Konst i vardagen / 2

             Jag drar ett varv med "canvas"- konstmöjligheter i vardagen p.g.a vardagen. 


             Ett rejält knippe med armeringsjärn är vackert i mina ögon. 


    Jag låter bilderna tala för sig själv...
    

    Lådan i grönt är skön för ögat, åtminstone mitt, mina


     Undrar vad som ska stängas inne eller ute? 



    Akvarell i grått på väggen? 


    En betongpumpskran kom...och jag kunde ha tagit steget över räcket och fått åka med en stund...

    

   
Invecklad men snart utvecklad


    Det tar sig....

    

      Sånt här gillar jag...

      Hoppas du som tittar in här också trivs bra !

      Trevlig fortsättning !

                                                Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Paula sa…
Skönheten sitter i betraktarens ögon, så sant som det är sant. Att få armeringsjärn och annat "skrot" att se vackert ut, den förmågan har jag inte. Tyvärr tvärtom, jag blundar helst, går förbi, eller drar ner rullgardinen. Men, jag vet många som tycker som du, så jag kanske är ett unikum. Ändå vill jag påstå att jag också är lagom knäpp, bara lite annorlunda knäpp!
Du har en fantastisk förmåga att se konst lite här och där. Jag ser inte konsten kanske, men jag tycker ändå det är intressant. Byggkonst på Madeira är det i alla fall :)
Tove sa…
Så klart njuter jag!!!
Som så ofta sagt: Detaljerna!!! - och tanken på resultatet när allt är använd klart- så till nya uppdrag.
Vardaglig konst på sitt bästa i praktiken
��
Paula,

så är det, absolut. Var och en ser på sitt sätt.
Det är ju inte enbart materialet som är konst, det är ljuset, skuggor etc. i det hela som är det jag ser först och främst, som kan göra mig fullständigt andlös och bli till magi. Ofta bara en kort minut, sen är allt förändrat igen. Ögonblicksstunder.
Jag kan medge att jag kanske ser på det här annorlunda nu, ljuset gör allting snudd på overkligt, ja vackert.
Vi är alla ett unikum, oberoende hur vi upplever saker och hur vi är. Du är, jag är...alla är. Jodå, Paula, du är så där skönt lagom knäpp du också! Ja, vi har våra knäppa olika sidor. Tack och lov för det, annars skulle ju världen bli enahanda och tråkig.
Kram från knäppgöken på gränden! 🤍
Anna i Portugal,

tack! 🤍
Helt rätt, det är hur som helst mycket intressant att följa med ett bygge här. Byggkonst är det utan minsta tvivel.
Tove,

att du gör det förstår jag väl, du är ju också en härlig knäppgök som gillar detaljer, ljus och skuggor etc. Som ser på det sättet.
Ja, när allt är klart så väntar nya uppdrag för alla inblandade i byggnationen. Undrar bara om de ser själva hur vackert det är runtomkring dem. Jag har försökt övertyga byggledaren om detta, tror att han faktiskt kan se det så själv också. Nörd som han är, på sitt sätt.
Så klart njuter jag!!!
Konst i vardagen, njutbar att få vara med om på sidan om mitt emot. 🤍🤍
femfemman sa…
Nja... skrot är skrot i mina ögon.Intressant att man ser saker så olika. Är nog inte så mycket för människoskapade saker...om det inte är föreställande konst. Min konst, min vackerhet, den hämtar jag från naturen.
God onsdag !
femfemman,

så tänker du och då är det ju helt ok för din del! Jag hämtar massor av konst, vackerhet också ur naturen, naturnära människa som jag är, men jag är glad att jag kan se det sköna även i annat. Det ena förtar inte det andra i mina ögon sett. Jag är glad att ha förmågan att kunna se skönhet i det mesta, inte bara i föremål utan även i livet på många andra sätt. Tack och lov att vi kan vara rakt upp och ner som vi själva vill vara, var och en på sitt sätt.

En god onsdag önskar jag dig också!
LillaSyster sa…
Verkligen potentiella canvas motiv ♡
Karin sa…
Snygga konstverk allihop, men den grå-grå-svart-grå-gröna med "akvarell på väggen" tar priset. Tryck upp den i stort format, så har du ett vackert konstverk!
Anonym sa…
Mums 😋 🤩 så läckra tavlor det skulle vara 👍 /åsa
LillaSyster,

ja, här har jag konsten framför ögonen varje dag. En varierande utställning. 🤍
Karin,

nu har jag det väl förspänt ett tag, jag har den akvarellen framför ögonen dagligen. Än så länge. Jag är själv väldigt förtjust i den akvarellen.
Åsa,

exakt, det är mumsfilibabba! 🤍
BP sa…
Ibland har jag en känsla av att det är nåt fel på dig och mig. Känner ingen annan än dig som är lika tokig i "industri- och byggmiljöer". Precis som du älskar jag sådana vyer, faktiskt mera än "vanliga" motiv med blommor och bin. Japp, jag har nog förstått att det är nåt fel på mig - med;-)
BP,

så glada och lyckliga vi är som är tokiga i industri och byggmiljöer, haha...
Tänk ändå att ha en sådan mitt framför ögonen dygnet runt, du skulle må bra av att vara här med mig på vår terrass! Vi båda tokstollar men hellre det än tråkmånsar🤣
znogge sa…
Allt ligger i betraktarens ögon och smaken är som baken! Bild 5 och 6 hade jag spontant valt. Egentligen är det fantastiskt så mycket fint som finns omkring oss trots att vi kanske inte alltid uppfattar det först.

Good kväll!
Znogge,

exakt så är det, allt finns inom en själv. Det den ena tycker om behöver inte den andra göra.
Det finns mycket fint runtomkring oss men det är lätt att bli s.k. hemmablind.

Godnatt från mitt håll nu!
Gunnel sa…
Det är inte lätt att se att dte är hårda armeringsjärn som hänger i det där knippet. Haha! Jag är förvånad att du inte hoppade upp på den där kranen. Du verkar vara helt orädd. Tänk vilka bilder du kunde ha tagit från den utsiktsplatsen!
Gunnel,

exakt, kunde vara lite grövre grått garn eller så om man plockar fram sin fantasi.
Vet inte om de tycker om att en kvinna plötsligt sitter på kranen men gratis skjuts uppåt kanske jag hade fått innan de hade upptäckt mig, haha..
Ja, tänk Gunnel, vilka bilder jag kunde ha tagit om jag hade fått sitta där på kranens långa långa arm. Jag kunde ju ha sprungit fram och tillbaka på den när de höll på som allra argast. Risken att kanske ramla ner i betongen skulle jag ju ha fått ta. En upplevelse det också i och för sig i så fall. Men tror nog att Uffe hade greppat tag i mig redan i början innan jag hade tagit mig över terrassräcket. En saga kunde det bli av det hela i alla fall.

Det är så fint att du finns i den här bloggvärlden igen, bara så du vet!
LillaSyster sa…
Tack för dina fina ord hos mig idag ♡
Ditte sa…
Spännande bilder med fina och många detaljer. Och om en stannar upp så finns det mycket helt i närheten som är värd en extra titt.
Och det inte minst i en levande miljö.
Kram
LillaSyster,

🤍Jag vet hur det känns, de går aldrig ur...
Ditte,

tack! Precis så är det, vi har det runt omkring oss allihopa i vår nära miljö. Du har så rätt!

Kram
Guldkryckan sa…
Visst kan en sådan miljö vara vacker, gäller ju bara att ha ett öppet sinne.

Ha nu en jättefin kväll. :)
Jossu sa…
Jag tycker det är en fantastisk talang att kunna se det vackra i vardagliga ting, och att det kan vara konst.
Jag ser det först när jag tittar på dina underbara bilder.
Guldkryckan,

absolut så kan det vara det, hur vackert som helst mycket beroende på ljussättningen. Ja, ett öppet sinne är bra att ha.

Ha detsamma du med!
Jossu,

tack! Jag är själv glad för att jag ser det så, mitt i vardagen.
Tack än en gång!
Bilderna på månen och de rostiga kedjorna tilltalar mig mest bland många fina bilder.
Vad är det egentligen för rep som hänger ned framför månen? För betraktaren att gissa och sånt är alltid spännande.
Stefan Karlsson,

tack! det är linorna till lyftkranen mitt emot oss. 😊

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio