Skyltsöndag / 416

 Bloggvännen BP är den goda förvaltaren av temat Skyltsöndag. 

"Mina" skyltar är "fångade" nu under april här i Funchal, vissa av dem har t.om. kommit hem till oss på gränden. Ibland upplever jag dem som  nästan väldrillade 


    En bil körde upp nära oss och parkerade..Enkrott kan ni läsa mera om via länken


När det regnar lägger man bara ett paraply över ritningarna och så fortsätter armeringen som om ingenting händer. Perestrelos killarna kan sitt jobb. Det är ett nöje att se på dem när de jobbar.


En blick till  mot hamnen till visar att det flyter skyltar på vattnet. Aida.de och green cruising syntes när jag fick ögonen på segelfartyget, den tremastade barken som jag inte såg namnet på just då
så jag följde med på dess väg ut ur hamnen för att få veta vad det heter


Nähä, jag kan inte läsa vad det står på segelfartyget ännu men Aida.nova kan jag se och hon ser tydligen mig hon också med sitt ena stora öga. En byggkran blir det åt BP idag igen, varsågod! 


    Segelfartyget tog sig förbi Mein Schiff 4


Nu kunde jag se vad hon hette den sköna tremastade barken. Det började med Dar...sen gick det åt pipan med mitt seende ...


Med hjälp av Uffe fick jag veta namnet. Dar Mlodzie`zy seglar under polsk flagg, byggd år 1982. Så heter damen som var här på besök under några dagar och behagade lämna oss den 10 april. 


Över hustaken en tidig morgon såg jag att Edge backade in i hamnen...jag tog bild på hela fartyget men i min iver att göra rätt i nya program i ny dator raderade jag allting, så där bara...ibland får man sucka över sig själv. Så suck suck över mig själv😕Tack och lov att det finns en hemsida där man kan se henne i full storlek.

De andra som brukar delta i Skyltsöndagstemat har jag länkat till här under: 



Ha en skön söndag alla, en fin Valborgsmässoafton! 

                                                        Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Znogge sa…
Snyggt skyltat och härliga bilder från närmiljön. Smidigt att någon bara dök upp hemma hos er. Då klagar man icke utan är bara redo med kameran förstår jag.

Önskar en fin Valborg!
åsa sa…
Ibland ska man inte göra det för svårt utan låta skyltsöndagens bilder komma hem till en i stället för att jaga sig blå för att kunna leverera, Du verkar bo helt perfekt med utsikt över havet…
Min dröm (i princip ouppnåelig) är att bo i en stuga med utsikt över fjället åt ena hållet och vatten på den andra sidan, självklart utan grannar 😄
Ha en skön söndag 🤗
Guldkryckan sa…
Segelfartyg av det slaget är ju riktigt fint tycker jag, lite "onedinlinjen" där som jag uppskattar.
Seglade fem dagar med ett sådant fartyg med min skola i årskurs nio, häftigt.

Fint skyltat. :)

Ha en fin valborgskväll.
Karin sa…
Mein Schiff! Och nummer fyra dessutom... Är inte det en aning kaxigt?

Glada vappen från Dalarna! Blir det någon liten brasa för er i kväll?
christian sa…
Det var en kul samling med lite av en röd tråd (fartyg). Kul att du tänker på bp:s krankärlek, det är ju mäktiga saker, förstår bara inte hur man kan sitta där uppe å jobba!
Sen kan jag inte hjälpa att jag alltid får en obehaglig känsla när jag ser dessa överstora kryssningsfartyg.... :(

Önskar dig en fortsatt fin helg (firar ni valborg?)!
LillaSyster sa…
Många stora skepp hos dig=)
Det där med ny teknik..... inte alltid så lätt, tur att det nu bara var båtbilder och inte en hel bröllopsfotografering som gick åt skogen! Ha en fin Valborgskväll.
Gunnel sa…
Tuffa killar tål regn, tydligen. Det är rejält stora fartyg du visar idag. Bor ni väldigt nära hamnen? Ha en fin helg.
Znogge,

tack!
Ja, bäst är det när skyltarna kommer av egen kraft :)
Önskar detsamma!
åsa,

exakt, så är min melodi, jag som är lite lat av mig dessutom.
Ja, vi bor på ett bra ställe här i stan, utan minsta tvivel, lite på sidan om och ändå mitt i smeten.
Så var min dröm ett tag också och jag har levt den drömmen också, nu lever jag i en annan dröm och verklighet och trivs jättebra. Trodde jag aldrig själv men man överraskar sig själv ibland.
Hoppas Åsa att du når det du tror är ouppnåeligt" tänker alltid på ett av mina dagisbarn som sjöng ser du stjärnan i det blå, det du önskar ska du få". Hon gjorde det så intensivt så det har satt sig i mig för livet .
Tack detsamma!
Guldkryckan,

Ja, du har så rätt, känslan av Onedinlinjen infinner sig, så där bara...
Ja, det är fint att segla med fartyg av den kalibern. Jag har jobbat ombord på ett par segelfartyg av olika slag. Jag förstår att du tycker att det var häftigt.

Tack och tack detsamma!

Karin,

åh, ja, visst är det kaxigt! :)
Tack detsamma! Här blir det ingen brasa, vi har nyss sett på blomsterfestivalen och alla 1700 deltagare som har dansat genom stan. Underbart, nu är det vår även här. På riktigt!

Men du kan väl kasta in en liten pinne i brasan för min del?
Susjos sa…
Maffigt med dessa fartyg! Vilka bilder!
Ha det gott...jag är på språng till jobbet.....
Kram!
christian,

tack! :)
Ja, det blev en del fartyg så där bara...
En byggkran måste ju med för BP.s del. De är rätt trötta de där kranförarna när dagen är slut, stannar upp ett tag nu och då på vägen ner mot stadig mark. Vi har ju en byggkran mitt emot oss varje dag..först klättrar de upp, så ner till lunch, så upp igen och så sitter de där tills kl. blir 19. Undrar om de har toa däruppe?
Vi båda här, känner som du gör vad gäller de stora kryssningsfartygen. Man får vara glad så länge det inte händer något på havet. Flera tusen personer ombord...varje gång.
Nej, vi firar inte Valborg men vi har haft lite Valborg ändå med att bjuda in två par svenska familjer på lunch. Men ingen av oss tänkte på Valborg alls utan mera på blomsterfestivalen som är igång här nu.

Trevlig Valborg!
LillaSyster,

ja, här finns det stora fartyg och ändå så såg jag dem inte förrän jag såg segelfartygen. De kom liksom med av bara farten.
Du har så rätt, det var en lycka att det inte var en hel bröllopsfotografering som rök.
Ha detsamma du med !
Gunnel,

ja, inte smälter de bort, de där killarna. De är tåliga som bara den.
Ja, det kan jag nog säga att vi gör, vi bor ovanför den äldsta stadsdelen i Funchal, Gamla stan och med mycket bra utsikt över hamnen. Det tar ca 10 minuter i lagom takt för oss att gå till stranden. Ha detsamma du med!
Susjos,

ja, de är maffiga de där flytande hotellen.
Spring lagom fort...och ha det fint på jobbet i natt.
Valborgskram!
Mycket nytt att lära dig i nya datorn? Bra fångade skyltar, söndagskram.
Anna i Portugal,

ja, det är så. Men jag är inte särskilt duktig på att lära mig det nya, det är Uffe som är den riktiga nörden, men lite lite fastnar i mitt huvud också. Sakta mak så börjar det sätta sig där jag vill ha det.
Tack Anna!
Söndagskram till dig med!
BP sa…
Tusen tack för skyltningen, länkarna OCH byggkranen. Ja, du sitter verkligen på första banket vad gäller skyltar. Dessutom kan du bekanta dig dagligen med kryssnings- och andra fartyg i Funchals hamn. Det är svårt att ha tråkigt där du bor, speciellt då du ju också har bygget framför dörren:-)

PS. Gillar de sexiga läpparna på AIDA:-) DS.
BP,

Det blir ju lite grann en sport det här med byggkranen åt dig , haha...ibland lyckas det, ibland inte.
Ja, jag sitter på första parkett, det kan jag hålla med dig om. Inget som helst problem blir det här med skyltar annat än att jag får ihop lite väl många ibland.

Aida Novas sexiga läppar har dragit härifrån nu och till Medelhavet. Till hösten återkommer hon igen.
byblixtra sa…
Häftiga bilder från hamnen och kul målning på fartyget med läppar och ögon. :-)

Praktiskt med skyltar som kommer flytandes i hamn. :-)
Åh, vilket gigantiskt fartyg Celebrity Edge är! Ett mindre samhälle på vatten.
byblixtra,

tack! :) ja, Aidanova har en fin pussmun.
De är som små samhällen de där kryssningsfartygen, otroligt stora .
Paula sa…
Det är alltid lika exotiskt att titta på alla flytetyg som rör sig i dina vatten. en del dekorerade med både läppar och ögon, inte illa! Kanske börjar hon snart sjunga också En sjöman älskar havets våg!
Toppenskyltning som vanligt hos dig!
Kram
Paula,

så är det, här flyter den ena efter andra exotiska fartyget in och ut ur hamnen. Hon sjunger La Mer och låter nästan som Mirelle Mathieu.
Tack!
Kram!
KajsaLisa sa…
Jag tror inte jag känner sådär jättemycket för att anlita Enkrott :)
Häftigt att se skillnaden i storlek mellan fartygen Kryssningsfartyget verkar ju lika högt som masterna.
KajsaLisa,

personligen har jag inte anlitat Enkrott heller men tydligen finns det dom som gör det :).
Kryssningsfartygen är bautastora, skrämmande stora nästan.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio