Hoppa på tåget/ 26/ Vatten

Det är lördag, tåget går som vanligt från perrongen och det är sista lördagen i juli, då jag är lokförare med destinationsordet Vatten som mål. 

De som brukar vara med på Hoppa på Tåget har jag länkat till här: 

AnkiAnnaAnna i Portugal, Carita, Kraka, Ordodlaren, Paula, ToveZnoggeÅkeÅsa

Det blir sista lördagen som jag länkar innan det blir en 

Hoppa på tåget- förändring!

Vi lokförare, har hållit råd och tänkt om nu när tåget är inne på sitt 26-te varv. Vi har gjort en liten utvärdering och kommit fram till följande: 

Från och med augusti och Hoppa på tåget nr 27 tar vi helt och hållet bort Introduktionen.

Vi kommer fortsättningsvis att ge våra ord som tidigare, varannan månad Tove, varannan månad Karin, för fri tolkning med bild/er efter eget huvud och lust.

Ingen stress, ingen press behöver finnas eller uppstå. Länkarna tas bort från sidan, det är helt fritt att hoppa på tåget vilken lördag som helst som önskas för var och en.

Lägg gärna länk i ditt inlägg till den av oss som för loket och som har givit orden för månaden. På det sättet hittar också andra till de givna orden.

Nästa lördag blåser Tove i flöjten och tar plats i förarstolen, jag, Karin återkommer i september.

Hoppas att alla ni som redan är med på tåget, fortsätter vara med men i fortsättningen under friare former. Ni är med när ni själva känner för det, helt enkelt.

Vi kör vidare i Hoppa på tåget, varmt välkomna med den som känner för det!

Tove och Karin

*****************

Vatten, vad vore vi utan vatten? 
Desto mera tänker jag inte skriva om själva beskaffenheten, vi känner alla till att utan vatten fungerar varken vi eller någonting annat här på jorden. Jag visar några foton av vatten istället...




Havet skrev vi om redan i midsommartid då Anna i Portugal var lokförare för en dag och om något består av vatten så är det just havet. Bilderna ovan har jag tagit på norra sidan av Madeira. 


All växtlighet, vad än det är är 
beroende av vatten

Till vänster i bild strilar vatten ner 
för en stenig bergsvägg
någonstans här på Madeira 
där vi har haft vägarna förbi,
Uffe och jag. 

Till höger i bild finns en gammal vattenränna, en 
typ av levada, som jag tog bild av när vi var 
till Rosariet, rosenträdgården, i Sao Jorge i början av sommaren. 

Madeiraborna har under tidens gång blivit mästare på att bygga levador, vattenkanaler för att förse öns alla odlingar med vatten. 

Bara den saken i sig kräver minst ett eget inlägg, för att man ska förstå hela vidden av vilket arbete som ligger bakom de 3300 km långa levadorna. Ett genialt sätt att ta vara på vatten för överlevnadens skull. 


Vattenpass är fina mätverktyg. Vi ser dem varje dag i användning sedan de började bygga på andra sidan gränden. 

Idag blir inte mitt inlägg längre än så här. Av någon underlig anledning så räcker inte tiden riktigt till just nu, varken för blogg och bloggbesök. Men jag tar igen det, kommer på besök när jag kan sätta mig ner i lugn och ro och läsa allt vad ni andra skriver. "Hav tålamod"🤍

Ha en skön dag, gärna i närheten av vatten! 


   I augusti är Tove tillbaka igen och hennes ord är
   
   05 augusti    Brodera
   12 augusti    Silke/siden
   19 augusti    Dass
   26 augusti    Konst

   September tar jag över med orden: 
    
      2 sept           Spegling
      9 sept           Sten
    16 sept           Hand
    23 sept           Jord
    30 sept           Luft

                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Visst är vatten livsviktigt, men även själaviktigt :) Och i verktyg är det ju toppen med. Hoppas ni mår bra, att bloggvärlden får stå tillbaka lite emellanåt är inte konstigt, så blir det ju ibland. Men som sagt, jag hoppas anledningen är att det händer så mycket kul omkring er! Kram
Tove sa…
Kära kollega - drick vatten och hav tålamod - lågfart på egen och andras bloggar är som det ska enligt jag självs bloggliv ...
Hur som så är ditt inlägg i mitt tycke ett rasande läckert av typen H2O. Du fångar alltid in vardagen - och din första bilder ger drömmer och visioner! Livet det där som pågår!💖

Åke sa…
Så trevligt att du tog med vatten, liksom mitt i prick för mig. Verkar vara mycket tjusigt norra sidan av Madeira. Nu blev jag sugen på att resa dit... ett fint och härligt inlägg på temat :) Trevlig lördag önskar jag dig.
Fina bilder.
Kliver på tåget igen (för sista gången?) med dessa inslag i bagaget. https://stefansvardag.wordpress.com/2023/07/29/vatten-i-alla-former/
Znogge sa…
Det räckte väl gott och väl med denna tolkning tycker jag och bilderna pryder sin plats så att säga.
Just nu ösregnar det utanför köksfönstret så vädret ligger i tiden ;.)

Önskar en fin lördag!
Nu är jag åter med på tåget. Vatten - den bästa drycken.
Men också skönt att bada i. Blev lite olika tolkningar hos mig :-)
åsa sa…
Vatten. Vad vore vi/mänskligheten utan vatten?
Vi tar väl det som det kommer, känn ingen press… tågets avgång är ju lördagar och antingen kliver vi på eller stannar kvar för vi är 🤗
/åsa
Paula sa…
Klokt att göra en begränsning av ordet vatten, annars blir man aldrig färdig. Du fixade det galant och med så vackra bilder. Det vilda vattnet på andra fotot blev jag helt begeistrad i! Icke desto mindre är det så att många av oss har en del annat också att pyssla med på sommaren än att blogga, o tur är väl det, vi skapar lite nya bloggideer och ser oss om och umgås i verkliga livet. Tack för idag, ha det så gott, ses snart igen!
Bild nummer två med det rytande havet som skickar upp en kaskad av skum är mäktig. Och vattenpass, hur skulle vi klara oss utan vattenpass ...
Och ibland räcker inte tiden till, så är det bara. Att blogga får inte bli en press.
Ha det nu så bra på er fantastiska ö omgiven av vatten.
Märtha sa…
Jag är garanterat den sämsta tågresenären, har inte serverat listor, har inte berättat om upphovskvinnorna, ingenting. Jag bara skriver på som en ångvält. Det är nästan som en av mina väninnor, också lärare, sa: "Jag jobbar i skolan bara för att roa mig själv!" Lite så är det också när jag hoppar på tåget, jag roar mig själv med att dra några historier och hitta/ta några bilder. Och så blir det som det blir. Visserligen, jag jobbade också som lärare i 38 år, roade mig själv på olika sätt... Har mycket i skriveriväg just nu, blåbär finns i skogen och tomater i växthuset, med mera med mera att ta hand om... Och jag gör så roligt som jag kan av det hela, firar födelsedag i veckan med konsert! Som publik, förstås. I morgon hittar du mig i en svartvinbärsbuske...
BP sa…
Vi tar vatten för givet, vi som bor i I-länder alltså. Sedan glömmer vi gärna bort att vatten inte alls är en självklarhet till exempel i Afrika och Asien.
Tycker att Madeira med sina levador och vattenrännor har gjort ett fantastiskt irrigationssystem på ön. Vet inte om de är ensamma om det eller om fler länder har liknande system.
Å vattenpass tvärsöver gatan samt vatten till cementblandning lär du få titta på minst ett år till - gissar jag;-)
Ditte sa…
Visst är vatten ett väldigt vitt, brett och "stort" ord att tolka. så att begränsa sig är ju nödvändigt.
Men visst är vatten och inte minst rent och "sött" vatten av största vikt. Och visst är vatten något som vi i västvärlden ofta slösar med. Alldeles i onödan.
Tänkte just som BP med Madeiras levador, Så bra.
Tyckte mycket om ditt inlägg och det/de perspektiv du har. Fina bilder kompetterar.
Hade extra tankar till dig och Uffe i veckan när vi var på Åland/Mariehamn. Anders Wiklöf bjöd in till en fantastisk konsert den 25 juli med mängder av artister och vi hade via svåger och svägerska fått biljetter. En minnesrik kväll.
Kram
Gunnel sa…
Vatten är livsviktigt, men vi som har fri tillgång till det uppskattar det säkert inte i samma utsträckning som de som har mindre av den varan. Vattenpass har jag använt ofta. Ett mycket behändigt verktyg.
Guldkryckan sa…
Rent vatten är ju inte en självklarhet i vår omvärld, till och med i tyskland är det brist på den varan ju har jag sett på tv, grundvattnet är för lågt.
Men många har ju inget rent vatten att dricka alls, bedrövligt och sorgligt på samma gång.

Varje kväll här blir det några glas isvatten för undertecknad, man blir ju ödmjuk av att ha vatten i massor.

Ha nu en fin eftermiddag.
Anni sa…
Idag ska vi åka till brandkåren i Burgsvik för att hämta vatten. Det många tar som en självklarhet är det inte för alla. Årsmöte bland husen igår, då den ständiga frågan om var vi kan hitta vatten eller få det lilla otjänliga vatten vi har i brunnen att räcka längre ...
Å samtidigt är vi på en ö, omgiven av vatten.
Just vatten är ett väldigt bra temaord och dina bilder är perfekta till. Det skulle vara kul att få uppleva dessa levador någon gång.
Karin sa…
Vatten! Så nödvändigt att dricka, så vackert att se, så härligt att simma i, så farligt när det blir för mycket. Och så SVÅRT att avbilda om man målar akvarell.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio