Skyltsöndag / 418

 Bloggvännen BP är förvaltare av det omtyckta temat Skyltsöndag. 

Mitt bidrag blir aningen träaktigt, ja, det blir väldigt träaktigt för att säga det som det är..



Någonstans på den åländska landbygden såg jag den här skylten, men tro inte att jag minns var, jag bara kan gissa och jag gissar att det är vid Kastelholms gård. Nu blev jag troende igen..

En liten uppdatering. Uffe kom på att jag nog har tänkt fel angående Kastelholms gård. Det är mycket troligare att skylten visar en fram till Borgboda gårdsmuseum istället. Nu är jag mera troende ...smått religiös 😉


Restaurante Grutas finns på den här ön..ja, det är tunt trä, faner eller liknande som den målade skylten består av.


   Restaurante O Portao i Gamla stan ser ut så här från utsidan, På trädörren finns en liten skylt av plåt ....sen finns det en dörr till en liten bit ifrån och den skylten är av trä, se nedan.


                  Portao-skylten på det här fotot är av trä, den gemensamma nämnaren för dagens skyltar.


   Skylten Americana finns inte alls långt bort från oss. 
   Den ligger på rua Conde Carvalhal. Vi har aldrig 
   besökt det kaféet, men vi har gått under skylten rätt många gånger då vi har gått förbi. 
   Nu senast knäppte jag till...


John`s Poncha ligger i Poiso. Vi kom dit med bussen och gick vidare där också. Såna är vi..vi sökte upp en levadabörjan istället med enbart vatten som dryck. Poncha och levadavandring hör helt enkelt inte ihop enligt vårt tycke. Men det finns andra som tänker annorlunda


    Jag minns inte var, jag minns inte hur...


   Den här skylten minns jag bra. Den finns eller åtminstone fanns i Lövö-by  på Vårdö, Åland


    Åh, ja, denna skylt har jag sett många gånger. 


           Så blir det en grande finale med tre fina träskyltar som finns högre upp här i bergen.
           Laurissilva är den gemensamma nämnaren. 

       De övriga som brukar delta i Skyltsöndagstemat har jag länkat till här: 



                                              Karin Eklund, Funchal, Madeira


Kommentarer

wiper sa…
Vilka fantastiska skyltar du visar upp. Ingen dum idé med skyltsöndag. Det gillas.

John's Poncha hade verkligen en annorlunda skylt. Härligt inlägg som vanligt

Ha en skön söndag
Kramar!
Wiper,

tack!
Du kunde ju vara med i temat Malin! Du brukar ha så fina skyltar i dina egna inlägg, många gånger om.

Ha detsamma!
Kram!
LillaSyster sa…
Så många fina träskyltar du bjuder oss på och även en vacker dörr! Önskar dig en riktigt fin söndag, jag har precis avslutat ett litet målningsarbete på fasaden, mer målning imorgon. Nu kaffe och sedan blir det nog att ta tag i dahlia knölarna. Soligt och fint idag ♡
LillaSyster,

tack, här finns det många skyltar av varierande slag. Jag kunde dela med mig å många andra.
Jag önskar dig detsamma efter fasadmålningen idag. Imorgon med förstås :).
Dahliaknöl-fin söndag! <3
christian sa…
Härlig röd tråd, en annan får var glad om man hittar nån enstaka träskylt ibland... det är ju så genuint fint med trä!
Men jag kan inte förstå att det finns caféer & restauranger med underbara skyltar där du inte varit å förlustat dig lekamligt?!? Jag skulle nästan gå bärsärk . . . ;) :)
Tack för en fin samling skyltar även denna gång!

Ha en fin vecka!
Guldkryckan sa…
Härliga skyltar, absolut.

Har själv en stående inbjudan till att åka till Åland, någon gång så blir det kanske av.

Träskyltar är ju ändå bäst, ha en fin söndag nu. :)
christian,

tack! Här finns skyltar så jag kan dela med mig åt hur många som helst.
Just det, tänk om jag gick in på varje café eller restaurang här...då skulle jag bara rulla fram här i världen efter ett tag. I och för sig rätt så praktiskt det med;)
Vi gör nog våra små stopp här och där nu och då men jag är dålig på att ta foton. Ska försöka bättra mig.
Tack själv bästa bärsärk!
Tack detsamma!
Guldkryckan,

tack!
När du gör någonting åt din inbjudan till Åland så måste du ta foton och dela med dig av till övriga världen och till mig ;)
Ha en fin söndag du med!
Veiken sa…
Träskyltar gillas speciellt till restauranger. Så skönt att slippa alla blinkande skyltar! Ett snyggt inlägg!
Veiken,

du har så rätt i det. Alla blinkande skyltar är bara jobbiga.
Tack!
Ditte sa…
Så fina skyltar! Och just en skylt som visar vägen är ju också en inbjudan.
Skyltar i trä fastnar jag extra för. De känns så levande.
Varm kram
Ditte,

träskyltar är mera levande än andra, mera inbjudande, mjuka och varma hur hårda de än är. :)
Varm kram!
Geddfish ♥ sa…
Träskyltar är ju bara helt underbara! Och skyltar i samband med vackra dörrar är också superbt.
När jag såg skylten från Åland kom jag till att tänka på min syssling som bor i Lemland, Åland. Jag skrev aldrig namnet. Han heter Gunnar Westerholm och är nu pensionerad från Landskapsregeringen. Men det ringer kanske ingen klocka? 😊

Ha en skön söndag, kram!
Geddfish

ja, de är det. Blickarna dras per automatik till träskyltar.
Jodå, det ringer klockor Gerd! Jag vet vem han är och har haft med honom att göra via vårt café i Geta. Han är jurist och har jobbat för bl.a. Landskapsregeringen men också i Helsingfors. Så kul att du har släkt på Åland! Uffe känner honom ännu bättre än vad jag gör. Åland och världen är liten! :)

Ha detsamma du med! Kram
Åke sa…
Så vackert och så härligt designade skyltar du visar upp. Fint :)
Åke,

tack! De kan inte annat än fastna på kameralinsen när de är så vackra.
BP sa…
Det verkar som att du gjort ytterligare en väldigt lyckad städning i ditt bildarkiv, den här gången har du hittat många jättefina träskyltar. Fantastiskt jobbat måste jag säga:-)
Å du avslutar på topp - som alltid!!! En skog med lagerbladsträd. Använder visserligen lagerblad när jag lagar grytor, men jag har aldrig sett dom "färska", bara torkade. Måste ha missat den skogen när vi var på Madeira två gånger dessutom. Ooooops!

En härlig Skyltsöndag med röd tråd:-) Tusen tack för den och alla länkar:-)
BP,

tack! Det finns både nytt och gammalt med i inlägget men som du vet så kryllar det av skyltar här..och om jag har kameran med så knäpper jag till nu och då. Det blir skyltar i lagret. Behöver nog skaffa mig en lagerförvaltare tror jag ;).
Laurisilva är stort här på ön, dessvärre håller eucalyptusen på att tränga unden lagern men än så länge finns det av den i tillräcklig mängd. Det finns olika slags lagerträd här, ett av dem är just det som man använder bladen till i mat. Laurisilva är högt uppe på ön, högre än Fanal där jag var på fika för en månad sedan. Jag är säker på att det är rätt mycket du har missat här, jag vet inte alls allting jag heller ännu och jag har varit här sedan 2007. Nu först börjar jag känna ön lite bättre.
Tack själv BP!
Paula sa…
Gillar träskyltar, gärna gamla och nötta, de ger sådan genuin känsla. och har man funnits sedan 1934 är man nog lite gammal och nött...eller trött. Hur religiös blev du till sist? Bara lite lagom hoppas jag som inte bryr mig ett dugg om ifall skyltarna är från Åland eller Madeira eller annanstans ifrån. Konstaterar att man gärna dukar med stora, vita borddukar på restaurangerna där nere. Det är ju snyggt förstås, men lite onödigt högtidligt kanske....
Tack för finfina skyltar som av någon outgrundlig anledning gjorde mig lite sugen, flera timmar sedan frukosten intogs. Kram från pörtet
Paula,

ja, det är ju något speciellt med träskyltar, kanske för att träet är levande? Skulle tro det. Äh, det där med religiosiet och jag, fungerar inte särskilt bra. Borgboda har en speciell betydelse dock, du får inte glömma bort att jag har ett åländskt ekologiskt hjärta och vissa gemensamma nämnare med ägare till skylten. Jag köpte ekologiskt mjöl därifrån..
Det är mycket vanligt att duka med vitt här, tror att det är enkelt och praktiskt, allt går i samma vittvätt. Det finns nog andra varianter också. Jag är inte ute på resturang särskilt ofta och jag tar sällan foton ..då.
Så bra att du känner ett sug Paula! Kram från gränden.
byblixtra sa…
En tydlig röd tråd av varierande skyltar i trä. Snygga trädörrar också.
Fin bild på entrén till Portao och träskylten vid den andra dörren är enkel men fin.
Ni kanske får tillfälle att besöka caféet Americana någon gång?
Så mycket nytt jag får lära mig. Poncha kände jag inte till och inte levadavandring heller men nu vet jag! :-)


byblixtra,

Tack!
Vi har säkert möjlighet att besöka Americana. Vi bor nära..
Så är det i bloggvärlden, man lär sig hela tiden någonting nytt!
KajsaLisa sa…
Trä kan man göra mycket av, fina skyltar. Jag gillar speciellt John`s Ponchas skylt.
KajsaLisa,

trä är fint till skyltar, så levande. Poncha är också gott!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio