Skyltsöndag/ 414

Veckorna bara rinner iväg...Idag är det söndag igen och det betyder förstås Skyltsöndag, temat som bloggvännen BP förvaltar. Alltid är det lika roligt att få till någonting, att söka upp skyltar att visa er andra. 

Jag har bespetsat mig på  händer och fötter idag 

Lee Denim
           
Queres fiado. Jag försökte mig på en översättning men är inte alls säker på vad det verkligen betyder. Så många olika alternativ kom upp men queres betyder du vill. Fiado betrodd. Kan någon detta ,så hjälp mig gärna. Ibland betydde fiado reservdelar ,ibland kredit, beroende på vilket översättningsprogram jag använder mig av. Hur som helst så handlar det om tatueringar, det går i alla fall inte att ta miste på. .......

Uppdatering. Anna i Portugal har tipsat mig om att queres fiado är ett uttryck för något helt annat. Jag fick också en länk av henne som jag har studerat...mitt i allt så blir det ett helt nytt inlägg om uttrycket. Lovar inget men ...Tack Anna! Du är en pärla! <3

Varios Print


Joe Berardo

Klicka på länken så får ni läsa  mycket intressant om mannen som har gjort handavtrycken i betong.

Lido hotellen

Statyn tycks säga nej, nej till maratonlöpningen, där det också fanns tyskar med och sprang


Händer är viktiga i broderisammanhang. Nu finns inte det här stället längre, det är nedstängt men broderandet har inte upphört. Det pågår fortfarande men i mindre skala än tidigare. Broderiet har gjort Madeira känt vida omkring. 

Trevlig söndag önskar jag er alla! 


 De andra som brukar delta i Skyltsöndagstemat har jag länkat till här:


  

                                                             Karin Eklund, Funchal, Madeira
    


Kommentarer

Uppe alldeles för tidigt idag, men då kan jag ju kika in här och kolla på skyltar :) Queres fiado verkar vara ett uttryck, inte direkt översättningsbart, hänger ihop med portugisernas stolthet tolkar jag det som. Läs mer här: https://www.inspiracoesportuguesas.pt/pt/inspirate/queres-fiadotoma
Anna i Portugal,

vilken tur för min del att du är uppe alldeles för tidigt! Tack för länken, jag ska genast läsa den ! :)
Ha det fint på fastlandet ni båda! <3
Gunnel sa…
Skulle vara kul att se och läsa mer om broderandet. Jag kom faktiskt på att jag har också en del foton med både händer och fötter. får se om jag kan göra nåt av det.Ha en fin söndag
Gunnel,

jag har tänkt på det själv flera gånger. För många år sedan, 2012 var det visst så var jag till hantverksfabriken då Olgakatt var här. Nu har allt ändrat väldigt mycket sedan dess men broderandet finns fortfarande men på annat sätt, i mindre skala. Tack för tipset, mitt i allt så händer det någonting :) Hoppeligen så får vi se dina foton av händer och fötter :)
Ha detsamma du med!
Guldkryckan sa…
Jo men visst har det med tatueringar att göra, ser fram emot förklaringen i ett inlägg här så småningom.

Broderier håller frugan med periodvis, riktigt fint kan det ju bli.

Ha nu en fin söndag. :)
Guldkryckan,

det är just det som är frågan, men vi får se vad jag kommer fram till när jag har läst på lite mera :)
Att brodera är en konst i sig, kan gott förstå att det blir fint det din fru gör :)

Ha detsamma!
LillaSyster sa…
Det var en väl tatuerade skylt =)
Brodera gjorde jag mycket förr.... vissa hänger fortfarande uppe andra ligger nerpackade finns även oöppnad handarbeten som ligger. Tja, de äter inte bröd- så de får väl ligga till sig lite till. Ha en trevlig söndag!
wiper sa…
Det var en häftig matta och även fotavtrycken. Såna snygga och färgglada skyltar för tatueringar har vi inte här. Allt är mörkt och dystert.

Skall gå in och läsa på länken ang händerna i betong. Kul grej med fötterna till ett hotell ;) man blir glad av att se sånt och du bjuder på mycket som gör att man vaknar till

Trist när bra grejer försvinner men så skönt att broderiet ändå finns kvar än om i mindre skala

Ha nu en skön söndag
Kramar!
Znogge sa…
Snyggt skyltat som vanligt!
Så kul att du fick en länk som förklarade uttrycket. Jag gick in och läste men fick översätta texten. Den lilla portugisiska som jag kommer ihåg räckte icke långt kan jag säga.

Önskar en fin söndag nu!

LillaSyster,
ja, det kan man lugnt säga, väl tatuerad.
Du får plocka fram ditt broderi och visa på nätet, så vi andra får njuta.
Ha detsamma du med!
Wiper,

ja, den är häftig mattan.
Här finns många tatuerare, bara att välja vilken man vill gå till. Själv går jag förbi ;)
Kul om du läser mera om Berardo.
Broderiet finns kvar än i denna dag men har minskat rejält. Jag kan förstå det för de är väldigt dyra och väldigt ömtåliga alla skapelser som broderas för hand på gamla mönster. Vi är inte riktigt så funtade längre, vi vill ha lättskötta textilier som inte kräver alltför mycket arbete att sköta om.
Men de kvinnor som fortsätter att hålla igång hantverket är oerhört skickliga.

Ha detsamma du med!
Kram!
Znogge,

tack!
ja, jag fick veta ursprunget till varför det heter som det heter.
Det är svårt det portugisiska språket, inte lätt tolkat alla gånger.
Önskar dig detsamma!
Ditte sa…
Just uttrycket"Queres fiado" har portugusiska vänner berättat kan ha olika betydelser i olika sammanhang. Lite speciellt som många uttryck kan vara. Dubbla eller flerdubbla betydelser.
En snygg skyltning är det och visst är både händer och fötter viktiga och i olika sammanhang de också.
Härliga bilder som jag tycker om-
Önskar dig en fin fortsatt söndag från ett strålande vackert Stockholm.
Susjos sa…
Snacka om röd tråd med händer och fötter, snyggt jobbat! Kul gubbe med alla tatueringar!
Ha det fint!
Kram
Ditte,

ja, det är ett uttryck av ett särskilt slag fick jag veta, inget som man översätter så där bara. Anna kände till det och gav länken åt mig. Lite mera vet jag nu förstås :)
Tack!
Önskar dig detsamma också från ett mycket varmt och soligt Funchal! :)
Susjos,

tack!
Gubben är verkligen tatuerad..
Ha det fint du med!
Kram
byblixtra sa…
Kul tema och gillar Lido Hotells fotavtryck.
Det blev en rolig bild med statyn och beachflaggan. :-)
byblixtra,

tack!
Ja, det var egentligen inte meningen att statyn skulle med på bild men så ville den tydligen;)
Åke sa…
Roliga och färglåda skyltar. Det är ju tur att du översätter dem :) Handtrycken i betongen såg spännande ut.
Åke,

tack! Efter bästa förmåga försöker jag göra det men ibland med mindre bra framgång dock :). Länken till mannens som gjorde handtrycken är än mera spännande.
åsa sa…
Intressant och annorlunda. Språk är inte alltid lätt att förstå sig på få det kan finnas olika betydelser beroende på vem som pratar ☺️ nä inte riktigt så men t o m i Sverige finns olika betydelser beroende på norr eller söder om Dalälven.
Att tatuera sig verkar vara både beroendeframkallande 😜 och ofta kunna bli för mycket.

svar: problemet för mina föräldrar var ju att jag ville ha en storebror och då hjälpte det ju inte om de kramades ☺️
åsa,

tack! Språk är spännande och mycket intressant. Helt lätt är det inte men man får sega på efter bästa förmåga. Även här på ön förstår inte de yngre alls vad de äldre säger, många gånger är det så.
Jag tror som du, att tatuering kan bli beroendeframkallande. Ibland ser man knappt en yta hud utan tatuering här, både bland män och kvinnor kan det vara så.
Oj, då förstår jag. Då hjälpte det inte ens att kramas. Haha...Du hade krav du minsann! ;)
BP sa…
Klart att du väckte mitt intresse med "queres fiado". Tyckte de lät mera spanskt så jag fick det till "du vill ha tillit". Lika konstigt som namn för en tatueringsstudio som den portugisiska översättningen "du vill ha på kredit". Gissa om jag skrattade. Men självaste "logotypen" är ursnygg. Nästan så jag själv skulle bli frestad att tatuera mig - fast bara nästan;-)
Händerna i betong påminner om de som finns i bland annat Hollywood, där kändisars tassar finns i betong.
Laufreisen.de - hahaha:-) Inte ens som 20-åring skulle jag utsätta mig för en "löpsemester". Löpning och semester är lika med noll semester;-) Men vepan var skitsnygg.

Måste säga att din Skyltsöndag var riktigt "snygg" idag. Färgglad var den också:-)

Tusen tack för att du skyltar och länkar:-)
BP,

du är otrolig egentligen, bara så du vet! Du tar reda på ...läser på och så vidare. Energi har du sannerligen.
Ja, just det, du vill ha på kredit, jag skrattade jag också..
Vi kan ju tatuera oss så där som de yngsta brukar göra. Med färg som går att ta bort när man har ledsnat.
Det lustiga är att ganska många utsätter sig för löpsemester här. De ser pinade ut men tycks njuta av det i alla fall.
Tack själv BP!
Paula sa…
Alltid lika intressant och för mig lite exotiskt med dina fina skyltbidrag! Läste om finansmannen, eller skummade lite...men frågan som återstår, hur är läget nu? Har dom konfiskerat alla hans tillgångar eller kom han undan med blotta förskräckelsen? Finns det megarika som inte fifflat? Bara undrar...
Tatuerade mannens budskap kanske jag får höra mer om, ger mig inte på en gissning. Men på Lido hotels får man kanske gå in barfota från gatan?Laufreisen betyder väl löpningsresor? gillade loggan, fart och fläkt oavsett vad den stumma statyn tycker.
Nu önskar jag en fin fortsättning på denna måndag, en mycket solig sådan i min del av världen, första tussilagon är bongade
Kram från pörtet
Paula,

tack! Uppriktigt sagt så känner jag inte till hur läget är för Berardo, annat än att han har plöjt ner mängder av pengar i hembygden och anlagt en bamsestor trädgård på höjderna, dit turisterna vallfärdar. Vet ingenting om något fiffel just nu...men jag får väl undersöka saken, vara lite mammarazzig av mig;)
Man får nog gå barfota här men på egen risk. Jag skulle inte göra det...men jag har sett flera göra det. Ja, löpningsresor. Den stumma kvinnostatyn har bindel för ögonen dessutom, har försökt ta reda på varför men även där måste jag återkomma. Gud, det är ett knog detta med att vara bloggare, haha...
Också här skiner solen fastän ett molntäcke försöker förmörka den.
Kram från gränden
christian sa…
Fina fotavtryck, däremot är jag inte mycket för tatueringar, eller rättare sagt jag är inte alls något för tatueringar!
Tänk att du fick med tyska på skyltningen "springresor" betyder det, själv skulle jag aldrig åka på en sådan resa det är för varmt hos er för kroppslig aktivitet!

Ha en fin vecka!
christian,

tack! Jag är inte alls för tatueringar jag heller.
Det ser väldigt pinade ut när de springer här helt frivilligt i värmen. Knäppgökar :)
Ha detsamma!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio