När jag trodde att solen var månen



i går kväll vid niotiden och jag högt för mig själv sade "Att är månen så högt på himlen redan?". 

I nästa stund visste jag förstås att jag var helt vilse i "pannkakan". 

Det är ju inte ens fullmåne just nu. 

Det var solen som var på väg ner...

Mellan husen visade den sig. En utsikt som förmodligen försvinner så småningom när de nya lägenhetshusen på andra sidan gränden är på plats. 



Jag har inte redigerat bilderna alls, utan låter dem vara som de är, med eltrådar och Saharadamm i luften. På några minuter försvinner solen så det gäller att vara aktivt med i skeendet

.


Det lustiga är egentligen att solen aldrig går ner, det är jorden som roterar runt solen men vi tycker förstås att det ser ut som om solen går ner. 

På jorden går solen ned i väster. Från en annan planet eller himlakropp går den ner i något annat väderstreck. 



    Det går undan. Solen försvinner snabbt bakom en av topparna i väster



Saharadammet har legat över oss redan i snart en vecka och när vi städar terrassen lyser guldrött stoft blandat med det svarta vulkaniska byggdammet på sopskyffeln. I all synnerhet när det har regnat så ligger det guldsand i trappan ungefär som om vi hade vaskat guld. Nu har det inte regnat på ett tag dock. Men nästa gång Sahara gör sig påmint och det regnar så ska jag ta bilder. Det ser rätt så festligt ut.



    Fåglarna får bråttom att hitta ett nattviste innan solen försvinner helt


    Nu handlar det bara om sekunder...



    Så tråkigt allting blev. Mörkret infann sig, med hjälp av Saharadammet.

    Jag stängde dörren och gick in, tittade på klockan som var 21.10 ( måndag den 25 juli-22) 


    Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

BP sa…
Bilderna är MAGNIFIKA! Helt fantastiska foton. En sådan solnedgång har jag aldrig sett. Ser ut som en supermåne som var så "inne" ifjol.
Synd att du kommer bli av med din ljuvliga utsikt. Det är ju alltid nackdelen med lägenhetshus. Men visst finns det begränsningar på Madeira hur högt ett hus får vara. Har för mig att så är fallet i Torrevieja och på någon av kanarieöarna.
BP,

tack! Solen var magnifik och fick till viss hjälp av Saharadammet, den blev lite mystisk, beslöjad.
Ja, det var därför jag genast tänkte på måne när jag fick se solen :). Den ser ju ut som en supermåne.

Vi vet inte riktigt hur det blir med utsikten mot det här hållet som vi har nu men förmodligen försvinner den. Vi vet mera nu än tidigare. Jag får återkomma till den biten. Jodå, det finns begränsningar här, absolut. Åtminstone i den här stadsdelen.
Susjos sa…
Damm ända från Sahara, wow! Bilderna är fantastiska, trodde också det var månen först!
Ha det gott!
Nu fotboll på TV, heja Sverige!
Susjos,

ja, hit hittar Saharadammet med jämna mellanrum och då får vi det varmt om öronen :) 30-35 grader alla dagar nu.
Tack!
Ja, nu fotboll Sverige- England! England fick sitt första mål medan jag skrev det här.
Ditte sa…
Fascinerande! Väldigt fin bilddokumentation över skådespelet-
En väldigt speciell solnedgång och just att den sker i lite "dis"/Saharadamm, gör den extra speciell-
Och tänk så långt detta Saharadamm tar sig.
Tack för att du delar med dig.
kram
Vad roligt att du också gjorde en bildserie av en solnedgång! Och jag älskar hur fåglarna är i fokus på bilderna. Att ni har så mycket Saharadamm, det visste jag inte. Fördelen är att det ger bilderna sepia-filter automagiskt. Men det är väl den ända fördelen misstänker jag.
Ditte,

ja, det är fascinerande. Tack! :)
Det är förstås kullarna, bergen och all topografi som gör att solen ser ut att gå ner på ett nästan annorlunda sätt än vad den mera vanligt tycks göra. Här ramlar den inte ner i havet utan i någon ravin, tycks det som.
Vi har rätt ofta Saharasand-damm som kommer på besök. Vi kan se det ute på Atlanten, när de där speciella "låga molnen " tornar upp sig och tar sig in över land. Det varnas här i massmedia om att Sahara är på väg.
Kram
Anna i Portugal,

Ja, det bara blev så, även om min solnedgång kommer senare än din. Jag älskar också det här med fåglarna framför nedgången.
Jadå, vi har rätt mycket påhälsningar från Sahara. Det var faktiskt en av de där speciella känslorna jag fick för den här ön redan år 2007 när vi bodde här på hotell och fönsterluckorna slog fast med ett rejält pang och mängder av sand låg på golvet, i sängen och överallt inomhus. En sirocco drog in över land och jag tyckte det var så spännande och exotiskt. Haha..
Nu sopar jag sand från Sahara titt som tätt. Jag kommer förmodligen inte till Sahara men Sahara kommer till mig i små duster.
Precis som du säger så är fördelen den att dammet ger ett magiskt sken över landskapet.
Bloggblad sa…
Helt otroliga bilder! Förstår att ni är fascinerade
Jag inns att det var rödaktigt sanddamm första gången jag var på Mallorca. Gräsligt oväder när jag kom i mörkret en sen kväll med taxi och inte hade en aning om hur det såg ut på platsen - förrän jag vaknade i strålande solsken morgonen efter.
Anki sa…
WOW ... fantastiska bilder Karin! Magiska!
Märtha sa…
Tänk, att kunna se på solen så där... Saharadammet fungerar som "dämpare". Min systerdotter var på "nån holme" när saharasanden vällde in, hennes bilder var helt otroliga, tror t.o.m att jag använde dem i ett blogginlägg. Då fanns den här på snödrivorna också, lite, lite gulskiftande. Och klockan var 21.10, mörkt... Annat är det här, även om jag som österbottning tycker att sommarnätterna här i trakterna är obehagligt mörka! Väntar på "sahararegnbilder"...
Bloggblad,

tack!
Jadå, vi är fascinerade och har varit det alltsedan 2007 då vi kom hit första gången tillsammans. Uffe har varit här innan redan 1998.
Det händer någonting hela tiden i naturen och allt som därtill hör.
Jag kan tänka mig att Mallorca har ännu mera Saharadamm/sand än vad vi får här ute i havet. Exotiskt känns det verkligen som.
Anki,

tack! Magi är ordet, det är magiskt här nu och då när Sahara knackar på dörren :)
Märtha,

det är t.om. lite grann skönt att inte ha alltför lysande klar sol ibland, så även om solen är lika starkt lysande så dämpar Saharadammet skenet betydligt.
Under vintern här blir det mörkt redan vid 18-tiden, så nu har vi långa ljusa kvällar ända fram till niotiden.
Idag har Saharadammet retirerat en hel del, himlen är mycket ljusare även om den är lite grann mulen.
Paula Merio sa…
Man kan ana Saharaöknen i dina bilder, ser kamelkaravanen i den bleka solen...Ingen värmebölja eller hemska bränder där hos er? Det är inte kul att läsa om alla extremväder som pågår lite varstans med hemska påföljder.
Ta hand om er, tack för solarna
Paula,

Så kul det skulle vara om vi hade kamelkaravaner här.
Jodå, vi har våra bränder här också, senast för ett dygn sedan. En vanlig företeelse den här årstiden då allt är torrt.
Nu just är allt under kontroll.
Lena i Wales sa…
Vackert att följa solens nedgång.
Sol eller måne, två runda klot på himlen, huvudsak är att det är vackert.
Saharadamm känner jag igen från Solkusten, ger mycket damm överallt.
Ha det skönt!
Lena i Wales,

ja, det är vackert fastän det går väldigt snabbt.
Jag kan tänka mig att du känner till detta med Saharadamm från Elviera, så nära Afrika, så nära Sahara fågelvägen.
Ha detsamma du med!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio