En liten måndagsfundering/gåta

efter en skön lite längre promenad i soldisigt väder, Sahara besöker Madeira just nu. Ett fint sandtäcke lägger sig överallt....

 


    Ett foto i arkivet är på väg bort...men vem är det, vad är det som syns på fotot? 

    Någon som vet?


    Här firar man inte annandagen alls, det är en vanlig jobb-dag, endast skoleleverna har påsklov ännu. 

    Önskar er alla en fin måndag! 


                                                         Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Ditte sa…
Hej Karin!
Skickar en vacker påskhälsning från ett strålande Stockholm-
Vem personen är vet jag inte. Men kan tänka mig ett judiskt sammanhang men kommer inte längre.
Ha det gott!
Varm kram
Ditte,

Hej, tack för den vackra hälsningen, här har de avslutat påsken redan, full fart på jobb igen, bara skolbarnen har ledigt. Ett tips, fråga Bosse, han kanske har en liten aning? ;). Det har med Finland att göra...
Ha detsamma du med!
Saharavarm kram! nu 27 grader + sand överallt. Det känner ni säkert igen från Torrevieja?
znogge sa…
Jag har ingen aning om vem det är men när jag ser mössan tänker jag militär och visst anar man en uniform. Kanske någon från finska vinterkriget?
Önskar en fin annandag påsk även om det är en vanlig dag hos er!
Znogge,

nu bränns det! ...berättar i morgon vem det är och vad som hänger vid huvudet på personen.
tack, vi har en finfin måndag, varm och disig! Allt gott till dig med!
Tove sa…
Herre Minje - något över ansiktet påminner om min älskade vän Gösta i Skellefteå! - ingen aning - men kragen kanske är något militärt ...
Hoppas någon löser gåtan!
Kram
Tove,

Gösta är ju min sur-rot, så det kan det ju inte vara förstår du väl? Vågar påstå att det inte är din älskade vän i Skellefteå men roligt att det påminner dig om din Gösta. Militärt är ett ledord ja! :)
Imorgon får vi se om någon vet vem den förgyllda bysten är :) Då berättar jag...
Kram
Vem guldkillen är har jag ingen aning om. Visst känns det annorlunda att allt är som en vanlig måndag runt omkring en när en själv är ledig och njuter av en extra helgdag :)
BP sa…
Trodde det var bara södra och östra Spanien som drabbas av sandregn, men det är klart Madeira ligger ju betydligt närmare Sahara än Spanien - oooops;-) Tack Google:-)

Tror det är Stalin på bilden. "Konstverket" till höger om ansiktet ser ut att bestå av Davidstjärnor, men nej, inte riktigt.

Så Stalin är min gissning.
Anna i Portugal,

imorgon får du veta svaret på vem guldkillen är. Ja, så är det, annandagen brukar vara ledig men inte i Portugal. Men vi kan ju vara det hur som helst! :)
BP,

Vi känner av Sahara med jämna mellanrum men Kanarieöarna tar det värsta...sen får vi det som blir över ungefär ;).
Hmmmm...imorgon ger jag svaret på vem guldkillen är! Tack för gissningen BP!
femfemman sa…
Är nog så att Sverige..eller Norden..är de som har fixat annandagar till folket. Iaf vad det gäller påsk..
Och en annandag har vi ju gjort oss av med. Gillade annandag pingst mycket mer än nationaldagen... God kväll! Kram
femfemman,

jag gissar att det är så ja. Annandag pingst, stämmer, den finns inte mera men när jag googlade på den så står det att den är den 28 maj, pingsdagen den 27 maj. I Sverige. I Finland står det att pingstdagen är den 28 maj. Oordning i leden hur som helst.
Godkväll-kram!
Karin sa…
Inte helt lätt, men jag tycker mig ana Gustav Mannerheim i krimmeltova, som vi brukade kalla den där sortens lurvig pälsmössa.
Karin,

:) ler än så länge. Imorgon kommer svaret! Tack !
Gunnel sa…
Vilket mysterium! Ska bli spännande att få veta svaret. Kram
Aha, ni har besök av Saharas sand. Ja då kan det bli disigt.
Har inte någon aning vem mannen är men ser fram mot svaret idag ... :)
Gunnel,

mycket snart får du veta !:)
Kram
Anita,

ja, vi har Saharasands-besök! :)
Om en stund får du veta svaret!
Paula sa…
Gissar på Mannerheim...och går genast vidare för att glutta på svaret
Paula,

du gissade förstås helt rätt. :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio