i vassen också var det just då, så till oss kom ingen flaska med hem.
Det finns många olika sorters Madeiraviner, jag är också kräsen men våra grannar under oss tillverkar för eget behov och vi har fått ett par flaskor av dem. Yess, så gott det var. Var..som sagt det gick åt. Det är svårt att säga varken bu eller bä, det handlar om lagringstider etc...det finns jättejättejättegott Madeiravin, a´la sherrytyp.
Hos oss var det tvärtom, jag var bra på att brodera, mamma sämre. Men som de broderar här på ön, wowwowwow...helt otroligt så fint hantverket är. Dyrt som en hel månadslön förstås.
Peugoeten måste förstås komma med, vacker den också.
Jag är kanske fördomsfull och det är jag ju nu och då, men här brukar man inte få se häxor hos andra än hos nordbor. Men visst kan jag ta fel, mitt i allt så börjar portugiserna gilla häxor också. Då ska jag sätta mig ner och hantverka...har ju gjort en hel del sådana också. Men jag är ju pensionär, får inte glömma bort det, haha..konsthantverkaren vaknade till liv, entreprenören såg hur kassan blev större. Det ligger i det där..
Tack själv BP!
Anonym sa…
Det går bra om Du skickar häxan ihop med vintunna från ett tidigare inlägg 😄 /åsa
åsa,

tack för din superfina lösning, postgången kan vara lite si så där, så vintunna med påskhäxa blir bra det. Påskhäxor kan säkert flyga med en vintunna på kvasten. 😉
Susjos sa…
Snyggt skyltat med vinetiketter, och fina broderier! Kul med en påskkärring på taket på Madeira!
Ha en fin start på veckan!
Kram
Susjos,

tack! Påskkärring känns snudd på malplacerat här men någon gång landar säkert en sådan här också, vilket nu är bevisat! 😉

Tack detsamma!
Kram
Ditte sa…
Vilken fin skyltsöndag! Ja, som vanligt så lyckas du variera den.
Vinprovning brukar vara både gott och trevligt och något jag kan sakna från Spanien. Ofta var vi till bodegor eller vingårdar för att se, lära och testa.
Portugisiskt vin har vi testat en del och jag har ett par vita här hemma som vi gärna köper. Och som heller inte är så söta bl.a. Alvarinho Contacto.
Passar också på att önska dig en fin vecka.
Kram
christian sa…
Man skulle nästan kunna tro att det är byggkranar på vinflaskorna...
Kaffekvarn hade min mormor förr i tiden när en annan var liten, synd att man inte bevarat sådant, det är ju själ i gamla saker, vilket även gäller broderade sängkläder som man är van vid från barndomen, mycket fint!
Även en liggande skylt är en skylt . . . jag såg faktiskt att det var en Peugeot innan jag hann läsa det, är man Peugeot-ägare så är man..... ;)
Intressant det där med häxorna....at man kan se varifrån folk kommer, men om de inte är från Madeira, varifrån kommer "häxfolket" då?

Ha en fin vecka!
LillaSyster sa…
Åååå vilken härlig skyltsöndag som jag helt missade hos dig igår - men det funkar ju lika bra på en måndag. Läcker kaffekvarn och den söta Peugot!
Ha nu en ny fin vecka och broderat det har vi nog nästan alla gjort - känns som om det är en fas i livet man går igenom, jag var väldigt produktiv i åldern 13 -25.
byblixtra sa…
Klart att röda trådar kan vara brokiga, blir ju mer intressant så. :-)
Härligt gula pusselbitar modell större i luften.
Ja, bilder kan man få leta men bra att den dök upp i Skyltsöndagens inlägg.
Fin spets och broderi på lakanet och nu kan man köpa dem för i princip ingenting på loppisar. Men broderat lakan har jag aldrig gjort men en och annan tavla.
Vackert broderi på kudden men tror att jag tar en och annan sovmorgon emellanåt. ;-)
Åh, du hittade en skylt som låg på mage och vilade sig bland rören. :-D Kul bild.
Blåa grinden sätter färg på allt det gråa. En äldre skönhet, den var bra. :-D
Se där, då fick jag veta det om vindflöjeln.


Paula sa…
Vilken variation du fått till i skyltosfären! Skrattar i mjugg åt broderiversen, jag är ju sjusovare jag, brukar numera stiga upp vid tiosnåret när typ halva dagen gått....ujuj Men att själv brodera, nej det har jag varken fingrar eller tålamod till. Men vackra är de gamla handverken.
Annars blev jag förstås extra glad åt kvasten, och hatten, silouetten är något magerlagd för att kunna likna en finnkäring dock. Underbar kaffekvarn, den pryder varje hem som har en. Viner ja, tycker det var rätt trista etiketter måste jag säga, är det någon typ av byggnadsställning på några av dem? Tackar för bidraget, önskar en mysig vecka, jag hoppas ni slipper den hemska värmeböljan som råder nere i syd? Såg en varning att Sardinien kunde få 50 graders värme. Och så finns det klimatförnekare...
Kram från pörtet
Ditte,

tack! 😊
Det är ingen större konst med variationen här, det vimlar av variation så att säga.
Vinprovning är rätt roligt, jag håller med men så ofta blir det ändå inte av för vår del fastän det händer och har hänt.
Vi dricker bara portugisiskt vin nu för tiden, tycker att det är varmt, soligt, fylligt och gott.
Tack detsamma önskar jag er båda!
Kram!
christian,

Du har rätt, man kunde tro det, men det är vinpressar, stora som små hus.
Det är själ i gamla saker, jag fick ofta "jobba" med att mala kaffe, dra ut lådan, tömma den och fylla på med flera bönor och så hela proceduren igen.
Jag tyckte det var jobbigt haha..
Ah, är man Peugeotägare så är man, helt rätt, då ser man...
Mmmmm, tror att häxfolket kommer från Blåkulla-trakten 😉

Ha en fin vecka du med!

LillaSyster,

tack!😊
Absolut, en måndag går det lika bra med att titta på skyltar. Ibland hinner man inte med, så har det varit för min del ett tag.
Ja, det skulle ju broderas ett tag, det hörde till. Jag var också rätt så produktiv minns jag.

Ha detsamma du med!
byblixtra,

du har så rätt, nu kostar gammalt broderi skamlöst lite med tanke på arbetet som liggerbakom.
Det är nog klokt detta med sovmorgnar emellanåt.
Magaplask som man säger på Åland. 😉
Påskhäxor är nog rätt sällsynta på den här ö. Vindflöjel häxan är den allra första jag har sett och då har jag varit på många ställen här.
Paula,

ja, ibland lyckas det. Jag är rätt så tidig av mig men kan nog sova som en sjusovare om så behövs och det känns så. Låter skönt det där med att stiga upp vid tiotiden. Jodå, brodera gillar jag...
Man får tålamodet man saknar, jag lovar.
Kanske det är en tysk påskkäring? Som det ser ut så måste jag nog spionera på vilka det är som bor under henne.
Det är en vinpress på etiketterna. Utan den blir det inget vin så så himla trist är det verkligen inte Paula😁
Tack själv och givetvis önskar jag dig detsamma. Vi har inte så varmt som de har i Medelhavsområdet och på Iberiska halvön. Vi är ju mitt i havet och det hjälper bra även om vi har haft mellan 37-39 grader de senaste dagarna.
Ja, obegripligt är det att man inte vill se sanningen. Men det är säkert väldigt bekvämt för då behöver man inte hjälpa till med att ändra på sina egna levnadsvanor.
Kram från gränden
wiper sa…
Jättekul detta med skyltsöndag. snygg uppställning av vinflaskorna. Såna gamla broderier känner jag till från barndomen. Kom ihåg att både mamma och pappa broderade lite men inte så mycket som andra. Det var mer hos mormor och morfar. Det var ju såna lakan och örngott man låg på då jag var barn. Så kul att få se lite såna och dom var jättefina.

Härliga bilder och historik

Ha en fin tisdag
Kramar!

KajsaLisa sa…
Trevlig skyltar tycker jag, dessutom 5 på samma bild, inte illa.
wiper,

Ja, du kunde ju vara med när du känner för det, du brukar ha så fina skyltar i dina inlägg.
Ja, precis, det är under sådana lakan och på sådana örngott som man sov.
Jag har sparat en del sådana på mig och gjort vardagskonst av dem tidigare men jag har knappt någonting själv alls, det mesta har andra fått eller köpt.

Kramar till dig Malin!
Ha det gott!
Kajsalisa,

Tack! Jag gillar din blick för det där speciella, uttryckt bl.a.som 5 på samma bild🤍

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio