Ett träd


Där står det, det gamla drakblodsträdet till synes överlevandes sig självt. 
Hur det har lyckats med det är en gåta när man ser hur
det har kämpat sig förbi och igenom en smal passage 
mellan husvägg och bergvägg och sedan rest sig upp mot alla odds, strävandes mot ljuset.
Det är nog väldigt längesedan trädet tittade upp bakom stenen för första gången.
"Klorna" på den gamla draken håller det kvar på plats. 
Luftrötter har bildats som hjälper till att stötta. 

Andäktigt står jag där bredvid och låter mig imponeras stort. 
Vilken kraft, vilken livskraft och så tänker jag plötsligt på Ukraina.
I dagar som dessa, går det inte att låta bli. 

Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Vilket fräckt träd! Inget jag såg (eller reflekterade över) när vi var på ön. Men jag är å andra sidan inte så "lyhörd" för träd, mer för blommor. Så tack för att du visade detta! Kram
Häftigt träd, ibland undrar man hur de lyckas slå rot och överleva på de mest konstiga ställen.
Guldkryckan sa…
Det var ju ett rejält kämpande träd det där.
Håller med, verkligen imponerande.

Idag höll Putin sitt årliga tal,linjetal kallas det så jag tolkar det som så iallafall.
Han imponerar ju verkligen inte, tragiskt alltihopa.

Men nu tillönskar jag dig en fin tisdag.
Anna i Portugal,

det kan jag förstå, för trädet står på en innergård till Naturhistoriska museét. Det syns inte så där bara men gör sitt bästa för att få göra det. Sträcker sig mot gatan till. Men man måste gå ganska långt in på gårdsplanet för att se det överhuvudtaget.
Kram
En vanlig man,

just därför är de så storartade i sin livskraft att vilja vara, vilja leva.
Guldkryckan,

det är imponerande och vackert på sitt vildvuxna, lite ruggiga sätt.
Ja, den där Putin, egentligen förtjänar han inte ens att nämnas vid namn. Det är väldigt väldigt tragiskt. När makten tar över vettet så händer de mest förfärliga saker.

Jag tillönskar dig detsamma! Så fint att du använder ordet tillönskar, det börjar bli sällsynt men är så vackert. Vi får se till att bevara det :)
Tove sa…
Jag ställer mig bredvid!
Kram
Märtha sa…
Jag ropar bara "heja, heja!" Och är glad för att ingen har bekämpat trädet. Bara den här eländiga snön nån gång försvinner måste jag gå och leta upp ett träd - minns inte ens om det var gran eller björk - och fotografera. Vet vartåt jag skall gå, men kan inte uppskatta hur långt.. Förresten, jag har redan för knappt ett år sedan bestämt att inte använda vissa namn i min blogg...
Annika sa…
Otroligt att det ens kan leva!!
Men väldigt coolt, måste jag säga. MÅ det få stå kvar länge till.
Hela trädet är häftigt, men rotsystemet närapå overkligt. Naturen alltså, TACK!!!
Kram till dig!!
Ditte sa…
Ett mäktigt träd där det står och som jag också kan se med stor symbolik-
Styrka och kraft och en vilja att överleva. Har också idag funderat mycket på Putins tal och på Ukraina.
I Stockholm fortgår manifestationerna på Norrmalmstorg mot Putun och för Ukrainas rätt till självständighet. Så viktigt. Ja, alla länders och människors rätt till frihet är viktig.
Kram
BP sa…
Snacka om växtkraft och överlevnadsinstinkt. Fantastiskt. Det skulle vara intressant att få veta hur gammalt trädet är. Kan tänka mig att det är över hundra år och är still going strong.
znogge sa…
Vilket fantastiskt träd och vilken förmåga att överleva, att hänga sig kvar. Jag tänker direkt på maskrosor och gräs som kam växa upp genom asfalten. Vilen styrka det med. Växtkraft på hör nivå!

Kram
Susjos sa…
Spännande namn på det ovanliga trädet som kämpar med sin överlevnad!
Ack ja, kriget i Ukraina gör ingen glad.
Må så gott!
KRAM
Lena i Wales sa…
Drakblodträd är märkliga, mäktiga och ovanliga.
Har sett några få i Spanien, men på Gibraltar finns ett jättesträd som lutar så mycket att det är uppstagat med stora pålar, mycket imponerande.
Ett under att det hos dig står kvar.
Ha det bra!
Tove,

fint, det gillar jag!
Då står vi där tillsammans! :)

kram
Märtha,

Ja, nog är det heja, heja vad gäller detta träd.
Må snön försvinna, för jag vill gärna se ett träd som du kanske berättar någonting om i din blogg.
Ska göra detsamma vad gäller nämnda skitstövel. Ett snällt ord i detta sammanhang.
Annika,

ja, det är fantastiskt att det står där det står. Coolt är ett bra ord i det här sammanhanget. Trädet mår inte helt bra men det klarar sig tillsvidare. Hoppas på att det får leva länge än. Är tjusigt, mäktigt .

Kram över havet!
Ditte,

jag ser också symboliken, jag ser ett sargat men livskraftigt Ukraina.

Talet var helt sjukt, galet. Allt det han med andra har åstadkommit och satt igång projicerar han på västvärlden. Fy bubblan.
Vi måste stå upp för alla människors rätt till frihet, visa var vi står, inte lägga oss platta. Gör vi inte det så gör vi andra människor en otjänst.

Kram
BP,
Ja, det är fantastiskt.
Det går kanske att få veta det också. Måste försöka komma ihåg och gå in där igen någon dag när vi går förbi och fråga om personalen i museet vet mera om trädet.
Jag tror som du att det är över hundra år gammalt..

Znogge,

det är fantastiskt. Hoppas att det har möjlighet att hänga kvar länge än. Det pryder sin plats.
Växtkraften är otrolig i de flesta fall. Hög nivå kan man lugnt kalla det.


Kram
Susjos,

du har rätt, namnet i sig, bara det är spännande. Här finns det gott om dem.
Krig är ingen till glädje och det här är bara för hemskt, hemskt
Må så gott du med!
KRAM
Lena i Wales,
exakt så är det. De är mäktiga, märkliga och ovanliga.
De är verkligen imponerande när de blir så stora och gamla.
Det är ett under känns det som.
Ha det bra du med!
Paula sa…
Det är faktiskt så häftigt att jag ryser! Ensamt dessutom, vi har ju precis fått lära oss hur träden samarbetar genom rotsystem och mykorzia (?) vilket också är så otroligt fascinerande. Det börjar kännas i hjärteroten ännu mer när man avverkar träd i skogen
Paula,

det har karaktär det där trädet, tar nästan andan ur en, åtminstone min andning förändrades.
Visst är rotsystemet fascinerande, ett helt liv under fötterna på oss som man inte tänker på så särskilt mycket. Men ...
Skogsavverkningen har engagerat mig i över 40 år redan. När jag först stod upp på barrikaderna i Ålands lagting där jag var invald, skrattade man åt mig. Nu vet man bättre och ändå så fortsätter eländet i alla fall. Korruption är ett ord som jag börjar förstå alltmera och hur det går till. Makt och pengar...
Matilda sa…
Wow vilket träd! Undrar om byggnaden klarar att stå kvar om/när trädet ger upp.
Matilda,

ja, det är magnifikt på sitt speciella sätt detta drakblodsträd. :)
Tror med all säkerhet att byggnaden står pall och om det finns risk för någonting annat så åtgärdas det helt säkert innan.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio