Färgsprakande fredag

LillaSyster fick ett härligt färgsprakande il och tänker hålla färgsprakande fredagar ett tag, på obestämd tid, framöver och jag passar på att hänga med idag.Det behöver inte vara blommor som sprakar, det kan vara vad som helst men för min del blir det så här idag

Vi var till Rosenträdgården i Sao Jorge senaste söndag och där fanns inte enbart rosor. På vägen till rosen-avdelningen fångade jag upp lite andra vackra saker som jag delar med mig av här

Den röda juvelblomman fanns på ett stort område, med en massa "rävrumpor " runt sig. De tycktes trivas ihop..


Den lustiga Grevillea johnsonii växte där också i sällskap med någonting som jag inte vet med säkerhet. Det kan vara den röda arrowroten, men det kan också vara en kanna..Vacker är den hur som helst





Hortensior fanns det hur många som helst i olika färger. En vacker kruka fastnade på bild...vad som finns i den vet jag inte alls med säkerhet men det ser ut som pilört. Det var krukan som fångade in mig




   Så denna ljuvliga klätterhortensia som jag beundrade både på inväg och utväg och ståstillalångstund. 
   Bedårande vacker är den. Villhöver, tänkte jag men besinnade mig. Jag har inte plats...

   
   En oerhört spröd men vacker frilandshibiscus fanns där också. Ett bamsestort buskage..

   Nästa vecka blir det rosornas vecka här på bloggen Äventyret Framtiden med början på måndag. 

   
   Trevlig fredag önskas alla, gärna en färgsprakande sådan! 


                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

LillaSyster sa…
Här sprakade det härligt!♡
Kul att du vill vara med. Tack för länken =)
LillaSyster,

ja, det passade utmärkt att du satte igång med en färgsprakande fredag. Jag hade ju färg att dela med mig av. 🤍
Karin sa…
Åh vilket färgfyrverkeri! Du bor ju verkligen på rätt plats för det temat! Så fint! Och den där lustiga lite krulliga blomman – påminner den lite om löjtnantshjärta?
Karin,

här är det fyrverkeri, jag behövde bli påmind om det av LillaSyster...man blir lätt hemmablind bland allt vackert och grannt. Märkligt nog.
Det skira är det enda som påminner. Jag har aldrig sett den någon annanstans än här på Madeira, men förmodligen finns den Afrika också..eller Sydamerika eller...
Annika sa…
Härligt och blommigt.
Tror nog att hortensior är den finaste blomma jag vet. JAG ÄSLKAR dem!! Frilandshibiskus har vi i Reston också, men dina kan nog vara maffigare. Men jag älskar att se dem i vilt tillstånd.
Du har verkligen såååå många ovanliga blommor omkring dig, jag skulle älska det!
Kramar och trevlig helg från Klippiga Bergen!!
femfemman sa…
Välfylld med vackerhet! Love it! Madeira levererar nog alltid? Kram
Jossu sa…
Alla dessa vackra blommor. Hortensia har en speciell plats i mitt hjärta.
Susjos sa…
Härligt färgsprakande inlägg! Hortensior är så vackra, det var blå hortensior i den stora korgen som står vid bordet på vår altan vid stugan som jag la ut häromdagen, som du trodde var pelargoner? Eller fanns det pelargoner på fotot också, måste kolla igen!
Ha en fin helg!
Kram
BP sa…
Kul att du har hoppat på LillaSysters tema. Å Madeira bjuder ju på hur mycket färg som helst, inte minst floran på ön är ju magnifik:-)
Annika,

tack! Det är liksom gratis här...helt otroligt vilken ö vi bor på egentligen. Jag börjar bli lite hemmablind men idag när jag plockade ner de här fotona så ropade jag åt Uffe "men herregud vi bor ju på den här ön." Helknäppt! 🤪
Hortensior finns det väldigt mycket högre upp i bergen men snart blommar de också hos min grannfru...Jag njuter stort av hennes blommor.
Man kan inte annat än att älska alla blommor här. Paradiset på sitt sätt. En fördel är att det regnar, haha...

Kramar och trevlig helg från Pärlan i Atlanten till Klippiga Bergen!!
femfemman,

tack, det är lätt gjort här att fylla på med vackert. Jadå, Madeira levererar alla tider på året. Kram
Jossu,

här finns så mycket vackert som du redan vet. Hortensia har en speciell plats i mitt hjärta också. Fina minnen har jag.
Susjos,
tack!
Aha, se där ja, jag var nog lite dåsig när jag fick hortensiorna till pelargoner, haha..tack för att du berättar!
Tyckte jag såg pelargoner, nu måste jag kolla jag också, haha..
Ha detsamma du med!
Kram!
BP,

ja, när jag äntligen upptäckte det så var det ingen som helst chans för LillaSyster att jag inte skulle hoppa på detta tema så länge det är på G.
Madeira levererar färger av många olika slag, absolut.
Färgsprakande verkligen. Hos dig kan du nog bidra med färgsprakande bilder varje dag med tanke på alla härliga blomningar på ön.
Anna i Portugal,

ja, du har så rätt, här kunde det bli till ett färgsprakande inlägg varje dag året om . 😊

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio