Hoppa på tåget/ 24/ pusselbit/bitar



Det är lördag och jag sitter här igen vid spakarna, tåget har börjat rulla och idag är destinationsordet pusselbit/bitar.
De andra som brukar hoppa ombord på tåget har jag länkat till här nedan: 


Om du känner för att också Hoppa på tåget så tag kontakt antingen med Tove, min lokförarkollega eller med mig så ser vi till att du blir länkad. Du kan läsa mera här i Introduktionen. Välkommen med! 



Jag tycker om att lägga pussel men även i vardagslivet så får man pussla många gånger för att få ihop en helhet och det på flera olika sätt. 
Grannarna snett mitt emot oss nedanför nybygget pusslar på höjderna denna sommar. 
Från att ha haft ett tak som såg väldigt fallfärdigt ut så har det blivit någonting helt annat redan nu. 
Men innan dess så har varje takpanna tagits bort, underlaget har fixats till och så har de pusslat alla pannor tillbaka igen, kanske också bytt ut någon panna. 
Ett riktigt hantverkspussel utförs med andra ord. 
Att det är varmt, rent av hett, ( igår hade vi 37 grader varmt i skuggan) tycks inte bekomma dem alls. 
När det finns ledig tid så klättrar de upp och lägger nya pannor. 
Ett pusslande på sitt sätt.


   I sakta mak så börjar taket se riktigt bra ut igen. Pusselbitarna börjar sitta där de ska sitta..


    Här finns lite kvar att fixa...


    En vanlig syn är att få se män sitta på marken och pussla med stenar, än här, än där över hela ön.
    De här fotona är av äldre slag men fortfarande och inte alls långt borta från oss håller man nu på att 
    förändra avlopps-och vattenledningssystemet längs en av gatorna
    och då plockas madeirastenarna upp, rengörs och sorteras i olika hinkar. 
    När arbetet med infrastrukturen är klart så läggs alla pusselbitar på plats igen. 


   Till all lycka håller de kvar den fina praktiska traditionen att återanvända madeirastenarna av basalt.
   Nu för tiden ser man också yngre förmågor med bland de äldre som lär ut konsten. 
   Detta är ett konststycke som man är mån om att föra vidare.
   Snabbt jobbas det också med tanke på att pusselbitarna är små. 
   De kan lägga sina stenpussel som håller för både lätt och tyngre trafik. 


    Men inte enbart på horisontell nivå läggs det pussel, även i vertikala lägen ser man dem...
 

    Ett riktigt påtande är det att lägga denna typ av pussel

   

                   På bygget mittemot oss läggs det också många olika typer av pusselbitar. 

                  

   Personligen är jag väldigt förtjust i de här gula pusselbitarna

   I juli är det jag som står för orden enligt följande: 
   
   22 juli    Skugga
   29 juli    Vatten

   I augusti är Tove tillbaka igen och hennes ord är
   
   05 augusti    Brodera
   12 augusti    Silke/siden
   19 augusti    Dass
   26 augusti    Konst

   September tar jag över med orden: 
    
      2 sept           Spegling
      9 sept           Sten
    16 sept           Hand
    23 sept           Jord
    30 sept           Luft

                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira


   

Kommentarer

Ana sa…
Vilket fint pusselinlägg! Hela livet är verkligen ett stort pussel, från stort till litet. Här ska pysslas vidare med dagens pussel. Önskar dig en fantastisk helg.
Du är så finurlig vännen. Massor av pussel verkligen och att lägga stenpussel är nog både tungt och utmanande. Fin tolkning och som vanligt fina och intressanta bilder. Godmorgon-kram
Åke sa…
Hela vardagen och livet består av ett himla pussel. Bara att styra dem alla rätt :) Ett trevligt tema du pusslat ihop :)
Tove sa…
Så häftigt och fint på samma gång - det hantverkspussel som jobbarna lägger och som du ger en eloge när du lägger ut det på temat! Karin, du ser och ser möjligheterna!
Ja, där sitter de där gubbarna på marken och lägger sten, andra klättrar upp på taket och lägger takstenspannor! Så en har tak överhuvudet när en lägger andra pussel :-)
kram
LillaSyster sa…
Oj vilket arbete med stenarna. Jag som inte gillar traditionella pussel....men ett stenpussel av den sorten det var inspirerande. Nu ska jag ut i köket och pussla ihop en lunch =)
Karin sa…
Fascinerande med stenkonsten på Madeira – så skickligt! Svårt att förstå hur de fått ihop de där valven!
Anna,

tack! Ja, livet är ett enda stort pussel, så upplever jag det också.
Mitt pusslande för dagen är också igång, alltid nästan lika spännande.
Lyssnar på fado, dansar, diskar, lagar mat och mycket annat.
Önskar dig detsamma! 🤍
Anna i Portugal,

här läggs det pussel både hemma och utanför hemmet. Madeirensarna pusslar...
Tack!
Finurlig-kram !🤍
Åke,

ja, livet är ett enda härligt pussel, ibland med lite trasiga bitar, med borttappade, ihopklistrade ...
Det gäller att hitta rätt och det är ju det som är kul med att pussla

Tove,

tack! Du kan läsa mig bra, jag vill verkligen lyfta dessa hantverkare och deras konstfulla förmåga.🤩
Just det, så många är med och pusslar för att alla ska ha det bra. Livet är ett bamsestort pussel.
Kram

LillaSyster,

det är ett bamsearbete de utför med stenarna.
Jag kan tänka mig att du skulle trivas med stenpussel, någonstans i din fina trädgård.
Hoppas ditt lunchpussel blev gott. Här har jag börjat funderar på middagspusslet.
Karin,

ja, det är fint, storslaget. Vi undrar också hur de har fått ihop valvet..funderar på det varje gång vi går förbi. Måste nog få en lösning på det pusslet också!
Ditte sa…
Härlig tolkning! Och roligt att följa med böand vackra bilder och fin text.
Spännande arbeten och verkligen fina hantverk.
Kram
BP sa…
37 grader - suck! Hur orkar killarna att lägga "takpannapussel" me i den värmen?! Inte att undra på att de inte har någon form av säkerhetsutrustning på sig.
De vertikala och horisontella stenpusslen är magnifika. Kul med återvinning, men vilket pille-pilljobb...
Sedan är vi helt överens vad gäller de gula pusselbitarna:-)
Paula sa…
Nu blev jag djupt imponerad av stensorteringen! Skulle aldrig hända här i Sverige, man skulle förmodligen anse det vara en skymf att behöva göra sådant "skitjobb". Och så fint det blir, likaså tegelpannorna, och ni kan bara sitta på rumpan och se när andra pusslar i sitt anletes svett! En finurlig tolkning av temat, minst sagt, applåder!
Ditte,

tack! Här görs mycket i bästa hantverksstil ännu. Tack och lov. Gediget och vackert blir det.

Kram!
BP,

det tycks inte vara något som helst problem att lägga pussel här av varken det ena eller andra slaget. Jag blir nästan matt av att se på även om jag själv trivs bra i den här värmen.
Det där med säkerhetsutrustning har inte med värmen att göra alls. De gör likadant året om. De bara är såna, har jag kommit underfund med. Vi har ju rena cirkusen framför våra ögon dagligen, klätterapor allihopa. Ibland måste jag titta åt ett annat håll. Inspektörer kommer och då åker hjälmar och västar på men så snart de har dragit så tas allt av igen..Nå, hjälmarna har många på, men kanske mera som solhatt just nu.
Madeirastenen är dyr, så de tar vara på och jag gillar det. De är mycket för att återvinna här, återbruka. Pille-pilljobbet gjordes även hos oss när vi drog in kraftel ...en stund senare var allt på plats och man ser knappast alls att det har varit ett dike där längre. De kan det där!
De gula pusselbitarna gör mig glad!
Paula,

jag är djupt imponerad jag också. Här är man tack och lov inte som i Sverige vad gäller den här typen av hantverk. Här är man stolt över det!
Ja, vi sitter här och tittar på alla som pusslar i sitt anletes svett. En fördel man har som pensionär.
Tack Paula!
trevligaste pussel jag gjort när jag byggde kallmur av alla stenbitar som blev kvar efter sprängningen när vi byggde hus.
Gunnel sa…
Jag har aldrig tänkt på takpannor som ett pussel, men det är det ju. Och vilket enormt viktigt pussel. Här gäller det verkligen att bitarna passar så det inte regnar in. Det finns nog mycket i vardagen som är som ett slags pussel. Nu satte du igång min fantasi. Ha en fin söndag.
Hanneles bokparadis,

det där låter väldigt trevligt. Ett sånt pussel skulle jag nog gilla väldigt mycket. Fast jag gillar att pussla, mest på nätet.
Gunnel,

jag ser pusselbitar överallt i min tur. Ett viktigt pussel är det verkligen. Du har gott om fantasi Gunnel, det vet jag 🤍 Ha detsamma!
Anki sa…
Ett härligt inlägg, Karin! Vilket fantastiskt pusselarbete de gör hantverkarna! Imponerande!
Anki,

tack! 🤍
Ja, de kan verkligen pussla de där killarna. Imponerande är det!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio