Hoppa på tåget / 2 / Nyfiken

Avgång två är på gång, det är lördag igen. Nu tuffar vi på och lokförare är Tove och jag. Resenärerna har jag länkat till sist i inlägget. Läs gärna vad de har skrivit om dagens ord. 

Tove har valt ordet Nyfiken att tänka till om, med text och/eller bild. Fria tyglar gäller, huvudsaken är att man är med ombord på tåget. Vill någon ny resenär hoppa på så läs gärna introduktionen först. 

Nyfiken i en strut var ett uttryck som var väldigt vanligt när jag var bara barnet. Kanske ännu? Jag är fortfarande nyfiken på den där struten, varför det heter som det heter. På den tiden tänkte man inte ens på ordet Google men nu kan man stilla sin nyfikenhet bara med att söka sig fram på Internet och har man tur så får man upp precis hur mycket som helst att läsa på.  Bland annat hittade jag en hel bok om Nyfiken i en strut....

Nyfiken i en strut kom 1947 och var Lennart Hellsings andra barnbok. Ja, den är hans första kliv mot allkonstverket för barn. Boken består av en blandning av verser, vistexter och korta berättelser, och det är nu som Krakel Spektakel och Kusin Vitamin för första gången intar scenen. Nyfiken i en strut innehåller nämligen flera inslag med dessa klassiska barnboksfigurer.

Nyfiken i en strut betyder ungefär "vetgirig" och används främst när man pratar om barn som om och om igen ställer sina frågor. Ett barn ställer i genomsnitt ca 300 frågor per dag. Barnet har en genuin vetgirighet och frågar varför? i ett kör kan det tyckas emellanåt. Men det är en livsnödvändighet för att ta reda på mera, utforska och att bygga upp sin erfarenhet på. Nyfikenheten mattas av ju äldre barnet blir. Att vara nyfiken är en förmåga vi alla behöver för att träna och utveckla oss själva på. 

Den där struten då? Uttrycket nyfiken i en strut har faktiskt en fortsättning som lyder "öppna på locket så hoppar han ut" (SAOB) och har med säkerhet funnits sedan år 1886 men troligen är det ännu äldre än så. Strutar var vanliga förpackningar för godis och annat förr. Man kan tänka sig att barn på 1800-talet var nyfikna på vad strutarna innehöll, precis så där som barn är nyfikna av idag på vad som finns i en ask eller dylikt. När barnet undrade vad det fanns för godis i struten så var de givetvis nyfikna i en strut. 

Naturligtvis så finns det andra teorier, vilka jag inte tänker utveckla desto mera. Jag köper rakt av den som jag redan har skrivit om här ovan. Det är så onödigt att krångla till livet när jag har fått ett facit som jag gillar och kan acceptera. 😉

Mannen på bilden är troligen inte nyfiken i en strut men nyfiken på någonting är han helt säkert.

Att vara nyfiken på livet är den enda egenskapen som får oss att utmana våra vanemönster. Att vara nyfiken är en tillgång som gör att vi bygger på vår kunskap och kan nå längre. Tänk om inte vi skulle ha haft nyfikna forskare. Inom de allra flesta yrken idag blir det allt viktigare med medarbetare som är kreativa, innovativa, som kan tänka utanför boxen och som vill utvecklas och som vill utveckla, egenskaper som alla bottnar i en nyfikenhet. Nyfikenheten är en drivkraft i sådana fall. Jag säger bara Columbus...😃

Jodå, det finns olika graderingar också vad gäller nyfikenhet t.ex bra, dålig och meningslös men idag får det räcka med det jag redan har skrivit. 

Tack Tove för ditt ord för idag! Nästa lördag den 18 februari utmanar Tove oss med ordet tudelad. Den 25 februari ska vi skriva om ordet symbol. 

Vi lokförare har tagit beslutet om att ge ut mars-orden redan nu och tidigare än vad vi gav besked om i Introduktionen. Vi har insett att det är bra för de flesta av oss att få veta orden i god tid. 

Mina ord för mars är: 

04 mars    Kamouflage, 

11 mars    Glas,   

18 mars    Post, 

25 mars    Rör. 

De som redan är med på tåget har jag länkat till här nedan: 

AnkiAnna, DitteEn vanlig man, Karin, Ordodlaren, Paula, ToveZnoggeÅkeÅsa 

Är du intresserad av att komma med på resan så läs gärna Introduktionen och berätta för oss, antingen Tove eller för mig, att du vill hoppa på tåget så lägger vi till dig på länklistan.

 Välkommen med! 

Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Veiken sa…
Nostalgi på hög nivå. En av de första teaterföreställningarna jag var på var just Krakel Spektakel och kusin vitamin. Stora Teatern i Göteborg hade den stora äran att få lilla mig som publik den gången. Oj jag minns ju scenografin!
Jag har mer eller mindre slopat ordet nyfiken (har en lite dålig klang för mig. Nyfiken eller??)
Däremot är jag ofta MYCKET intresserad!
Hahaha!
Veiken,

så kul! Krakel Spektakel och kusin vitamin sjunger jag om ibland när jag är på det humöret. :)
Tyvärr så finns det en dålig nyfikenhet också men i stort sätt så är det bra att vara nyfiken på livet, där tycker jag att intresserad inte räcker till. Man är ju nyfiken när man är mycket intresserad ;) . Men det finns en nyfikenhet som är otrevlig, absolut.
Det där uttryckt har satt sig hos oss som är lite äldre. Som du skriver så betyder det nog mer Vetgirig om det används idag. Boken har jag inte läst.
Tove toviska sa…
Underbart Karin lokförare och spårkamrat!!
Mitt i prick! Jag fick en uppdatering på Lennart Hälsings verk också! En mästare och en förmån att ha skatter efter.
Och de sångerna är lätta att nynna och orda fram ... och likaså orden nyfiken i en strut osv
Tack 🌹
Kram o trevlig helg!
Tove toviska sa…
...så glömde ju jobbaren där som kika ner ... den du väckte min nyfikenhet ...
Lennart Hellsings böcker har jag nog, något loppisfynd, har alltid gillat när barnen frågar, tröttnade aldrig på det, yngsta var vetgirigast, försökte svara och förklara.
Åke sa…
Boken kommer jag inte ihåg... men min kusin säger ofta -Hej Kusin vitamin så jag antar att han fångat/fått uttrycket därifrån. Likaså nyfiken i en strut har jag hört mången gång. Och är man inte nyfiken lär man sig inte något. Likaså nämner jag att man aldrig blir fullärd. Passande bilder på nyfiken. Mannen på bilden kanske säkerhetsställer något där på bygget dvs nyfiken säkert.

Lena i Wales sa…
Om man inte är nyfiken, får man inget veta. Man kan var nyfiken på olika sätt, de som är nyfikna för att skvallra och de som är nyfikna för att lära sig mer i livet.
Nyfiken i en strut användes ofta när jag var liten, vet inte om det används längre.
Trevlig tema ni satt igång!
Skön lördag!
Jag är nyfiken, undrar om det är så att vi som vuxna skäms över att inte veta allt och därför inte frågar så mycket? Jag är nyfiken på nya människor, ställer mycket frågor. Nyfiken i en strut har mer negativ klang för mig, lite som om en är för nyfiken på sånt som en inte har rätt att fråga om egentligen.
Märtha sa…
Det här ordet var rätt så lätt. Men "värre" serveras, av varierande slag! Jag sätter igång hjärnan... Lennart Hellsing fastnade jag för tidigt i livet, trots att jag inte förstod att jag var OrdOdlaren redan då... Bilden av mannen på bygget är superbra! Här har vi sol - och några centimeter nysnö, precis så mycket att solpanelerna inte fungerar. -0,6 just nu. Ha det gott!
Ditte sa…
Vilken härlig tolkning! Jag var också först inne på Lennart Hellsing och boken som du har med. Har verkligen alltid tyckt om hans böcker. Och just ord och deras olika betydelse är så roligt. Just nyfiken kan ju ha både en mer positiv klang och en lite mindre sådan. Man kan ju vara nyfiken i form av vetgirighet eller intresse. Sedan vad gäller personer så är det så svenskt att ställa en massa frågor som egentligen inte har någon betydelse. "Nyfiken i en strut" för mig är ganska positivt. Vetgirig och intresserad. Men samtidigt också att en inte frågar andra om allt. Är en nära vän så blir det ju per automatik att en lär känna varandra. Jag är nyfiken på mycket. Inte minst människor men också varsam med vissa frågor.
Kram!
Ditte sa…
Glömde. Härliga bilder! Och inte minst där mannen tittar ner. Kanske av intresse.
Kram
Karin sa…
Intressant hur barns nyfikenhet gjort en enastående karriär. "Nyfiken i en strut" var närmast en tillrättavisning, åtminstone fram till sent 40-tal. Sedan tror jag att synen på barn och barnuppfostran förändrades på bred front så att barns nyfikenhet uppgraderades till en helt OK vetgirighet. Idag kan det till och med vara så att det anses bättre att ställa frågorna än att ha svaren. Hur det än är med den saken är det väldigt spännande att promenera den vanliga vägen hem från förskolan med en femåring som hela tiden upptäcker nya saker att fråga om!
åsa sa…
Nyfiken i en strut har jag ju hört ✔️
Men att det var Hellsing som skrivit en bok om detta hade jag ingen aning om 🤷‍♀️
Att läsa bloggar är bra, då lär man sig nya saker 😃
/åsa
znogge sa…
Nyfiken i en strut, ja så sade man alltid förr. Helt positiv var väl inte allltid kommentaren men i dag bejakar man barns nyfikenhet på ett helt annat vis. Förklaringen låter logisk. I Tyskland får barn som börjar skolan en "Schultüte" vilket är en stor strut fylld med godis och då pratar vi om en stor strut!
Själv tycker jag att nyfikenheten är en tillgång genom hela livet så länge den används på rätt vis.

Önskar en god lördag!
En vanlig man,
så är det nog och troligen också våra barn har lärt sig uttrycket.
Uppriktigt sagt så är jag osäker på OM jag har läst boken alls. Kanske för mina egna barn men om jag inte minns helt fel så fanns det ett barnprogram i tv-n på sjuttio/åttiotalet som baserade sig på just den boken. Jag satt alltid tillsammans med mina barn och tittade på barnprogrammen för att veta vad de fick veta och för att jag var nyfiken/vetgirig redan då :).
Tove Toviska,

tack min bästa lokförarkompanjon!
Lennart H. var nyfiken han också på sitt sätt och tack och lov så omsatte han den i en och flera härliga barnböcker. Tänk dig att hänga i en gardin, bara det!
Tack själv Tove!
Kram o trevlig helg!
Tove Toviska,

han kanske bara hade en skruv lös som ramlade ner ...? ;)
Hanneles bokparadis,
Jag minns att jag lånade dem åt barnen från biblioteket men vi ägde dem aldrig själva. När barn frågar så lär man sig alltid någonting nytt själv då man ska svara, för man måste ju ta frågorna på djupaste allvar. Man kan ju inte bara kasta något ur sig, det är viktigt att svaret blir så sant och rätt som möjligt. Såsom du har jag också försökt att vara en bra förebild, ibland lite bättre och ibland lite sämre.
Åke,

jag har också ett par kusiner som brukar kallas kusin Vitamin av mig och tvärtom. Man måste vara nyfiken om man vill lära sig någonting, man blir aldrig fullärd.
Du kan det där du, givetvis så säkerställer han någonting innan han slutför sitt uppdrag och då krävs en viss nyfikenhet. :)
Lena i Wales,

exakt så är det. Det dåliga som nyfiken står för är när folk är nyfikna på andra människors liv och skvallrar, spekulerar och så vidare på ett otrevligt sätt. Den nyfikenheten kan man vara förutan men den finns förstås. Att vara nyfiken för att lära sig själv mera om livet är ju bara bra, fullärd blir man aldrig, så det gäller att dö nyfiken.
Jag har inte hört uttrycket Nyfiken i en strut i dagsläget. Tror att det är vi som är i mogen ålder som har fått det med oss.
Tack Lena! :)
Skön helg!
Anna i Portugal,

det kan ju vara precis så som du skriver. Själv är jag väldigt nyfiken på allt och alla, älskar människor oberoende av deras ursprung, färg etc. Vi är ju olika och därför väldigt intressanta. Och man lär sig ju massor om andras liv och om sig själv när man frågar. Sen är frågan hur man frågar, om vad man frågar. Du liksom jag vet att det finns gränser även för det.
Nyfiken i en strut sade man för att man tyckte att barnens frågor blev för närgångna och så kom ofta pekfingret fram, precis som om det var fult att fråga, synd nog. Barn är rakare än vad vi vuxna är många gånger.Barn vet för det mesta inte ens om det är fel att fråga vissa frågor. De bara frågar. Hämningarna står vi äldre för, oftast i alla fall.
Märtha,

ja, det var betydligt lättare än förra veckans ord symtom, även om det också var lätt om man höll sig till sjukdomar.
Vilken lycka att du förstod att du var Ordodlaren så småningom :)
Tack, han bara måste fastna på kameralinsen den mannen. Han visste förstås inte att han skulle komma med i Hoppa på tåget.
Du får skina som solen du också så kanske, kanske du får igång solpanelerna. Jag kan tänka mig att det skulle vara rena barnleken för dig om du bara sätter igång :), du med din sisu!
Guldkryckan sa…
Nyfiken i en strut använde vi oss också av när jag var liten men att det var en bok hade jag ingen aning om.
Tackar för lite ny lärdom.

Visst är det viktigt att vara nyfiken, annars stannar ju livet av kan jag känna.

Tillönskar dig en fin afton. :)
Ditte,

tack! Det var Lennars Hellsings Nyfiken i en strut som dök upp allra först men också Nyfiken Gul var med och slogs om pallplatsen ett tag.
Jag upplever att nyfikenhet är positiv i de flesta fall, att vara nyfiken i missunnsam tanke och gärning är mindre trevligt men oftast värst för den som inte lever ett eget liv utan sitt liv via andra och deras leverne och sedan skvallrar och spekulerar. Den nyfikenheten kan man gå runt om man ger sig den på det. Kruxet för min egen del är att jag blir nyfiken på människor som är nyfikna på det sättet. "Vaffor gör de på detta viset"? ;) Är de ensamma, olyckliga osv...
Tänk så mycket de människorna missar om annat intressant som finns att vara nyfiken på. Givetvis så frågar sällan en vuxen människa alltför närgångna frågor om man inte känner människan väl som man vill fråga. Det finns gränser. Integritet. Respekt. Med nära vänner kan man vara mera öppen, helt rätt.
Kram!
Ditte,

tack! Mannen höll på att lägga ett slags golv för att gjuta betong på och då måste han förmodligen kolla att allting var som det skulle vara under "golvet". En ren spekulation från min sida men de är väldigt noggranna i sitt jobb våra grannar på andra sidan gränden :)
Karin,

så var det förstås, en tillrättavisning på sitt sätt, ibland med ett leende sagt, ibland utan leende.
När man insåg att barn är små människor med rätt att få vara vetgiriga och att ställa frågor förändrades säkert synen på barnuppfostran. Barn skulle ju annars vara tysta som möss och inte störa.
Jag tror att det väckte ytterligare nyfikenhet inom barnet som tystades men helt rätt var det förstås inte men man gjorde ju som man hade blivit lärd. Prägeln, den prägeln.
Det är härligt att ha tid och ge tid åt en frågvis liten unge. Plötsligt inser man ju själv att man lär sig något nytt hela tiden av det lilla barnet, om inte annat, så om sig själv.
Åsa,

det är det som är riktigt roligt med bloggandet. Man lär sig hela tiden någonting nytt om det som man har tagit för självklart. Plötsligt så är det inte så utan helt på annat sätt.
Man lär sig så länge man lever och är nyfiken.
Ha det gott ! /Karin

Znogge,

ja, det var nog väldigt vanligt att man sade så: Nyfiken i en strut. Ibland med ett leende, ibland utan ett leende.
Jag har läst om schultûte i Tyskland någonstans.
Helt rätt, nyfikenheten är en tillgång när man använder den på rätt sätt. Absolut!

Önskar dig också en god lördag!
Guldkryckan,
Jag gissar att det var så för min del också, jag visste inte om Lennart Hellsings bok själv på den tiden men när mina egna barn var små så lärde jag mig det. Tror jag, är inte helt säker på mitt minne.

Ja, det vore hemskt om man plötsligt slutade att vara nyfiken på livet. Då är det knappt ett liv värt att leva längre. Drivkraften skulle komma av sig.

Önskar dig detsamma!

BP sa…
Boken känner jag inte igen, men "Nyfiken i en strut" har jag kanske hört någon gång, men har aldrig använt ordspråket. Jättekul info om uttrycket och absolut ett annorlunda val som tolkning av "nyfiken":-)
Paula sa…
Men attans och ursäkta, har jag degraderat lokförarna till tågvärdinnor, hur kunde jag??? Men att vara lokförare på ett gammalt koldrivet tåg är nog ganska slitigt så jag kanske tyckte att ni stiliga kvinnor gör er bättre som värdinnor, HAHAHA så det kan bli!
Snällt också att redan avslöja kommande veckors ord, själv är jag så spontan så jag skriver det som först kommer till mig, att fundera är betydligt svårare än att vara nyfiken! Och visst finns det negativ nyfikenhet, och sladdertackor finns det gott om. Ibland ler jag i mjugg när jag tänker på vad andra kanske diskuterar om mig bakom fladdrande gardiner. Men det bjuder jag på!
Kram från pörtet
BP,

Tack snälla du! Man lär så länge man lever och är nyfiken, tror jag :)
Paula,

inte behöver du ursäkta dig alls. Jag kände mig uppgraderad, hade snygga värdinnekläder på mig mitt i allt och inte en svart lokförarutstyrsel ;). Du tänkte nog precis så som du skriver, gissar jag också. Tack för det. Det blev ju väldigt bra.
Sladdertacka, ja, så kallas de som sladdrar. Ett härligt ord det också på sitt sätt. Sladdrigt helt enkelt.
Jag bjuder också på mig själv i det avseendet och kan bjuda till lite extra, krydda lite mera om så behövs ibland bara för att....lite kul är också kul.
Kram från gränden.
Anki sa…
Nyfiken i en strut ... det fick jag höra ofta - och så var det säkert, för enligt både min mor och min farmor så fanns inte maken till frågvis unge :)
Bilden med mannen som kikar så nyfiket ner där gör även mig nyfiken. Vad tittar han på?
Tack för orden för mars månad ... känns bra att kunna tänka lite innan det är dags :)
Ha nu en fin söndag!
Anki,

jag har också fått höra det och helt förståeligt, jag var också en frågvis unge och är det fortfarande någonstans inom mig :)
Jag har också mina funderingar på vad som gjorde att mannen på bilden plötsligt lade sig ner och kikade under "golvet". Kanske någon var där under och pratade med honom? Livet är spännande mitt i vardagen.
Ja, det är nog bäst att ha lite längre tid för var och en av oss som vill vara med på tåget. Jag behöver själv lite längre framförsikt för att kunna delta och då är det bra att ha orden att jobba med i god tid innan :)
Ha det fint du med Anki!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio