Vardagsglädje


   Jag behöver inte särskilt mycket för att pigga upp sig själv. 
   En stor bukett med persilja i en vas kan göra min dag.
   Tanken från början var att jag skulle odla persilja själv när vi flyttade hit,
   men så trängde jag undan den. 
   Varför skulle jag det, när det finns människor som gör det för sin överlevnads skull?
   1,30 € för denna stora bukett! 
   Inköpt i "vårt hål i väggen" där vi handlar nästan allting direkt från odlaren. 
   Det blir inte mycket i handen för odlaren när affären har tagit sin del och skatteverket sitt.
   Jag tröstar mig med att odlaren förmodligen har stora ytor av persilja och stora mängder att sälja.
   Att det är mängden som gör det. Här handlar det om kvantitet och kvalitet samtidigt.
   För persiljan är jättefin.
   Hemma på Åland skulle buketten här har räckt till minst tre eller fyra buketter
   som hade kostat mera per styck där än vad den stora buketten här kostar. 
   

    Månen låg på rygg, då jag tog bild av den förra veckan 
    ( den har säkert ett annat läge i dagsläget/nattläget)
    Jag kan inte minnas att jag såg att den låg på rygg när vi bodde på Åland. 😉
    

    Surbrödet Gösta ger glädje och mättnad. Nu har vi surbröd i minst tre veckor framöver. 
    Jodå, jag bakar så gott som allt vårt bröd själv, jag kan helt enkelt inte låta bli.
    Det skulle absolut löna sig att köpa brödet här
    vilket händer ibland men ränderna går aldrig ur som det heter.  
    Jag mår bra av att baka så varför inte? Gott blir det också...
    

På andra sidan gränden på byggarbetsplatsen händer det saker. 
Nu "trådas det," armeras det och jag tycker att hantverket som utförs är så vackert. 
Skickliga hantverkare ser till att det blivande huset ska hålla ihop.
Synd att betong ska gömma allt detta vackra så småningom.


Senaste söndag gick jag till andra sidan av byggarbetsplatsen och tog en översiktsbild.
Under den gula "plattan" blir det garage för de 24 lägenhetsinnehavarnas bilar.
Det är fint att få följa med, att få se hur ett stort lägenhetshus blir till!

Nu önskar jag er alla som tittar in här en fin onsdag ! 


Copyright. Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Jag brukar också sätta persiljan som i en vas. Den står dock i köksfönstret hos mig. Och jag är ju själv "bonden" så lätt att gå ut och fylla på. Jag hade inte heller hållt på och odla om jag bott som ni, särskilt inte med möjligheten att köpa lokalproducerad i hålet i väggen (som vi aldrig besökte .. attans).

Att se bilder från bygget i er gränd nu är så kul, blir ju extra intressant när vi kunnat inspektera det på lite närmare håll. Imorgon kommer ett inlägg hos mig med de där bilderna från byggena vi sett på ön (det vi pratade om hos er om en grävmaskin hängandes i luften).

Ha en fin dag, här kureras vi fortfarande.. Roger är nästan frisk nu i af.
Kram
femfemman sa…
Persilja i mängd. Gott ! Nyttigt!
Bakning är något som jag också mår bra av . Och hos oss är det stor lönsamhet i att baka hemma.
Ha en fin onsdag!
Anna i Portugal,

Persilja är vacker i vas. Här har jag inte möjlighet att ha den i köksfönstret, finns inte tillstymmelse till fönsterbräde ens annat än på utsidan och då kan grannen få den i huvudet om det vill sig illa;).
Ja, nu när du har sett vårt lilla boende så förstår du varför jag inte tänker odla annat än någon grön växt. Hålet i väggen förser oss med allt det vi behöver och så finns det ju "hortor" överallt i det här samhället. Bara att välja och vraka.
Kul, jag ser framemot ditt morgondagens inlägg!

Tack detsamma ni båda, kurerande. Snart är ni krya och pigga som bara den igen!
Kram
femfemman,

ja, jag gillar persilja och i stora mängder.
Här är det nog frågan om om det överhuvudtaget lönar sig att baka. Brödet är väldigt billigt här, otroligt billigt men hembakt är hembakt och jag tycker ju om att baka.
Ha detsamma du med!
Karin sa…
Underbart med en sådant persiljefång. Man får ju nästan lust att börja beta!

Jag vill minnas att månen lägger sig mer och mer på rygg ju längre söderut man kommer. Som en fin skål vid Indiska oceanens strand, i Tanzania.
Susjos sa…
Mums så gott med persilja! Och så gott med hembakat bröd, lyckost Uffe och du som får det! Det är ju så gott med hembakat, jag borde verkligen baka lite oftare !
Så fint månen ligger där ;-)
Ha det gott!
Kram
Annika sa…
Älskar persilja!!
Och vad snygg den gör sig i din Aalto-vas!
Ert bröd sen, MUMS!!
Absolut, baka på du! Du gör säkert ett godare bröd än de flesta bagerier.

Karin, återigen ler jag över hur lika vi är och hur vi tänker ...
Månen!! Den ser precis likadan ut här , liggande. Eller gjorde iaf. Ska spana på den ikväll då jag går ut på mitt deck som jag alltid gör innan jag lägger mig. Jag minns i början då jag kom hit, tyckte att den liggande månen var så exotisk, haha.
Min mamma var här då jag fyllde 50 i mars för snart 7 år sen ... hon såg månen och den var liggande och hon blev nästan hänförd.
Som du säger, det ärdå inget vi ser i norden.

Kramar till dig över havet ... vi får spana på månen ikväll och stämma av med varandra i morgon :-D
Karin,

haha...nu är buketten ett minne blott. Uppbetad..

Månen blir alltså mera lättjefull längre söderut den kommer. Givetvis, så plägar folk bli också när de kommer till varmare soligare länder. Lägger sig platta på solstolar och sandstränder.

Susjos,

ja, det är gott med persilja och nyttigt dessutom. En bra kombination.
Jag har bakat majs-vetebröd idag...kunde inte låta bli ;)

Ha det gott du med!
Kram
Annika,

me too!

Så kul att du ser att det är en Alvar Aalto-vas. Jag köpte den i början av 1970 till min pappa. När mina föräldrar hade dött så ärvde min bror Krister den men han kom med den till mig en dag för att han inte förstod vad man skulle använda den burken till (hihi).Man kan ju inte ens ha sylt i den! Lycklig blev jag som fick den tillbaka. Cirkeln var sluten.

Det finns riktigt gott och bra bröd att köpa här men så länge jag gillar att baka så...

Vi får göra det, Annika, vi spanar på månen ikväll ...och stämmer av imorgon :). Kul!
Ja, snart är det den 12 mars...tiden går :)

Kramar till dig också över samma hav!
LillaSyster sa…
Helt rätt att göra saker man mår bra utav ♡ och bakning genererar ju ofta i dubbel glädje- så att fler mår bra!
Ljuvlig grön bukett =)
Ha det bäst! Kram
LillaSyster,

så ska man göra i den mån man kan. Levnadskonst kallas det tror jag :)
Ha det bäst du med! Kram!
znogge sa…
När det är så prisvärt att köpa så finns det egentligen ingen anledning att odla själv. Här i Sverige är persiljan gräsligt dyr så vi tar ibland en genväg och köper fryst men det blir så klart inte samma sak.
Att baka tycker jag är både avkopplande och rogivande så varför ändra på ett vinnande koncept. Bröden ser jättegoda ut!

Ha det gott
znogge,

Det finns ingen som helst anledning för oss att odla själva. Jag har odlat mängder tidigare men vi har inte land för att ens göra det, bara krukor och det blir inte särskilt bra alls. Allt är annorlunda här, man måste lära sig jordens struktur osv .Så vi köper våra grönsaker. Här är det snudd på oförskämt billigt igen, vissa saker, som örter. De säljs i stora buketter.
Nej,då, inte ändrar jag på mitt vinnande koncept. Så länge det känns bra så fortsätter jag.
Ha det gott du med!
BP sa…
Det är nog troligen bara du och jag som tycker att armeringsjärn är vackra "utsmyckningar". Älskar ju sådana "kreationer":-)
Just det - persilja! Precis som tomater och gurkor så smakar sydeuropeisk persilja ja, som persilja. Allt vi får köpa är i grönsaksväg är ju importerat från Sydeuropa. Läste någonstans att både Spanien och Portugal är glada att exportera undermåliga grönsaker till Skandinavien, då de annars skulle slänga dem. De skulle aldrig äta sakerna själva. Ändå kostar de en förmögenhet här... Med andra ord - jag förstår din lycka:-)
Märtha sa…
Aaltovasen vars riktiga namn är Savoy... Det tog länge innan jag köpte en, den stod på önskelistan länge, men ingen förstod... När jag blev ensam planerade jag en stor blomsterrabatt med den formen. Sen fanns ju alla rabatter färdiga här, fler görs inte!### Jag önskar mig glädje i vardagen nu, men det finns för lite ljus, helt enkelt. Även om vårsolen lyser på snödrivorna så är det inte det ljuset jag behöver. Ikväll har jag ändå njutit av en rolig pratstund med Folke Gräsbeck och njutit av hans användande av flygelns tangenter. Måste försöka hitta på...
BP,
vår stora gemensamma nämnare. Vi tycker att armeringsjärn är vackra utsmyckningar! Och det är jättevackert i mina ögon. Idag har de gömt allt det vackra i betong, suck!

Haha, de är kloka i Spanien och Portugal om de lyckas sälja undermåliga grönsaker till Skandinavien.
Tack och lov att Madeira äter upp allt själva på den här ön och inte är medskyldiga i den typen av handel. Här får djuren äta upp det som inte går att sälja eller så gräver man ner det. Gödslar...Men å andra sidan känner jag inte till allting om eventuell export etc. Tror dock att allt går åt här hemma...men importerar gör man från fastlandet och Sydamerika.
Jadå, jag är lycklig :)
BP,

Savoy var så passande namn på en vas som min pappa fick av mig i början av 1970-talet. Han jobbade nämligen länge på biograf Savoy som vaktmästare. Inte då längre när han fick vasen av mig men innan dess. Sen fick jag vasen tillbaka via min bror som ärvde den efter våra föräldrar. Min bror förstod inte vad man skulle ha en sådan burk till, -"den duger ju inte ens att ha sylt i". Glad tog jag emot vasen...
Vi har två Savoy-are i vårt hushåll. Uffe hade en och jag hade en när vi slog ihop våra påsar, dock försiktigt med tanke på Aaltovaserna med signatur..
Det ska vara du som gör en sådan sak, en Aaltovas-Savoy som rabatt. Himmel och pannkaka.
Bra att du har Folke Gräsbeck som förgyller din dag när ljuset inte räcker till nu . Du hittar på Märtha, vem annars?
Ditte sa…
Visst är glädje i vardagen viktig och just att däri finna den. INstämmer helt och det kan vara små eller större saker. Här odlar vi sommartid persilja, gräslök och ditt på balkongne i krukor så jag plockar in efter behov. Men i Spanien öpte jag stor buntar på marknaden, lokalt producerat , som sedan hamnade i en vas .
Här är det maken som bakar och det är åländskt, grovt bröd. Väldigt gott. Göstas surbröd låter fint så kanske delar du med dig av receptet-
Verklig glädje i tillvaron att se hur bygget på granntomten fortskrider och följa det. Tacksam för dina rapporter. Vi hade liknande för några år sedan då vi i flera år följde Skyskrapan, 28 våningar, snett över kanalen. Väldigt givande. Visserligen lite längre från oss än ert bygge men väldigt intressant.
Kram!

Ditte,

Vi behöver glädjen i vår vardag. Så är det ju. Ofta är det det lilla i det stora om märks.
Ja, jag vet att ni brukar odla örter i krukor på balkongen, minns att vi har "diskuterat " om det tidigare. Ni bor så bra och så pass högt att det är snudd på ekologiskt också. Priserna är så låga här längre söderut, så det vore dumt att inte nyttja den favören.
Ja, jag vet att Bosse är en bagar-Bosse:). Gösta är surroten till surbrödet. Vilket surbröd som helst kan man göra av en Gösta-rot. Jag hade nyss kontakt med en god vän här som jag har givit en del Gösta åt. Hon hade bakat syrat efterugnsbröd med Gösta som starter, grund. Hon var jättenöjd. Jag har givetvis surbrödsrecept, flera stycken och jag har också delat med mig av dem tidigare men får kanske ta och göra det igen. Men som sagt Gösta är sur-roten till det goda. OM vi träffas någon gång så ska jag ge bagar-Bosse en del av Gösta till starter! :)
Recept på surbröd finns det hur många som helst att välja på på nätet. Mitt surbröd är inte annorlunda alls, det är bara Gösta som gör det extra gott.

Ja, det roligt att följa med ett pågående bygge från ingenting tills det är färdigt. Mycket händer varje dag.
Tänker på dig Ditte, dan före dan före...
Kram!
Paula sa…
24 lägenheter minsann! Ja när jag tänker efter så är det visst 16 el 18 lägenheter i huset dit jag flyttar, o jag tycker inte det ser så stort ut, bara två våningar. Färska örter är något jag inte lärt mig att tycka om...törs jag ens erkänna det? Dill i mat och i kalla såser smakar bra, persilja använder jag aldrig, inte heller koriander. Gräslök, mums, men den brukar mest dyka upp till mmidsommar. Men, jag köper små förpackningar frysta hackade örter, och torkade använder jag massor av även om jag inte är så kunnig på området. Jag tror det handlar om vad man är uppväxt med, jag såg nog inte ens en dillvippa (desto fler dammvippor) under min barndom. Nä jag ska ge mig nu, inga långa haranger nu igen. Brödet kan jag känna doften av när jag blundar, liksom jag kan känna det sega motståndet när man tuggar...oooooh
Paula,

ja, så många nya grannar får vi så småningom, 24 lägenheter med olika storlek. Sen beror det på hur många som bor i varje lägenhet. Det är spännande.
Givetvis törs du erkänna det!
Koriander hoppar jag gärna över, det smakar för mycket tvål om den i mitt tycke men övriga kryddor och örter gillar jag både som färska, torkade och frysta.
Tove sa…
Vardagen
Var dag
varje dag
alla dagar
guld i hjärtat glimma
i vacker vas persiljan sstråla!
Kram
Tove,

vardagen, var dag, varannan dag, varje dag...:)
Persiljestund har guld i mund, haha, bättre än så kunde jag inte få till det.
Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio