Skyltsöndag /421

Bloggvännen BP är förvaltare av det trevliga temat Skyltsöndag

Mina skyltar idag blev så här: 

  
 Bilar som är under 2,05 m höga kan parkera i parkeringshuset i Säo Tiago. Tiderna är förstås inskrivna direkt under Horário( tidsplan) och priserna på det vita fältet.


När man har parkerat sin bil, så kan man gå på teater och musikgalej...nå, kanske inte på den här ovan, den tillställningen har redan varit.Komedin Katt på hett plåttak, tror jag att det ska översättas till...takplåt är ju ofta av zink.


                             Vill man istället äta medan andra dansar går det också för sig på Ritz. 



                      Mera teater finns det på Balcâo Cristal i Gamla stan fastän det ser rätt så nedstängt ut.


   Plötsligt så tar jag er  med till Malaga för att gå på  biograf Cines.


   Det här fönstret skyltar också på sitt sätt..någon form av varning är det eller hur?


    Här går det undan, så är vi tillbaka i Portugal igen men i Lissabon, stadsdelen Alfama..


 Det är nog bara i Funchal som en teater heter Bolo do caco. De, skådespelarna, brukar hålla till ute på gatorna när det är olika festivaler och mässor på gång. Väldigt skickliga är de, skådespelarna som jobbar i Teatro Bolo do caco.

 Här skyltar man med hattar..på ett café inte alls långifrån oss...namnet minns jag inte men caféet ligger i samma hus som Mercado dos Lavradores
   

 Jag minns inte var i Funchal, som jag har tagit foto av den här dörrkläppen som skyltar om var man ska "knacka på". Jag bara måste få hem den  för att visa er som tittar in här. 

  

 Igår såg jag den här bilen med reklamen om Djurens värld, 17 år på Madeira. En affär som tillhandahåller mat för alla möjliga djur.


   Vi gick förbi ett hus med Varning för hunden-skylt. Vi såg varken hund eller människor där..

   De andra som också brukar delta i Skyltsöndagstemat har jag länkat till här: 


                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

znogge sa…
En snygg och varierad skyltning denna söndag!
Dörrkläppen är så fin men själva dörren borde få sig en översyn tänker jag lite praktiskt :D

Önskar en fin söndag!
Znogge,

tack!
Helt rätt, dörrkläppen är fin men dörren behöver få hjälp, så tänkte jag också när jag såg detta.

Önskar dig detsamma!
Hjortron sa…
Roligt att se! Ganska billigt att parkera - tror jag som inte har någon parkeringsautomat på mils avstånd...
Guldkryckan sa…
Fantastiska bilder verkligen, tackar för denna rundtur i skyltarnas värld.
Att hitta bra mat till sina pälsklingar är ju jätteviktigt, det i matbutiken lämnar ju tyvärr lite övrigt att önska ibland.

60 kr för ett dygn låter ju överkomligt, bra där.

Ha en fin söndag nu.
Roligt med lite "exotiska" skyltar och den där med hattarna var speciell!
lifeblog,
😊😊, uppriktigt sagt så vet jag inte om det är billigt eller inte. Vi har ingen bil längre och när vi bodde på Åland så behövde vi aldrig använda oss av ett parkeringshus.
Guldkryckan,

tack! 😊
Det är verkligen jätteviktigt med att ha bra mat åt sina pälsklingar, de behöver rätt sorts näring.
Se där, jag börjar tro att det är förmånligt, jag känner inte till det själv vad gäller parkeringsavgifterna. Lifeblog är inne på samma linje som du är.

Jag har haft en fin söndag så här långt, vandrat bland rosor...men rödvarning är utfärdad för de följande två dagarna så då kanske det är bäst att hålla sig inomhus.

Ha detsamma, du med Guldkryckan, en fin söndag!
Carita Liljendahl,

Tack! 😊
Den där typen av hatt är rätt vanlig här på Madeira.
Anonym sa…
Hattarna och knacka på dörren grejjen gjorde mest intryck på mig, även affischen med dansanta människor får fem stjärnor 🌟 parkera bilen är lättsamt häromkring… har aldrig hört att nån fått böter för felparkering, då jag knappt lämnat min glesbygds kommun så har jag noll kännedom både av parkeringshus och vad det kostar att parkera.
De gånger jag besöker Umeå Universitets Sjukhus så åker jag sjuktransport och då slipper jag bekymret med parkering.
/åsa
åsa,

hattarna och dörrkläppen är fina, jag gillar dem jag också.
Här parkerar man på trottoarerna för det mesta...rena vilda västern är det och vad jag vet så finns det ingen som helst lapplisa här. Har i alla fall inte sett någon. Inte ens en lapp på en vindruta.
Skönt att du kan åka bekymmersfritt till Umeå Universitets Sjukhus. Det är guld värt.
LillaSyster sa…
Näst sista skylten var ju så söt!
Varning för hunden kanske bara är en skrämselskylt?
Ha en bra kväll!
LillaSyster,

den är söt, jag gillar den jag också, kunde inte låta bli att ta foto av den när den körde förbi...
Tror nog också att det bara är en skrämselskylt
Ha detsamma!
Geddfish ♥ sa…
Hattarna, det var ju fräckt. Då kom jag osökt att tänka på min väninna Carina. Hon har ca 100 hattar och det finns alla de sorter. Så när hon cyklar till stan och har hjälmen på så tar hon av sig den och sätter på sig hatt när hon går omkring på torget 👒
Härlig blandning av skyltar med en röd tråd teater! Kram!
byblixtra sa…
Kul med kulturtema.
Gillar bilden med teateraffischen, fina färger i affischen och så fasadflaggorna intill och att man ser lite av bebyggelsen i bakgrunden.
Det ser ut att vara en glamorös dansshow på The Ritz.
Biografen Cines var i en vacker byggnad.
På det där gallret ska man inte klättra.
Gillar också Teatro Bolo do caco:s flagga.
Imponerande hattvägg!
Fin dörrkläpp.
Charmerande reklam på för djurbutiken.
Tydlig varning för hunden.


Paula sa…
Vilket stort digert potpurri du bjuder på!Dörrklappen blev en favorit, hon kunde väl ha bjudit på ett leende till ankommande gäster i alla fall. Hon(han?) ser ut om alla världens sorger tyngde...
Det var dyrt att gå på Ritz, men bara namnet har ju en air av lyx och flärd. Bilden påminner om showerna i Las Vegas när jag var där 1981 bland alla plymer.
Tänk om man hade lite ordningssinne och taggade sina foton så man kunde hitta dem senare...finns inte i min värld...tyvärr
Tack för finfina skyltar
BP sa…
Du börjar med en skylt som får mig att gråta. Ja inte på riktigt då, men jämfört med priser för parkering ute på gatan i innerstan som ligger mellan nio och 12 Euro/timmen så är parkeringen i Funchal ju nästan gratis...
Detsamma gäller för middagen på Ritz. Minns att vi försökte komma in på den restaurangen i Funchal på1980-talet. Det lyckades vi inte med. Vår klädsel var inte fin nog...
Fönstret med det taggiga gallret bjuder inte in till inbrottsförsök. Älskar ditt foto med speglingen av himlen i fönstret. Spontant tänkte jag på ett fängelse, fast tvärtom om du förstår vad jag menar;-)

Älskar även hattarna på den lila(!) väggen.

Ja, som vanligt en helt underbar Skyltsöndag från Funchal:-)
Tusen tack för den och alla länkar:-)
Geddfish,
ja, det är snyggt tycker jag med alla hattarna på väggen. Säg åt din väninna Carina att hänga sina hattar så hon också..hatthylla på sitt sätt.
Tack Gerd!
Kram!
Byblixtra,

Den är fin, teateraffischen med flaggorna i bakgrunden, jag gillar den jag också.
Det där gallret hör faktiskt till ett kloster.
Ibland förstår jag inte hur de tror och tänker...vem vill dem i klostret illa?
Men men...
Det blev mycket kultur idag, tänkte egentligen inte på det själv men så bara lade det sig så 😊😊
Paula,

det blev så idag. Tänkte lite mindre men så dök det upp lite och då blev det så här.
Ja, dörrklappen kan man nästan förvänta sig en klapp av, så ser hon ut, är nog en hon men i och för sig så skulle jag nog också se sur ut om jag hade en så omålad dörr. Kanske hon börjar le om jag går dit och målar dörren åt henne?
Ja, det är dyrt på Ritz, vi var inbjudna men tackade nej, ville inte betala så mycket som 170 euro för en kväll. Måste ju dessutom ha lite nytt att klä upp oss i. Så det blev nej tack!
Vi är nog lika på den fronten Paula, jag har inte heller den där ordningen som jag vill ha...nu har jag givit upp och låter det komma som det kommer. Lugnast så. Tack själv!
Susjos sa…
Vilken härlig blandning av skyltar! Mycket teaterskyltar, så fina! Bilen med de söta djuren var färgglad och fin ;-)
Ha en fin start på veckan!
Kram

BP,

jisses vilken skillnad på priserna. Då är det ju mera eller mindre gratis här i jämförelse.
Här vill man verkligen att folk ska parkera i parkeringshus och på parkeringsplatser men många föredrar att ställa sig på trottoarerna bara för att spara slantar. De behöver Lapplisor här.

Middagen på Ritz är inte vår melodi heller, det blir för mycket pengar, man måste ju köpa ny garderob. Så den delen får andra ta...
Taggiga fönstret finns på en klostervägg...otroligt nog. Vem är de rädda för där inne? Spontant tänker jag också på ett fängelse nu 😉
Jodå, jag förstår hur du menar BP 😊
Ja, väggen går i lila färg.
Tack BP!

Susjos,

Tack! 😊
Det blev som Fazers bästa idag ungefär, blandat!
Tack och tackdetsamma med kram!
christian sa…
Snyggt med blått & vitt å synnerligen modesta priser mot vad det kan kosta här...
Fina byggnader, härligt fönster å spännande (skrämmande?) graffiti samt en "sprutat" tygskylt"...jo man tackar för den härliga blandningen!
P.S. Är det lånehattar?

Ha en fin vecka!
Christian,

Ja, modesta priser har jag förstått att det handlar om här i jämförelse med där.
Kristallgraffiti, ska det väl föreställa, tror jag.
Nej, det är bara skådehattar!😊😊

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio