Konvaljträd

 Senaste fredag var Uffe och jag tillsammans med goda vänner ute på levadavandring. 

 Jag återkommer till den i ett senare inlägg men idag vill jag visa er vad vi hittade längs levadan. 

 




Konvaljträd i blom! Träden är endemiska här på Madeira, vilket betyder att de finns endast här och ingen annanstans i vilt tillstånd. En gång fanns de även på Kanarieöarna men är numera utrotade där. De odlas som prydnadsväxter och finns i olika trädgårdar på andra ställen, bl.a. på Azorerna, men här växer de alltså vilt. 
Det latinska namnet är Clethra arborea. Trädet kan bli 8 m högt och där vi vandrade var de kanske fem -sex meter höga. Väldoftande och mycket lika våra liljekonvaljer i Norden men ändå långt ifrån. 
På portugisiska heter trädet Folhado.

Trevlig fortsättning på dagen, det som är kvar av den! När den tar slut kan ni skarva i med tisdagen !😊
Imorgon far vi på äventyr med goda grannarna E och R.

Ha det gott!

                                                            Karin Eklund, Funchal, Madeira.





Kommentarer

Härligt med en väldoftande levadavandring! Hade ingen aning om att det fanns ett konvaljträd, blir glad av det och att det får växa fredligt i vilt tillstånd hos er. Ha en fin tisdagsutflykt, och hälsa!
Gunnel sa…
Jag visste inte att det fanns konvaljträd. Det måste ha doftat gudomligt där.
Vilket ynnest att få se detta träd. Så synd att det inte går att förmedla dofter via bloggen för jag anar att det måste doftat ljuvligt! Verkligen trevligt att träffa på under en levadavandring. Tack för att vi fick njuta av det också!
Märtha sa…
Jag blev först lite förvirrad, eftersom jag sett konvaljträd i japanska delen av botaniska trädgården i Hobart och bara stod och gapade: "Liljekonvaljer i träd?" Jag trodde att de var helt japanska. MEn nu vet jag att de är två skilda arter, den "madeiriska" är en av arterna i laurisilvaskogen. Så roligt att ha sett dem i blom!! Och att de finns kvar - trots all eucalyptus. Här är det bärplockning som gäller. Idag vinbär, jag hoppar över den dagliga timmen i sällskap av myggor i blåbärsskogen idag/ikväll. Nu, precis nu blir jag översättningsmaskin! Det skall komma lite små regndugg, inte utenatti natt... Ha det gott, båda två!!
znogge sa…
Så fint att trädet finns kvar och växer vilt på Madeira. Det måste ha varit en upplevelse att se det vackra trädet och i full blom dessutom.

Önskar en god kväll nu!
BP sa…
Känner nästan doften! Blommorna är ju inte lik våra liljekonvaljer alls, men som sagt doften:-)
Önskar dig en riktigt skön onsdag med dina grannar:-)
Anna i Portugal,

ja, uppiggande också, en riktigt fin vandring gjorde vi.
Här finns konvaljträd, våra vandringspinnar är av konvalj men numera tror jag att det är förbjudet att använda det materialet i pinnar p.g.a risken för utrotning. Bra så...
Vi har inte sett dem blomma tidigare så det var en fin upplevelse.
Tisdagutflykten kom av sig, den blir i morgon istället. Jadå, jag ska hälsa dem! Ha det gott!
Gunnel,

de är ju rätt sällsynta eftersom det är bara här de växer i vilt tillstånd. Japanska konvaljträd finns men de är inte av samma sort.
Anita,

ja, det kändes verkligen fint att få se dem blomma. Det var flera träd i närheten av varandra. Ja, ibland önskar jag också att man kunde förmedla dofter till varandra via bloggen. Tack själv Anita!
Märtha,

ja, visst känns det märkligt med konvaljeblom i träd.
Den här är som sagt endemisk och av annan art. vi har inte sett dem i blom tidigare så det var verkligen roligt att få uppleva det. Det fanns rätt många konvaljträd längs levadan.
Oj, vinbärsplockning! Jag saknar ingenting särskilt här på ön men svarta vinbär saknar jag ibland.
Trevliga stunder önskas som bärplockare och översättningsmaskin. Ha det gott ni båda också!
Znogge,

ja, det var en upplevelse att få se konvaljträdet blomma. Vi har sett trädet tidigare men aldrig i blom.

Önskar dig detsamma!
BP,

åh, jo, blommorna är visst lika våra liljekonvaljer men i övrigt liknar det inte alls liljekonvaljeväxten. Det är därför, själva likheten i blommor som har givit namn åt trädet. Magiskt är det med all fin växtlighet som finns här. Här går man omkring i en blomsterbutik alla dagar.
Lena i Wales sa…
Vackert! Nytt för mig.
Anonym sa…
Men så härligt träd på er vandring!
Kram
byblixtra sa…
Fint att du visar Konvaljträdet, kände inte till det sen tidigare, å andra sidan finns det en mängd träd som jag inte känner till. ;-)
Så vackert bladverk och vackra blommor.
Lena i Wales,

tack, ja, det är väldigt vackert konvaljträdet när det står i blom.
Anonym,

ja, säg inte annat.
Brukar inte krama anonyma men kram i alla fall!
byblixtra,

det är ju rätt ovanligt eftersom det är bara här på Madeira som det finns i vilt tillstånd. Så är det för min del också, många träd jag inte känner till. Bra så, då kan man få uppleva nytt hela tiden.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio