Hoppa på tåget/ 11/ Presentation

Tove styr oss framåt denna lördag igen, där hon sitter vid spakarna i temat "Hoppa på tåget". Ordet hon har givit oss att tänka till om/ filosofera runt är Presentation. 

Tove!😌 Det ska medges att du ger de små grå i mitt hjärnkontor gråa hårstrån, men livet är en härlig utmaning och det med dina ord inkluderade. Tack bästa lokförarkompanjon för en spännande tågresa igen! 

*************************

""Goder afton, får jag lov att presentera mig, jag är fågel och jag heter Flax. Är ni "orrentilog" och vill studera mig så passa på för nu är det så dags." 



Med hjälp av Povel Ramels text så börjar jag med att  presentera tornfalken för er. 
Ett sällskap som vi har här varje dag. 
I början av vår tid på Madeira så lät det " åh åh och ah ah", om oss nästan jämt när vi såg falkarna. 
Nu har vi redan blivit aningen blasé; tittar lite slött omkring oss och undrar var de är våra flygande flaxande vänner om de inte syns till på direkten.  Man blir lätt hemmablind.


Det är inte för ro skull man brukar säga att någon har en falkblick. Högt ovanför oss sitter ofta en falk och spanar in oss nästan varje dag. 
   

    Då menar jag högt ovanför! HÖGT! HÖGT!😊
    
   Common Kestrel, vanlig tornfalk är en häckfågel på hela Madeira och på ön Porto Santo.  
   Den finns från havsnivå upp till bergstopparna, häckar i träd och i byggnader. 
   Lätet är ett snabbt och skarpt kee-kee. 
   Ödlorna i vår omgivning lever farligt men även småfåglarna och mössen. 

Så slår den där pragmatiska människan inom mig till igen !
Ö som ö, tänker jag och  bestämmer mig för att presentera fåglar som finns här, ibland fåglar som finns där (Åland) och lite annat dittan och dattan som finns . Povel Ramel får hjälpa mig med presentationen

                                                     
"Tjo vad det var livat i holken i lördags. Moster hon fastna med näbben i kläm. 
Tjo vad det var livat i holken i lördags uti de tokiga stararnas hem."

Kosacken kallade vi denna stare, då vi bodde i Geta på Åland. Han dansade fram på grenarna.


"Tjo vad de´ va livat i holken i lördags, alla for runt i en flygande dans. 
Tjo vad de´va livat i holken i lördags, fyllkajor är vi ju lite till mans"

Kajor, inte fyllkajor dock ( på Åland) 

"Kvitt, kviddelikvitt, ropa farfar förskräckt, farfar förskräckt, ja just farfar förskräckt. Kom alla mesar för nu är det kläckt, för nu är det pippi direkt."

Blåmes (på Åland) 



Svartmesar, Åland

" Ha ha ha, tjo vad dé vá livat i holken i lördags, hålet var täppt redan kvart över fem
  Tjo vad dé vá livat i holken i lördags, uti de tokiga stararnas hem" 


Stare, Åland
Ägg av tokig stare? 😂
Tokig stare?..😉


  " Jag tror alla vilda fåglar som i skogen fanns ställde upp  på vår nattliga zwyck,  
 och till dom som var för stora för att få rum nånstans
 (ja, det fanns ju några tranor som var lite för stora att få rum nånstans)
 bar vi ut både föda och dryck." ( ja, bar vi ut både föda och dryck) "
  


 " Hela natten höll vi på med stoj och glam, stick i stäv mot vår sångarprincip. 
Så när solen sen på söndagsmorron titta fram, då var det lögn att få höra ett pip"

"Men tjo vad dé vá livat i holken i lördags, aldrig man skådat en muntrare gask.
Tjo vad dé vá livat i holken i lördags, borta i ett hörn var det dragkamp om mask

Koltrast med mask, möjligen en larv (Åland) 

Tjo vad dé vá livat i holken i lördags. Näbbar och klor över flaskor och fat.
Tjo vad dé vá livat i holken i lördags, ja, storken var där fastän mera privat. 

Ni får hålla till godo med en silkeshäger istället för storken. 😉 (Madeira)



Kvitt, kviddelikvitt, alla fjädrarna rök, fjädrarna rök, fjädrarna rök
Kring tolvsnåret lekte vi duva och hök, sen blev det kaffe med gök.

Duvor i Lissabon

Sparvhök, Åland


"Tjo vad dé vá livat i holken i lördags, flygande byling kom dit i patrull.
Tjo vad dé vá livat i holken i lördags, av fulla små finkar blev finkan full"

Bergfinkar, Åland

"Tjo vad dé vá livat i holken i lördags, morfar höll tal så man tog till sin lip
Tjo, vad dé vá livat i holken i lördags, kors vilka stora bevingade pip"



Tjo vad dé vá livat i holken i lördags, med varsin skata man tog sig en tur
Tjo, vad dé vá livat i holken i lördags, näbb emot näbb, såsom städade djur.



"Kvitt, kviddelikvitt, det var långtifrån torrt, långtifrån torrt, långtifrån torrt. 
Sura i krävan vi flaxade bort, men komma tillbaks inom kort."

"Ja, tjo vad dé vá livat i holken i lördags, moster hon fastna med näbben i kläm
Tjo, vad dé vá livat i holken i lördags, uti de tokiga stararnas hem. "

*********

Med god hjälp av Povel Ramel presenterade jag i bild, vanlig tornfalk, stare, kaja, blåmes, svartmes, tokig stare, ägg av tokig stare, trana, Ragnaröks båtstäv, koltrast, mask, silkeshäger, fjäder, duva, sparvhök, bergfink och skata. 

De andra som brukar delta i temat Hoppa på tåget har jag länkat till här: 


Titta gärna in hos dem och se vad de skriver om Presentation.

Vill du vara med och Hoppa på tåget så tag kontakt med antingen Tove eller också med mig i kommentarsfältet. I instruktionen kan man läsa mera. Välkommen med!

Tove fortsätter som lokförare och ord-påhitterska under april med följande ord: 

22 april    pikant
29 april    sjunga

I maj tar jag, Karin, över igen och har valt följande ord för den vårliga månaden: 

06 maj    Fluga
13 maj    Kruka
20 maj    Nyckel
27 maj    Staket

I juni får vi följande ord av Tove: 

03 juni    Betong
10 juni    Rost
17 juni    Sko

Sedan blir det ett midsommaruppehåll ända fram till juli, då jag, Karin tar över vid spakarna. 


introduktionen kan du läsa mera om du vill vara med!  
Kom gärna med! Vi har både hjärterum och stjärterum. 
Vagnarna väntar på att bli välfyllda! 
Varmt välkommen med för att ha roligt tillsammans med oss! 

                                                     

Kommentarer

LillaSyster sa…
Oj, vilket arbete du lagt ner på din fina presentation =)
Magiskt vackra fågelbilder - du är en duktig fotograf.
Ha nu en fin lördag!
LillaSyster,

tack! Fåglar har alltid intresserat mig så det finns några i arkivet och så flyger det ju några här av och till varje dag :)
Ha detsamma du med!
Åh vad jag blev glad av det här inlägget! Massor av vackra fåglar och din humor inblandad. Härligt! Jag inser jag behöver ett zoomobjektiv också.. om jag vill fota fåglarna här. Har i alla fall gett dem ett ytterligare fågelbad, lite närmare, får se om de vågar sig i det. Lördagskram!
Tove sa…
Tusen tack för fantastiskt inlägg ✨
Välarbetat, grundligt och härligt kul framför du bevingade fåglar och ord i denna presentation! Tänk så det kan gå då de grå får fara kring i hjärnkontoret några rundor👏Favoritbild? Jooo fjädrarna ...
Presenta kram.
Anna i Portugal,

tack! :)
Zoom är bra att ha, utan minsta tvekan :)
De flesta fåglarna i inlägget, de åländska har jag zoomat in genom vårt köksfönster. Snart har du fågelbadet fullt av dina flygande vänner.
Lördagskram!
Tove,

tack! :)
Povel Ramel är en god medhjälpare att ha, kan rekommenderas! ;)
Ja, de små grå får vingar ibland...
Fjädrar är vackra ting
Presenta-kram till dig med!
åsa sa…
Meen så imponerad jag blir, vilket jobb Du lagt ner 👍 👏 Bäst är vad Du är.
Ditte sa…
Verkligen ett härligt inlägg och en väldigt snygg presentation i bild och ord. Så roligt att ta del av ditt inlägg. Säger som Åsa; "vilket jobb du lagt ner"
Varm kram
åsa,

tack snälla du! Povel har hjälpt till han också, inte att förglömma!;)
Ditte,

tack tack! :)
Så roligt säger jag i min tur att du tar dig tid att titta in; jag vet ju att du har fullt upp med lite annat nu i din bloggpaus, men snart är du på banan igen? Hoppas på det!
Varm kram!
Märtha sa…
"Det är synd att man inte kan ge högre vitsord än tio", sa vår historielärare om en elev en gång. Jag instämmer, ett verkligt toppen-inlägg! Gissa vad som sjunger i mitt huvud? Rätt. Povel Ramel. Själv är jag främst "Kokkola-ornitolog", d.v.s "He finns tri sårtärs fågla, småfågla, sjöfågla å krååkon", men visst njuter jag av dem ändå! Och jag har en "bok" om fenomenet kokkolaornitolog. Det är något speciellt med humorn där, den förstås inte överallt i Svenskfinland. Polisen påpekade för en bilist: Dina hjul är fastsatta med endast tre bultar. "Jåå, sini ja ha komi ti he att två e fy liiti". Jag har bott 13 månader i staden, och kan dialekten bara jag en stund får prata med en urinvånare. Jag har ofta fått frågan om jag har antecknat i min CV att jag kan dialekten och annat som hör trakten till. Det heter förresten "ein par skoar", inte "ett par skor". Så he så.
znogge sa…
Vilken härlig och lärorik tolkning av dagens ord! Perfekt att Povel Ramel fick vara med på ett hörn också. Fantastiska bilder till dessutom. Jag tycker att det är väldig svårt att fotografera fåglar men det lyckades du bra med!

Önskar en fortsatt fin lördag!
femfemman sa…
Vilken fotograf du är ! Hägern blev ju min favorit ... Ingen vanlig gågrl hos oss! Kram
Märtha,

:). Jag tackar allra ödmjukast, är nog nöjd med mindre men tar givetvis emot lovorden! Tack!
Povel Ramel han kunde han..i början gillade jag inte alls karln men plötsligt så var jag omvänd, så där bara.
Kokkola-ornitolog, låter ju bra det. Det finns ju de där tri sårtärs fågla. Varför ska man krångla till det när det går bra ändå?
Haha, ja, nog är det ju så att två bultar är för liti. Nu vet jag inte om du behöver en CV längre men om, så skriv in att du kan Kokkola-dialekten. Det kan ju vara bra att ha.En extra fjäder i hatten sitter aldrig fel. Kanske till och med en krååkon-fjäder? ;)
Znogge,

tack !:)
Povel förtjänar att få vara med i många sammanhang.
Jag hade stora svårigheter jag också i min första början att fotografera fåglar men plötsligt så satt det. Övning ger färdighet.

Önskar dig detsamma!
femfemman,

tack! Silkeshägern är ingen stannfågel här utan mellanlandar även om flera av oss har börjat undra om den i alla fall har blivit madeirabo. Men de ser ju så likadana ut de där.

Kram
Guldkryckan sa…
Minns ju Povel mycket väl, ett riktigt original det där, lyssnades mycket på hos mina föräldrar och morföräldrar, bra där.

Fantastiskt blogginlägg här, uppskattas verkligen av mig, fåglar är ju verkligen speciella.

Ha nu en fin afton denna Lördag. :)
Guldkryckan,

Povel var ett original, ett genialiskt sådant.
Tack snälla du! Fåglar är intressanta, spännande.
Ha detsamma! :)
Åke sa…
Det var en berikad presentation om en hel hög med fåglar. Här får man titta en gång till för att repetera lite ny fågelnamn. Vackert :)
Åke,

tack! Förmodligen kan du de flesta fågelarterna redan, gissar jag. Naturmänniska som du är. Det skulle vara tokig stare då kanske som...;)?
Anki sa…
Imponerande och roligt inlägg ... och alldeles underbart! Tack för en fin stund ... sitter här med ett brett leende!
Ha en fin kväll!
Anki,

tack, tack! :)
Jag log själv medan jag påtade ihop texten med egna foton.

Ha det fint du med! Muffin med förstås!
Hanneles bokparadis,

tack! :)
Jossu sa…
Bra jobbat som fick med både stort och smått från här och där.
BP sa…
Vilken presentation av olika fågelarter som du hittat i olika länder. Helt fantastiska foton och såklart vet du vad det är för fåglar också.
Jag tackar för presentationen och lektionen:-)
Jossu,

tack! Det mesta jag fick med är förstås från där; Åland. Men lite härifrån också.
BP,

tack. Jadå, jag vet vad det är för fåglar. Jag är lite grann en orrentilog på något sätt. Jag har alltid gillat fåglar.
Tack för att du tittade in!
Paula sa…
WoW stämmer in i kören här, fantastisk presentation av pippifåglar! Jag var faktiskt lite inne på samma spår, dock hade jag väl hittat typ 4 arter här i Falun så det var lika bra att det inte bidde något av det..
Tornfalken hade ju vi i gamla pappersfabrikstornet i Fredriksberg, vi var så oroliga vart den skulle ta vägen när man rev hela rasket. Och sparvhöken tog en duva! Ja enligt experten var det inte en duvhök utan sparvhök, dont shoot the messanger.
Synd att man inte har en riktig värstingkamera med objektiv, men, gamnacke har jag redan så det är nog bäst att inte belasta den stackars nacken mer än nödvändigt, jag kan ju alltid titta på dina vackra fåglar, det enda jag saknar är en inspelad kvidevitt till Ramels låt a´la Karin! Kanske nästa gång??
Tusen tack för det ambitiösa bidraget som får en annan att klädsamt rodna.
Kram från pörtet
Paula,

tack!
det spelar ju ingen roll hur många fåglar man presenterar. De där fyra skulle nog ha suttit bra de med men Daniel tog ju priset! :)
Jag har ingen värstingkamera jag heller Paula, klarar mig så bra med den jag har, måste inte ha det värsta ens. Det går ganska bra ändå.
Tack igen Paula,
kram från gränden!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio