"Hoppa på tåget" / 6 / Glas

Tåget avgår idag igen!😊🚃🚃 

Välkommen med som läsare och som skrivare!

Idag har jag som lokförare under mars valt ordet Glas att filosofera/skriva om. 

Tågresenärerna som brukar vara  med på resan har jag länkat till längst ner i inlägget. 

Den här månaden sitter lokförarkompanjonen Tove med i en av vagnarna men i april byter vi om, hon tar över vid spakarna i loket och jag sätter mig ner i vagnarna någonstans. 

Men nu kör vi...tuff tuff ...Hoppa på tåget! 🚃🚃🚃🚃

Swarovski-glaståg.

Jag är väldigt förtjust i glas. 

Att skriva om glas borde inte vara svårt alls men mångfalden gör det både lätt och svårt samtidigt. Åsnan mellan hötapparna- syndromet uppstår men någonstans ska det börjas. 

Tillverkningen av glas är flera tusen år gammal, vilket i sig gör glaset än mer spännande. 

Personligen är jag fascinerad av glasblåsning och har åtskilliga gånger stått på sidan om och sett  på hur en glasklump har blivit till någonting fantastiskt. 

Det är som att fånga formen i ett andetag, så skickligt utfört att jag brukar få rysningar fastän glashyttorna brukar vara varma och heta. Det handlar om rysningar av välbehag, vad annars?

   
Fotona tog jag för rätt många år sedan då vi var till Höör i Skåne 
och besökte ett glasblåseri som hette Incendi. 
Vi träffade glaskonstnären Espen som också var väldigt intresserad av fladdermöss. 
Tillsammans med sin Helena och en kvinna till så drev de glasblåseriet 
som lades ner i slutet av 2017. 
De lade troligen inte ner sitt skapande däremot utan hyr in sig i andras glasblåserier istället. 
Det hoppas jag innerligen; så skickliga glaskonstnärer får man sällan vara med om. 


Underbart vackra glasföremål fick vi se i hyttan.

Med tanke på att vi har haft väldigt mycket glasföremål själva 
i våra utställningsrum då vi drev vårt företag Pettas, 
så tror jag att det är bäst att återkomma till det i ett eget inlägg. 
Radar jag upp allt vackert här så är risken stor att "för mycket skämmer allt." 


    De övriga som också brukar "Hoppa på tåget" har jag länkat till här under: 


    Titta gärna in hos dem också för att läsa vad de har skrivit om Glas.


 Följande avgångar ser ut så här: 

18 mars    Post
25 mars  Rör

I april tar Tove över igen med orden: 

01 april    Prenumeration
08 april    Prestation
15 april    Presentation
22 april    Pikant
29 april    Sjunga


Är du intresserad av att komma med i temat "Hoppa på tåget"🚃 så läs gärna instruktionerna eller ta 
kontakt med Tove eller med mig i våra respektive kommentarsfält så ordnar det sig. 
Du är varmt välkommen med att "Hoppa på tåget"!
Ett stort tack till er alla medresenärer, ni gör resan till något alldeles extra.💛💛

Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira
      

Kommentarer

Tove sa…
Wow så vackert! Jag njutmår och fröjdar mig storligen över din tolkning i orden och bilderna! ✨✨✨✨✨.
De där faten .... blåsningarna - formandet ..
I bild 2 ser jag eldens ansikte, det ser nöjd ut så temperaturen är rätt.
Kram
Glasblåsning är fascinerande och alla de vackra föremål de kan skapa ur en klump med glasmassa.
Glasblåsning är otroligt fascinerande. Så mycket vacker konst som skapas. Gillar din formulering "att fånga ett andetag...". Verkligen fina konstverk de gjorde i hyttan, hoppas de har hittat en annan ugn att samsas och samlas kring. Trevlig lördag till er båda!
Anki sa…
Glas är verkligen ett fantastiskt material ... och jag älskar det! Har ju ganska nära till Rejmyre glasbruk och åker dit minst en gång om året. Alltid lika fascinerande att titta på när glasblåsarna arbetar.
Znogge sa…
Glasblåsning är väldigt intressant och spännande att titta på och nog imponeras man av vad de kan åstadkomma!
Jag minns att på kemilektionerna fick vi prova att blåsa glas och det var jätteroligt men inte helt lätt.

Önskar en fin lördag nu!
Åke sa…
Men så vackert! Vem är inte intresserad utav glas... glas är riktigt spännande. Glaståget vart ju som pricken över i:et. Så vackert från glasblåseriet. Min far och mor drev en Glas & Porslinsaffär i från mitten 60 av talet och frammåt, gissa om jag njöt att vara där efter skolans slut bland Orrefors och special saker av glas. Jag fick alltid stå med händerna bakom ryggen där framför hyllorna :) (jag fick en flashback dit nu) Klart du ska visa upp ett inlägg från Pettas glas. En fortsatt trevlig lördag.
Tove,

ja, visst är det vackert med konstglas. En ögonfröjd och också en fröjd på annat sätt. Bara att tvätta glaset och torka det, lägga in det i skåpet eller på någon hylla...det är lycka det.
Vi såg enbart Espen i aktion men vad jag har förstått så är hans Helena en väldigt skicklig glasblåsare hon också, förutom den kvinna de hade anställd.
Eldens ansikte, så vackert du skriver. Givetvis så är ju elden en väldigt viktig komponent i detta sammanhang.

Solskenskram!
En vanlig man,

ja, glasblåsning är en konst som fascinerar. Med andningsprecision och bra handlag därtill får konstnärerna fram de allra vackraste föremål.
Applåder!
Anna i Portugal,

ja, otroligt fascinerande är det att se på.
Formuleringen är inte min från början, jag har fångat upp den själv i något sammanhang bara för att jag tycker att den är så vacker och så sann i det här sammanhanget. Tack, men någon okänd annan är upphovet, jag är härmapan ;)
Trevlig lördag till er båda också!
Anki,

vi är många som är glasälskare verkar det som :). Och det kan man ju förstå, för glas är speciellt och mycket vackert.
Rejmyre glasbruk känner jag till men har inte varit där själv, men vi hade föremål därifrån som vi sålde innan flytten hit. Nu ångrar jag mig nästan men var ska man ha allting när man minskar på ytorna radikalt?
Znogge,

ja, det är ju det, så speciellt att man kan blåsa liv i en glasmassa och forma den till de mest otroliga saker.
Så kul att ni fick testa glasblåsning på kemilektionerna, den biten missade jag helt och hållet.


Önskar dig detsamma!
Åke,
glas är vackert.
Glaståget är förstås inte mitt foto utan någon annans som jag letade fram på Internet, det glömde jag skriva i inlägget. Swarovski är förmodligen upphovet till fotot.
De må förlåta mig men jag gör ju reklam för dem i bästa välmening :).
Vilken lycka att få växa upp i en porslins-och glasaffär! Annat det än en dammig biografsalong (vilket nog i och för sig inte var helt fel det heller)

Tack Åke, en trevlig lördag önskar jag dig också !
Märtha sa…
Jag blev fascinerad av tåget! Synd att det inte är ditt eget, inte ens fotot... Skulle platsa perfekt på min omdrömda hylla... Några fåglar i stilen som du visar har jag också, det måste bli ett skilt inlägg om finskt glas som finns i knutarna, både bruks- och prydnads- och lite till... Här är allt lugnt och oförändrat...
Märtha,

jag är lika fascinerad av tåget, skulle passa bra här också. Fick bara en idé så där bara och googlade på glaståg, inget då, bara förslag på glasståg. Men så kom jag på att swarovski brukar ha allt mellan himmel och jord. Och där kom det tuffandes.
Finskt glas är suveränt vackert, finns en del här också i knutarna.
Oförändrat, oj oj...kommer mera snö läste jag nyss.
åsa sa…
Glaskonst är verkligen en konst 🤩
Det finns så mycket glad av allehanda slag och jag tror vi alla - i alla fall i västvärlden- använder oss av någon form av glas dagligen.

Nu har jag köpt biljett och hoppar ombord på väg mot Glasriket 👍
åsa,

så lustigt, jag var nyss inne hos dig när du var här. Kul!
Ja, det är verkligen en konst!
Vi gör nog det och vi gillar det också, njuter av det vackra. Det finns så mycket vackert glas att använda i vardagen men också mycket vackert att bara njuta av.
Välkommen! :)
Ditte sa…
Ser nu när jag läst de flesta inläggen till veckans tågresa med glas i fokus att vi är många som fascineras av glas. Och just hantverket, att framställa glas är ju speciellt i sig. Ja, det är ju de flesta hantverk men så roligt att följa. FRån flytande massa till ett färdigt alster.
Fastnade direkt för det vackra Swarowski tåget. Väldigt vackert och till stor lyst.
Har besökt många glasbruk under åren och helt oavsett land och världsdel finns likheterna-
Såg fåglarna här på sista bilden och en liknande finns även här hemma- Jag hade två men den andra finns numer på mina föräldrars grav i Solna. Men precis som du valde jag att ha fokus på en mindre nisch av glasföremål idag.
Tack för ett fint inlägg.
Kram

BP sa…
Glaståget är sååååå fint! Love it! Hade faktiskt ett sommarjobb på en glasfabrik en gång i tiden. Där gjordes det mes vaser och bruksglas. Förutom lön fick jag köpa massvis med olika glasprodukter när jag slutade, för inga pengar alls. Konstigt nog var föremålen före sin tid, för de är moderna nu. Tur jag inte slängt dom;-)
När jag ser dina fåglar tänker jag på glasproduktionen i Venedig, där det mesta som såldes (och köptes) av turisterna var mini glasföremål.
Ditte,

vi är nog många som gör det, är säker på det. Glaset är så mångfacetterat, så formbart, även pressat glas är vackert.
Det lilla Swarovski-tåget skulle jag gärna ha själv. Så vackert. Tänk dig det i ett fönster där solstrålarna får det att leva lite extra.
Så är det helt säkert, allt glas i olika länder har sina "kusiner" i andra länder också. Det syns ju bra även här i de affärer där man säljer glas. Finns dock ingen glashytta här, vad jag vet.
Tack själv !:)
Kram
BP,

ja, det är verkligen fint, det lilla glaståget.
Vilken tur du hade som kunde köpa billigt på den tiden det begav sig. Nu har du när de har blivit moderna igen. Allt cirklar...
Miniglasföremål är oftast överkomliga att köpa som souvenirer, bra att ta med i kappsäcken hem. Det finns några fina möss här också, som jag kom ihåg nu när jag skriver det här. De måste ju fram! Tack BP!
Paula sa…
Vi är nog väldigt många som uppskattar glasföremål, de är så vackra, personliga och finns i ett otal varianter, allt från bruksföremål till konst. Om jag jämför keramik och glas så faller jag mest för glaskonsten även om keramik också är snyggt. Men det är ju så mycket robustare och det är det delikata i glaskonsten som tilltalar. Det blå fatet är fantastiskt!
Jag ska inte berätta om de fina snapsglasen som snart någon som handlar på PMU i Falun får njuta av. De som mycket annat går till välgörenhetsaffären och det känns bara bra i hjärtat.
Kram från soligt och vinterkallt Dalarna
Paula,

ja, vi är många, många!
Så är det för min del också, jag gillar verkligen keramik och har en hel del sådana skålar och formar också, men glaset slår keramiken i alla fall.
När vi flyttade sålde vi mängder av vackra fina Iittalaglas, både gammalt och nytt. Mycket gick till välgörenhet också, bl.a till Lettland. Men saker ska inte äga en och då är det finns när det känns bara bra i hjärtat! Där är vi lika du och jag Paula, man ska ge med glatt hjärta och sen äger man det inte längre det man har haft. Vidare i livet går man och vackra glas finns det över allt i världen.
Kram från ett varmt och halvmulet Funchal. Njut av det vackra du har!
Musikanta sa…
Vi har ju ett fint glasbruk inte så långt härifrån - Rejmyre en bit från Finspång. Nu var det många år sen jag var där men trots hot om nedläggning finns det fortfarande kvar. Det blå och röda glaset är särskilt berömt och jag har några tillbringare och skålar av det.
Kram från Ingrid
Musikanta,

jag läste nyss om Rejmyre glasbruk och har också haft glassaker därifrån innan flytten hit. Anki berättade också om Rejmyre, så fint namn egentligen.
Nu ska jag googla och läsa om Rejmyre.
Tack Ingrid!
Kram
Lena i Wales sa…
Jag älskar glas, konstglas så väl som dricksglas, speciellt vackra vinglas.
När jag är i andrahandsaffärer är vinglas det första jag fastnar för. Så det har blivit en hel del genom åren.
Jag vill inte ha en massa likadana glas, utan helt ett av varje, så man kan variera.
Har besökt ganska mång glasbruk som reseledare och alltid fascinerats av glasblåsning.
Tack för intressant inlägg!
Lena i Wales,

konstglas är ett måste, nästan.
Så fint att ha olika glas, då vet man också vilket man är användare av och tar inte fel. Jag gillar den tanken. Jag gjorde så med kaffekoppar tidigare men kanske tar efter dig nu och kör olika glas jag också.
Jag förstår att du som reseledare har sett väldigt mycket och även om glasblåsning.
Tack själv Lena!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio