En rosig måndag / Uma segunda-feira rosada /( 2)

   Återigen har jag plockat några rosor med kamerans hjälp  
   och önskar en fin vecka för er alla !
   Att börja veckan med rosor kan ju aldrig bli fel eller hur?
   

    "Men strunt är strunt och snus är snus om och i gyllne dosor
    och rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor"
                                                        



    Some people are always grumbling because roses have thorns. 
    I am thankful that thorns have roses

    Vissa människor klagar alltid på att rosor har taggar. 
    Jag är tacksam för att taggar har rosor



    Gud skapade bara två saker perfekt; kvinnan och rosen.



    I´d rather have roses on my table than diamonds on my neck

    Jag vill hellre ha rosor på bordet än diamanter runt halsen


 


     The world is a rose; smell it and pass it to your friends

     Världen är en ros; dofta på den och sänd den vidare till dina vänner

     Persiskt ordspråk
    
    

    They are not long, the days of wine and roses; 
    Our path emerges for a while, then closes
    Within a dream

    De är inte långa, dagarna av vin och rosor; 
    Vår väg träder fram en stund och sedan stängs
    Som i en dröm




    What´s in a name? that which we call a rose
    By any other name would smell as sweet

    Vad är ett namn? som vi kallar en ros
    Med något annat namn skulle det dofta lika sött.



   Copyright; Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Tack Karin, det är ett utmärkt sätt att starta veckan med rosor! De behöver mycket vatten har jag för mig, så jag kan nog inte ha några rosor utan stor risk för att de tröttnar i den här värmen. Men kanske finns sorter som gillar ökenklimat :)
Njuter av dina bilder så länge!
Anna i Portugal

:). Jag tycker vi bestämmer oss för att de klarar sig utan vatten, att det är föränderliga rosor som anpassar sig efter vars och ens klimat.
Tack Anna!
BP sa…
WOW så impad jag blir nu! Vilken research du har gjort! Å bilderna är som alltid en dröm. Du är oerhört duktig med att fota bland annat blommor.
För att vara ärlig så är jag ingen direkt vän av rosor. Tycker det finns blommor som är mycket finare egentligen. Men en ros är alltid en ros. Å dina rosor "köper" jag:-)
BP,

tack!:) jag gillar att ta reda på ...
Det finns rosor och rosor, det finns blommor och blommor. Det finns så mycket fint så visst är det svårt att säga att någonting är finare än t.ex. rosor i det här fallet. Alla blommor är ju vackra på sitt sätt.
Susjos sa…
Så otroligt många vackra rosor! Tack för dem, och de fina citaten. En bra början på denna vecka!
Ha det fint!
Ditte sa…
Ljuvligt att starta denna vecka med dessa vackra rosor. Härliga citat som medföljer. Och tänkvärda. Några kände jag till och andra var helt nya för mig. Och att välja en favorit bland rosorna kan jag inte. Så jag väljer alla.
Kram!
Susjos,

ja, här finns det rosor hur mycket som helst.
Ha det fint du med!
Ditte,

en rosig början på veckan, ungefär :).
Bra att du väljer hela buketten! Vasen full med andra ord.
Kram!
Paula Merio sa…
Tack för de vackra rosorna med tillhörande verser! Älskar såna inlägg, blir på gott humör! Och du har ju så mycket att välja och vraka bland så det är roligt att du vill dela med dig åt oss nordbor som mest tittar ut över maskroshaven...
Paula,

otroligt så mycket rosor det finns i den här staden. Åtminstone lite högre upp i sluttningarna och i folks trädgårdar. De tycks trivas här.
Maskros finns också men väldigt sällan som man ser den. Här får man köpa maskrosfrön om man vill odla, haha..knäppgökar.
Jag tycker att maskroshaven är väldigt vackra.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio