Korv i trädet?

Tänk så praktiskt det skulle vara att ha ett korvträd! Och faktum är att det inte är en omöjlighet om man bor på Madeira. Här finns det nämligen korvträd. På latin heter trädet Kigelia africana. Här kallas det  ànore-das-salsichas, på engelska Sausage Tree



    Ursprungligen kommer trädet från Afrika men finns i många olika parkanläggningar
    också här på Madeira 
    I Afrika växer det vilt och glatt, här växer det också hur glatt som helst men i parker
    Trädet blir högt, kan bli upp till 15 meter, blommar i juni till augusti med röda blommor
    som doftar som jäst frukt. 😐
    De blommar endast under en natt och pollineras vanligtvis av fladdermöss. Om det är fladdermöss
    som pollinerar blommorna här vet jag inte säkert men där träden växer så är det ingen
    omöjlighet att det finns fladdersmus-kolonier (gamla hus/ruiner osv.) 

    Fotona har jag tagit i Magnôliaparken nere vid ribeiran (flod/ström) med höga berg runt omkring. 
    "Korvarna" kan bli stora och tunga, flera kilo per styck. 
    Omogna frukter sägs vara giftiga men har använts som naturläkemedel mot bölder, 
    reumatism och könssjukdomar.
    Mogna frukter innehåller ett enzym som gör kött mört, men används även på Östafrikas landsbygd 
    till förbättrad jäsning av öl; pombe. (Wikipedia) 

    
Blommorna hänger ner i långa "trådar".
När träden börjar blomma ska jag ta flera foton 
och visa er. De blommar bara ett dygn och så faller de ner på marken om de inte blir pollinerade.
Ett spännande träd eller hur? 
(Blomfotot har Wikipedia bjudit på.)

Men vi plockar inte några korvar dock, när det är korvsäsong. Vill vi ha korv går vi till en affär och köper oss vad vi vill ha. 



Däremot så såg jag att man säljer korvpulver via Internet, för att ätas för den 
som vill förstora sina bröst och även som gel som man använder till att strama upp slapp hud med.
Egentligen så är den ett dunder-under-medel denna korv. 
Man maler den och så äter man upp pulvret och så sker det underverk. 
Ungefär. 
Ursäkta min lilla sarkasm här men jag kan inte låta bli att tänka på att
man säljer malda renhorn österut i världen för att ge männen bättre potens. 
Tron gör underverk eller?  
Men tänk om jag ändå ska plocka mig en korv och mala ner den?
Jag kan äta den med yoghurt varje morgon..
Jag tänker närmast på det här med att få min åldrande hud att strama till lite 
Bröstförstoring behöver jag inte, men hur får jag pulvret att förstå vad jag verkligen vill 
och var det ska fixa till mig? 
Håll dig över nyckelbenen tack, bästa pulvret! 
Fast lite gel kan jag säkert smeta på gäddhänget...lite på magen också. 

Nu fick jag något att tänka på gott folk!
Går det här bra så kan jag ta upp beställningar. 😉 Intresserade? 
Mot korvskogen nästa! 

Ha en bra måndag alla! 

Kommentarer

Gunnel sa…
Hahaha! Det blir en helt ny karriär för dig, förstår jag. När jag såg korvträdet kom jag att tänka på när du band fast ett bröd i trädet på Åland till fåglarna. Jag kan kanske "sommarjobba" hos dig i din skönhetsfabrik. Det behövs lite uppstramning här med. Ha det jättebra...mitt humör steg flera grader idag.
Znogge sa…
Vilket annorlunda och spännande träd minst sagt! Frukterna verkar kunna bidra till en hel del om man så skulle önska eller så är det bäst att avstå ;-)
Men visst, var och en blir salig på sin egen tro!

Önskar en glad måndag!
Sicket fräckt träd! Ett riktigt pikant sådant faktiskt :) Det hade ju varit kul om även frukterna var goda och blommorna luktade gott, men vackra är de i alla fall. Äsch då, strama åt huden känns dumt, då försvinner ju årsringarna :) Och igen, tack för din sköna humor! Kram
Veiken sa…
Här snackar vi annorlunda. Synd att korvarna inte är matnyttiga. Det hade ju kunnat föda en och annan. Som det är nu tror jag att jag avstår från både pulver och gel.
Kroppen i förfall får vara som den är! :)
Trädet är riktigt läckert i alla fall!
Gunnel,

;), ja, man vet ju aldrig hur det här slutar?
Du har rätt, på Åland hade vi brödträd, här korvträd. Kanske det går att kombinera, korv-och brödträd? ;).
Absolut, välkommen på sommarjobb om jag får fart på businessen.
Härligt att läsa om detta med flera grader! Ha det jättebra du med! :)
Znogge,

ja, det är speciellt det här trädet.
Faktum är att afrikanerna har fått fart på businessen vad gäller korvpulvret. De säljer korvpulver hit till Portugal ;). Bl.a.
Alla blir vi saliga på vår egen tro och tron kan försätta berg emellanåt ;)
Tydligen också strama till huden och förstora brösten.

Önskar dig detsamma!
Anna i Portugal,

det kanske skulle vara något för er mitt i allt? Att ha ett eget korvträd?
Ja, det hade haft sina fördelar om man kunde äta korvarna som om de var goda frukter. Jag vet inte vad som händer när de har mognat ordentligt och ramlat ner...när det är så dags måste jag försöka kolla upp det hela.
Nåja, liiite kan man väl strama till huden ;)Årsringarna syns nog ändå, åtminstone i min ålder. Du är så ung du ännu!
Tack själv och kram över pölen!
Veiken,

annorlunda är ordet.
Stora som de är, korvarna hade det absolut varit bra om man kunde äta dem som mat, inte bara som undergörande pulver.
Jag förstår att det inte kommer någon beställning på det undergörande medlet från ditt håll ;).
Ja, trädet är mycket intressant!
Geddfish ♥ sa…
Haha, roligt inlägg! Nej, inga dunderkurer hos mig, det räcker med de skavanker som jag har och har fått på sistone 😁
Korv i träd, alltså på riktigt, har jag sett på någon vandring i närheten av en grill. Faktiskt. Men de hade normalstorlek.
Önskar dig en glad måndag!
Kram🥰
Geddfish,

tack!
Inte hos dig heller röner jag någon businessframgång tycks det som ;)
Så du har sett ett "riktigt" korvträd! :)
Önskar dig detsamma!
Kram
femfemman sa…
Spännande växt!
Om din dekokt funkar, så kan du nog bli rik på att sälja. Jag köper några kg! Kram!
femfemman,

ja, den är spännande, utan minsta tvivel om den saken.
Få se hur det går, måste nog plocka korvar först...Tack för beställningen utifall att..
Kram! :)
Det trädet känner jag igen, just från Madeira och det var roligt att få reda på lite mer om det. Bland annat att dom maler ner korvarna och säljer pulvret till än det ena än det andra. Ja jag säger då det. Är nog bättre med "vanliga" korvar från affären.
Anita,

det är i Afrika de maler ner dem och säljer pulvret hit till Portugal. Bara för tydlighetens skull. Men mitt i allt så blir det omvänt, haha...jag säljer till Afrika. Nå skämt åsido, vanliga korvar i affärerna är mera attraktiva också för min del.
Märtha sa…
Tänk, så rätt jag hade! Jag sa bara "korvträd" när jag såg det - just precis i Magnoliaparken! Kanske man borde hitta nån växt i knutarna som har underdundereffekt... Jag har hela dagen hållit på och skrivit om kaveldun, ett namn som jag har svårt att komma ihåg, eftersom växten heter "Kaujä påmbilan" sen min barndom. Ringde till en barndomsväninna för att få det bekräftat, det kan ha varit ett av min pappas påhitt... Nä, jag förklarar inte namnet nu! Nu förväntar jag förresten regn, har tvättat en hel del fönster på utsidan. Om alla tecken slår in, så...
Karin sa…
Åh! Nu får jag lite Tanzania-hemlängtan! Men se upp med de där korvarna! Ät dem inte omogna och inte råa, för de ÄR giftiga. Men rätt hanterade, vid rätt tidpunkt kan de i alla fall vara ett näringstillskott. Man blir mätt på ett halvt glas Tanzansk pombe gjord på korvträdsfrukt!
Märtha,

just det, självklart så visste du Märtha! Då har vi stått under samma träd i Magnôliaparken du och jag men olika gånger.
Sitter här och funderar på vad du kan ha för växt som är underdunder...men kommer endast på björksav! Ut med flaskorna nu ...
Väntar snällt på förklaringen av Kaujä påmbilan. Spännande bara värre är det.
Regn regn, regna nu på Märthas fönster! Eller du kanske vill ha regnet någon annanstans.
LillaSyster sa…
Vilken affärsidé att dryga ut hushållskassan med. Då har jag lärt mig en massa nytt idag- tack för det!
Nu ska jag njuta av kvällssolen en stund.
Karin,

lite lite hemlängtan blir stillad här kanske? Vet att de är giftiga om de är omogna. Väntar snällt tills de är mogna om ens då ;).
Se där, kunde just tänka mig det att du har smakat på korvträdsfrukt, om än som öl men likväl! KUL!
LillaSyster,

ja, man får inte vara dum :) Kan afrikanerna kan väl jag också, tänkte jag.
Men det är bara ett par som har nappat på dunderundret tillsvidare. Det kanske inte blir så luckrativ handel trots allt. :) Njut fullt ut!
Susjos sa…
Coolt träd, och ett coolt namn! Men jag gör som du, köper korven i butiken, hihi!
Ha en fin start på veckan!
Kram
Susjos,

coolt är namnet! ;)
Lugnast är nog att köpa korven i butiken.
Ha detsamma!
Kram
Ditte sa…
Stort tack! Både roligt och intressant. Och om detta "krovträd" hade jag ingen aning. Nu vet jag lite mer.
Härliga bilder!
Varm kram
BP sa…
Du har ju redan en blogg. Så när du har testat pulvret kan du ju lägga upp resultatet eller resultaten på bloggen och börja sälja pulvret. Som du säger - kan man sälja malda renhorn och tror på effekten, så går det även att sälja dessa "korvprodukter". Den enda invändningen jag har är det där med pollineringen av just fladdermöss. Inte visste jag att dessa (äckliga) djur är pollinerare...
Ditte,

:) Tack!
Det finns först och främst i Afrika detta träd, men också här och i andra subtropiska länder.
Varm kram!
BP,

ja, det är ju bara att köra nu, haha...
Det gäller att ha stora fötter och god tro då klarar man sig bra här i livet.
Fladdermöss har jättegulliga magar, vet du! :) Åtminstone de små bebis-fladdermössen.
Tove sa…
Nämen så ÅÅÅÅ så korvigt inlägg - minsann ett helt träd. Vackert också - och humor där i :-) därtill informativt! Världen vidgas av dig Karin 👏👍
Kram

Tove,

ja, ett synnerligen korvigt inlägg! :)
Tack Tove!
Kram
Paula sa…
Haha, ja tänk världen är full av märkliga ting, hade någon tidigare sagt att det finns ett korvträd hade jag nog bara skrattat! De ser ut som råkorvar, gansk oaptitliga och bleka. Men de hade ju så många goda egenskaper! Ja tänk, man äter lite pulver från korven och vips så är man tjugo år igen! Vilket elände, inte vill jag vara tjugo...eller?
Så länge man använder växtdelar till olika humbugkurer tycker jag det är ganska okej, men det är grymt när människor använder djurdelar till kosmetiska syften eller ännu värre för att höja potensen, gud bevare! Och så får vi lite coronainfektioner på köpet...Men hur hamnade jag nu här i diskussionen? Hur som helst är korvträdet läckert och när den blommar är den vacker, så ja tack, jag vill gärna se ett helt träd blomma, då får du vara på alerten om det går över så fort! Nu går jag strax över till sängläge, varför går sena kvällstimmar mycket snabbare än andra...
Nattikram
Paula,

Nej, inte vill man bli tjugo år igen..
Du har en bra poäng där, när det gäller växt, visavi, djur.
Det är ju ganska snörrakt ditt resonemang, tycker jag.
Det låg nära till hands med tanke på potens, skönhet etc.
Jag ska vara på alerten när det blommar, lovar det. Det finns i Stadsparken, närmare oss så...där ödlorna gillar att äta glass.
Ja, kanske det skulle hjälpa att ge kvällstimmarna lite korvpulver, så de gick lite långsammare? ;)
Godmorgonkram!
Lena i Wales sa…
Wow, vilket träd!
Har aldrig sett något liknande. Fascinerande.
Lena i Wales,

Det är verkligen speciellt

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio