Dan före dopparedan


 Apropå leendets dag igår så var det inte enbart vi människor som log 😉Våra sparkossor hade rätt så roligt de också.

Faktum är att det inte alls var meningen att det skulle bli så där men under skeendets gång med inslagning av julklappar och liknande så sköt jag kossorna åt sidan på skänken där de vanligtvis är helt ensamma. Den lilla tomtestegen har någon redan fått men under tiden den hängde här hos oss så var den till förnöjelse. Vi är lättroade i den här familjen, lita på det. Leendet ligger inte långt inne.  

*********

Annas lucka för dagen :Skriv ner drömmar för nästa år

Ser du stjärnan i de blå? Allt du önskar kan du få, om ditt hjärta har begärt vad du har kärt

De åländska stjärnorna hänger i vår taklampa över vårt matbord.

Drömmar är inte detsamma som nyårslöften så det känns bättre att tänka det jag vill göra som enbart önskemål. Sen kan de bli verklighet i bästa fall. Vad finns det på min drömlista? 

Egentligen inte särskilt mycket för egen del, jag lever i min dröm just nu, även om det alltid finns ett aber och där kommer familjen in i bilden igen, som alltid mest prioriterad. Jag önskedrömmer att vi ska kunna ses nästa år i verkligheten och inte enbart via Internet, även om jag är väldigt glad över att vi har den möjligheten. 

En annan dröm av stor dignitet är att alla krig tar slut oberoende av var de utspelas. Återigen en utopi, men jag har den drömmen nära mig varje dag. 

En mera jordnära dröm är att jag ska kunna prata portugisiska mycket bättre om ett år. Den drömmen vill jag gärna jobba lite extra på för att kunna göra den till en verklighet. 

Bo Bergmans ord "hjärtat ska gro av drömmar annars är hjärtat armt", har följt mig genom livet ända sedan jag lärde mig att läsa. Min mamma och jag läste mycket poesi tillsammans när jag växte upp, det är henne jag kan tacka för mitt litterära intresse, hon lade grunden för det, vilket jag är henne väldigt tacksam för! 

Det är viktigt att ha drömmar, att ha någonting att se framemot. 

************

Gunnels lucka: tolvanagram, är ordet för dagen hos henne. Gunnel är själv anagrammet där hon så härligt beskriver hur hon voltar. Genialt och mycket kul att läsa! 

Jag känner igen detta personligen, för jag ligger inte stilla jag heller när jag sover, jag kan bli som en tornado emellanåt. Uffe, min mycket tålige livskamrat drar sig bara längre ut på sin del av sängen, ibland snubblande nära att ramla i golvet. Jag har funderat på att lägga en skyddande madrass på golvet vid hans sida av sängen.


Jag vet inte om det här själv men jag kan vakna litet var som helst/hur som helst i sängen. Nu under vintertid då det krävs lite tyngre och varmare täcken så ger det mig samtidigt en lugnande effekt. Jag måste tydligen ha typ ett grytlock, ibland en hel gryta på mig nattetid. 

Dagens krubbor: 



 


Allt gott önskas dan för dopparedan! 


Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Gunnel sa…
Ditt förslag om drömlista i stället för nyårslöften är genial. Jag slutade med nyårslöften för flera år sen, men drömmar har jag alltid året om och dtet är det som gör livet värt att leva. Jag skrattade gott åt din tanke om ett grytlock eller en gryta för att bli på plats i sängen. Jag får nog också investera i en järngryta. Ha en mysig dag.
Gunnel,

tack!
Jag gav mig själv ett nyårslöfte senaste nyår när vi firade det med goda vänner och de gav nyårslöften, så jag hakade på och lovade mig själv att jag skulle köpa en klänning. Haa, tror du att jag lyckades med det? Inget löfte från mig längre, jag kan inte hålla det. Jag hinner förvisso infria det ännu men det blir som vanligt, jag väntar på reorna.

Det finns väl ganska stora tunga grytor ?;)

Ha detsamma Gunnel!
uppfyllt mina drömmar, är oförskämd nöjd med livet, ska orka med våra sex barnbarn, fortsätta med litteratur, har redan uppfyllt min dröm att vandra i Cornwall med sonen nu i september; 70 km på 7 dagar, min 70-års present till mig själv 🙂
Nyårslöften har jag nog aldrig gett. Min tanke är att aktivt fundera vad jag önskar av nästa år. För även om jag inte lovar mig själv något så önskar jag kanske något. Och att lära oss prata bättre portugisiska är något vi båda önskar av nästa år. En madrass på golvet åt Uffe är en väldigt kärleksfull handling, så .. :)
Tove sa…
Grytan där! Läcker i färgen och tung, vilken symbol på att ligga still :-)
Drömmar (ideér/önskan) finns ständigt och växlar upp och ner. De bär - och att uppnå dem behövs sällan, de är drivet och för oss fram personligen och mellanmänskligt.
Men så kommer jag på när jag nu taget del av dina krubbor om jag inte skulle tills nästa års jul göra en??? Det borde kanske skrivas ner? :-)
Ännu ett härligt trådigt inlägg från denna kalenderflickan!
Tumme upp! Dan före dopparedan och jag är i familjens ljuva omkrets
<3




Guldkryckan sa…
visst är det fint om man kan träffas under en högtid men det är ju som det är ibland.
Internet ger ju många möjligheter, bra att ha till hands i dessa tider vid firande.
En sådan där gryta tror jag vi har i förrådet, nog så bra att ha. ;)

Ha nu en underbar dag.
Hanneles bokparadis,

Så är det väldigt mycket för min del också, jag är precis som du, oförskämt nöjd med livet så här långt ..tror att jag är född under en lycklig stjärna helt enkelt och är mycket tacksam för det, även för smockorna under vägen. Det låter underbart med vandringen du gjorde med sonen i september, en mil om dagen. Ljuvligt!

Anna i Portugal,

drömma och planera är nog ett måste för att man ska må riktigt bra. Då har man ju en plan, precis så där som Sickan hade ;).
Portugisiskan japp, det kör vi på Anna!
Jag vill ju inte att Uffe ska bli onödigt blåslagen. Jag älskar ju karln! :)
femfemman sa…
Kor man blir glad av.
Rycks som om jag hör till drn ovanliga sorten som inte slår volter under sömnen.
God Jul! Kram
Tove,
Grytan är läcker. Den på bilden är lånad för tillfället, rent bildligt men jag har en större likadan...så stilla ska jag klara av att ligga. Tror jag ;)
Drömmar, idéer driver oss framåt helt klart.
Utan dem skulle livet stanna

Du har samma tanke som jag har Tove vad gäller krubborna, kanske vi ska?
Du och jag och någon till som vill hoppa på tåget. Jag borde ju ha en liten liten en på ett särskilt ställe ...på något sätt, trots att jag inte är troende på denna vackra saga.
Men jag tror ju på elektrikern och ..ja, jisses nu går jag igång. Någon typ av krubba ska det nog bli ;)

Kalenderflickekram från flickan som egentligen inte har en kalender men på något sätt ändå. Tänk så det kan bli ;)
Guldkryckan,
så är det men det är inte helt nödvändigt för min del längre. I vår familj är vi alla så rörliga av oss, än är barnen där, än här, än är vi här eller där och många gånger firar vi var för sig men med tankarna på varandra. Men jag hoppas få träffa dem i real life, givetvis, det är det allra bäst vilken tid på året som helst.

Så bra att ni har en sådan gryta utifall att ni får svårt att ligga stilla nattetid;)

Ha detsamma Guldkryckan!
femfemman,

jag blir snudd på alltid glad av kor. Gillar dem verkligen.
Var glad för att du ligger snällt och sover, det blir lite onödigt stökigt ibland annars.
God Jul Anna-Lena!
Kram!
Åke sa…
Jag ser att du har det bra så här på dagen före, har varit ut på en promenad i minus 13 grader… jag tar in lite varma bilder från dig.
Åke,

jadå, jag har det hur bra som helst och delar gärna lite värme med mig åt er högre upp i Norden, både solvärme och bakugnsvärme...Öppna dörren så sveper värmen in till er!
LillaSyster sa…
Söta kossor! Vi har någon liknande sparko.Bra idé med drömlista ♡
LillaSyster,

ja, de är söta, våra madeira-sparkossor. En drömlista kan bli en bra sporre, utan vidare.
BP sa…
Den lilla tomtestegen är helt i min smak. Är inte mycket för juliga utsmyckningar, men den var ju riktigt roligt. Å kossorna är kul. De påminner om Ale-Hop kossorna i Spanien.

Drömmar kan och ska man alltid ha, annars kan man ju liksom inte sträva efter nåt. Å att lära dig mera portugisiska är en realistisk dröm tycker jag. Det klara du!

Visst är Gunnels inlägg roligt idag! Så jag skrattade. I motsats till dig ligger jag troligen i sängen som en död kropp. Jag vaknar nämligen i samma position som jag somnade in... Undrar vad man ska dra för slutsatser av ditt och mitt sätt att sova;-)
BP,

jag bara föll för den lilla stegen som jag hittade på Flying Tiger redan tidigt i höstas. Nu klättrar de små liven i våningen under oss. Vi gillar våra kossor.
Jag ska klara av det för jag vill klara av det....:)
Gunnels inlägg är härligt.
Du är lugn och sansad, så är nog slutsatsen, skulle jag tro.Det har hänt mig kanske tre gånger i livet och då var jag väldigt överraskad när inget i sängen hade ändrat plats, inte ens jag.
Susjos sa…
Jag har ett härligt nyårslöfte varje år och det är att dricka mer champagne, jag kämpar på med det löftet...ikväll så smakade jag av champagnen "Guldkula" som jag fick av mina kollegor häromdagen, gott gott!
Så söta tomtar på stegen, och fina glada kossor!
Ha en fin God Jul!
Kram!
Ditte sa…
Stegen fastnade jag helt klart för och den har det nog bra där den nu är.
Vad gäller drömmar finns det ju många. Bl.a. dröm-drömmar, mer önskedrömmar. Ohc där är jag helt överens med dig. För egen del har jag inte så många men det är även hos mig familjen. Och för egen del önskar jag bli smärtfri. Men jag är ju den som har huvudrollen i mitt liv och det helt oavsett- Jag är nöjd med det liv jag lever, bortsett från min värk. I övrigt är jag nog realist i stor utsträckning.
Önskar dig och Uffe en riktigt God Jul.
Kram
Bosse hälsar
Susjos,

vilket härligt nyårslöfte du försöker hålla. Jag minns att du fick Guldkula, så jag förstår att dina kollegor är införstådda med ditt nyårslöfte :)
Ha en God Jul ni med!
Julkram!
Ditte,

ja, jag tror att stegen har det bra. Mitt i allt så kommer tomtarna uppåt mot oss, för stegen är i lägenheten under oss hos grannarna.
Jag förstår så väl att du önskar/drömmer om att bli smärtfri. Hoppas du snart får hjälp att bli av med värken. Jag önskar det verkligen för din skull.
Tror nog också att det är bra att vara realist men även en realist kan ha önskedrömmar, tror också att det behövs.
Vi önskar er detsamma, en God Jul!
Kramar från oss båda!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio