Graffiti


Bilden har Fábio Brito tagit, jag är totalt oskyldig. Jag har inte ens varit till Porto Santo ännu, ön en liten bit ifrån oss och som hör till Madeira.Men jag bara måste dela med mig av en underbart fin graffitimålning som konstnären herr Dheo har skapat med hjälp av innehållet i 140 st sprayburkar. 

Ja, det föreställer Christopher Columbus som nu har fått en fin muralmålning i Ilja Dourada. Mr. Dheo har skapat konstverket på ca en vecka, som ett beställningsarbete från kommunen. Det finns en hel del att läsa om den portugisiska gatukonstnären om man googlar på Mr. Dheo. 

Att graffitin är godkänd som konst vet vi alla vid det här laget men det har inte varit så från början. Konstnären Mr Dheo själv hade aldrig kunnat drömma om att hans konst skulle ge honom mat på bordet. För tjugo år sedan var det otänkbart. Nu är det verklighet, han kan leva på sin konstart.  Väggmålningen " Mural of Christopher Columbus" en symbol för de portugisiska upptäckterna, är ca 8 meter lång och 13 meter hög, 

Allt detta har jag läst i Diârio Noticias.

Om Fábio Brito är fotbollsspelaren eller ej, vet jag inte men så heter i alla fall fotografen😊


                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Annika sa…
Tycker verkligen om väggmålning, och de tillför så mycket. Här är de ganska vanliga, och alltid snygga. Har faktiskt en på min blogg idag också, hihi!!
Den väggmålningen du visar är ju jättefin. Otroligt att man kan skapa sådant med spray! De är duktiga. Graffiti kan verkligen vara sååå vackert.
KRAMAR!!
Annika,

jag gör det jag också, i all synnerhet när det är så välgjort och konstnärligt som det blir alltmera. Ingen klotter alls.
De har ofta hållit på sedan barnsben med att måla med spray. Mr Dheo var bara tre år när han första gången började måla.
Kramar! 💕
Cecilia i Houston sa…
Houston stad har också betalat konstnärer för utsmyckning och det är så roligt att se trista brandväggar i downtown bli färgstarka. I Houston revs tyvärr stora delar av downtown under 80-90-talet (jag tror att fastighetsägare ville undvika de nya reglerna som kom för äldre fastigheter och för att de kunde tjäna tillräckligt med pengar på en parkeringsplats...). Jag tycker bättre om en del än andra men det är spännande att se vad det blir!
znogge sa…
Vilken vacker och pampig målning som jag tycker är mer än graffiti faktiskt. Visst är det fint när tråkiga och tomma gavelfasader kan målas och bli så vackra.

Önskar en god kväll nu!
BP sa…
Fabio Brito ÄR fotbollspelare (https://www.instagram.com/p/CsbHufFNmfA/). Har visserligen aldrig hört talas om honom, men det säger ju inte så mycket;-)
Muralen är jättefin. Har aldrig förstått hur dessa duktiga graffitikonstnärer får till sina verk med sprayfärg. Och 140 burkar - WOW!!!
Jättekul att du delade med dig! På Fabios Insta med ovan adress hittar du fler bilder.

PS. Stort tack för din info om Pickalaka. Kan säga att rätten var hur god som helst, men jag kan hålla med läsarna som tyckte att rätten inte såg aptitlig ut. För det gör den inte - se aptitlig ut alltså;-) DS.
på vissa ställen kan man se otroligt vackra målningar
Cecilia i Houston,

Jag kan bara hålla med dig om att det är roligt när man inser att det finns väldigt goda konstnärer som kan smycka väggar. Det är ju konst, bra konst och inte klotter. Fint att det börjar uppmärksamma graffiti på ett annat sätt än tidigare.
Ja, det är spännande att se på när de målar, hur resultatet växer fram. De är ofta väldigt skickliga också.
Znogge,

ja, jag tycker också att den är fin målningen. En skicklig konstnär är han absolut Mr Dheo.

Önskar dig detsamma!
BP,
Aha, han är det, jag blev så osäker. Många heter precis likadant här. Det finns till och med en annan Ronaldo här med exakt samma namn hela vägen ut.
Ja, den är jättefin. De är stora konstnärer i mina ögon. Tack för Fabios adress, ska titta in där.
Det kan jag hålla med dig om till fullo, särskilt vacker är inte rätten, fastän god. Jag har inte ätit den med potatisen i, utan haft potatis på en gaffel och doppat den i sörjan.
Hanneles bokparadis,

ja, verkligen, vi har ju rätt många vackra skickligt utförda muralmålningar här i vår närhet också.
Anni sa…
Väggmålningar är oftast superläckra, visst är de konst! Stor skillnad mot klotter och tags som misspryder det mesta men skulle kunna bli konst om det gjordes kontrollerat. Vilket förstås inte är meningen.
Det där var verkligen en häftigt snygg vägg!
Anni,

ja, den är verkligen fin muralmålningen. Det är stor skillnad på konst och klotter. Klotter förekommer förstås men inte så mycket på offentliga platser längre, åtminstone här.
En väldigt fin muralmålning. Är förtjust i dessa målningar som täcker tråkiga husfasader. Blir mer och mer vanligt även i svenska städer tror jag.
Anita,

ja, den är fin,jättefin. Jag gillar också muralmålningar när de är bra utförda. Här har vi mycket av den varan runt omkring oss, faktiskt riktigt nära oss.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio