Hoppa på tåget/ 25/ Skugga

Här sitter jag som lokförare i Hoppa på tåget, vid spakarna idag igen. 
Destinationsordet är Skugga.

Tove , min kollega sitter i en av vagnarna bakom loket tillsammans med de andra
 som brukar vara med ombord varje lördag vid avgång. 
Ibland hoppar någon tillfälligt med på resan fram till ordet/målet, 
vilket vem som helst som känner för att vara med kan göra. 

Läs gärna Introduktionen och bara säg till antingen till Tove eller till mig så länkar vi dig till temat, så att andra som läser hittar dig lätt och smidigt. Varmt välkomna med alla, både resenärer och läsare

De som brukar vara med har jag länkat till här:

 AnkiAnnaAnna i Portugal, Carita, Kraka, Ordodlaren, Paula, ToveZnoggeÅkeÅsa

Kraka är ny för dagen och önskas varmt välkommen ombord med alla oss andra! 

Mitt säkerhetsprogram nekar mig tillträde till Krakas bloggsida, men så länge jag försöker få ordning på detta så kan ni titta in hos Tove som har ordning på den biten. 

Det är någonting speciellt med skugga och skuggspel. Skugga ger en annan dimension, ett annat djup och ger kontraster till det som redan finns och syns. Utan skugga, hur skulle livet se ut då? Jag kan inte ens tänka mig det. Livet skulle bli slätstruket...

Ja, givetvis så är skuggan inte enbart det synliga rakt av, skuggan finns i våra liv dagligen, då också som i tanken av att allt inte är solsken här i livet men också som den sköna välbehagliga skuggan när solen är alltför stark. 


     Skuggorna på de första fotona här i inlägget har jag tagit i Saltviks kyrka på Åland
 

    Kalebassen hängde i en taberna på Rhodos i september-16. 
    Vackert mönstrade blev de av bladens skuggor

   " Fäll inte ett träd som skänker dig skugga"


  Sköna skuggor faller på terrassen och gräsmattan  Vinpressen i bakgrunden skuggar nästan sig själv
  Quinta Furao är platsen som finns i Santana här på Madeira.

  " Att leva i skuggan av någon annan kan betyda att man lever i någon annans glöd" 


                               En skugga faller och ligger raklång över Sälskär på Åland. 
                               

          

  När det är heta dagar så är det extra skönt att söka svalka i källarvalv...om bara någon öppnar grinden.

  "Ödet har en lång skugga" 



  " Man ska hedra det träd under vars skugga man sitter"


                  På andra sidan gränden ser jag många intressanta skuggningar

                 " Ljuset föder alltid skugga" 


   Nästa lördag : 

    29 juli    Vatten


   I augusti är Tove tillbaka igen och hennes ord är
   
   05 augusti    Brodera
   12 augusti    Silke/siden
   19 augusti    Dass
   26 augusti    Konst

   September tar jag över med orden: 
    
      2 sept           Spegling
      9 sept           Sten
    16 sept           Hand
    23 sept           Jord
    30 sept           Luft

                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Åke sa…
Ödet kan ha en lång skugga ja. Kyrkors fönsterinsläpp brukar kunna skapa skuggor när ljuset faller in. Nu brukar jag inte söka skuggor i fotokonstens värld men temat är trevligt :) En fortsatt trevlig lördag nu.
Znogge sa…
Ja, så är det. Ljus föder skugga och det är ett samspel mellan dem. Skuggor är vackra men skuggan fuller också en funktion. Att leva i skuggan av någon annan är däremot tveksamt men det finns det en del som gör...

Önskar en fin lördag!
Snyggt fångad skugga i sista bilden! Kul att du berör så många olika typer av skugga i din text. Lördagskram
Karin sa…
Fint om skuggor. Och till citatet att "ljuset föder alltid skugga" kan man lägga ett annat citat:

Var inte rädd för mörkret,
ty ljuset vilar där.
Vi ser ju inga stjärnor,
där intet mörker är.
Det är fascinerande med skuggor. Alla mönster och former. Det mest märkliga är att personer kan se helt annorlunda ut i kroppsformen när man ser skuggan. Skuggan på Åland var häftig. Och den sista bilden i inlägget var väldigt lyckad!
LillaSyster sa…
Många fina skuggbilder♡
Gillar citatet =)
Ha en bra lördag!
Anonym sa…
Skugga är på nått vis både positivt och negativt.
Utan ljuset ingen skugga då är det bara mörker.
Jag kommer ihåg skuggteater när man var liten och gjorde diverse försök att få till allt från harar till monster 😅
Ha en fin lördag med lagom skugga /åsa
Åke,

exakt, så kan det vara, så kan det bli.
Tack och tack detsamma!
Znogge,

samspel handlar det om i det här sammanhanget. Utan det ena blir det sällan det andra.
Du har så rätt, vad gäller att leva i skuggan av någon annan som ordstävet säger men att leva i någon annans glöd kanske är riktigt bra på sitt sätt. En klurighet i livets spel, utan vidare. Rakt av känns det inte bra men om man tänker till lite så finns det flera infallsvinklar.


Önskar dig detsamma!
Anna i Portugal,

tack och tack igen och så tack detsamma också.😊 Kramar!
Karin,

tack!
Ack ja, det citatet är så fint så hoppfullt, för precis så är det ju.
Anita,

skuggor är fascinerande, spännande också, för de förvanskar ju en del, kan bli riktigt roliga t.om.
Exakt som du skriver fastän med lite andra ord.
Tack! 🤍
LIllaSyster,

Tack!
Tack detsamma! 🤍
Åsa,

exakt, det går på något sätt hand i hand
Behövs båda två, ljus och mörker, skugga.
Javisst så gjorde man ju som barn, hade t.om. små gissningstävlingar minns jag också.
Tack detsamma !
Paula sa…
Vilka fina visdomsord du bjuder på! Ödet har en lång skugga, den hade jag inte hört förut. Du illustrerar ordet med så vackra bilder, allt är så väl genomtänkt och knyts fint ihop till en helhet. Kram från pörtet
Tove sa…
Helt underbart här i "din skugga" då i meningen det du skrivit och bilderna som ger så fina perspektiv därtill! Och ja; skuggor kan leva i generation efter generation - ödets skugga! Så föds också någon i skuggan och blir där resten av livet. Underligt nog så tänkte jag också ge mitt inlägg en del av den infallsvinkeln, men valde bort det så som en gör ibland. Nu fick jag den här 💖 Alla bilder blev på något sätt så talande om hur skuggan "ger liv"
Skuggkram också till dig - då skuggan gör gott!
BP sa…
Så rätt som det är sagt. Utan ljus ingen skugga. Å visst skulle livet eller åtminstone ens omgivning vara väldigt tråkigt och livlös utan skuggor.
Som vanligt lägger du upp härliga variationer av skugga. Den sista är min favo!

PS. Läste Krakamoahs blogg för länge sedan. Mitt antivirusprogram nekar också åtgång till hennes blogg med ett varningsmeddelande. Så det är inte ditt fel. Får liknande meddelanden även hos andra bloggare, men där kommer jag in, dock inte hos Krakamoah. DS.
Ditte sa…
Vackra bilder och fina tolkningar av ordet skugga. Extra roligt också att skuggorna också blev till en "resa" med besök på olika platser.
Kram

Märtha sa…
Skuggorna i Saltvik kyrka är mina favoriter! Ibland blir jag helt fokuserad på skuggor så jag förbiser verkligheten! Så blev det när jag gick en runda i Nyslott med kamera i hand, jag såg bara, endast, enbart skuggor! Skuggor kan vara förtret för fotografen, de accentueras på bilden, men kalebasserna klarade sig! Ha det gott!
Paula,

tack!
Det föll en skugga på min grav, sade min mamma nu och då när jag var barn. Jag minns att jag inte förstod innebörden alls..tyckte att hon var lite konstig bara😊
Tack igen Paula,
kram från gränden!
Tove,

tack! 🤍
Så sant så, skuggor kan leva i generationer, det känner jag till bra själv. Skuggor som fostrar, som lär en att ta livet på solen, ljuset medan det varar. Skuggor kan vara en slags rikedom på det sättet.
Så sant detta också att födas in i skuggan och vara där hela livet. Det finns så många olika skuggor, så många olika liv i skuggorna.
Så fint Tove att jag fångade upp det du tänkte, imorse visste jag inte ens vad jag skulle skriva, jag bara satte mig ner och lät pennan gå, utan desto mera tanke.
Skuggkram där skuggan gör gott!🤍
BP,

Tack så mycket! Den sista är min egen favorit också.
Ja, jag lyckas inte ta mig in på Krakas blogg någonstans, samma varning kommer upp. Så det är hos henne saker ska åtgärdas då kan jag tänka mig. Får låte Tove ta kontakt, inte ens det fungerar för mig.
Tack BP!

Ditte,

tack! Så blev det, när jag sökte foton med skuggor på. Det blev en resa samtidigt.
Kram
Märtha,

jag tog foto på skuggorna i samband med en konfirmationsträff för några år sedan. Jag är likadan som du, missar det som sker på grund av skuggspel etc.
Spännande med Nyslott och skuggorna du höll sällskap där.
Ha det gott du med!
Susjos sa…
Vilka coola skuggor på de första bilderna från kyrkan!Ja, de andra fotona var också häftiga, tänk vilka skuggor det kan bli!
Ha en fin söndag, själv ska jag krypa ner i sängen ;-)
Kram
Gunnel sa…
Mycket tänkvärt skrivet om skuggor. Skuggor kan vara både vackra och skrämmande på samma gång.
Susjos,

ja, skuggor är intressanta. Tack och tack detsamma. Sov sött!
Kram!
Gunnel,

Tack! Precis så är det, båda sidor av medaljen finns.
Minton sa…
Jag vill hoppa på tåget

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio