Jag har plockat blommor idag

Banksia integrifolia

                                En bukett med idel ädel gula blommor sitter ju inte helt fel eller hur?

Venussko


Bougainvillea

Aloe, äkta

Gazania

Arctotis

Strelitzia

Stengröda (Sedum apoleipon) 

Hibiscus

Gul änglatrumpet

Påsklilja finns också här på ön men högre upp i bergen. Den vill ha lite kallt om löken.

   Varsågoda, njut av dagens gula bukett...


                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

femfemman sa…
Åh, så vackert. Papegojblomman är absolut favorit! Samt hibiskus. Så fint att se den blomma i utomhusplanteringar. Kram
femfemman,

ja, de är väldigt vackra alla blommor här. Papegojblomman, strelitzian är Madeiras nationalblomma. Hibiskus finns i otroliga mängder, i många olika färger. Kram
BP sa…
Tusen tack! Jag njöt för fullt:-)
Första blomman brukade Ama kalla för flaskborstblomma, och stavningen av bougainvillea gav hon upp direkt och det fick bli lavendlar. Minns du!?
Så dagen vackra blomsterbomb väckte några trevliga minnen också:-)
BP,

Tack själv! Blommor är till för att njutas av.
Ja, faktum är att det finns en flaskborstblomma, så helt ute och cyklade var inte vår Ama. Jodå, lavendlar tänker jag alltid på som Ama ;). Hon lever kvar på sitt sätt i våra minnen.
Trevliga minnen!
Veiken sa…
Den blomstertid nu kommer - men den har ju redan kommit hos dig. Gult är så fint och blommorna njuter jag av! :)
Veiken,

ja, här är den alltid kommen, mera eller mindre, året om. Men visst märker vi av vår och sommar i alla fall.
Tack Veiken, hoppas att det har ordnat sig för er nu!
Tackar för den fina buketten! En fredagsbukett är aldrig fel och något jag alltid köpte till matbordet när vi bodde i lägenheten i Sverige. Men måste säga att din innehåller väldigt vackra och exotiska blommor! Morgonkram!
Anna i Portugal,

de nada !:)
Jag har varit rätt dålig på det här med att ha blommor på bordet men jag har blivit bättre på det tack vare att det nu och då ramlar ner en bukett från ovan (grannfrun).
Morgonkram!
Znogge sa…
Så vackra gula blomster som verkligen lyser som solen!

Önskar en trevlig fredag :D
Znogge,

ibland glömmer jag nästan bort att vi bor mitt i ett enda stort blomsterhav.
Jag ska plocka blommor lite oftare och dela med mig av.

Önskar dig detsamma!
Annika sa…
Gult är temat för dagen. Temat för dagen är gult! :-)
SÅ fina blomster. Skulle jag bo på Madeira skulle jag fota ihjäl mig, tror jag. SÅ mkt vackert överallt!!
Änglatrumpet har jag i min täppa, men jag köpte inte ngn hibiscus i år. Vad fin den hibiscusen är som du visar!!!
Karin, ha en finfin och trevlig helg nu bland alla blomster på din ö!!!
Kramar från mig!!
Annika,

ja, så blev det, väldigt gult idag! :)
Så gjorde jag i början av vår vistelse här, redan innan vi bodde här, fotade ihjäl mig, haha...
Änglatrumpeten är så vacker, vi såg en så fin idag när vi gick upp i bergen för att handla men jag hade ingen kamera med. Jag har lärt mig att lämna den hemma nu och då, likaså telefonen.
Ha detsamma du med Annika!
Kramar från mig till dig!
Ditte sa…
Så fint med plockade blommor i en enhetlig färg och olika nyanser blir det ju. Och en riktigt vacker bukett blev det.
Kram
Ditte,

tack! Ja, du vet som har varit här att det finns blommor i all färger och i stor mängd. Önskar att jag hade kunnat plocka dem till en riktig bukett men kanske nästa gång :)
Kram till dig med!
Karin sa…
Åh, så många soliga, guliga, gulliga och vackra blommor! Underbart att vara omgiven av så mycket blomsterprakt. Jag är just hemkommen från Kreta, en annan blomstrande ö, i alla fall så här års. En liten tröst vid hemkomsten var att körsbärsträdet utanför köksfönstret just slagit ut!
Karin,

oj, Kreta som är så fint. Det låg nära till att det kunde ha blivit Kreta för vår del istället för Madeira men väderleken här är så mycket bättre hela året om än där. Men i augusti/september är Kreta så fint..persikorna där är det godaste i persikoväg jag någonsin har ätit. Skönt att du kommer hem till körsbärsträdet nu när det bjuder på blomning! Fick du med dig det turkosa bandet hem också?

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio