Skyltsöndag / 423



Bloggvännen BP är förvaltare av det omtyckta temat Skyltsöndag. Oförtrutet följer vi med, vi som har gjort det rätt länge redan, skyltnördar som vi har blivit med tiden. Jag har länkat till de andra "nördarna" längre ner i inlägget😊

Mina skyltar för dagen är:

Översatt till svenska blir det ungefär det här som skylten förmedlar: Självständighet till arbetare och människor. LEV BÄTTRE i vårt land. Desto mera än så tänker jag inte översätta. Politiska partier gör jag inte gärna reklam för. Men omgivningen är rätt skön med en mås som också ville med på bild. Det var egentligen den jag ville "fånga" på foto och så blev det lite till, så där som det kan bli. Tänker förstås på att arbetare också är människor, så kanske att översättningen är lite felaktig men jag gissar att ni förstår andemeningen. 


NU skrattar jag åt mig själv. Det blir mera politik fastän jag inte tänkte så alls när jag tog fotografierna. Jag tänkte att det var en skylt och på att palmen i förgrunden blommade så vackert och skulle få vara med på bild.  Jaha, ja, vad står det på skylten då? Jag är lite osäker men jag tror att det står "för friheten att skriva inlägg även om du inte är här". Det låter ju rätt bra i alla fall😉

Nähä, nu vandrar jag vidare bland skyltarna. Hoppas att jag har någonting helt opolitiskt att dela med mig av i nästa skylt. 


   Yes, nu handlar det om industrigaser, om flytande luft. Air Liquide
   Det kan behövas lite extra luft efter politiken, ungefär som lustgas...😉

  

         En skylt som det står Chalets på, betyder kanske att det finns stugor i närheten...
         Jag vet inte. Jag såg inte några stugor, bara ett stort hus. 

         

         Här finns det i alla fall Madeira-rum för boenden . Madeirarooms

         

  I mormor eller farmor Clementinas hus kan man hyra lägenheter. AL står för den biten. Alojamento        Local, lokalt boende. De lägenheter som det står AL på är godkända av skatteverket. 

  De betalar skatt, de gör inte svarta affärer så att säga. Bra så! 



De här två hängde på en husvägg när vi hade vägarna förbi...
Manutencão betyder ungefär underhåll...Projetos engenharia :Ingenjörsprojekt


   Vinprosa...något för den som är poetiskt lagd? Wine Prosa
  
    

    Här går vi förbi nu och då. Varje gång säger vi att vi ska gå dit och varje gång så går vi förbi...
    Ibland förstår jag mig inte på oss alls men plötsligt så händer det och 
    då ska jag förstås berätta om besöket. Det gäller bara att få ändan ur vagnen, inget annat ..

   

         Caféet ligger på barnbarnens gata...

        

   Det gör Jarana också...


Jag kunde förstås inte låta bli...i bakgrunden skymtar en byggkran ( BP! ) så flaggorna får agera skyltar vilket de ju är också på sitt sätt. 

  De andra som också brukar delta i Skyltsöndagstemat är: 



                                                             Karin Eklund, Funchal, Madeira
         

Kommentarer

Znogge sa…
Snyggt skyltat som vanligt och fina bilder från vardagen. Numera är flaggor väldigt tydliga skyltar tycker jag. På något vis har de hamnat mer i fokus.

Önskar en fin söndag!
Znogge,

tack! 😊
Javisst är flaggor skyltar.Absolut!

Önskar dig detsamma!
christian sa…
Är det valtider eller har du tagit bilderna ur arkivet? Hur som helst fotot med palmen var stiligt oavsett vad det är för politiskt budskap i bakgrunden.
Gillar även fotot på det stora kaklet snyggt. Låter lockande att hyra lägenhet av "farmor Clementina", föreställer mig ett pittoreskt boende fylld av värme och kärlek.
"Verktyg och penna" är enkla, gissade på reklam för snickare och låg inte helt fel.....
Ja, ni får verkligen skärpa till er å besöka nån av alla inbjudande ställen ni passerar!

Ha en fin söndag!
LillaSyster sa…
Variationsrikt=)
Ja någon gång är ni väl finnas sugna nog att stanna till och testa cafét. Ha en bra söndag, här är det välkommet dagsregn.
christian,

det är valtider, fotona tog jag för ett par veckor sedan men jag såg nu idag när vi var och storhandlade att det fortfarande hänger affischer, skyltar uppe där det berättas vem som är bäst att ta hand om en. 😊 Jag får inte rösta här så jag bryr mig inte särskilt mycket om sanningen ska fram och det ska den ju.
Farmor Clementinas boende har fått gott betyg, fyra av fem möjliga stjärnor. Det kan vara du som har rätt, angående snickare, jag är inte så hemma på det här språket ännu.
Ja, vi måste SKÄRPA oss, du har helt rätt.

Ha detsamma!
LillaSyster,

tack! det finns mycket variation här...
Ja, vi måste ju testa det inbjudande stället lite grann på sidan om. Sånt gillar jag och inte de värsta turiststråken.
Grattis till dagsregnet, hoppas att det regnar på så där lagom mycket nu under några dygn.
Guldkryckan sa…
Politik är ju politik, det fastnar lite var det vill antar jag, även på bild. ;)

Tackar för översättningarna, påminner lite om valrörelsen vi hade här förra året, de är sig lika oavsett var det är någonstans antar jag.

Fint skyltat, ha det fint.
Guldkryckan,

Du har en poäng där. Politik liksom klistrar sig fast, haha..
Det skiljer knappast mycket alls, från land till land. Alla lovar bättre tider.

Tack och tack detsamma!
Susjos sa…
Du fick ju till en röd tråd på dina skyltar, snyggt jobbat! Mycket politik blev det ;-)
Å en byggkran till BP, inte dumt alls!
Ha en fin kväll!
Kram
byblixtra sa…
Intressant med många luckor intill entrén på Clementina och kanske en porttelefon också. Snygg logga på fasaden.
Gillar skyltarna med verktygen och linjalen och pennan.
Fin skylt på caféet.


Karin sa…
Är det val på gång i hela landet eller lokalval? Måste jag ju fråga nu när du blivit så politisk.

Och så undrar jag över motsvarigheter till Avo (som farmor och farmor) i olika språk. Jag fick frågan häromdagen om det bara är de nordiska (skandinaviska) språken som har den praktiska inbyggda förklaringen om vem man är mamma till, dottern eller sonen. Jag kom inte på något enda språk, inte ens swahili, som annars är bra på precisa släktskapsord. Där är både farmor och mormor "bibi". Vet du hur det är på finska?
Åke sa…
Som jag alltid sagt: Trevligt att det kommer in skyltar från hela världen :) Kanske bra att du översätter dem i alla fall ;) Roliga skyltar du bjuder oss på dagen. Air Liquide finns här på min ort också. Chalets hade vackraste skyten :)
Anonym sa…
Valfläsk i form av en mås och genast måste jag berätta att jag faktiskt har ätit valkött fångat i Norge av min 08a systers norske sambo och hans fiskesläkt 🐳
Bra att mänskliga rättigheter verkar finnas på agendan och jag antar att byggsektorn har gott om arbete.
Att betala skatt är kanske inte en mänsklig rättighet mera en skyldighet men jag tycker det känns tryggare med boende som inte är ”svarta” för jag vet inte men det känns mer ansvarsfullt.
Bra skyltat 👏
👋/åsa
BP sa…
Älskar dina Skyltsöndagar:-) Inte bara att de är oerhört bbra varje vecka utan jag får ju en språklektion på köpet. Det får jag för det mesta även hos Carina. Måste dock säga att portugisiska är betydligt lättare än finska;-)
Skrattade gott åt första bilden. CDU är ju ett tyskt politiskt parti motsvarande Kristdemokraterna i Sverige. Snacka om att man lär sig ett och annat när man skyltar:-)

Väldigt vackra skyltar du visar! Och byggkranen tackar jag extra mycket för:-)

Tusen tack för att du skyltar och länkar till alla "skyltnördar":-)
Paula sa…
Bajsande måsar på politiska budskap, har de inget vett i skallen? Nä tänkte väl det, finns nog många som gärna skulle bajsa på just såna...Hihi jag läser Mister madeirarooms, förstår ju att det är en förkortning men för mig betyder MR bara en sak. Chalet skylten är snyggast idag. Tänk om den grekiska guden sitter därinne på cafeet och väntar o så går ni förbi varenda gång??Och så snällt att du gladde tema-värdinnan lite extra!
KajsaLisa sa…
Jahar noll koll på politiken hos dig, men kakelskylten var läcker. Det kanske är val på gång.
Susjos,

ja, så blev det, på något sätt.
En byggkran åt BP, börjar nästan bli en tradition.
Ha detsamma du med- Kram!

byblixtra,
Ja, jag ville inte klippa bort alla dessa luckor. Clementina har bra rykte om sig.
Jag är också förtjust i verktygen, linjalen och pennan. Så enkelt och tydligt.
Tack !
Karin,
ja, någonting är det på gång men ett bra svar kan jag inte ge dig, jag tror, efter samråd med Uffe att valet har varit..men att skyltarna hänger kvar. Vi får ju inte rösta här så vi har inte brytt oss särskilt mycket. Men jag har läst att vänstern vill få bort presidenten och han blev nyss omvald så..det gick nog inte som de tänkte sig det. Måste nog bli bättre insatt i det politiska också, alltid lär jag mig någonting nytt.
På finska är farmor och mormor samma ord, isoäiti. Stormamma översatt rakt av. Det är svårt detta med Avo när man inte vet om det är mormor eller farmor.

Åke,
Tack! 😊😊
Det är nog viktigt att översätta dem, fastän jag ibland har glömt bort att göra det.
Chalets är en vacker skylt, jag håller med dig om detta.
åsa,
haha, så kan det gå. Tror nog att valkött är godare än mås, vet dock inte.
Byggsektorn är överhopad av jobb...de räcker inte till just nu.
För vår del är det naturligt att det som görs ska göras vitt. På det sättet rullar samhället som det ska rulla. Därför är vi noga med att betala vitt åt hantverkare och så vidare.Det lönar sig att vara vit i de här sammanhangen. Ansvarsfullt är ordet. Men givetvis så finns det många som ger förslag på att jobba svart för lite billigare penning men hos oss göre de sig icke besvär.
Tack!
BP,

tack! 😊😊
Språk kan man aldrig få för mycket av. Tror jag.
Måste säga precis tvärtom, finska är mycket lättare än portugisiska, haha..men jag lär mig mera varje dag, lite lite..och ibland inget alls.
CDU här är förstås inte tyskt, utan portugisiskt. Jag måste ta reda på mera men jag har för mig att det är långt till vänster partiet står. Hammaren och skäran finns med i vissa sammanhang. Men jag ska lära mig om detta, för att kunna säga vad det är.
Tack själv BP!
KajsaLisa,

trots att jag själv har jobbat politiskt tidigare så har jag inte givit mig tid att ta reda på mera här om politiken men givetvis ska jag göra det, bara för allmänbildningens skull. Valet lär ha varit men skyltarna hänger kvar...
Kakelskylten är fin, jadå!
Paula,

ja, det kanske var därför måsen var där? Så långt tänkte inte jag men man vet ju aldrig hur det är i djurens värld, djur är ju också människor som det hette i något barnprogram på tv när mina barn var barn. Lars-Åke Warg tror jag att var med.
Mister Madeirarooms är ju annars ett trevligt namn.
Ja, är det inte Valhallagudar så är det grekiska gudar som väntar på våra besök. Jisses, man har fullt upp med att vara pensionär.
Den här staden torde vara rena himmelriket för BP vad gäller lyftkranar. Det vimlar av dem, nästan som om det hade skett en invasion från yttre rymden där lyftkranar huserar vanligtvis.


Ditte sa…
Vilken trevlig skyltpromenad! Och visst är det fint att titta extra på skyltar som finns i närheten-
Ja, Portugal var ju för inte så länge sedan ett av Europas fattigaste länder och även utanför politiken är det roligt att se att det för många månniskor verkar ha blivit "bättre". Men kanske kan budskapet ha sin betydelse...
Lite roligt här med måsen; mitt i prick.
Håller med dig, det politiska håller jag oftast utanför bloggen.
Och friheten att skriva, låter ju bra.
nNdrar vad ett Maderiarum är mer än ett rum- Men säkert bra.
Bra med tillstånd att hyra ut. Så är det även i Spanien och vissa krav ska uppfyllas.
Önskar dig och Uffe en fin vecka.
Kram
Ditte,

tack! 😊😊
Så var det, jag minns. Vet dock inte om Madeira räknades dit. Lite som med Åland och Finland. Jag tror att man har en förmåga att klara sig bättre på öar, med viss självständighet, uppfinningsrikedomen blir stor etc.
Helst ska politiken hållas utanför bloggen. Vi är så olika i våra tänkanden och tyckanden och risken är stor att det blir onödiga konflikter. Lite samma sak är det med religion.
Tror att meningen bakom Madeira rooms bara är ett sätt att lyfta Madeira, ett företagsnamn helt enkelt.
Önskar er detsamma, dig och Bosse!
Kram!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio