En måndagsbukett för hela veckan


    Så var det dags igen att ta fram några rosor ur arkivet innan det blir alltför trångt där för rosorna. 
    Jag ger en  ros för varje dag den inkommande veckan till var och en som vill plocka
    den/dem, varsågoda! 

    " Observe this dew-drenched rose of Tyrian gardens
    A rose today, but you will ask in vain
    Tomorrow what it is; and yesterday
    It was the dust, the sunshine, and the rains".

     " Observera denna daggdränkta ros av tyrianska trädgårdar
    En ros idag, men du kommer att fråga förgäves
    I morgon vad det är; och igår
    Det var dammet, solskenet och regnet".


   

    "If seeds in the black earth can turn into such beautiful roses, 
    what might not the heart of man become in its 
    long journey toward the stars?

   "Om frön i den svarta jorden kan förvandlas till så vackra rosor, 
    vad kan inte människans hjärta bli i sin 
    långa resa mot stjärnorna?

   

    " True friendship is like a rose; we don´t realize its beauty 
    until it fades"

    " Sann vänskap är som en ros; vi inser inte dess skönhet förrän den bleknar



    He who wants a rose must respect the thorns
   
   Den som vill ha en ros måste respektera taggarna

   Persiskt ordspråk



    Blommor är vilsamma att betrakta. 
    De har varken känslor eller konflikter




    "This old world that we´re livin ín
    Is might hard to beat.
    You get a thorn with every rose
    But- ain´t the roses sweet? 

    "Den här gamla världen som vi lever i 
    är kanske svår att slå.
    Du får en tagg med varje ros
    Men- är inte rosorna söta? 
   
 

    " I don´t know whether nice people tend to grow roses
    or growing roses makes people nice". 

    " Jag vet inte om trevliga människor tenderar att odla rosor
    eller om växande rosor gör människor trevliga"



   Ha en fin vecka alla!


   Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira
 

Kommentarer

Wow Karin, så otroligt vackra rosor! Mina favoriter är den djupt röda och den aprikosgula (andra gula rosen). Vet du vilka sorter det är?
Anna i Portugal,

ja, de är läckra. Tyvärr vet jag inte vilka sorter det är men jag försökte via appen Lens att ta reda på det. Svaret jag fick på den djupt röda var Ingrid Bergman och på den andra gula rosen, Peace (som finns i många gula varianter). Kanske det är till en liten hjälp? :)
Märtha sa…
Tack för rosorna! Rosnamn är svåra, rosor har lite egna idéer vad gäller färg och fylldhet också, beroende på väder och vind. Så jag struntar i eventuella namn. Ett ärende: jag har tappat din e-postadress. Om du har min, sänd mig en liten e-post så svarar jag och berättar något. Ha det gott!
Geddfish ♥ sa…
Vilka vackra rosor! Tack! Gillar mest de skära och den aprikos.
Röda är så kärleksfulla men ack så svåra att fota.
Kram!
Tove sa…
En bukett jag gör av rosorna och ordens innebörd, taggarna till ära bland rosens flerfärgade blomblad och de gröna.
🙏
Märtha,

rosor tycks vara ett folk för sig :)
Namn behöver man förstås om man vill köpa en ros som man ser och vill ha men annars spelar det ingen roll vad skönheten heter.
Jag har sänt iväg min email till dig men inte via din e:post. Du hittar den ...jag vet det. Din har jag också tappat bort i och med flytten. Ålcom, domänet slängde ut mig med barnvattnet när jag inte bor på Åland längre så det var bara att fixa en ny adress.
Ha det gott!
Geddfish,

vassego! :)
Ja, röda kan verkligen vara svåra att fånga på rätt sätt, du har så rätt!
Ha det gott du med!
Kram
Tove, poetinna! :)
Njut av din ihopplockade bukett!
<3
BP sa…
Helt underbara rosor. Växer dom i din trädgård/på din terrass? Den första såg nästan ut som en pion. En fantastisk samling av rosor och dikter:-) NJUT!!!
BP,

ja, de är underbara. Nej, de växer överallt och ingenstans här i Funchal. Det finns rosor där man minst förväntar det. Vi har en liten röd ros tillsvidare, hoppas att jag ska få till lite mera vad tiden lider.
Tack!
Jadå, jag njuter!
Paula Merio sa…
Rosen är ett stort släkte, hur många har jag ingen aning om, men tror att det är hundratals! Och några riktigt vackra har du förgyllt min kväll med! Jag är annars ingen rosen-diggare, alltså jag har liksom inte något speciellt förhållande till just rosen, så som många andra har. Man ser hur det glittrar i deras ögon när de får se en ros. Mina ögon glittrar inför alla blommor, men olika mycket förstås. När jag blivit förärad rosor har jag nästan känt att har varit för mycket, om du förstår mig rätt. Att det känts lite överdådigt, men visst, även lyxigt. Den första rosa rosen får min röst idag, den liknar nästan en boll! En boll i otroligt många lager, o är lite försiktig i sin vackra toning. Tack särskilt för de vackra verserna! Kram
Paula,

jag googlade på det här med antalet och fick ett svar från Rosariet i Göteborg som säger att det finns ca 150 olika vilda arter, som uppstått och utvecklats i naturen. Till dessa kommer så många som 50 000 sorter av kulturrosor, där människan alltså har varit med och förädlat.
Det du Paula!
Jag gillar alla slags blommor, vet inte om jag har någon speciell som jag håller framom den andra. Nu råkar jag ha många rosor i bildarkivet av den enkla anledningen att de, rosorna, bara finns på min väg, längs min väg, så gott som varje dag :)
Du ska ta till dig lyxen av att få rosor, njuta av dem fullt ut tycker jag. Inte känna dig ovärdig dem, för det är du inte. You worth roses! :) eller vilka blommor som helst.

Tack själv Paula,
kram
Susjos sa…
Underbara rosor, och känner nästan doften genom din blogg, fast just nu kan jag också gå ut här vid stugan och känna rosorna dofta! Den röda och väldigt gula rosen får min röst av dina fina foton!
Härliga citat/ poem till dem också!
Ha det gott!
Kram
Karin sa…
Åh, så vackra rosor i mängd och finurliga citat att matcha dem med!
Susjos,

ja, de är underbara! :)
Du har väldigt vackra rosor i din egen närhet just nu, jag har sett det.
tack!
Ha detsamma du med!
Kram
Karin,

här finns det rosor i alla möjliga fasoner :).
Ditte sa…
Underbara rosor och med fina budskap.Fastnade för alla! Och du har verkligen lyckats att så fint fotografera dem.
Önskar dig en riktigt fin vecka.
Och stort tack för rosorna.
Kram
Ditte,

rosorna är underbara! Tack ! <3
Önskar dig detsamma!
Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio