Veteranbilar nr 27, 28 o. 29
Så är det måndag igen vilket betyder veteranbilar här på bloggen, åtminstone så länge lagret räcker och tillsvidare så finns det några sköna pärlor kvar i "garaget".
Vår, Uffes och min, utflykt till Jardim Quinta Magnólia den sista helgen i juli i år gav oss en fin upplevelse när vi såg alla fina bilar från 1910-20 o 30-talet som ställdes ut för allmänheten att bekanta sig med. Veteranbilsföreningen på Madeira är bara att applådera stort för.
___________________
Veteranbil nr 27
Årgång 1930
Den var i dåligt skick men alla delar fanns. Restaurationen av bilen blev mera krävande än ägaren först hade trott att den skulle bli men efter 700 dagar rakt av så stod den fixad, klar och som ny trots den höga åldern.
Karosseri-och målningsdelen utfördes av broderns karosseriverkstad Auto Reparadora.
José Carlos C. demonterade ned den mekaniska delen.
Efter att han fick tag på bilhandboken monterade han ihop den igen, helt på egen hand.
Han gjorde också allt snickeriarbete som karossen krävde.
I augusti 2003 stod den klar och såg ut som en helt ny bil i ursprungligt skick.
Det första testet var att bege sig till Camacha.
Allt gick utmärkt utan något missöde alls.
År 2004 vann han Madeira Classic Cars Clubs restaureringstävling.
År 2012 deltog bilen i det som nu är Madeira Classic Car Revival och blev Best of Show, en utmärkelse som han fick som erkännande av det exemplariskt utförda restaureringsarbetet.
👌👏
_________________
Veteranbil nr 28
Så var han där igen, den långe mannen...
Det första han gjorde efter att han hade köpt den var en grundlig översyn av motorn
Det som nämndes särskilt var att den nya ägaren hade känt en stor tillförlitlighet eftersom det var den förra
ägaren som gjorde införseln av bilen till Madeira och det utan problem.
Riktigt vad som menas med det vet jag inte men jag kan tänka mig att eftersom de båda finns här på ön så
finns också möjligheten att uppdatera tillståndet av bilen på ett helt annat sätt än om den förra ägaren
hade bott utomlands.
Nu finns de båda här på hemmaplan och det underlättar helst säkert en del när frågor av olika slag uppstår.
Ford Modell A fick sina första stora stiluppgraderingar år 1930. Sex nya karosstilar lades till, inkl. Phaeton
Deluxe som det stod en air av extra lyx över med tanke på interiören av äkta läder.
Jag behöver säkert inte säga att Ford är ett amerikanskt märke men nu sade jag det i alla fall.😉
Baserat i Dearborn, Michigan, en förort till Detroit, grundades det av Henry Ford den 16 juni 1903.
Ford Motor Company skulle bli ett av de största och mest lönsamma företagen i världen,
liksom att vara ett av få som överlevde den stora depressionen.
Det är också det största familjeföretaget i världen som har varit i kontinuerlig familjekontroll
sedan "evigheter".
______________________________
Veteranbil nr 29
Bilen köptes i England av ägaren Luis Miguel Nunes år 1996. Den var i utmärkt och perfekt skick. Den behövde endast få lite ny färg. Klädseln är ursprungsklädseln som den hade redan år 1934 då den lämnade fabriken i England.
Bilen är i fullt körbart skick och har också rundat Madeira ett par gånger, vilket inte säger litet med tanke på topografin på den här ön.
Det finns rum för fyra personer i den, den har ett skjutbart tak.
Den är högerstyrd trots att den är engelsk, bromsarna är av stålkablar med turnbuckles.
Austin Seven lanserades i juli 1921, med en produktion som började i juli året därpå och som fortsatte till mars 1939.
Ruby-modellen tillverkades i två år, mellan juli 1934 och juli 1936.
Jag avslutar dagens veteransbilskavalkad med en lånad bild som jag hittade på Internet. Okänd fotograf. De fagra damerna tränar ser det ut som. Märkligt nog så sticker vissa skor lite extra ut i sammanhanget.
Snipp, snapp, snut så var inlägget för dagen slut!
Hoppas ni tittar in här igen om en vecka!
Ha det bra till dess!
Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira
Kommentarer
jag är också förvånad. Man har tydligen gått omkring och varit troende, men så visar det sig att det inte alls är som man har trott ;).
Ha det bäst nu.
Ja, det är nästan otroligt att Ford fortfarande "is going strong". Det säger egentligen mycket om företaget. För Ford må vara amerikanskt, men är inte "överdådigt" som de flesta andra amerikanske bilmärken.
Austin Seven vill man ju bara krama, eller hur!? Gillar den mekaniska A/C:n - hahaha:-)
Vad gäller tjejerna så är det nog två som inte orkade med högklackat längre. Förstår det i julivärmen och på en gräsmatta dessutom.
vi är helt överens om detta. Bilarna är vackra!
Ha detsamma du med!
tack! Det står fortfarande några fina bilar i "garaget" så ett par tre måndagar till blir det veteranbilar här.
Hatten av för alla eldsjälar!
absolut så förtjänade han utmärkelsen; vilket jobb! Beundransvärt!
Vi kramar Austin Seven, yes! :)
Jag å min sida tycker att skorna ser väldigt varma ut men ...
Ler och tänker på min morfar som hade en gammal Ford från 1927. Tyvärr fick jag aldrig se den men mamma har berättat om den.
Bil nr 28 fastnade jag extra för.
Kram och tack!
härligt!:) Tack! Jag försöker få tag på deras historier så gott jag kan och jag tycker själv att det förhöjer glansen lite grann på de redan glänsande.
Jag gissar att din morfars Ford var en riktigt fin pärla den också.
Kram!
Ha det gott!
Kram
ja, det finns väldigt många. Tack och lov så fanns det drygt trettio i den parken. På Madeira lär det finnas ca 2000 registrerade veteranbilar.
Ja, några med lustiga skor, jag håller med.
Ha detsamma!
Kram