Hoppa på tåget/ 7/ Post

Dagarna går som tåget! 😊 Nu är det dags att Hoppa på tåget; det är lördag igen! 

Välkommen med som läsare och som skrivare! Det finns rum för flera resenärer, kom gärna med på resan. Läs mera om detta i Instruktionen och meddela om du vill vara med, antingen till Tove eller till mig i kommentarsfältet så ordnar det sig. 

Idag har jag som  är lokförare under mars, valt ordet Post att filosofera/skriva om. 

Jag har som vanligt tittat på foton som jag har tagit under åren som har gått som en liten hjälp på vägen. I Uppsala hittade jag det här tåget den 1 december-14 . Vad har nu det med post att göra tänker kanske någon av er? Jodå, det finns en anknytning till tåg vad gäller ordet post och det är Järnvägspost. Järnvägspost är post som transporteras via järnväg rätt och slätt. Den första järnvägspostförbindelsen fanns mellan Liverpool och Manchester i Storbritannien.


Så finns det ju vattenposter också. Här går man ofta förbi sådana var än man är eller vandrar på den här ön. Jag tog bilder på ett par stycken när vi vandrade längs levada Arco de Calheta Canhas. De var så vackert inramade med liknande färger allihopa. En del av dem höll sig med egen växtlighet som synes.😉


                    Det är ingen ovanlighet att många på den här ön har många trappsteg till sina postlådor.
                    Man får ju hoppas på att posten som kommer är av det mera lättsamma slaget med tanke
                    på antalet trappsteg som man har att springa uppför igen.
                    Inget namn anges eller syns på vems postlåda det är, enbart gatu-och lägenhetsnummer. 
                    Det enda i bokstavsväg man ser är ordet Correio eller Cartas. (Post eller brev). 
                    Vi brukar skämta och säga att det finns två riktigt stora släkter på 
                    Madeira med dessa namn . Det är mycket sällsynt att man ser att någon skyltar med 
                    sitt egen namn. 


                   På Åland såg jag den här brevlådeplatsen. Man kan pynta på så många olika sätt eller hur?

                   
 
    Bilden ovan tog jag den 6 sept-17 då vi var till Sanda, Vårdö på Åland. En gammal roddbåt 
    får fungera som tak för postlådorna. 

    

Vaktposter finns det överallt i världen. 
Här var vakten rätt så avslappnad när vi gick förbi det militäriska museet i Lissabon. 


    Vi gick också förbi det här monumentet som hedrar alla dem som har stupat på sin post
    

    Ett väldigt fint utfört och vackert monument som uppfördes efter det första världskriget. 

    De andra som brukar delta i Hoppa på tåget har jag länkat till här: 


    Titta gärna in hos dem också för att läsa vad de har skrivit om POST

    Följande avgångar ser ut så här: 

    25 mars  Rör

    I april tar Tove över igen med orden: 

    01 april    Prenumeration
    08 april    Prestation
    15 april    Presentation
    22 april    Pikant
    29 april    Sjunga

    
    

                    

                   




Kommentarer

Intressanta och kul bilder på ordet Post. Kanske endast lägenhetsnummer kommer hit till Sverige också. Vi har endast lägenhetsnummer på vår dörr inget namn, namn står bara på brevboxarna vid entrén.
Åke sa…
Så fint utskuren plåt där med tåget. Den är utskuren med laserteknik förmodar jag. Mycket trevliga och intressanta bilder på just post. Jag valde det som ligger inuti brevlådan. En fortsatt trevlig lördag.
LillaSyster sa…
Det rostiga tåget är ju urläckert♡
Återanvändning på hög nivå med både pottor och båtar =) Att tänka brandpost var var smart. Ha en fin dag!
Tove sa…
Båtpost; pottpost ... andra poster i skulpturer/statyer ... rostiga tåget i spenaten ... helt underbart inlägg. Din fingervisningar är toppers!
Ett gult gammalt posttåg som på bilden i din länk - stod på ett sidospår på stationen i Kil som ligger mellan Karlstad och Arvika
SÅ upptäcker jag att jag glömde skriva in orden - så nu beger jag mig in till mig själv och kompletterar 😎
🌹💖åt dig!


Läckert tåg! Och så klart vaktposter och vattenposter också är post. Åt det hållet tänkte inte jag, så bra du vidgade mina tankar. Den där roddbåten som tak tycker jag var väldigt kul! Och så kom du ju med nya förslag på dekoration till grindstolparna här hos oss. Pottor! Hahah. Kram till er!
Znogge sa…
En kul och varierad tolkning med passande bilder! Jag gillar verkligen den med båten över brevlådorna. Kul idé minst sagt :D

Önskar en god lördag nu!
En vanlig man,

tack! :)
Det är förmodligen integritet och en viss säkerhet det handlar om att inte visa vem det är med namn, som bor där den bor, kan jag tänka mig. Vi blir kanske mera inkognito överallt med tiden med tanke på hur tiden ser ut. Tråkigt nog, men så ser världen ut i dag.
Anki sa…
Ett perfekt inlägg om ordet post - och många fina bilder till temat! Det där rostiga tåget är verkligen läckert!
Önskar dig en fin lördag Karin!
LillaSyster,

ja, det är urläckert och jag hade glömt bort det helt och hållet. Men så hittade jag det i arkivet. Det står i närheten av centralstation i Uppsala.
Jodå, återanvändning gäller väldigt mycket på Åland.
Tack, snälla du! Ha detsamma!
Hanneles bokparadis,

ja, rost är väldigt vackert också i mina ögon.
Tove,

ja, här blev det många olika poster idag, helt beroende på vad foto-arkivet kunde förmedla. :)
Nu måste jag ju dyka in på min egen länk igen, har nog missat det där gula tåget, haha.. tack Tove!
Vi är så där som vi är, vi glömmer bort och kompletterar när vi behöver det. Du sitter ju i av vagnarna nu och drick gott kaffe eller te.
🌹💖-detsamma åt dig!<3
Anna i Portugal,

ja, det är läckert och jag förmodar att det står kvar vid stationen i Uppsala. Gräset är av krossat grönt glas.
Ja, nu har ni ett förslag till du och Roger på att tänka till om. Potta eller inte potta? Det var frågan det ;)
Kram till er också!


Znogge,

tack! Jag är också förtjust i båt-taket över postlådorna. Kunde gott ha haft ett sådant tak över byns postlådor då vi bodde på Åland.
Praktisk idé dessutom.
Önskar dig detsamma!
Anki,

tack!
Det rostiga tåget är fint och det står på en gräsmatta av krossat grönt glas. Eller stod, det kanske inte finns kvar längre men jag förmodar att det gör det.
Jag önskar dig och Muffin detsamma !

Åke,

jag kan förstå att du är den som ser detaljerna på det sättet :) Nu vet jag mera också, laserteknik, tack för det.
Jag var in till dig och läste på om alla dina brev och din samling, jättefint!
Ha detsamma du med!
Märtha sa…
Trapppost, pottpost och båtpost... Det vore verkligen nyttigt för mig att bo vid trappposten... Pottorna skyddar stolparna, smart! Just det där med att se det speciella och fota det, även i hemknutarna, måste jag jobbba på... Jag fotade en hel del kreativa postlådor i Australien, de är redan utnyttjade i ett inlägg, beslöt att inte ta dem på nytt. Men de är verkligt roliga... Nu har vi fått luftombyte här, upp till +7 har det varit idag!
Väldigt kul fotoidé.
Kanske dags att stiga på :)
åsa sa…
Så bra tolkning 👍
Ordet är ju väldans vanligt och något vi dagligen använder utan att tänka på att det kan finnas fler betydelser än just det vi finner i vår postlåda.
BP sa…
"Post" var verkligen ett ord valt med omsorg. Det finns ju hur många poster som helst och du fick med många i denna "post" (inlägg = post på engelska).
Tycker att utsmyckningarna med pottorna och roddbåten är härliga. Snacka om kreativitet!
Även vattenposterna med egen växtlighet gillar skarpt, för att inte nämna den rostiga järnvägsposten. Det tåget skulle jag gärna ha i min trädgård:-)
Märtha,

det finns mycket mera i de närmaste omgivningarna än man kanske tror. Man blir kanske lite hemmablind.
Stolpskydd, inte enbart en potta ;) man tager vad man haver...eller vad ska jag göra med de här pottorna då? Så kanske det funderades.

Ja men siddu Märtha, + 7 grader. Grattis, snart är det dags att börja krypa i rabatterna igen :)
Stefan Karlsson,

tack! Du är varmt välkommen med. Avgång nästa lördag igen och då är ordet rör. Hoppa på tåget du, jättekul om du gör det!
åsa,

tack! :)
Precis så är det, man tänker inte på det man har framför ögonen, i vardagen.
BP,

egentligen inte alls. :) Men tack ändå! Det var som vanligt här hos mig, jag öppnar en bok, vilken som helst, lägger den bakom ryggen och låter fingret avgöra vilket ord det blir.
Kreativa utsmyckningar, absolut. Pottor och roddbåtar kan användas till annat också.
Vattenposterna kändes nästan som om de var tavlor, med ramar.
Det rostiga tåget, loket är väldigt snyggt.
Karin sa…
Vilken smart lösning med pottorna på postpålarna! Eftersom de där träpålarnas ändträ upptill skulle ruttna bort rätt snart (även om det ser ut att vara tryckimpregnerat trä – det hjälper bara ett tag) behöver de någon form av "tak". Man kan måttbeställa kopparhättor, men det behöve man ju inte om man har ett par pottor över!
Karin,

javisst är det smart. Har man pottor så kan man använda dem så där också :)
Särskilt snyggt kanske det inte är men praktisk .
Ditte sa…
Vilken fin och allsidig tolkning och med olika "poster". Tåget från Uppsala är så fint.En favorit. Och järnvägspost är alltid spännande, de liksom vattenposter av olika slag.
Ler när jag ser olika former av postlådor. Mycket charm finns i dessa. Och de som finns både på Åland och i Stockholms skärgård har sina personligheter.
Sen alla som står på olika poster runt om i världen är ju också väldigt intressanta.
Tack för en fin postresa.
Varm kram
Ditte,

du har säkert sett tåget i Uppsala många gånger kan jag tänka mig. Det är fint,riktigt fint.
Just det, personliga postlådor är ett bra namn som man kan se både på Åland och tydligen också i Stockholms skärgård. Jag har varit i Stockholms skärgård men sällan i närheten av någon postlåda utan mera vid bryggor där Albanus har lagt till när jag har varit med ombord. :) Men Stockholms skärgård och den åländska skärgården har många gemensamma nämnare.
Ni som har seglat tidigare har säkert sett både den ena och andra konstellationer runt postlådor där ni drog fram.
Um abraco (abrasso) postal ! :)
Paula sa…
Du har lyckats hitta måååånga varianter av ordet, snyggt jobbat! Att stupa på sin post är ju ett bekant men ack så tragiskt uttryck. Roddbåten och uppochnedvända pottorna visar på mycket fantasirikedom på Åland! Tills på lördag ska jag ha samlat mig så jag åter kan delta när det rör sig om....rör
Paula,

tack! Ålänningarna är fantastiska, ja, fantasirika också ;), måste slå mig för bröstet nu när jag får tillfälle till det även om jag inte bor där längre.
Så fint att du samlar dig till lördagens Rör. Ser mycket framemot det.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio