Hoppa på tåget/ 4/ Symbol

Det är lördag och tid för avgång igen. Ordet som Tove har givit är Symbol i dagens "Hoppa på tåget"-tema.

På den här ön så finns det väldigt gott om symboler. Hela Madeira är som ett skepp som kommer lastat med symboler, det är bara att välja och vraka. Vilket i och för sig gav mig ett litet dilemma, vad skulle jag välja att skriva om bland alla symboler ? 

Jag bestämde mig för att titta in i mitt bildarkiv och beslöt att den första symbolen som dyker upp på bild ska jag skriva om. Ganska snabbt fick jag svaret. 

Kyrktuppen! 

Vi går förbi denna kyrka, Santa Claras klosterkyrka, med jämna mellanrum och högst upp ståtar en kyrktupp. Kyrkan i sig har en intressant historia alltsedan 1400-talet, som jag får lov att återkomma till längre fram.


Jag zoomar in tuppen lite och ännu mera. Troligen har jag burit på fördomar av ett märkligt slag, för jag reagerade ganska starkt första gången jag såg en kyrktupp här i detta katolska land. Kyrktupparna ska ju vara hemma på Åland och i Norden, men givetvis så har jag fått revidera min fördom och lagt den i papperskorgen där den hör hemma. Eller som man brukar säga, man lär så länge man får leva.

En kyrktupp symboliserar förkunnaren av Kristi lära rätt och slätt. 
Det vill säga dagens gryning i högre mening och manar sin församling till
vakenhet i dess kristliga liv. 
Att den kring en järnstång vridbara torntuppen alltid vänder huvudet mot vinden, 
utgör dessutom en sinnebildlig maning till den kristtrogne att modigt vända sig mot 
lärans fiender. ( Wikipedia) 

Uppkomsten av kyrktuppen är oklar, vare sig den hör ihop med kyrklig symbolik eller 
möjligen går tillbaka till äldre föreställningar, då tuppen ansågs ha en skyddande betydelse.
En kyrktupp är en väderflöjel i form av en tupp, oftast placerad på ett kyrktorns spira, men
förekommer också på andra byggnader. 
Så sent som under 1500-talet kom kyrktuppen med sin symbolisering till Norden 
från det kontinentala Europa. 

Så där kom min fördom verkligen på skam. 
Kyrktuppen hade funnits länge redan utanför Norden innan den nådde oss nordbor.

De andra som är med i Hoppa på tåget har jag jag länkat till här :
 

Läs gärna deras tankar om dagens ord, symbol. 
Tack Tove för dina ord under februari!
De har varit utmanande men väldigt roliga att skriva och visa bilder till! Tack!  

I mars är orden följande, då jag är lokförare istället för Tove:

04 mars  Kamouflage
11 mars  Glas
18 mars  Post
25 mars  Rör

I april tar Tove över igen och har valt följande ord att skriva om

01 april    Prenumeration
08 april    Prestation
15 april    Presentation
22 april    Pikant
29 april    Sjunga

Är du intresserad av att komma med i temat Hoppa på tåget så läs gärna instruktionerna eller ta bara kontakt med Tove eller med mig i våra respektive kommentarsfält så ordnar det sig. 
Välkommen med på Hoppa på tåget! 
Ett stort tack till er alla medresenärer. Så kul att ha er med på tåget! 💛💜

En skön lördag önskas er alla som tittar in här!

Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Tove toviska sa…
Kära lokförarkollega, "en får lära så länge en får leva," det stämmer även i kyrklig tuppsammanhang! Intressant! Nya läror bär vidare.
Av någon anledning kom jag att tänka på tuppen i hönsgården ... mer jordnära än kyrkspiratuppen - fast det är nog lite fördom över det. De har var sin uppgift - och symbol! För oss människor vilket rike vi än tillhör.
Fint sätt att välja vilken av symbolerna du skulle välja!
Tack 🐓
Tack också för februaris avgånger 💖
Kram
Dessutom är ju tuppen symbolen för Portugal! Med Barcelos tupp blir det ju dubbel symbolisering för dig idag. Snyggt!
Znogge sa…
Intressant med kyrktuppen men det visar bara att man lär så länge man lever! Jag trodde också att det var en nordisk tradition men icke. Samtidigt så vet jag att tuppen är typisk för Portugal. I min gamla arbetshåla har kyrkan två kyrktuppar vilket faktiskt inte är så vanligt. Om man googlar tupp, vilket jag gjorde eftersom jag blev nyfiken, så inser man att den har ett oerhört starkt symbolvärde så det blev intressant läsning. Vilken tur att den bilden dök upp hos dig :D

Kram och god lördag!
En vacker symbol och bra info.
Tove,
dito <3!
Du för mig på vägar som är sanna, hur märkligt det än kan låta, när du skriver om tuppen i hönsgården. Tuppen på kyrktornet, hör på sätt och vis till ett nunnekloster. Tala om tupp och hönor ;). Plötsligt så är allt så jordnära. Bakom allt detta finns förstås mäktiga män men mera om detta framledes.
Exakt, de har var sin uppgift och symbol, oberoende av..

Tack Tove! <3
Kram
Anna i Portugal,

haha, tack för att du påminner mig om det självklara som jag redan vet!
Ibland blir det bättre än vad man själv kan föreställa sig.
Dubbelt upp så där bara. Tack!

Znogge,

jag har levt i min egen lilla bubbla med tuppen, men när Uffe berättade om sagorna som vi fick höra som barn,(vi är årsbarn) så kom jag plötsligt ihåg en hel massa kontinentala tuppar, inte endast nordiska.
Att tuppen är typisk för Portugal visste jag också men behövde bli påmind. Spanien har också anammat samma typ av tupp i sina souvenirer för turister. Tuppen är populär.
TACK! :)

En god lördagskram!
En vanlig man,

tack! Tuppen är en vacker varelse både i levande livet och som symbol.
wiper sa…
Det var en väldigt vacker kyrka och kyrktuppar gillar jag. Tack för all information och historia över saker man får hos dig.

Jag får nog avstå att hoppa på tåget och vara med för jag ser så dåligt nu så det räcker med bloggen tills det blir ännu värre.

Ha nu en härlig helg
Kramar!
LillaSyster sa…
Tuppen finns ju även representerad på den gula ledartröjan i Tour de France - varför vet jag inte, men jag kom att tänka på den nu när jag såg din kyrktupp.
Kul att läsa era tolkningar, ni presenterar så olika på samma ord. Ha en bra eftermiddag ♡
Wiper,

den är väldigt vacker och lär vara speciell på insidan. Jag har inte varit in där. Ännu :).

Du är en kämpe Malin, det du går igenom nu och har framför dig ger dig säkert snart en bättre väg att vandra på. Allt har sin tid. Hoppas att du snart får den hjälp du behöver. Tåget rullar på och när du känner för det och kan se ordentligt igen så är du varmt välkommen med oss andra.
Du är duktig som ändå kan blogga.

Ha detsamma!
Kram!
LillaSyster,

se där, du har rätt, jag har ju sett det själv. Tuppar finns överallt tydligen. Tack, det är just det som är meningen med temat, att se på samma ord från olika synvinklar. Det är spännande.
Ha detsamma du med! <3
Åke sa…
Jaha du gick in på det kyrkliga jag tog det mer åt det andliga ;) Fin kyrka där och kyrktuppen hälsar väl? Som i Magnus & Brasse :) Lördagen min är fin, strålande sol och med -4 grader :) Trevlig eftermiddag nästa lokförare.
Åke,

så blev det bara. :) Ska komma in och se på ditt andliga håll.
Kyrktuppen hälsar alltid när jag går förbi eller om det är jag som gör det?
Vi är i alla fall artiga mot varandra.
Härligt, - 4 grader, med strålande sol. Fin dag!
Tack detsamma Åke, snart ska jag styra loket! :)
Paula sa…
Tack för denna historelektion om kyrktuppar, jag måste erkänna att jag inte ens funderat över denna ganska bisarra symbol.
När jag flyttade hit till Sundborn upptäckte jag en hel värld av vindflöjlar, nästan alla hus har sin egen, och nu får jag väl börja studera kyrktuppar närmare. har ett stort antal kyrkor i Falun att börja med!
Kuckeliku från pörtet
Märtha sa…
Fd religionsläraren skall inte kommentera det vanliga med tuppen på kyrkan, allt är sagt. Men jag roas av trädet bakom kyrktornet, blir verkligt roligt när man ser med "det" ögat! De kommande orden blir en utmaning, du har liksom klurat till det! På grund av både det ena och det andra under mars månad kan det bli en paus i resan för mig. Får se. Ha det gott, hälsar kraxande kråkan!
Paula,

så hade inte jag gjort heller, men bloggvärlden greppar tag om en ibland så man tar reda på. Bisarr på så sätt, jag kan förstå din tanke, är att vi har ju utedass som kallas utetupp också och tuppen ska ju stå högst upp på gödselhögen har jag förstått. Men även en tupp har tydligen väldigt många sidor vad gäller symbolik.
Där jag kommer ifrån är vindflöjlarna ofta symboliserade av segelfartyg/båtar, förståeligt nog det också.
Kuckeliku från gränden! :)
Märtha,

så bra, Wikipedia har hjälpt mig!
Trädet är fint där bakom tornet, symbolik i det också.
Oj, jag som tycker att jag har väldigt enkla ord i jämförelse med Toves :). Hoppas du hinner med men det är ju helt ok att hoppa av och hoppa på igen.
Jag håller tummarna för att du är med på tåget nästa vecka igen.
Krya på dig bästa kraxande kråka!
Karin sa…
Verkligen en symbolisk symbol du hittade! Tuppen verkar ha en speciell ställning i många kulturer – jag har för mig att den har något med solenergi att göra i Indien och att den symboliserar klokskap, ljus och omstart (mycket ungefärligt) i judendomen. Dessutom är den ju dekorativ, så det är inte konstigt om den fått vara med i allehanda utsmyckningar genom århundradena.
Ditte sa…
Vilken lyckad bild som kom upp i arkivet och likaså en lyckad tolkning. Och en vacker kyrka.
Fint att få höra mer om tuppen. En del visste jag och en del fyllde du på med.
Har sett en hel del tuppar runt om i katolska länder så redan då blev jag nyfiken. Tuppen finns ju även med i den kinesiska zodiaken.
Kram och trevlig helg-
Ditte sa…
En undran! Jag kan inte kommentera hos "En vanlig man". Jag kan "gilla" men inget mer. UNdrar om andra kan kommentera här och hur gör ni. Hittar inget kommentarsfält.
Susjos sa…
Sedär vad man får lära sig om kyrktuppen! En symbol är det verkligen!
Snyggt jobbat, kanske hänger man på tåget framöver...få se!
Ha en fin lördagkväll!
Kram
Karin,

där stod den bara, tuppen! :)
Det ser så ut, som om tuppen verkligen är populär överallt i världen.
Framför allt dekorativ. Vill ha en vacker tupp till påsken, söker en gammal lite luggsliten med patina. Brukar se någon på loppmarknaderna här. Får hålla ögonen öppna för tuppinköp.
Jag gjorde köksgardiner till påsk när vi bodde i Geta. Granna tuppar (handtryck). Tror att de flög till Lettland?
Ditte,

tack! Kyrkan lär vara väldigt speciell inomhus men jag har inte varit där ännu. Se där, även i Kina finns tuppen, den tycks vara världsberömd och omtyckt.

Kram och trevlig helg till er båda!
Ditte,

Jag har redan kommenterat detta hos dig men gör det här också utifall att du hittar hit först och för att andra också kan se vad jag skriver.
När man trycker på gilla så dyker en liten länk till höger upp om den där det står att man kan gå in och kommentera. Svårare än så är det inte men det är lätt att förbise den.
Lycka till! Hör av dig om det inte fungerar.
Susjos,

så kan det gå här i bloggvärlden. Man blir allmänbildad vare sig man vill det eller inte ;).
Tack! Du är varmt välkommen att hoppa på tåget när det känns rätt att göra det!
Ha detsamma du med!
Kram!

Guldkryckan sa…
Tackar för denna lärdom angående kyrktuppen, ska se om jag kan förmedla den kunskapen vidare på skolan.

Ha en fin kväll nu.
Guldkryckan,

tack själv ! Lycka till och ha en fin kväll du med!
BP sa…
Ska skriva här ungefär som jag skrev hos Paula. Så många olika symboler till temat. Oerhört intressant läsning och väldigt lärorikt dessutom.
Hos dig lärde jag mig att kyrktupparna hör (även) hemma på Åland och i Norden. Jag har alltid förknippat tuppen med Frankrike och Portugal. Visst är det märkligt. Då hade vi fördomar båda två;-)
BP,

sådana är vi, fördomsfulla. Men det goda i det hela är att vi kan erkänna det eller hur?
Tack BP!
Anni sa…
Det ser så härligt ut med trädet bakom tornet. Först trodde jag att grenarna satt på själva tornet, men sedan såg jag ju lite bättre :-D
Anni,

det ser verkligen ut som om tornet "blomstrar" :)

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio