En blå måndags-bukett

En blå måndag och då inte alls Blåmåndagen . Den som är intresserad av blåmåndagen kan läsa mera om den genom att klicka på länken. 

För min del blir det en blå måndag för att jag har "plockat" blommor i arkivet och för att de alla är blå.

 Afrikas blå lilja är först på plan, så gott som året-om-blommande på den här ön, men allra ivrigast är den under sommaren. 

 
Det är inte bara vi människor som gillar agapanthusen, Afrikas blå lilja, det finns bevingade små varelser som gärna gör besök


   Här finns det också scilla. Madeira-scillan är ljuvligt vacker


Fröställningarna är läckra men bara som ögonfröjd. Ätas ska de absolut inte om man vill fortsätta vandra utan magont på den här jorden.


   Vad sägs om lite lavendeldoft? 

   

    Ibland får man se en Kapaster i det fria. Det latinska namnet är mycket vackert: Felicia amelloides


Madeiras stolthet heter den vackra blomman. På portugisiska Massaroco, 
på latin: Echium candicans L.f


    På lite närmare håll....


Hortensia finns det också väldigt mycket av här på ön. Nu just aningen blygsam med sin blomning men snart så...



Matthiola maderensis Lowe heter denna lilla skönhet på latin, på svenska Madeiralövkoja, på Portugisiska Goivo da Rocha, ibland också Cravo de Burro.
   

   Vinterilska kallade vi den här när vi var hemma på Åland.
   Troligen ett lokalt namn, upphittat för att den klarar vintern så bra. 
   Vem kan inte vara ilsken på vintern ibland?;)
   Vintergröna är mera rätt och hela vintergrönesläktet är ett släkte i familjen oleanderväxter. 
   Den på bilden är ljusblå och finns i västra och sydvästra Europa.


Thunbergia lauriflora är en akantusväxtart. Den växer ymnigt i många trädgårdar här, hänger över murarna och förgyller tillvaron för alla som går förbi.


   Så klart så finns det även petunia här i  många trädgårdar


    Vindor finns det hur många olika sorter som helst, hängande, klängande, klättrande


För att inte tala om jacarandan som börjar komma in i sin stora blomningsperiod. När vi har nått så långt ska jag ta en runda på stan och visa er hur blått och vackert Funchal kan vara när jacarandan blommar för fullt. 

Håll till godo alla som har tittat in här, en bukett av blå blommor i olika blå nyanser räcker jag över till var och en av er! 

Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Underbara blommor och fina bilder Karin! Tack för ögonfröjden och blomvandringen. Tror jag lyckades fånga några av de där också. Trevlig måndagskväll! Kram
Anna i Portugal,

tack!
Jag är säker på att du har fångat flera av dem, de är så vanliga och rikligt förekommande.
Tack detsamma-kram!
BP sa…
Ja, då har jag lärt mig nåt nytt igen - blå måndag. Aldrig hört talas om, men intressant ny kunskap i länken.
Sedan lyckades du perfekt med din röda tråd som var genomgående blå. Det är inte många blommor jag kände igen härifrån.
Lavendeldoften - mmmmhhhhh! Å den simpla kapastern i all sin enkelhet är min favo bland alla blåa skönheter:-)
znogge sa…
Så vackra blå blomster och fina bilder! Agapanthus är en av mina absoluta favoriter och så vacker.

Önskar en god kväll1
BP,

Ja, men då skriver man blåmåndagen, för att särskilja den lite extra. :)
Lavendel har så fin doft. Kapastern är skön i sin enkelhet. Ofta är det enkla allra vackrast.
Tack !
Znogge,

Tack! Jag brukar dela med mig rosor men ville göra lite annorlunda idag.
Agapanthus är fin, jag hade sådana när vi bodde i Geta, som jag fick av en vän i Skåne, som hade tagit frön härifrån. Bl.a.

Önskar dig detsamma!
Geddfish ♥ sa…
Jag sitter (eller står) och insuper "doften" av alla vackra blå blomster. Vilken kavalkad! Behövdes i mitt gråväder här idag, fast just nu är det mörkt. Det är kvällen.
Ha det bra!
Kram!
Geddfish,

Så fint Gerd att du kan njuta av allt det vackra även om det är på långt avstånd. Men du har ju varit med om detta på plats så du känner säkert igen dig.
Ha det fint du med!
Kram!
Susjos sa…
Underbara blåa blommor, inte många jag kände igen ;-) Men lavendeldoften , den är ljuvlig!
Tack för ett färgglatt blommigt inlägg!
Kram
Susjos,

lavendeldoften är underbar. Vi brukar plocka lavendel ibland och bara ta hem en bukett, ha den på toaletten.

tack!
Kram
Ditte sa…
Jag är ju överlag en väldigt blå person så jag njöt och tackar extra för sessa vackra blå blommor.
Blå måndag kände jag till men tog en repris för säkerhets skull-
Så många vackra blommor och fint fotograferade och med olika ljus och skärpedjup.
Afrikas blå lilja hade vi gott om i grannskapet i Torrevieja och den tillsammans med min egen passionsblomma var en favorit.
Här hos dig hittar jag många favoriter och lavendeln kan jag känna dofta genom bilden.
Kapaster känd ejag inte alls till och inte madeiralövkojan heller. Dock vanliga lövkojor.
Jacarandan är ju också helt ljuvlig.
Stort tack för denna blomstrande blå vandring.
Kram
Ditte,

ja, jag vet att du är en väldigt blå person; jag tänkte faktiskt på dig när jag började skriva inlägget och jag upptäckte att det blev väldigt blått idag.
Tack!
Madeiralövkojan är endemisk, finns bara här, just den varianten och den växer på sina speciella smått ökenartade platser. Den på bilden är från Sao Laurenco längst ut på udden österut.
Tack själv för att du vandrade med!
Kram
Tove sa…
Den vackra blå måndagsbuketten mottas denna tidiga tisdagsmorgon med blått stort tack! Vilken fin samling och du har namn på dem alla. Värdigt en fin blomsterfotograf. Flowerlover är du!
Blå är färgen som samspelar och är sin egen på samma gång, kanske lite mer än andra ...
Gröna fröställningen - som glaskulor nästan eller förgyllda ärtor!
Vilken morgon detta är; röd är morgonhimlen över hustaken här i öster till denna blå fägring!
Kram







femfemman sa…
Blå blommor är mina favoriter. Lite mindre vanlig färg, även om det finns en hel del
Blåsippor är den dtörsts fdvoritrn för mej. Vår!
Gissar att den saknas på din ö.
LillaSyster sa…
Åååå helt underbara allihopa! Har några Afrikas blålilja dom blommat hela vintern på vinterförvaring i garaget =) Får väl se om de orkar med att blomma i sommar också? Ser fram emot nästa blå inlägg ♡
jag lär vara den enda människan som inte gillar lavendeldoft…
Tove,
Tack för tacket, det blåa! :)
Flowerlover, ett bra ord, jag tar det till mig genast. Flowerpower på sitt sätt..
Jag läste in mig lite extra på blå, färgen blå men det blev så stort att jag lämnade all kunskap om det blå. Jag får ge mig mera tid en annan gång. Mycket spännande är det med färger och deras historia.
Vårvintrig himmel med sin speciella färg. T.om här kan man få se liknande som vi såg när vi bodde längre norrut, men där var det speciellt.
Kram :)
femfemman,

jag blev förvånad över att det trots allt fanns rätt många olika blå blommor i mitt arkiv och jag vet att det finns ännu flera men blåsippor har vi inte här. Den är ju den ljuvaste av alla ljuva.

LillaSyster,

javisst är de underbara!
Jag hade också Afrikas blå lilja och också vita lilja när jag bodde på Åland, tog in dem till vintern och så ut med dem i växthuset på sommaren.
Lycka till med blomningen! <3 Tack!
Hanneles bokparadis,

förmodligen inte. Man är sällan eller aldrig ensam om något..:)
Åke sa…
Mina blå fick lära sig en massa nya blomsorter... Endast petunier känns igen. Vackert :)
Åke,

Så härligt att dina blå fick lära sig en massa nytt i blomsterväg. Petunior är inte bara det, väldigt vackra blommor är det. Tack!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio