Edgar fixade det!

Det hör till mina och Uffes vanor att minst en gång per år gå till tandläkare för att besikta våra garnityr.

När man flyttar utomlands så tappar man sin vanliga komfort-zon en aning. Man känner sig trygg med det invanda och på det språk man behärskar allra bäst, men man blir som barn på nytt när man landar på "främmande" mark. Så mycket nytt ska läras in, tas reda på..

Vi har redan länge talat om att vi behöver få tag på "en egen" tandläkare som vi kan gå till en gång per år också här i vår nya hemmiljö. Den ena dagen har lagts till den andra med allt vad det har inneburit av byråkrati både här och i det gamla hemlandet, renoveringar, etableringar etc., listan kan göras lång. Det är rätt mycket av allt sådant man får på köpet när man lättar ankar på ett ställe för att ankra på ett annat ställe, i en helt annan kultur.

Plötsligt så märkte vi  att tiden hade gått och att det närmade sig två år sedan vi senast var till tandläkaren. I slutet av augusti-21, oops! Så kan vi ju inte ha det. En gång om året ska det vara allra minst. 

Här finns ett stort utbud av tandläkare så det borde förstås inte vara svårt att få tag på en, tänkte vi men jag frågade ändå bekanta och vänner om de kunde rekommendera oss någon som de tycker att är bra. 


"Du ska gå till Fatima på Madeira Dental!" ( Clinica Ortodoncia e Medicina Dentâria) . Hon är jättebra fick jag veta på direkten när jag ställde min fråga. Jag fick också veta att hon sjunger när hon jobbar med sina patienters tänder.  Musik under arbete uppskattas förstås..Undrar om man kan välja repertoar och om det ingår i det vanliga tandläkarpriset? Ja, det lär göra det fick jag veta. Musiken får man på köpet så att säga om man vill eller inte. Repertoaren står tandläkaren för...inget val där alltså. 

Jag fick också ett tips av en annan bekant, som berättade om hur det gick för henne som inflyttad utlänning här på ön, den första gången hon besökte en tandläkare. Hon som alltid brukar ha hela tänder fick veta att hon hade ett tjugotal hål! som behövde åtgärdas. Givetvis blev hon chockad av att höra om förfallet som hon inte själv hade lagt märke till . Hon drog öronen åt sig och innan hon gick till tandläkaren som påstod detta, så tog hon en second opinion från en annan tandläkare som i sin tur inte hittade några hål alls i hennes mun annat än själva munhålet då förstås. Ja, vi fick ett namn dit vi absolut inte skulle gå. Tacksamt att veta. 

Det finns lurendrejare även i den bästa av tandläkarvärldar. 




Vi bestämde oss för Fatima och jag tog fram telefonnumet för att ringa henne för bokning av tid. Vid den vanliga tandtrådsrengöringen av mina tänder dagen innan jag skulle ringa, så ramlade en plomb ur en tand helt plötsligt. 

Oj, nu blev det plötsligt akut! Jag lade plomben som var vit och stor på en uppsatt plats ungefär som om mitt undermedvetna trodde att en tandfe skulle hitta den och lägga dit en slant istället. Man kan ju alltid hoppas eller hur? Så ringde jag till tandläkarmottagningen men fick veta att det inte fanns tid hos Fatima förrän tidigast den 14 juni. 


"Ge den tiden åt min make och ge mig en annan tandläkare som kan ta emot mig akut, jag har tappat en plomb!!" Jag var lite chockad för tandhålet kändes så stort, nästan som om tanden var tudelad. "Tungan  kan den", tänkte jag. Jag fick en tid ganska snart i alla fall när de insåg mitt dilemma. Från ena dagen till den andra så satt jag i tandläkarstolen med Edgar som tandläkare. 

Tandläkare Edgar var chockad han också, (det är mycket chockartat som händer i tandläkarvärlden, inser jag)  Edgar förstod inte alls att jag inte hade värk. Jag hade röntgats innan så han såg bilden redan innan jag fick komma in till honom. Jag borde ha haft svår värk. Lite brydd var jag förstås och jag fick nästan dåligt samvete när jag inte  kunde leva upp till den där värken som jag borde ha haft men ja...någon värk kände jag inte av.


Sen fixade han tanden på bästa sätt, rotfyllde den, lappade ihop den och lovade att nu håller den ett tag men att frakturen var djup, om och när det händer nästa gång att plomben behagar hoppa ut, så kan han inte rädda tanden, då måste han dra ut. 

Den dagen, den sorgen, tänkte jag glad i hågen över att jag hade hittat en jättebra tandläkare trots att han inte sjöng en endaste liten trudelutt för mig medan han jobbade med mina tänder. Personligen funderade jag mera på hur i all världen jag hade fått en fraktur så där bara ? Går damer i mogen ålder i bitar, bit för bit? Ska jag äta mera kalk? 




Han bedövade min tand när han jobbade med den. Rejält visade det sig, för vid middagen några timmar senare så förstod jag inte vad jag hade lagt i maten som var så segt och svårtuggat. Där satt jag och tuggade och tuggade en god stund medan jag funderade på den svårtuggade kycklingen, innan jag insåg att det var på mig själv jag tuggade. Tur att jag inte bet ännu hårdare...det räckte redan med det blodvite som uppstod.



Följande morgon vaknade jag med en rejäl fläskläpp som jag själv hade förorsakat vid middagen dagen innan. Då hade jag rejält ömt  och någon dag på det till innan fläskläppen försvann. Så kan det gå i den bästa av världar.

Jag kunde också konstatera att jag inte smakar särskilt gott alls, rätt så smaklös är jag t.om..

Sen visade det sig att plomben inte var en plomb utan en bit tandben. Tanden bara gick sönder så där mitt i allt, frakturerade sig själv. ( ja, t.om fakturerade sig själv också ) Vad har hänt ? Ja, det är frågan det. Tandfeén kan man inte lita på, ingen slant fanns på stället där tandbiten låg. Kanske jag borde lägga den under kudden istället? 

Efter någon dag fick jag ett blåmärke på höger kind, där den reparerade tanden finns ...Uffe såg smått road ut, men blev också lite oroad, för tänk om folk skulle tro att han har misshandlat sin hustru? En fraktur, ett blåmärke och dessutom en fläskläpp.  Aj, aj, aj...så det kan bli ;) 


Vad jag betalade för den drygt en timme långa behandlingen ? 65 euro! Det ni, hemma på Åland hade det kostat lika mycket bara  av att öppna munnen, sen skulle arvodet för själva jobbet plussats på också.  Tanden, den lappade mår hur bra som helst, ja! Edgar fixade det! 

Nu är han min tandläkare och jag har varit till honom på undersökning och allmän tandvård/rengöring en gång efter den första gången. Lite roligt blev det då också men det tar jag en annan gång. Jag har hittat min tandläkare. Nu återstår att se hur Uffe kommer att gilla sin sjungande Fatima. Livet är rätt så spännande, minsann. 

Alla foton har jag hittat på nätet, de hängde där till gratis användning...

Sen fick jag en aha-känsla, så där bara i lördags om kväll då vi såg på Mello-finalen. Den första låtens namn var Who the hell is Edgar? Det är ju min tandläkare! Nu vet ni det! 😉

                                                Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Tack för dagens första skratt! Du skriver så roligt, ja du har en underbar humor Karin! Underbart att tandläkarbesöket gick bra och att det inte var dyrt. Samma pris som här ungefär. Inte kan vi väl gå sönder bit för bit, det vore ju förfärligt! Önskar er en skön måndag! En hel kram!
Znogge sa…
Att hitta en bra tandläkare är inte helt enkelt, inte ens på hemmaplan så det var skönt att det föll väl ut. Nu vet vi vem Edgar är :D

Önskar en bra start på den nya veckan!
Anna i Portugal,

Tack! :)
Det är inte dyrt alls i mina ögon med tanke på hur dyrt det var på Åland för samma sak. Där skulle räkningen nog ha slutat på minst 300 euro för samma behandling. Nej, inte ska vi gå sönder bit för bit, men lite konstigt är det när en hel tand bara gör så som den gör, så där bara...men det är väl som med gamla hus, de sätter sig och tegelstenarna rör på sig. Så är det nog! :)
Önskar detsamma och en hel kram kommer det härifrån också!
Znogge,

nej, det är ju inte det men jag hade tur, stor tur som fick tag på Edgar! Ja, nu vet ni alla vem Edgar är ;)..den här heter inte Poe i efternamn förstås.

Önskar dig detsamma!
Susjos sa…
Wow vilken historia! Skönt att den slutade lyckligt! Å visst hette Österrikes låt just Who the hell is Edgar!
Kram !
Susjos,

ja, det gick ju bra, allt är i sin ordning. Nu ska jag uppdatera Österrikes låt med ett the...glömde visst bort det. Tack !:)
Kram!
Jossu sa…
Grattis till att ha hittat en bra tandläkare till så bra pris. Och som är ärlig nog att inte hitta massa hål i friska tänder.
Jossu,

tack, ja, det känns riktigt bra och tryggt. Till Edgar går jag när jag behöver det.
LillaSyster sa…
Skönt att du är ihop lappad igen ♡ Extra bra att du slapp tandvärken också. Viktigt att ha en tandläkare man kan lita på. Glad måndag på dig!
Bloggblad sa…
Roande läsning om tandbekymmer!
LillaSyster,

ja, det är lite onödigt att vara i bitar när man inte behöver vara det.
Glad måndag på dig också! <3
Bloggblad,

tack! :) nu är bekymret ur världen!
Tove sa…
Ha ha Karin! Underhållande hemskt och härligt ✨🤗 I Norge fanns ett musikprogram som hette Bit för Bit - kunde inte låta blir tänka på det när jag läser!
Glada bitar överlever!
Må gott och hälsa Edgar!
Tove,

:). Härligt med Bit för bit, det blev lite på norsk här också ...
Ja, glada bitar överlever hos tandläkaren, trots lite fläskläpp och blåmärken.
Tack detsamma, må gott!
Ska försöka komma ihåg att hälsa Edgar! :)
BP sa…
Hahaha! Det var faktiskt det första jag tänkte när jag såg din rubrik - Edgar i österrikarnas låt i ESC i lördags. Men nu var det din tandläkare. Precis som du går jag till tandläkaren en gång per år och till tandhygienisten två gånger/år.
En riktigt rolig solskenshistoria din berättelse. Och du slapp lyssna på musik som du kanske inte hade gillat. Å 65 Euro. Så billigt finns det ingenting hos tandläkaren längre här i Sverige. Det var förresten minst 20 år sedan jag "bara" betalade 65 Euro, och då var det endast för rengöring av tänderna. Så stort, stort GRATTIS till en prisvärd tandläkare:-)
BP,

:), ja, Edgar är min tandläkare.
Tack, BP! Ja, ganska så skönt att inte få lyssna på musik som jag kanske inte gillar. Visst är det billigt. Bra också.
Märtha sa…
Jag gick hos Gustav i över 20 år. Ibland babblade vi så mycket så tiden tog slut! Vi har alltför många gemensamma intressen. Sen pensionerade han sig, vi ses fortfarande då och då på konserter. Nu är det Barbi, sen sisådär 2007. Hon är mer än en tandläkare, säger många av hennes trogna kunder. Har alltid en lösning för allt. Även om mina tänder också faller i bitar... Har fortfarande kvar en tand som var på fallrepet för några år sen. "Jag fösöker", säger hon bara. Även hon och jag har mycket gemensamt... Och Edgar, ja. honom hade jag på danskurs! Men han är numera biografföreståndare, så vi har tydligen inte samma Edgar...
Märtha,

jag gick hos Jan i lika många år, som du gick hos Gustav, sen blev det Pontus och nu är det Edgar, inte samma Edgar som dansade med dig eller är biografföreståndare, helt säkert :)
Då är det kanske så att mogna damer går i bitar, bit för bit? Bra att du har Barbi och att jag har Edgar. Undrar förstås om Barbi ser ut som Barbi? Den engelska Barbi?
Elsa sa…
Tack Karin för dina helt fantastiska berättelser. Det är ett nöje att läsa din blogg. Många leenden på mina läppar när jag läser dina berättelser. Ser framemot nästa äventyr du skriver om.
Elsa!
Tack!
Härligt att veta.
Du har ju humor du med.
Det kommer mera, jag tycker om att skriva, att berätta


🥰
Anni sa…
Jahaja. Om halvannan timme ska jag till tandläkaren eftersom jag blev av med en plomb under ESC i lördags. Åt popcorn och tyckte att en kärna fastnade, men så visade det sig an bit tand/plomb saknades. Och jag måste ha svalt den! Undrar just om jag kommer att äta annat än soppa till middag ...
Min Edgar heter Paula och är jämngammal med min äldste son, de gick t o m på förskolan tillsammans :-) Håll tummarna för att allt går bra!
Anni,

shit happens som sagt, plötsligt så ramlar man i bitar, så där bara...
Soppa är gott, som en liten tröst kanske.
Märkligt är det att läkarna plötsligt har blivit så unga eller hur? Vad kan det månne bero på? ;)
Givetvis håller jag tummarna för dig, hårt och med goda tankar!
Märtha sa…
Karin, Barbi är liten och smal, har fött en dotter och ett dotratvillingpar, är snart i 50-årsåldern. Namnet var populärt när hon föddes, och hon lär ha liknat en liten barbiedocka som lillflicka...
Märtha,

det ante mig, namnet är ju speciellt i sig. Tack ! :)
Annika sa…
Karin, du fick mig att skratta flera gånger.
Ja, Edgar, precis som Österrikes låt-- Who the hell is Edgar?
DEN får du sjunga nästa gång du besöker honom, då kan du bli den sjungande patienten.

Ja, det är verkligen SÅ, inte lätt när man ska börja om med tandläkare och läkare och annat då an flyttat. P och jag har också precis börjat gå till en ny tandläkargrupp efter 17 år hos vår förra. Den förra slutade ta vår tandsvårdsförsäkring, och då var det bara att leta nytt. PUST! Här går man på koll var sjätte månad.
Vi verkar ha hittat en bra grupp nu, extra points då de gav mig beröm, haha.

Men jädrar, det blev rotfyllning bara sådär alltså ... Då var det verkligen ingen barnlek. Har gjort några sådana så jag vet ju hur tidsödande det är.
TUR att du har din Edgar nu!!
Om Uffe inte gillar sin sjungande Fatima får han börja gå till den gode Edgar han också.

KUL inlägg, Karin!!

Kramar!!
Annika,

Tack för det, så kul om jag kan få folk att skratta åt vårt liv här på ön i havet! :) Det är faktiskt rätt så komiskt ibland.
Ja, jag ska träna nu så jag kan sjunga den för honom när jag går dit på sexmånaderskontrollen i november. Han kanske sjunger med mitt i allt? :)
Grattis till ny tandläkargrupp för er del.
Ja, det var rätt allvarligt förstod jag, fastän jag inte förstod det just då...men efteråt fick jag veta om det och jag kände också av hela "operationen" ordentligt ett par dagar efteråt. Edgar förstod inte alls, att jag inte hade värk..han frågade mig flera gånger och jag såg lika fånig ut varje gång tror jag, jag hade ju inte värk. Ja, jag är jätteglad för Edgar. Vi har det som en reservplan ja, fungerar inte Fatima och Uffe så får vi ta till Edgar även för hans del.

Tack Annika!
Kramar!
Paula sa…
Men kära nån, vilken berättelse! Nu får du byta inriktning snabb som ögat,annars törs jag inte hälsa på dig längre! Här i Svedala är det stört omöjligt att hitta en tandläkare! Det var illa förut också, men hade en toppenkille i Ludvika innan flytten. Man importerar så många tandläkare man bara kan hit till Sverige, jag går nu på en helt nyöppnad klinik. Och fan ta dom som bestämt att tänderna inte ingår i kroppen och alltså inte ingår i högkostnadsskyddet, grrrr, så många jag känner som inte har råd att gå till tandläkaren! Nu ska jag lugna ner mig, lugn och fin nu Paula
Paula,

Så synd att jag skrämmer med min berättelse, förstår ju inte riktigt varför. Här finns det gott om tandläkare men det är ofta långa väntetider även om jag hade tur och fick komma genast eftersom jag var ett akutfall. Här finns inget högkostnadsskydd vad jag känner till. Vi har en sjukförsäkring som inte gäller för sånt här har vi förstått eftersom vi är för gamla. En sjukförsäkring som kostar mera än vad den ger, vi ska avsluta den..ingen vits att ha den. Jag antar och tro mig ha hört att det finns tandläkare här som är väldigt dyra, men det är bara hörsägen, så jag vet inte vad som egentligen stämmer, fjädrar brukar bli hönor har jag lärt mig men jag är säker på att det är många här också som inte har råd att gå till tandläkare utan de måste prioritera annat innan ett tandläkarbesök. Det finns fri hälsovård här, där det även ingår tandläkare men köerna är låååånga.
Det är skrämmande att läsa att det är så illa ställt i Sverige nu för tiden.
Ja, var lugn och fin nu Paula! <3
Ditte sa…
Slutet gott! Och det känns ju fint. Men jag kan inte annat än skratta när jag läser om jakten på en tandläkare. Och det blev ju bra, Fint att du mötte Edgar.
Vi hade en väldans bra tabdläkare i Spanien, från Skellefteå som både svenskar och inhemska besökte. Och dit kom vi genom rekommendation. Var alltid trygga besök där och för min del ett par gånger om året.
Nu i Stockholm är det en annan, också väldigt bra. Och tursamt nog finns ju här tandvårdsbidrag som underlättar vad gäller kostnaden. Jo, det fick vi i Spanien också.
Hoppas nu att tanden sitter kvar, liksom plomben- Och det var ju ett rejält ingrepp.
Många tankar! Hoppas det håller i sig så att du inte får besvär.
Varm kram

Ditte,

ja, slutet gott, allting gott! :)
Så mötte jag Edgar, tänker på någon filmtitel nu men kommer inte på vilken.
Det lär finnas en norsk läkare här som heter Johnny men honom fick jag veta om först efter att jag hade träffat Edgar så nu är Johnny inte aktuell längre. Men han lär vara den som de flesta svenskar söker upp och han lär vara väldigt bra.
Det är viktigt att känna trygghet när det handlar om tandläkare, läkare..
Här får vi inte något bidrag, inte vi åtminstone men jag vet att det finns fri tandvård för dem som har ekonomiska problem, vilket är toppenbra. Men det pris vi betalar är ju inget att "nojsa om". Det är väldigt humant.
Ja, det hoppas jag också, att den ska sitta kvar länge än.
Tack Ditte!
Varm kram !

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio