Hoppa på tåget/ 16/ Nyckel


Fritt tänkande gäller som vanligt för alla som står på perrongen och hoppar med ombord på tåget mot NYCKEL, destinationen för dagen. Välkomna med! 


Det är inte lätt att hålla det låset stängt som alla har nyckel till, tänker jag som är lokförare i dagens Hoppa på tåget. 



Det är något som vi varseblev den första tiden av vårt lägenhetsköp här i Funchal. Många nycklar fick vi ta över efter den förra ägaren, där låset till ytterdörren var av det mycket enkla slaget. Det  kom vi underfund med den dagen då jag hade glömt nyckeln i vårt tillfälliga boende i lägenheten vi hyrde medan renoveringar pågick här. 

Hantverkarna hade gått hem för dagen och vi gick hit på en liten inspektionsrunda.." Äh, måste vi gå tillbaka till hyreslägenheten nu?" Så fick jag en befängd idé, helt tagen ur luften, helt ologisk egentligen men  jag testade nyckeln som hörde till hyreslägenheten i ett helt annat hus en bit härifrån och mitt i allt så öppnade jag dörren till vår nyinköpta lägenhet! Med fel nyckel, med en nyckel som gick till ett helt annat hus och till en helt annan lägenhet. Vad då? Har alla samma nyckel i Funchal? 

Vi bytte lås! 😊 Vi gick genast till en rekommenderad låssmed som kom hit och bytte ut låset åt oss, även i grinden upp till oss. Den tyckte han att vi inte behövde något lås till, den som vill hoppar över och visst hade han rätt i det men försäkringarna täcker bättre om man har lås som går att låsa. För tjuvar behövs inte några lås alls; är de på det humöret tar de sig in var som helst men själv måste man se till att man har det låst enligt alla försäkringsföreskrifter. 

Nå, det blev låsbyte igen lite längre fram när vi bytte dörr och fixade vår grind som om den var skinande ny. Säkra lås har vi nu, tack och lov. 




Där ingen nyckel passar, där öppnar tålamodet


                       Så sant så, tålamodsprövande kan livet var nu och då men likväl är tålamodet en 
                       viktig nyckel i många fall. 



   Framgång är inte nyckeln till lycka. Lycka är nyckeln till framgång.



    Jag hoppas att alla som har kastat nycklarna till de s.k. kärlekslåsen är lyckliga..


     
    En äldre bild ( år 2018) då vi var i El Palo utanför Malaga så levde Uffe "farligt".
    Tala om storlek på skiftnyckel



En  nyckel kan vara symbolik för  lycka och välgång . 
Den vackra nyckeln "hittade" jag 
hos Lillies Ceramic en liten bit längre ner i stan från oss. 

En av innehavarna berättade att hästskon kommer från ett stall 
i Santo da Serra och har funnits på favorithästen, 
nyckeln är inhandlad på second hand. 

Både nyckel och hästsko finns i keramikverkstaden med 
butik. Jag återkommer till den i början av nästa vecka. 







 Här har jag stått många gånger vid ett hål i isen och pilkat fisk tillsammans med Uffe.

( Kalvfjärden, Finnö, Geta på Åland.)

 Att stå där med isvidderna bakom sig och lyssna på tystnaden, vara fylld av alltet men likväl fylld av sagolika tankar om att bergakungen har glömt att låsa om sig ordentligt...dörren står fortfarande lite grann på glänt. Månne han har tappat nyckeln? Eller är han bara som hastigast ute för att kissa? 




   Här på andra sidan gränden ser jag ofta många typer av lås...där händerna får fungera som nycklar. 


  



Jag avslutar med Sankt  Pers nycklar, denna ljuva sköna orkidé som snart börjar blomma på Åland, på Gotland o Öland. Kanske på flera ställen också. Nyckelpigan blir man ju alltid glad av eller hur?
De tre sista fotona i inlägget har jag "lånat" från Internet, dem har jag inte tagit själv. 

De andra som brukar delta i Hoppa på tåget har jag länkat till här: 

 AnkiAnna, En vanlig man, Ordodlaren, Paula, ToveZnoggeÅkeÅsa 

Är du intresserad av att hänga med på tågresorna som avgår på lördagar så läs gärna Introduktionen. Varmt välkommen med! 

I fortsättningen ser ord-programmet ut som följer här nedan: 

27 maj    Staket

I juni får vi följande ord av Tove: 

03 juni    Betong
10 juni    Rost
17 juni    Sko
24 juni    Hav    Anna i Portugal gästspelar med ett eget ord 😃

I juli är det jag som åter ger ord inför varje avgång

01 juli    Eld
08 juli    Kram
15 juli    Pusselbit/ar
22 juli    Skugga
29 juli    Vatten




Trevlig helg! 
Bom fim de semana!



     

                                    
                                           Karin Eklund, Funchal, Madeira. 

                      *****************************************************************************************************************
  • Här tar inlägget slut men jag har tydligen tappat nyckeln till att få bort den vita delen här under. Jag försöker och försöker men ....så ignorera vitheten, tänk på nyckel och ha en skön lördag!

Kommentarer

Även om bilderna på nyckelpigorna är lånade, så är de fantastiska. Tänk att detta lilla djur omgärdas av myter och fångar fotografers, både proffs och amatörer, intresse.

Hoppar på tåget den 10:e juni och ämnet rost.
LillaSyster sa…
Jag gissar att den vackra nyckeln i keramikverkstaden snart hänger hos dig.
(För den var väl till salu?)

Inte helt ovanligt det där utomlands med att nyckeln passar till flera lås. Vet ett hotell som har det så, typ varannan lägenhet gick att öppna. Inget hotell jag bott på. Ha en fin lördag!
Stefan Karlsson,

visst är fotona på nyckelpigorna fantastiska, jag kan bara hålla med. Så fina är de.
Ibland landar det en nyckelpiga här hos oss på vår terrass, på vår dörr, på någon planta och vi blir lika hänförda varje gång. :)
Tack Stefan, så roligt att veta, du är välkommen med!
LillaSyster,

nej, den nyckeln kommer inte att hänga hos mig, den hör till de två keramikerna som står för verkstaden och försäljningen. Den och hästskon är deras lyckomaskot, ungefär. :)
Haha, ja, jisses, att tro att man är trygg för att man har lås och nyckel kan vara bedrägligt.
Ha en fin lördag du med!
Veiken sa…
Det skulle vara praktiskt om alla nycklar gick till alla lås, men säkerheten inte vad man önskar! Då hade man ju inte behövt låsa alls, men som det ser ut är det nästan bunker som gäller om man vill freda sig!
Ha det bäst!
Det var ju ett strålande inlägg om nycklar. Min favorit är helt klart Bergakungens! Dina tankar och fantasiser är roliga och tänkvärda. Inspirerande och spännande! Dagsatthängatvätt-kram :)
Åke sa…
Avundsjuk på erat fiskeställe. Lyftögglorna är mycket säker, det sitter en liten spärr man öppnar. Jag har lyft mycket med sådana krokar/kätting. Jag har en på förlängningsarmen på traktorn också. Fint tema du bjuder oss på. En fortsatt trevlig helg.
Anonym sa…
Numera är säkerhet och lås 🔐 viktiga, när jag var barn låg vår hemnyckel bakom gardinen på vår brokvist.
Att låsa om sig för att känna sig trygg är ju vanligt men som Du skrev kan den som vill ta sig in…
Bra tolkning av ordet och bilden från Åland så fin, även om jag inte är nån fiskare så hade jag lätt kunnat tillbringa tid på den platsen 🤩
👋 /åsa
znogge sa…
Men det var ju helt otroligt att en annan nyckel passade. Vilken tur att du kontrollerade så att ni bytte lås sedan. Lugnast och säkrast så!
Snyggt tolkat som vanligt :D

Kram och god lördagskväll!

Veiken,

ja, det skulle det verkligen vara men å andra sidan om det var så så skulle det inte behövas lås överhuvudtaget om det var så. Exakt, så är det precis som du skriver.
Bunker tycks vara melodin...men nej, jag lever hellre lite osäkert i livet.
Ha det bäst du med!
Anna i Portugal,

tack! Du kan helt säkert se hur Bergakungen skyndar ut i nöden...så kissnödig så kissnödig...;)
Nuhardusäkertfåttvättentorrochtagitindenkram! ;)
Åke,

det är jag själv också, avundsjuk på vårt fiskställe. Stora fina abborrar kom det där och ibland någon gädda också som Uffe fick lirka upp hur hålet. Gäddorna nappade alltid på hans pilk, på min kom det bara abborrar. Hur kan fiskarna veta vem som står på isen eftersom de har skillnad på? ;)

Det är otroligt att se hur de där lyftögglorna håller för stora tyngder.
Tack och tack detsamma!
Tove sa…
Du har inte bara nyckel till att starta loket med loket med - även om vi andra kommer in i vagnarna utan nyckel - så har du nyckel till att göra fina inlägg också 👌
Vilken upptäckt när en annan nyckel passade 🤔 Låsbyte gav ännu en nyckel.
Gillar nyckelvinklingen på Bergakungens ingång! Ljuvvlig bild!
Förstår känslan där du står i det vita kalla!
Nyckelkram!

femfemman sa…
Nyckeln till att få bort den vita elen, den är inte alltid lätt att hitta. VILKET STENBLOCK! Nej, jag skulle inte vilja ha nyckeln dit... känner hur hemskt det skulle vara att bli instängd. Inte heller skiftnyckeln lockar... Men imponerande. Tacka vet jag St Pers nycklar. Sådana har jag sett tusentals av idag... Kram!
åsa,

ja, nu måste man låsa om sig och gömma nyckeln. Så var det hemma hos mig också som barn. Man låste och lade nyckeln på ett synligt ställe så att den som kom kunde låsa upp..då litade man på varandra.
När jag hade småbarn själv och bodde på Åland, låste vi nästan aldrig dörren när vi for iväg någonstans. "Hur ska folk komma in annars?", tänkte vi. Ingenting försvann någonsin, tvärtom så kunde vi ha någon gåva på matbordet istället av någon som hade varit och hälsat på när vi var borta.
Jag älskar att fiska men nu blir det aldrig av...vi har ingen båt, havet är lite för stort för vanlig nätläggning. Vi köper vår fisk nu...men jag är glad att jag har fått vara med om så många fina fisketurer som jag har.
Tack Åsa! 🤩
Znogge,

ja, det var en märklig otrolig känsla att vi plötsligt kunde ta oss in i vår lägenhet med helt fel nyckel. Men enkla lås är enkla lås...påstod låssmeden. Det var rena turen, hugskottet, att vi upptäckte det. Den gamla dörren finns inte längre, inte hos oss i alla fall, kanske hos någon annan som hade behov av den, med nytt lås i. Byggmästaren hade folk som hade behov av och han fick ge vidare..
Vi har en mycket säkrare dörr och ett väldigt bra lås nu.
Tack ! :)

Kram och god lördagskväll på dig med, hoppas ni har det fint på alla sätt!
tja, föredrar låsa om mig
Guldkryckan sa…
Alltid bäst att ha låst om sig oavsett om det beror på försäkringen eller säkerheten.
Hängslen och livrem, det är min grej det. ;)

Ha det bäst nu.
Tove,

tack du kan låsa upp med ord du, om någon kan! :)
Det var märkligt att det gick att öppna med fel nyckel, vet inte varför jag ens försökte men jag fick en ingivelse och det gav sig. Det blev väldigt många nycklar till lås nummer två, i dörr nummer ett, så till slut visste varken den ena eller andra i hantverkandets värld om vem som hade nycklar. Dags för dörr två och nya säkra nycklar. Nu har vi koll på nycklarna...;)

Jag gissar förstås att Bergakungen är nyckeln själv, han skjuter nog bara på så öppnar sig berget.

Nyckelkram till dig med!
femfemman,

den vita delen är svår att låsa upp och få bort. Jag gav upp, hade inte den rätta nyckeln.
Inte vill jag heller bli instängd hos Bergakungen, han kan vara ensam därinne för min del.
Stora skiftnyckeln var imponerande. Den var riktig..konstigt nog eller så är jag lättlurad.
Sankt Persnycklar är de allra finaste nycklarna. Såg att du hade sett mängder av dem, lyckost.
Kram!
Hanneles bokparadis,

ja, det är tryggt att veta att man är inlåst ibland.
Guldkryckan,

hängslen och livrem, så har melodin blivit här också, fastän vi bor på lugna gränden.

Ha det gott du med !
Susjos sa…
Vilket spännande inlägg om nycklar. Förstår att ni snabbt bytte lås när er nyckel passade till flera lås! Vilket spännande berg där på Åland med en "öppen dörr", wow! Å så har vi de ljuvliga söta nyckelpigorna...
Tack för alla bilder och ett fint inlägg!
Kram
Paula sa…
Vi tappar våra olika nycklar som leder till olika rum, antingen imaginära eller verkliga, du fick till det mesta komprimerat om nyckeln, the key! Att han Per också fick komma till tals var fint!
Och äntligen fick Uffe vara med, tänk att det krävdes en skiftnyckel till det! Och den gamla vackra nyckeln, påminner om den jag lovligen snodde från min bildbyrå, sirlig och vacker. Kärlekslåsen hade jag tappat nyckeln till, haha, nej men glömt hela företeelsen! De är fina! Hoppas många nycklar behåller sin magi.
Lördagskram från pörtet
Susjos,

tack! :)
ja, det var högst nödvändigt att byta lås och det snabbt.
Kram!
Paula,

så bra sagt detta om våra tappade olika nycklar..
Per måste ju bara vara med, den vackraste av dem alla, förutom nyckelpigorna då :)
Ja, och inte vilken skiftnyckel som helst heller.
Här finns det kärlekslås hur många som helst överallt och visst undrar jag ibland hur det har gått med kärleken..
Lördagskram från gränden!
BP sa…
Aningen skrämmande med en nyckel som passar till olika lägenheter. Ja, ja det är ju inte Sverige vi pratar om med sjutillhållarlås och lägenhets dörrar för minst 20 000 kronor...
Sedan är jag väldigt förtjust i den rostiga nyckeln och hästskon - så läckra dekorationer. Nästan synd att de inte fick följa med dig hem.
Lisbet sa…
Tack Karin! Du orkar hålla reda på mig, fast du är långt borta. Och du har det bra där på din fjärran ö! Fin skrift om nycklar. Minns att jag fick stifta bekantskap på pers nycklar då jag för länge sedan under studietiden var på fältkurs på Åland!
kram
Märtha sa…
Jag tycks kunna servera en nyckelhistoria i varje kommentar, när jag nu äntligen kommit igång! En Kerstin som varit reseledare berättade om den lilla tanten som kom fram på resemålet och meddelade att hon tappat nyckeln till sin låsta kappsäck - vad gör reseledaren då? Jo, samlar in allas nycklar, och visst fanns det en som passade! Jag har en viss förmåga att glömma sifferkombinationen, använder kappsäcken en gång per år. Högst. Nyckel vore enklare.
Karin sa…
Vilket trevligt och välillustrerat inlägg, som passar ovanligt bra just i kväll, då jag varit utelåst! Long story, men nu är jag äntligen insläppt i mitt lilla hus.

Jag borde skriva en nyckelroman, om alla konstiga och knäppa nyckelupplevelser jag haft: Som när jag ringde efter en låssmed, när jag inte kunde låsa upp dörren hem till mig. Han öppnade dörren (som var olåst) och sa att det var ett ganska vanligt problem. Eller när jag försökte starta bilen med cykelnyckeln och argt ringde bilserviceverkstaden som jag hämtat bilen från och sa att nu måste de komma och hjälpa mig... Eller ... nä, det blir alldeles för långt. Som sagt, jag borde skriva en nyckelroman.
BP,

visst är det skrämmande med en nyckel som passar till olika lägenheter.
Så kanske det har fungerat tidigare men nu är det nog bäst att se om sitt hus..Vi har en säkerhetslås, med tre låsningar på dörren, men med en nyckel. Tre kolvar på olika ställen slår ut, långifrån varandra...lite annat än det första låset vi hade.

Den rostiga nyckeln och hästskon är fina men jag skulle inte ha velat ha dem här hemma Det passar inte in hos oss alls. I vårt förra hem på Åland hade de däremot platsat.
Lisbet,
Oj, jo..det kan du lita på <3.
Jadå, jag har det bra här på min ö och du där på din fjärran ö. :)
Sankt Persnycklar vill ha kalkrik mark så då passar Åland bra. Kul att du har fältkursat där...
Tack! Kram!
Märtha,

så praktiskt tänk att samla ihop allas nycklar och så heureka, en som fungerade!
Du får gärna servera nyckelhistorier i varje kommentar :). Jag bara njuter jag...
Jag använder mig av Uffes nyckelkombination, hans lösenord etc...ifall jag glömmer så kommer han ihåg.



Karin,

så skönt att du är insläppt i ditt lilla hus igen! :)
Du borde verkligen skriva en nyckelroman. Jag har läst högt, så gott jag har kunnat för Uffe, om dina bravader och vi har skrattat gott, mycket gott. Jag, så att tårarna rann och så kom jag på att jag är likadan som min mamma när hon skulle återge en rolig historia. Hon skrattade så mycket själv så ingen kunde höra vad hon sade när hon kom fram till poängen. Så blev det ikväll när jag försökte återge dina nyckelhistorier. Jag hackade fram dem ...så småningom förstod Uffe och så skrattade han också.
Ja, vi kanske borde skriva en nyckelroman i flera delar tillsammans. Jag tänker på när jag försökte öppna husdörren med bilnyckeln, bara klicka upp den så där som man gör med bilar nu för tiden och och...
Skriv första delen du så tar jag andra delen...
Håll i nyckeln !
Kanske man skulle ta och Hoppa på tåget nåt tag!
Rolig utmaning, gäller bara att komma ihåg den om lördagar :-)
Carita Liljendahl,

du är varmt välkommen med! Vill du bli påmind? Du måste ju inte vara med varje lördag, bara säg till om du vill vara med så länkar vi till dig. Vi tar bort den som inte har varit på med på två månader, men bara för att den som läser inte ska klicka förgäves i evighet. Hoppar man på igen så länkar vi genast Ungefär så är reglerna. Inte desto värre än så. Hoppas du känner för det!
Ditte sa…
Väldigt trevligt och inspirerande inlägg! Och jag log lite med nyckeln till er nyköpta lägenhet som passade trots att den var avsedd för en helt annan. Har förstått att detta är ganska vanligt på sydliga breddgrader.
Ja, en nyckel kan ju också var symboliskt; vara en öppning till något men kan också vara ett avslut på något.
Vackra bilder som illustrerar.
Kram
Ditte,

tack! :)
Det verkar som att det faktiskt är , om inte vanligt, men inte helt ovanligt heller, att man köper billigare lås där nycklarna går till just sådana lås. Det var mera en självklar detalj än en icke självklar när vi påpekade det för smeden. En märklig känsla var det men ibland har man lite tur också, upptäcker saker som inte är som de ska vara. I nyare hus tror jag att man ser annorlunda på det hela än vad man gjorde med vår lägenhet. Nu har vi ett ordentligt lås i alla fall.
En nyckel är full av symbolik, den öppnar och den stänger, så sant så.
Tack! Vackrast är de som jag har "lånat!.
Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio