Skyltsöndag / 417

Bloggvännen BP är den goda förvaltaren av temat Skyltsöndag. 

Mitt skyltbidrag av idag hör mera eller mindre till det man kan kalla en blandad kompott.

 
                   
                   Snälla, plocka inte blommor eller frukt står det på skylten...
                   Kanske det finns blommor och frukt där andra årstider. 
                   Nu kändes skylten lite grann obefogad. 



   Den här kakelskylten föreställer troligen en väldigt viktig person men vilken vet jag inte.



                   Så blir det en kakelskylt till...
                   Den kan också användas tillagad blir översättningen...låter kryptiskt
                   detta Podendo uzar-se tambem cozida.
                   Att det handlar om japansk tillverkning är jag dock på det klara med.
                   Någon som får till det bättre på svenska än vad jag får? 
                   


    När det är hett ute så smakar det bra med iste.Skylten är av äldre årgång. Jag tog foto av den 
    i januari 2018 då vi bodde i El Palo utanför Malaga en månad. 


    En frukt och grönsaksleverantör var rejält påklädd. I bakgrunden syns en pizzeria-skylt
    (också i El Palo)


    Den här skylten har med Skåne och Höör att göra. Glasblåsare måste inte vara manliga och mammor
    har alltid rätt, så det så. Idag är det dessutom mors dag här i Portugal. Grattis alla mammor! 


Den här skylten "hittade" jag för flera år sedan men jag är inte säker på var. Jag tror att den hänger i en gammal mangårdsbyggnad i byn Skarpnåtö i Hammarlands socken på Åland. I fråga om den saken är jag mycket troende just  nu. Men oberoende av min tro så är det en skylt i alla fall.


En stor tomt är till salu längs vår väg till vårt hål (den lilla mercandinhon Sopronto, där vi brukar handla frukt, grönsaker och kyckling mm.). Hur i all världen den högt belägna skylten har blivit som den är vet den nog bara själv om den minns något överhuvudtaget efter den smällen? 



Vi gick lite vilse en dag då vi var ute på vandring på väg till vänner högre upp här i människobyn och plötsligt så såg vi norska flaggan vaja för vinden. Den duger väl bra att ha med en dag som denna,  en skyltsöndag? Vilken märklig glaskupol...den måste jag undersöka närmare någon dag. Vi behöver gå lite vilse igen...och vad gör Norge här i Funchal? 


    Jag avslutar med Ålands landskapsvapen idag. 
    Vapnet på bilden finns på talarstolen i Ålands lagting. 
    Det fanns en tid i mitt liv ( 4 år) som jag satt där med vapnet framför mina ögon 
    så gott som dagligen och njöt av dess skönhet. 
    Yrkesskolans elever har tillverkat vapnet på uppdrag, med ledning av 
    läraren Veikko Virtanen, ingift i min släkt men död sedan länge.

    Kronhjorten är ståtlig eller hur? 
    Det lustiga i sammanhanget är att det  inte finns kronhjortar överhuvudtaget på Åland.
    Kanske det fanns kronhjortar under Gustav Vasas tid ? 
    (Åland tillhörde Sverige på den tiden) 
    Man säger så...men ingen minns med säkerhet😉

    Det lär handla om ett gammalt missförstånd som gjordes på 1500-talet. 
    Ursprungligen var det tänkt att Ålands landskapsvapen skulle ha varit två rådjur 
    omringat av nio rosor- en mycket mera verklighetsförankrad symbolik
   än vad kronhjorten är.

   Det var egentligen Öland som skulle ha kronhjorten i sitt vapen, men så hände något...
   Den mänskliga faktorn fungerade säkert på 1500-talet också.
   Öland fick rådjuren med de nio rosorna och Åland fick kronhjorten.
   Ölänningarna åtgärdade felet så småningom, några hundra år senare, år 1944.
   De har återtagit sin hjort som de har försett med ett halsband.
    
   Åland har hållit kvar sin kronhjort, trots att det inte finns sådana på ön.
   Det vackra vapnet med rådjuren och rosorna används inte av någon.  
   
   De andra som brukar delta i Skyltsöndagstemat har jag länkat till här: 

   


                                              Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Znogge sa…
Snygg och intressant skyltning och lika intressanta bilder.
När det gäller den japanska skylten "som kan användas tillagad/kokt" så borde det handla om en fabrik för rågummi.

Önskar en fin söndag nu!
Znogge,

tack!
Se där, så intressant och tack för den lärdomen, vetskapen.

Önskar dig detsamma!
Gunnel sa…
Kakelskyltarna är riktiga konstverk, och den skånska skylten talar verkligenom om hur det är. Kul berättelse om landskapsvapnen. Det var inget jag kände till. Ha en bra söndag.
Många olika skyltar, jag gillar vende-se skylten, bara för den inte är som alla andra :) Skön söndagskram!
Gunnel,

kakelskyltarna är portugisiskt hantverk om något är. Så vackra på olika sätt.
Den skånska skylten är kul och säger som det är.
Landskapsvapnen och missförståndet berättar så mycket historia för mig. Vi var ju svenskar vi också på den tiden. Öland, Åland...så lätt att förväxla.

Ha detsamma du med!
Anna i Portugal,

den är kul den där vende-se-skylten. Man ser den t.om bättre nu när den har blivit tillbucklad än vad man såg den innan.
Skön söndags-morsdag i Portugal-kram!
Jossu sa…
Dom portugisiska kakelskyltarna är verkligen en fröjd för mitt öga.
Vad intressant fakta om landskapsvapnet. Väldigt vackert, trots att det inte passar till ön.
Det fick mig att fundera på min hemstads stadsvapen, en röd oxe som kommer upp ur vattnet. Vad som var ursprunget till det.
LillaSyster sa…
Då har jag lärt mig lite nytt idag igen ♡ Önskar dig en fin eftermiddag!
Jossu,

ja, de är verkligen det. Helt osannolika på sitt sätt. Vackra, spännande är de.
Kronhjorten på Ålandsvapnet har funnits där i flera hundra år nu så jag förmodar att det blir så även i fortsättningen :). Lite kuriosa är det.
Vilket spännande motiv det är på din hemstads stadsvapen, skulle verkligen vara roligt att veta historien bakom. Kul!
LillaSyster,

ja, så gör vi varje dag hos varandra. :)
Önskar dig detsamma! <3
Geddfish ♥ sa…
Intressant skyltning och lite fick jag lära mig också.
Roligt, det där med Åland. Jag har en släkting som på bor på Lemland. Kommen ifrån Stockholm. Han har varit med i Ålands någon slags landskapsregering eller, jag kommer inte ihåg. Han är pensionär numera.
På tal om förväxlingar så förväxlades ritningarna till kyrkorna i Högsäter (Dalsland) och Trollhättan. Likadana men staden Trollhättan fick den mindre.

Nu var kommentaren slut, tut tut!
Kram och trevlig söndag🌺
Geddfish,

tack!
Så kul, landskapsregeringen är ungefär detsamma som regeringen ni har i Sverige. Sen finns Lagtinget, motsvaranande riksdagen. Se där, det förväxlas på många håll. Givetvis, vi är ju bara människor alla när det kommer till kritan.
Trevlig söndag!
Kram!
Anki sa…
Härlig skyltblandning och vilken fin berättelse om skyltarna som förväxlades.
Ha en fin söndagseftermiddag/ kväll!
Anki,

tack! Ja, tänk så det kan gå ibland! ;)
Ha detsamma du med!
Jossu sa…
Nu har jag läst på om Mariestads stadsvapen och dess historia. Vad kul att ditt inlägg fick mig att få reda på mer om min hemstad. Stort tack för det.

Det sägs att Karl IX, som grundade Mariestad, såg en oxe stiga upp ur Tidans vatten, och därför ser stadsvapnet ut som det gör. Och dessutom blev det en passande symbol för lantbruket och närheten till vattnet.
Guldkryckan sa…
Fint skyltat i vanlig ordning, bravo.
Intressant historia där,så det kunde bli även på den tiden.

Ha det fint.
Jossu,

så kul! :) Allt har sin historia och ibland riktigt rolig och intressant sådan också. En oxe som steg upp ur Tidans vatten, låter lite märkligt som så men den kanske hade tagit sig en välbehövlig tvätt? Härligt. Stort tack du med, sånt här gillar jag.
Guldkryckan,

tack, snälla du!
Ja, visst är det intressant . Även på den tiden klantade man till det ;)
Susjos sa…
Vilken spännande skyltning! Så fint med kakelskylten! Å viss tkan kvinnor blåsa glas, mammor har så rätt så.
En spännande historia med Åland och kronhjorten, ett väldigt vackert landskapsvapen är det i alla fall!
Ha det gott!
Kram
Susjos,

tack!
Kakelskyltar är rätt så vanliga här, av förekommen anledning och väldigt vackra.
Mammor har alltid rätt :) Här firar man mors dag idag för den delen.
Landskapsvapnet med kronhjorten är väldigt vackert. Den åländska kronhjorten är vackrare än den öländska. Tycker jag. Nu är jag förstås lite partisk förstås ;).
Ha det gott du med!
Kram!
BP sa…
Blandat kompott när den är som bäst skulle jag säga. Å stort tack för den intressanta infon om Ålands kronhjort. Man lär sig alltid nåt nytt i Blogglandia:-)
Killen på kakelskylten ser ut som Ludwig den XIV. "Du kan också använda den kokt" säger Google Translate om japanen - hahaha. Till råga på allt så betyder "Fabrica de Comma Grua" "Kranfabrik". Så jag tror att jag fortsätter skratta:-)
Gillar den färgglada skylten med tjejen som jobbar med glasblåsning. Dessutom är texten tänkvärd.
En härlig Skyltsöndag! Tusen tack för den och länken:-)
BP,

tack!
Blogglandia är som en lärobok. Varje dag får man alltid någonting nytt att fundera på.
Aha, du känner Ludwig den XIV. Tack och så roligt. Ska studera killen lite mera för att lära mig jag också.
Ja, att översätta är ingen lätt match..man kan bara skratta och skaka på huvudet.
Tack själv BP!
byblixtra sa…
Skylten med information om att tomten är till salu har lagt sig bekvämt i buskaget. :-)
Kul att ni sprang på Norska flaggan när ni gick vilse. Vackert blå himmel och hav i bakgrunden.
Gillar Ålands landskapsvapen som jag inte kan minnas att jag har sett tidigare. Intressant att få veta mer om landskapsvapnet och nog kan man gissa att landskapsvapnen för Åland och Öland blev förväxlade.
byblixtra,

den ser nästan förskräckt ut skylten som har lagt sig i buskaget: ) Det var nära ögat-ungefär.
Ja, mitt i allt så vajade norska flaggan där.
Ålands landskapsvapen är nog den allra äldsta skylten i dagens inlägg. Åland och Öland, så lika och så nära och då hörde båda öarna till Sverige. Fullt förståeligt att det kunde bli som det blev.
Åke sa…
Norrmännen finns och syns över hela världen, vänta bara till den syttonde maj :) Kaklet var en läckerbit, jag letade länge efter ett motiv hr hemma då jag kaklade badrummet, ser ju nu vart man skulle åkt som mest fanns det 9 plattor här i Svedala. Inte ofta vi får bibelcitat här på/i skyltsöndag. Fina och roliga skyltar du bjuder oss på, tack!
Åke,

ja, de sticker upp lite här och där, norrmännen.
Här finns det kakel hur mycket som helst, de flesta tillverkade på fastlandet i Portugal.
Nej, det blir inte bibelcitat så ofta här men även de dyker upp ibland precis som norrmännen gör ;).
Tack själv Åke, trevlig namnsdag idag!
Paula sa…
Mänskliga misstag är skoj, tack för den historien om rådjuren och hjortarna på fel öar. Många fina skyltar, den där svårlästa religiösa begriper jag inget av.Glasblåsartanten verkar ha bra lungkapacitet och japanskan på kaklet ser lite märklig ut, hon har grövre anletsdrag än vad jag tycker japanskor har. Lite försök till sneda ögon men det mest framträdande är parasollet och kimonon.O så tycker jag några får och getter gärna kunde beta lite där på första stället! Ha en fin vecka, vi har varmt och gott idag, tror det är årets varmaste dag, 16 grader! Kram från pörtet
Paula,

ja, visst är de roliga ibland de där mänskliga misstagen.
Jag förstår inte heller den där religösa skylten men det gör jag knappt ändå även om texten skulle vara lätt att tyda, den här tar dock priset.
Den där japanska skylten är en gåta...jag måste ta reda på mera om den.
Hon har väl ätit för mycket den där söta japanskan, blivit lite rundare bara..
Sånt händer ju ;)
Jag ska ge dem förslaget om får och getter, åtminstone om får. Getterna äter förmodligen upp vinet för dom annars ;)
Härligt att läsa, 16 plusgrader hos er. Ljuvligt!
Kram från gränden!
Christian Lehmann Gisler sa…
Det var en trevlig kompott du fick ihop där....
Första är lite kul, tror ju som du att det är fel årstid, men varför dra ut å in på en skylt?!
Tycker att många "viktiga" personer ser ut som han/hon/den/det på bilden....
Kakelskyltar ...är det nåt typiskt hos er? De är väldigt fina!
Iste är en av mina favvisar sommartid, vilket jag är ensam om, frugan klagar på sockerhalten....
Skylten med bibelversen var väldigt fin, inte minst stilen på texten å innehållet förstås!
Norgeflaggan är inget måste i en skyltsamling ;) :) men däremot den manglade skylten som väcker nyfikenhet, när, var, hur, varför....

Ha en fin vecka!
Christian Lehmann Gisler,

tack!
fel årstid är det absolut men skylten får vara ute året om. Praktiskt.
Ja, kakelskyltar är väldigt vanliga här, en portugisisk kulturell sak. I Portugal tillverkas mängder av kakel.
Du får göra eget iste, med lämplig sockermängd, så din fru blir nöjd. Hon är förstås rädd om dig.
Det var rätt vanligt med bibeltexter på väggarna runt sekelskiftet 18-1900 talet. Här är det fortfarande rätt vanligt men då på annat språk förstås.
Haha, Norge, Norge...
Ja, den manglade skylten hänger högt uppe dessutom...vad flög förbi månne? Stålmannen?

Ha detsamma!
KajsaLisa sa…
Snyggt kakel, den betydelsefulle var ju ett konstverk. Glasblåsaren var kul, gillar arbetsställningen.
KajsaLisa,

ja, kaklet är vackert, ofta handmålat om det är äldre.
Glasblåsaren tar i..

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio