Stolp-dekorationer


Det har hänt att vi har tagit bussen någonstans så där bara utan desto 
större mening och tanke bakom. 
Målet brukar vara att gå på upptäcktsfärd på ställen där vi inte har varit tidigare. 
En dag hamnade vi på en gränd i St. Rita-stadsdelen, 
riktigt var vet vi inte för det var inte särskilt viktigt alls att veta det . 
Alla vägar bär till Rom här så det är bara att traska på 
tills man känner igen sig på något sätt. 
Busshållplatser finns det överallt också så om man skulle tappa bort sig 
tillfälligt så är det bara att hoppa på en av stadsbussarna.
Förr eller senare har man fått ordning på sin eventuella vilsenhet. 


En gemensam nämnare hade alla hus längs gränden som ändade i en trappa längs en ravin.
Alla hus hade grindar och grindstolpar och tycktes försöka glänsa över sig själva
och grannarna med sina stolp-dekorationer. Det var riktigt roligt att vandra där.
Örnarna här ovan höll ögonen på varandra...


Det är ingen ovanlighet här i stan eller överhuvudtaget på Madeira att man
får se trädgårdsprydnader och grindstolpar med någon dekoration på. 
Många nya modeller och några äldre...




Det kanske skulle löna sig att bli grindstolpsdekorationstillverkare rent av? 
Om inte för annat än för att titeln är lång och annorlunda 😉


Jag ska inte bli det, jag njuter mitt otium som åldersrik
Otium betyder : ett lugnt och hedersamt privatliv efter väl förrättat livsverk 
Otium uttalas otsium...(wikipedia kan).
Pensionär fungerar också väldigt bra i det här sammanhanget, skulle jag tro.

Jag kommer helt säkert att visa flera stolp- och trädgårdsdekorationer längre fram. 
Vid städning av fotoarkivet såg jag att en hel del guldkorn finns att visa upp. 
 
  

Hoppas ni alla får en skön kväll och morgondag!

Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Matilda sa…
Roligt att se de olika stolpdekorationerna och begrunda hur detaljrika och annorlunda de är.
BP sa…
Stolp- och trädgårdsdekorationer får du gärna visa upp fler. Älskar dom. Skoj om man gjorde några liknande utsmyckningar här...
Matilda,

ja, det är speciella de här dekorationerna. :)
BP,

så kul, för det kommer mera, absolut.
Visst är det roligt med utsmyckningar av det här slaget, ingen likriktning heller utan helt och hållet utgående från vars och ens smak.
femfemman sa…
Snyggt och med stor variation i design. Kul att de uppmärksammas. Kram
Fantastiska dekorationer! Vi har två grindstolpar utan dekoration.. det får vi kanske fundera på att ändra. Vem vet du kanske kan skapa något när ni hälsar på oss :) Nej just det, du är ju pensionär. Men nu fick jag i alla fall inspiration till att hålla ögonen öppna och se om jag kan hitta något jag vill sätta på stolparna i framtiden. Önskar er båda en skön kväll! Kram
znogge sa…
Så fina dekorationer och så roligt med så många olika modeller. Bara fantasin som begränsar tänker jag.

Kram
femfemman,
ja, visst är det snyggt varierat. Kommer mera...
Kram
Anna i Portugal,

javisst är de fantastiska.
Jag kanske kan pensionera mig tillfälligt från pensionen, haha...
Bäst är att du låter någon annan göra det, skulle jag tro. Kul att jag också kan inspirera dig någon gång :).
Du gillar ju ödlor?
Önskar er detsamma! Kram!
znogge,

de är fina, riktigt fina och av varierande slag.
exakt så är det. Fantasin som sätter gränserna.
Kram
Ditte sa…
Perfekt att det är så smidigt att ta sig runt med buss och det möjliggör ju spontana utflykter. Jätteroligt att följa med på er upptäcktsfärd och just att bo i en stad ger ju många sådana möjligheter. Något som jag verkligen tycker om . Alltid variation om en vill.
Just vackra grindstolpar tittade vi ofta efter i Torrevieja både under cykelturer och promenader.Känner också igen detta med trädgårdsprydnader på grindstolpar.
Kanske har du nu en ny karriär framför dig.
Ser givetvis fram emot fler stolpar med dekorationer.
Här hemma har jag spanat in olika torn i bostadshus.
Kram
Ditte,

ja, det är perfekt att göra spontana utflykter på det här sättet.
I Spanien vet jag att vi såg flera sådana också, väldigt speciella.
Ja, man vet ju aldrig vad som händer, man ska aldrig säga aldrig men jag tror att det stannar vid att lägga pelargoner i krukor och placera dem på stolpar. Är lite lat av mig nu för tiden ;).
Jag ska titta in och se vad du har spanat på! :)
Det är kul att vara spanare eller hur?
Kram
Tove sa…
Otium var ordet - och jag införlivar det direkt - åldersrik och resten kvar. Vårt opium nu för tiden ....
Grindstolpsdekoratörstillverkare ... jaa, jag har ju lite lera liggande, men inga grindstolpar ... men ...Den bästa av dekorationerna är den sista, massa ansikten, några navlar och lite känsla av den där Venusfiguren. Men kan också var en skål med glasskulor. Chocklad. Det går alltid en buss som sagt
👌
Tove,

förstår så väl att du om någon gör det.
Se där, en grindstolpsdekoratörstillverkare kanske bor i Sverige ?;)
Har man det ena, så får man det andra, det där med grindstolpar ordnar sig säkert.
Den sista dekorationen tycker jag också väldigt bra om.
<3
Anki sa…
Vilken trevlig utflykt ... och vilka fantastiska stolpdekorationer! Det där att vara vilse väckte minnen från den första gången Lasse och jag var i Budapest och hoppade på olika spårvagnar till okända platser i stan ... och hur vilse vi var innan vi hittade tillbaka till hotellet :)
Ha en bra fredag!
Anki,

ja, det blev en riktigt fin dag för vår del.
Tack !
Tack också för ditt minne från Budapest där du och Lasse gjorde stan på liknande sätt. Ett utmärkt sätt och fina minnen förstår jag <3.
Ha detsamma du med!
LillaSyster sa…
Så många olika och alla läckra på sitt sätt ♡
Här är inte så vanligt med sådana dekorationer- eller så har jag missat att titta efter dem. Trevlig helg och det finns köttbullar i frysen- om du nu dyker upp den närmsta tiden, välkommen!
LillaSyster,

ja, de är läckra på sitt sätt.
Vi har annat vi pryder stolparna med i Norden eller hur? Sällan som man kan se någonting sådant som här söderut.
Tack detsamma och tack för erbjudandet utifall att jag har vägarna förbi! :)
Annika sa…
Du och Uffe alltså ...
Ni är bara bäst på att hitta på grejer. SÅ kul att ni bara tar bussen till obekanta stadsdelar och vandrar runt där.
Härligt och lyxigt.
ibland ser man sådana där dekorerade stoppar här med, oftast vid stora vräkiga hus.
Jag lovar, jag har ingen vid mitt modesta hus, haha.
Karin och Uffe, ha nu en jättetrevlig, spännande, ospännande ;), rolig, god och lugn helg med många sköna stunder.
Kramar från mig!!
Annika,

vi gör så gott vi kan för att förgylla tillvaron :)
Husen som så var inte särskilt vräkiga, men visst fanns det hus som stack ut. Det var helt enkelt gränden som hade grindstolpsdekorationer. Vi har inte heller, men borde kanske ha. ?
Tack detsamma önskar vi förstås dig och Peter!
Kramar!
Susjos sa…
V akul med de dekorerade grindstolparna, inga dåliga grejer de sätter upp. Va härligt det låter med att ta bussen dit näsan pekar, ser fram emot Otium!
Ha en fin helg!
Kram
Susjos,

ja, det är riktigt roligt att se de olika dekorerade grindstolparna. Nu ser jag med andra ögon också än tidigare, sveper med blicken över allt vad grindstolpar heter ;).
Du har några år kvar ännu innan du kan njuta ditt otium?
Ha detsamma du med!
Kram!
Märtha sa…
Intressant! Sånt här hör ju mest till större och rikare hus/trädgårdar/parker på de här breddgraderna. Vi borde dekorera mera! Å andra sidan vittrar inte de där sönder av växlande väderlek. Idag har vi haft 1-2 plusgrader, just nu -4. Kulturen är ju förstås helt olika, det kan inte förnekas
Jag hostar, nyser, snyter mig och har lite feber. En helt vanlig förkylning som nu har pågått i ett dygn. Brukar vara frisk efter tre. Även om jag blir frisk kommer den kommande veckan inte att vara trevlig för mig, det lovar jag... Får bara hoppas att allt har en ände. Sköt om er!
Märtha,

tack!
Mera dekor åt folket!
Jodå, de vittrar sönder här också trots att det inte är vintrar här på samma sätt som där. Väderleken tar på även här.
Kulturen är helt olika, givetvis, olika länder, olika breddgrader...
Nää, du också. Nu igen! Det är ju inte länge sedan, ett par månader bara.
Krya på dig Märtha!
Sköt om er ni också!
Hanneles bokparadis,

javisst är de stiliga :)
Åke sa…
Men så trevligt :) Tar jag bussen kommer jag bara till Vi, centrum på ön.
Åke sa…
Enda skillnaden är att åka höger eller vänster varv :)
Anni sa…
Vilka härliga dekorationer och vilken variation på utseendet! På något sätt tycker jag att de signalerar att man är stolt över sitt hem, lite välkomnande och trevligt.
Anni,

du har helt rätt, de är väldigt stolta över sina hem, det syntes bra på dem som var ute i sina trädgårdar.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio