En färgsprakande fredag, midsommarafton -23

Jag tänkte först hoppa över den här fredagen med inlägg men så kom jag på att LillaSyster har sitt färgsprakande tema. Givetvis så hänger jag på...

Då passar det väl bra med de här små granna varelserna som vi såg i Jardim de Santa Luzia igår? 



     "Små grodorna,

    små grodorna


    är lustiga att se.


   Små grodorna,

   

    små grodorna

   är lustiga att se.

    ej öron, ej öron,


  ej svansar hava de.

   Ej öron, ej öron,


    ej svansar hava de.

  

    Koack, ack, ack
    Koack, ack, ack
    Koack, ack, ack, ack, aa.
    Koack, ack, ack
    Koack, ack, ack
    Koack, ack, ack, ack, aa.


 Den iberiska sjögrodan är namnet på den gröna färgsprakande grodan som finns här på         Madeira. Alla foton av grodorna tog jag igår.   

Vi har den iberiska sjögrodan även hemma hos oss i ribeiran som flyter längs gränden. 

Melodin har spårats till en militärmarsch från den franska revolutionen, "La Chanson de l’Oignon" ("Löksången") med refrängen "Au pas, camarade, au pas camarade / au pas, au pas, au pas!" (I takt, kamrat!). Det berättas att fransmännens dåtida fiender, britterna, med nedsättande ironi ändrade texten till "Au pas, grenouilles!" ("I takt, små grodor!"). Melodin förekommer fortfarande i en barnvisa på franska med originaltexten "Au pas camarades". Hur den hamnade i Sverige är oklart, men texten på engelska antas ha inspirerat.

Ha en fin midsommarhelg! 

                                                Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Åke sa…
Ja man minns ju sången om små grodorna :) Så vackert du radar upp dem. Jag ser inte ofta grodor förutom den dag då de vandrar tvärs över gården en dag... Klart vi ska ha en fin & trevlig Midsommarafton. Jag önskar dig detsamma.!
wiper sa…
Vilka passande bilder dagen till ära. Dom är ju även sy snyggt fotade så man ser verkligen allt i bilden. Nu fick man veta lite mer om historien gällande bilden.

Nu önskar jag dig och din familj en härlig Midsommarhelg

Kram från Malin
femfemman sa…
Vilket helt underbart inlägg! Samt att jag fick lära mig om sångens ursprung! Ha det fint på midsommar!
Tove sa…
Men nu vill jag nog kyssa en koach 😎
Här har jag gått runt och trott att små grodorna var svenkst - där ser man hur det är - upplysningstiden är inte förbi fast vi kallar det ju informationssamhället .... bilderna ja- vad tror du jag tycker?? 🤔🤣
Trevlig midsommar hur som!
Vilken söt groda och så fint kamouflerad den är. Har precis lärt mig att "Små gordorna" ursprungligen kommer från Frankrike och nu fick jag också lära mig lite av texten ... kul!

Önskar en fin midsommarhelg!
Lasse sa…
Passande inlägg idag ! Trevlig midsommar på Madeira till dig med.
Hälsningar från Bohuslän och västkusten ;))
Lasse
LillaSyster sa…
Tack för länken!
Söta färgsprakande grodor- helt perfekt till midsommar ♡ Tänk så många gånger man dansat och sjungit den både till midsommar och jul. Ha det bäst Karin!
Åke,
ja, de var ju med och hoppade tillsammans med en i sånglekarna redan i skolan.
Här finns det massor av grodor i alla möjliga vattendrag. De hörs också, högt och ljudligt nu när det är sådana tider.
Tack och tack detsamma!
wiper,
tack!
Tack detsamma!
Kram
femfemman,

tack och tack detsamma!
Tove,

mitt i allt så står det en prins där framför dig! Så kyss på !
Så trodde jag också men så är det inte. Inget är som man tror, för det mesta, när man börjar rota lite...
Tack och trevlig midsommar till dig med !
Anita, de fyra blomsterhaven,
det är olika grodor på fotona, här vimlar det av förklädda prinsar ;)
Ja, de där prinsarna är t.om franska

tack detsamma!
Lasse,

tack!
Hälsningar till västkusten och Bohuslän!
LillaSyster,

ha det bäst du med, glad midsommar!
Ditte sa…
Ett fint bidrag till en färgsprakande fredag. Roligt att ta del av.
Kram och trevlig midsommar.
Vad härligt med en massa färgsprakande och fina grodbilder! Ha en finfin fredag. Midsommarkram
Anna i Portugal,

tack, tyckte ju att de passade bra en dag som denna. Små grodorna måste ju vara med.
Midsommarkram till er också!
Ditte,

tack!
Kram och tack detsamma! 🌸
BP sa…
Du kunde knappast ha hittat ett mera passande inlägg till midsommarafton och dansleken "Små grodorna". Dessutom är de färgglada också samt väl kamouflerade dina iberiska grodor.
BP,

jag kom på att grodorna skulle göra sig bra just idag! Tack!
Jossu sa…
Vilka fina bilder. Grodor är allt bra söta, trots att dom vare sig har öron eller svansar.
Trevlig midsommar!
Jossu,

tack! Ja, jag gillar grodor jag också.
Tack detsamma!
Har inte sett vuxna grodor på länge, men väl en hel drös med grodyngel tidigare i sommar. Någonstans kommer de fram de med andra ord.
Stefan Karlsson,

hemma på Åland var det sällan jag såg till någon groda men här vimlar det av dem i alla små pölar och de låter som om de skulle vara mycket större än de är. Alltid blir jag lika förvånad över hur liten grodan är som har så stort ljud.
Hoppas att alla grodyngel hos dig snart hoppar överallt ...de är ju kul och trevliga att fotografera.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio