Tromb


Senaste fredag (10 feb.) då jag just hade stigit ur duschen på eftermiddagen ( jag hade lagat mat hela dagen ) så knackade det på toadörren och givetvis så tyckte jag att det var ok att Uffe kom in. 
Vi har ju bara en toalettstol i huset och om nöden är stor så...
Men det var inte det som han ville. 
Han bad  mig komma med, så på med handduken runt kroppen och jag följde honom
för att få se vad han ville visa mig. "Titta ut på havet! En tromb! "
Kameran ligger alltid till pass så jag tog ett grepp om den och så var fotot taget över grannarnas tak ....


Tromben var långt ute till havs men likväl kunde man se hur den liksom virvlade upp vatten som den tycktes suga i sig ungefär som om ett sugrör i rullning blev använt av molnet ovanför.


    Jag är glad att jag inte var där ute utan i tryggt förvar hemma och såg på allt detta genom fönstret. 
    Både till havs och till lands behövs varma förhållanden för att tromber ska bildas. 
    Det krävs också ett moln som ligger på en låg nivå. 


    Jag försökte förstora "sugröret", tromben så mycket som möjligt trots det långa avståndet. 
    Kombinationen av varmt ytvatten, varm luft och ett moln på låg höjd kan leda till det vi fick se.


    Vi kunde se hur tromben lyfte med sig vatten



    Det var mäktigt att se...så småningom, efter ca 15 minuter...


    tycktes tromben bli mindre, troligen för att den rörde sig bortåt, mot Sydamerika till...

Naturen är spännande, storartad och många gånger riktigt farlig. Tromber är inget att leka med, råkar man komma i vägen för en sådan kan vad som helst hända. För ca tio år sedan läste jag om en man i Finland som hade ryckts med med sin båt upp i luften en varm sommardag. Mannen föll ner från tio meters höjd på landbacken och bröt båda benen och lite till men han överlevde, tack och lov. 
Båten blev bara spillror. 

I min barndom berättade min morfar för mig om en tromb han hade sett på landsbygden någonstans i Amerika där han var. En ko försvann...så där bara, gick upp i rök ungefär. 

Ha en fin måndag, håll er undan alla tromber! 

Copyright:Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Häftiga bilder.
Inga tromber inom synhåll ännu.
wiper sa…
Så spännande att få se en tromb på nära håll. Toppen att din man såg detta så du kunde ta dom magiska bilderna på naturens under. Bra gjort!

Det din morfar såg har jag sett på katastroffilm då både kor saker och annat försvann i en tromb

Så härligt att mannen på båten överlevde. Det måste ha tagit tid att komma över ett sånt trauma

Ha nu en härlig början på veckan
Kramar från Malin
Vilket skådespel och vilken tur att du fick detta på foto. Här är vi ju inte bortskämda med sådan skådespel om än vi nu gärna avstår från att uppleva dem. Tar hellre gärna del av dina bilder.
En vanlig man,

tack!
Så himla skönt att tromberna håller sig borta från er där norrut i världen. Lite för kallt ännu kanske ? :)
Wiper,

ja, visst är det spännande. Småtromber har jag sett tidigare hemma på Åland och då på land, men så här stor har jag inte sett i verkligheten tidigare, bara på film och bild.
Lyckligtvis så gjorde mannen det, om än rejält skadad och skakad.
Ha detsamma du med Malin! <3

Hantverkarglädje,

Uffe är observant, ser saker...:)
Exakt, ni ska vara glada för att ni slipper detta skådespel på närmare håll. Ha det bra där norröver i världen!
Bloggblad sa…
Wow! Så häftigt att få se! Jag har bara sett små virvlar ute på åkrar där man ser att fnas från marken snurrar lite, men det här var ju något i hästväg!
femfemman sa…
Vilken tur att du både fick se och fixade att fota. Vilka krafter! Trodde inte att den höll i sej så länge! Och en sådan häftig sugrörsform... Wow vilka bilder du fick till! Kram
Bloggblad,

ja, det var häftigt, snudd på overkligt, att få se tromben. Små virvelvindar i trombformat är min tidigare erfarenhet också. Det här var allra minst i elefantväg, ännu större. Tack och lov långt ute till havs.
femfemman,

ja, jag är glad för att kom och hämtade mig för att få vara med om allt detta. Jag trodde inte heller att den höll i sig så länge som den gjorde, tänkte att det bara skulle säga pjutt ungefär men...
Tack Anna-Lena!
Kram
znogge sa…
Vilken tur att kameran fanns till hands för bilderna blev verkligen bra. För några år sedan drog det in en tromb här på midsommarafton och jag minns att precis alla fotograferade och filmade den. Dock höll den sig på avstånd tacksamt nog. Naturens krafter är starka...
christian sa…
Fantastiskt att kunna dokumentera ett sådant naturfenomen, men nog var du lite skraj? Det skulle nog jag blivit i alla fall, även om det var långt ut, den kan ju flytta på sig......
Tove sa…
Wow vilken bildserie! Vilka krafter! Historien om han i båten som rycktes med upp och föll; men överlevde. Naturens krafter!
Ingen tromb här hos mig denna fina soliga vårdag 😊
Må gott kram
LillaSyster sa…
Vilka bilder du tagit =)
Men inte att leka med, skönt att du var i tryggt förvar då du fotade.
Verkligen häftiga bilder. Snacka om att naturens krafter är mäktiga, men lite otäcka på samma gång.
Så läskigt! Vad bra Uffe hämtade dig så du fick se och även fota, så vi andra får se :) Naturen är häftig, men ibland oberäknelig :)
Paula sa…
Både spännande och läskigt! Tur att Uffe kom o varskodde dig så du fick ta alla fina foton! Jag älskar havet och har samtidigt en otrolig respekt för det. Tromber är inte så vanliga på de här breddgraderna, har du spanat in någon dylik förut på Madeira? Nämndes den i nyhetssammanhang?
Häftigt, kul att få ta del av det, kram från pörtet
BP sa…
Tusen tack Uffe! Fantastiska bilder och så spännande att ha fått se en tromb irl. Det är nog inte många förunnat! Och som du säger - inte skulle jag vilja vara i närheten av en tromb heller.
Fantastiskt bra jobbat:-)
Paula sa…
Ujuj, läser om mer oväder på Madeira idag https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/908a132d-6685-465e-8f43-f63ed7fdd966
Hoppas vädret lugnar ner sig snart så planen kan lyfta och landa. Ta hand om er!
Znogge,

ja, den finns alltid till hands kameran. Tack!
Naturens krafter är mycket starka...
christian,

ja, det är fint att få se och att kunna dokumentera händelser av det här slaget. Men jag var inte skraj alls, det var såååå långt ute i havet. Den flyttade på sig och drog iväg mot Sydamerika till. Men om jag hade varit ute på vattnet så då hade jag snabbt försökt ta mig i land, absolut.
Tove,

tack! Det är långt ut i havet och tänk att man ser hur vattnet piskas upp. Det var ingen liten tromb precis. Skönt att du har det trombfritt, hoppas du alltid får ha det så.
Må gott kram till dig med!
Ditte sa…
Vilken upplevelse! Och så fint du dokumenterat.Ja, vad gäller naturens krafter har vi inget att sätta emot.
Vi upplevde en tromb i södra Kina för många år sedan och då i samband med en tyfon. Jätteläskigt. Men fönster sattes då för och det var utegångsförbud så vi kunde inte följa det hela.
Fint nu att ni var inomhus och inte till havs.
Tack för att du visar och berättar.
LillaSyster,

tack!
Jag är mycket glad att det var långt ute på havet som allt detta skedde.
Stefan Karlsson,

Respekt är ordet jag känner för naturen och alla dessa krafter. Tack! :)
Anna i Portugal,

ja, det kan man lugnt säga. Uffe ser saker av det här slaget, visar mig och så blir det foton. Naturen är något man ska ha respekt för.
Paula,

ja, både ock! Uffe ser sånt här, när jag håller på med annat någonstans i knutarna, duschar och så...
Jag älskar också havet och givetvis så ska man ha respekt för det. Tromber kräver varmt vatten, varmt luft och ett moln som ligger lågt, ungefär och det är ju sällan det är så uppe i Norden. Jodå, detta nämndes i nyheterna. Jag har aldrig sett det tidigare här, första gångens upplevelse.
Tack Paula, kram från gränden!
BP,

Uffe vinkar glatt! Tack, det är givetvis en upplevelse att få vara med om och jag är glad över att det var långt ute på havet som den var. :)
Paula,

väderlek av det här slaget är rätt så vanligt här, flygen kommer och går, flyger förbi och tillbaka, landar på Teneriffa, Gran Canaria, Lissabon många gånger för att slutligen kunna landa eller starta här när väderleken är som den är. Vi har dock alltid haft turen med oss när vi har kommit hit förutom ett par gånger, men det gäller att ha tålamod. Att landa på Madeira är inte helt lätt. Piloterna är specialutbildade för att flyga hit.
Tack!
Ditte,

ja, det var en fin upplevelse. Tack! Naturen har makten när det verkligen gäller. Då är vi som små myror.
Det ligger mycket kraft bakom en tromb, tornade etc.
Här gick samhället på som vanligt, ingen tänkte desto mera på vad som rörde sig ute på havet. De är coola här :)
Tack!
Susjos sa…
Wow vilka foton du fick av tromben, den vill man inte vara så nära! Naturen är mäktig!
Kul att du delar med dig av de häftiga bilderna!
Må så gott!
Kram
Susjos,

tack! Helst på avstånd sådana gånger, helt rätt.
Tack detsamma - kram!
Jossu sa…
Tänk vilka vackra fenomen naturen kan bjuda på. Nästan att man glömmer bort hur farliga dom kan vara.
Så häftigt att se tromben men samtidigt läskigt när man tänker på vilka krafter det rör sig om.
Jossu,
Ja, de är vackra, mäktiga och sköna att se på på långt håll :)
Farliga är de, onekligen.
Hannas krypin,

Exakt, så är det, fint att få se den och det på långt avstånd :)
Karin sa…
Men oj! Och HJÄLP! Och vad påpassligt med kameran! Jag är livrädd för tornados, trots att de är extremt sällsynta i hemtrakterna. Som barn läste jag en bok som hette "Tornado boy", tror jag, eller något liknande. Hursomhelst handlade den om en fruktansvärd tornado och vad den ställde till med på en gård med hästar. Hästtokig som jag var kunde jag lätt leva mig in i både människornas och kanske framförallt hästarnas skräck.
Karin,

tack vare Uffe så kom kameran fram. Jag hade förmodligen missat scenariot annars. Man ska vara livrädd för tornados/tromber. Usch att ha varit där i vattnet och fiskats upp i sugröret. Tromber blir tornados har jag förstått när de växer...t.om. hus har gått upp i rök . Bäst att få se allt detta på låååååångt håll och hoppas på att ingen är i dess närhet. Förstår din tanke, jag skulle också framför allt ha tänkt på hästarnas skräck.
Annika sa…
Ja, vad coolt att ha fotat en tromb till havs!
Ni har då utsikt som är tacksam för att se väder och vind ---UNDERBART.
Tornados har vi ju här, och de är väl i princip samma sak, men kanske är de lite större? De uppstår i åskväder och jag har varit med om att vara i närheten av dem, luften blir helt grön, det blir dessutom så mörkt och det swishar liksom i luften.
SÅÅÅ obehagligt, så hemskt. Men otroligt coolt att se dem på avstånd till havs.
Ja jag känner fatktiskt till ett fall i Närpes där en man var vid ön Märigrund (nära vårt hus) då han blev uppkastad i luften av en tromb. Han klarade sig, men upp i luften kom han.
Vidrigt, kan inte ens föreställa mig.
Samma med de tornados som drar fram över the midwest här, de kan ju lämna enorm förödelse och död i dess fotspår.
Kramar till dig denna Alla Härtans Dag, hoppas ni har det mysigt. OCH trombfritt.
Annika,

tack, det är fint att få ha upplevt det men på betryggande avstånd.
Tornados och tromber är samma sak, men tornados är en betydligt större variant. Vet att ni brukar ha sådana hos er. Förstår mycket väl att det är mycket obehagligt.
Uh, skulle inte vilja vara med om att en tromb tar tag i mig...ryser nu.
Kramar till dig med Alla Hjärtans fina Annika!
Önskar er detsamma, mysigt och utan tromber/tornados.
Märtha sa…
Det här var häftigt! Och tur att den inte kom in över land! I mitt barndomshem hade vi en fristående utetupp (ja, du vet) som bara stod kvar trots att den sällan användes och placeringen var helt konstig när en ny väg hade dragits i närheten. En dag när jag kom hem låg det röda huset på marken en god bit från sin ursprungliga plats. Pappa och mamma hade åkt till butiken, och när de var kanske en kilometer hemifrån med utsikt över sina hus såg de bara hur hela tuppen lyftes upp som av en osynlig hand, snurrade runt och damp ner efter några minuter. Pappa tyckte att det skulle ha varit en spännande åktur... Fler små tromber kunde förekomma på den slätt vi bodde i kanten av. Men jag har inte sett en enda!
Märtha,

ja, det var häftigt. Jag fattade nog inte först att vi verkligen stod och tittade på en bamsestor tromb, jag bara upplevde med alla sinnen istället. Det var mycket bra att den valde en helt annan väg ut mot stora oceanen istället för att ta sig upp på land.
Jadå, jag vet vad utetupp är. Nu har jag läst högt för Uffe om er flygande utetupp som din pappa tyckte att kunde ha blivit en riktigt spännande åktur i. Om du visste så vi har skrattat. Tack för den Märtha, du gjorde min dag! Puust...hahaha. Av någon underlig anledning får jag för mig att du brås på din far. Hur kan det komma sig?

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio