Ett par bilder

 som jag har sparat rätt länge vid det här laget har jag tittat till på nu och då när jag har haft "vägarna" förbi i arkivets korridorer.  

Idag lyfter jag ut dem i ljuset


   Vi hade varit ute på levadavandring och gick förbi en liten bybar någonstans på öns nordvästra sida.
   Tillsammans med vår vän, bergsguiden, gick vi in för att köpa någonting kallt och läskande o.för att      besöka toaletten innan vi satte oss i bilen och for tillbaka till  Funchal igen.
  På vägen ut därifrån bara måste jag ta ett foto av denna mångfald som jag upplever som gränslös, 
  och smått komisk 
  

    På marknaden i Santo da Serra en söndag, då vi var dit,gick jag förbi slaktarens butik/stånd
    Mitt i arbetet hörde och såg han på gudtjänsten, var delaktig på det sätt han kunde vara det.
    En härlig ytterlighet i mitt tycke, här är det hur vanligt som helst. Kan man inte gå till kyrkan får
    kyrkan komma till en där man är. 

    Snipp snapp snut så är veckan snart slut. 
   

                                                                    Karin Eklund, Funchal, Madeira  


Kommentarer

Anonym sa…
Min far sa att det var bättre att sitta i skogen vid en eld och tänka på Gud än att sitta i kyrkan och tänka på att sitta i skogen vid en eld… 🔥
Mångfald kan väl vara rubriken på bilden från baren 🍾🥂
🤗 /åsa
Znogge sa…
Men det var väl ett smart sätt att delta i gudstjänsten. Alla har ju inte arbetstider som kanske möjliggör kyrkobesök.
Det var en bar med ett rejält utbud kan jag säga. Undrar om det kan vara lönsamt att ha så mycket...

Önskar en god kväll nu!
åsa,

exakt, så är det eller som bonden som satt på traktorn och tänkte på Gud istället för att sitta i kyrkan och tänka på traktorn ;)
Exakt, det ordet passar bra på barbilden...så mycket annat än flaskor finns i den också. :)
Znogge,

javisst är det smart och när man kan ha tv-n med på jobbet så kan även kunderna sälla sig till gudtjänsten om de så önskar och vill. I och för sig så stod kyrkan bara en bit därifrån, men är man på marknad så är man
Jag gissar att det är lönsamt. Barerna på de små ställena samlar många runt borden, där ser de på fotbollsmatcher tillsammans, där träffas de och umgås. Alla barer här har ett stort utbud av olika sorter.

Önskar dig detsamma!
Vi kan inte anklaga portugiserna för minimalistisk inredning i alla fall :)
Bybar låter sympatiskt.
BP sa…
Baren var väl - hmmmm, precis som den ska vara vid Medelhavet eller på en ö i Atlanten. Men visst, inte skulle man ha så många drycker hemma. Eller det kanske man har på Madeira med mera. Avis i så fall;-)

Vad gäller gudstjänsten så gillar jag Åsas kommentar. Klockrent sagt av hennes pappa. Sedan kollar den bilden och föreställ dig nåt liknande på Åland eller i Sverige...
Anna i Portugal,

nejdå, det kan man inte anklaga dem för, helt rätt ! :)
Hanneles bokparadis,

det verkade väldigt gemytligt där också :)
BP,

dryckerna hör ju till på en bar, det som jag tänkte mera på var Kristus, djävularna, de rarare prydnaderna, klockorna etc och så allt det drickbara. Ett sammelsurium av allt möjligt.
Jag vet inte om man har sådana mängder hemmma, utan nog mera i barerna, för det är ju där folket träffas. Hemma har de vin och likörer. Så har jag upplevt det i alla fall.
Vi har vin, öl och rom, t.ex och lite hemlagad likör. Men det säger förstås ingenting om hur de äkta madeirensarna har det. De bjuder sällan hem folk, bara släkten ungefär.
Javisst är det så om Åsa säger...:)
Susjos sa…
Den baren hade lite att välja på minsann!
Å smart av slaktaren att kunna följa med i gudstjänsten trots att han jobbade!
Snyggt fotat!
Ha det gott!
Kram
Susjos,

det ser ut så i de flesta av barer här :)
Lite pittoreskt uppfattade jag det som när man bland slaktade djurkroppar fick uppleva en gudstjänst.
Tack och tack detsamma!
Kram
Karin sa…
Men är det möjligt? Ser jag en flaska Casal Garcia där uppe på den översta hyllan, trea från vänster? Ett enkelt lättdrucket vino verde med en alkoholhalt på 8%, bland alla starka och ädla drycker?
Karin,

vilken falkblick du har! :) Vinho Verde dricker man gärna här, Casal Garcia har jag sett i affärerna också. Brukar använda vinho verde i maten, kanske jag ska försöka ta hem en flaska Casal Garcia och bjuda vänner på?
wiper sa…
Där fanns det verkligen mycket att välja på när det gäller dricka.

Förstår att du/ni har många upplevelser att både se tillbaka på och att se framåt på i framtiden.

Ha nu en skön fredag och helg
Kramar!
Wiper,

ja, för den som vill dricka på bar så finns det mycket att välja emellan. Utan minsta tvivel.
Precis som alla andra har vi det, givetvis!

Ha detsamma du med Malin tillsammans med din man!
Kram!
LillaSyster sa…
Smart slaktare =) Nu tjänade han ju sig även en hacka.
Japp veckan är slut idag är jag ledig och en kompis kommer förbi på fredagsfika. Blåser halv storm, får se om vi sitter inne eller ute. Ha det gott!
LillaSyster,

ja, mitt under gudstjänsten fick han lite förtjänst !:)
Hoppas att du och din kompis inte blåser bort...håll i hattarna!
Ha det gott du med!
Tove sa…
Innehållsrika bilder 👏
Tove,

ja, det kan man lugnt säga! :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio