Nostalgi


Ett härligt minne dök upp i bildarkivet. 

Jag är på hälsokontroll innan jag ska föda min dotter och får lära mig att andas rätt inför förlossningen. Barnmorskan hette Margareta Mattsson, en riktig guldpärla för en förstföderska som hade många frågor och funderingar.  Allt gick väldigt bra. Att andas rätt hann jag inte med, från första värken (i ryggen) tills hon tittade fram tog det ca 2 timmar. När sonen kom tre år senare gick det på en halv timme. Här går det undan.  ;)  Så nu vet ni det också!

Ha en bra dag alla! 

Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira.

  

Kommentarer

wiper sa…
Vilket fint minne. Att andas rätt gör att allt blir lättare. Sånt hade dom inte när jag skulle föda min son. Vad snabbt du födde dina barn. En sån proffsig barnmorska förstår jag att du aldrig glömmer. Sånt är guld värt

Ha en skön dag
Varm kram från
Malin
Wiper-Malin,

ja, det skulle göra det, göra det lättare men jag hann aldrig andas rätt, det gick undan och plötsligt så var det över.
Jag hade lyckan att ha proffsiga barnmorskor hela vägen, både på BB och på rådgivningen. Tacksamt nog!

Ha detsamma du med Malin,
krya på dig-kram!
Till ytterligare en poetissa - från dina svar på min kommentarer förra inlägget! Gillas!!
(Och ja, jag skriver söndagspredikningar o lite annat än, men inget publiceras numera).
Fina bilden, där ligger Nann i magen snart ut i vida världen. Hälsa henne från mig :-)
Dessa fina minnen, vi har alla åldrar inom oss.
Samt födslominnen!





Tove sa…
Jisses den gamla adressen aktiv än ?
🤗
Tove,

födslovåndor,
barnmoske-"råndor"
och så plötsligt ett liv som skriker
och till världen sina steg viker
Jadå, jag ska hälsa henne från dig, givetvis!
Vi har alla åldrar inom oss så rätt

Tove,

ja, både din och min gamla adress är aktiva än, tycks det som :)
Guldkryckan sa…
Kul att ha minnen genom bilder från "förr" tycker jag.
Det var ju inte så vanligt med kameror då som idag.

Ha nu en underbar kväll. :)
Guldkryckan,

du har helt rätt och visst var det nästan snudd på lyx att ha en kamera. Nu tar vi det för givet.

Ha detsamma du med!
Finns inget att spara på, ut med dem bara :) Mina tog 8 resp. 2 timmar, så tycker det var rätt fort också. Andningen kan en behöva träna på även om det inte är en förlossning på gång :)
Anna i Portugal,

exactamente! :)
Det tog inte lång tid för dig heller. Andning är alltid bra att träna på, utan minsta tvekan. Och att räkna till tio långsamt...
Susjos sa…
Jösses, det är få förunnat att få föda så snabbt! Antar att din mamma också födde sina barn fort, det brukar faktiskt vara lite genetiskt som man säger!
Hann du in till sjukhuset innan sonen kom?! ;-)
Ha det gott!
Kram
Geddfish ♥ sa…
1969 så pojken fagens första ljus efter 12 timma4s kamp.Min klasskamrat förlöste mig och av outgrundliga anledning fick jag möjlighet att prata med barnmorskan på 50-årsdagen!

Barn nr 2 var snabb, höll på att få henne i taxin.

Barn 3 där lurades han och jag fick åka hem igen och komma tillbaka en annan dag.

Barn 4 där låg jag på sjukhus en tid innan för hon växte inte tillräckligt i magen.

Vilka livshistorier som vi har. Kram!
BP sa…
Hahaha! Inga utdragna förlossningar här inte. Snabba ryck! Typiskt du skulle jag nog säga.
Så kul att du delar med dig:-)

PS. Då jag aldrig läst någonting om dina barn på nätet var jag nästan helt säker på att du (som jag) inte hade några barn. Men se så fel jag hade;-) DS.
Susjos,

ja, jag förstod det redan då på BB när jag såg de andra mammorna att det gick lätt för min del i jämförelse med de flesta andra.
Vi har det i släkten, ja. :) Min dotter har också haft lätta förlossningar.
Jag hann näppe nöppe innanför dörren när sonen kom till världen :)Raka vägen upp på förlossningsbordet.
Tack detsamma!
Kram
Geddfish,

mera vanligt med 12 timmars kamp har jag förstått.
Ibland är livet så härligt sinnrikt på något sätt. Cirklar på..
Ja, vilka livshistorier som vi har, kan bara hålla med dig om det.
Kram!
BP,

Snabba ryck är rätt typiskt för mig, helt rätt.
Mina barn är så vuxna vid det här laget, nästan lika gamla som jag är själv;).
Jag har pojkbarnbarn också, den äldsta är snart 21 år, nästa 12 år, två fina flickbonusbarnbarn snart 13 år och 8 år.
Mina barn har inte velat att jag ska skriva om dem och barnbarnen särskilt mycket vilket jag har respekterat. Jag har skrivit någon gång men aldrig visat bilder.
Ditte sa…
Vilket fint minne! Och tänk att båda förlossningarna gick så snabbt. Nej, helt onödigt att dra ut på förlossningen. Och du hann ju upp på förlossningsbordet.
Tack för att du delade.
kram
Ditte,

ja, det kändes fint att hitta det fotografiet i arkivet.
Det är inte alla förunnat att ha så korta förlossningar men jag känner tacksamhet för att vi kvinnor i släkten är av samma skrot och virke :)
Tack!
Kram!
Paula sa…
Du är som gjord för att föda barn! Fantastiskt! Min dotter har också varit snabb i vändningarna med sina tre, själv tog jag 3 dygn på mig och fick komma ut med hjälp av tång. Och jag blev akutsnittad... Men allt har ju gått bra, och då är det inte mycket att klaga på! Fint fotominne!
Paula,

så sades det på den tiden också...
Uh, 3 dygn. Hujedamej men du överlevde tack och lov.
Snittad blev jag också första gången, sydd båda gångerna, mina barn har varit stora vid födseln.
Ja, huvudsaken är att allt har gått bra, precis så är det.
Tack!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio