Lite till från Festa do Flor

Senaste lördag när vi gick ut på stan för att få undan ett par ärenden tog vi vägen över Praça do Município, stadshustorget. Det gör vi ofta, tar vägen över det vackra torget men den här gången var vi ovanligt många där. Där var fullt av barn med föräldrar samt flera andra och allt hängde förstås ihop med Blomsterfestivalen. 


    Se så vacker stenläggningen är! Mosaiken är gjord av svarta basaltstenar och vita kalkstenar. 
    Mitt på torget finns en fontän med en obelisk i centrum.


Dagen innan den stora Blomsterparaden kommer barn till torget med blommor som de fäster på en uppbyggd vägg som i sig blir som en enda stor blomstermålning som man vill att ska symbolisera Hoppet. Som ni ser så var vi inte ensamma där med alla barnen. Många andra fanns också på plats.


Det kryllade av glädjefulla barn med föräldrar förutom alla vi andra som stod där och tog fotografier av deras glädje. De bjöd på sig själva, lät folk ta bilder och många vinkade glatt till alla fotografer. 


   En riktig folkfest var det, med barnen (Hoppet) i centrum. 

   

    En storasyster med två yngre busiga bröder. Hon skötte förstås om att blommorna kom på plats.


Och på det ett härligt syskonfoto. 
Ni kan se kameror på nästan alla mina bilder. Jag hade inte några betänkligheter alls att ta foton den dagen. Här bjöd man verkligen på sig själva. Glädjen stod högt. Det här är något barnen verkligen tycker om, det kunde man se på långt håll.


    Föräldrarna var lika glada och bjöd på sig själva hur mycket som helst de också


    "Varsågoda, ta gärna bilder. Vi är så stolta över vårt Madeira."

  

    Bäst att ta lillebror i nacken så att han står stilla medan det fotograferas.


    En liten söt blomma med två blommor

    

     En flicka med folkdräktshatt gick därifrån


    RTP var också på plats. Radio-tv-Portugal förstås.

    

Sen slank vi vidare iväg ditåt vi skulle. 
Framför oss gick en liten sötnos i guldskor och med handväska hållande sin mamma i handen och med mormor och mostrar runtomkring sig. 

Det kommer säkert en del till från Festa do Flor. 
Festligheterna håller på ända fram till slutet av maj. 
På olika sätt. 


Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira 

Kommentarer

Ditte sa…
Så roligt att få se mer! Sicken glädje! Härliga bilder! Du har verkligen fångat just "ögonblicken" Och alla som är med på bilderna förmedlar verkligen just glädje. Klart de är stolta över sitt Madeira.
Och kan tänka mig att föräldrarna tycke det är fint att barnen blir uppmärksammade.
Roligt också att blomsterfesten pågår så lång tid.Ser förstås fram emot mycket mer.
Sista bilden!!! Så rar!
Kramar från oss.
Så mycket fina blommor! Kul aktivitet med blomsterväggen som så enkelt engagerar barnen. Älskar de där svart/vita stenbeläggningarna, fast de kan bli otroligt hala när det är blött har jag märkt...
wiper sa…
Vilket vackert torg och jag gillar såna där stora fontäner. Färgstarka bilder och många fina blommor. Förstår att det är underbart att gå omkring där för det är ju ett folkliv och färgstarkt till tusen. Så gulligt med syskonen och bilder tagna i rätt sekund. Så bra traditioner som gör att det livas upp och det behöver vi människor. Hade gärna velat vara där för här är det tråkigt ;)

Ha en skön torsdag
Kram från Malin
Ditte,

Kul att du gillar det, för jag kommer helt säkert att förmedla en del till vad gäller blomsterfestandet.
Barnen och föräldrarna lyste som solar allihopa och värmde oss alla på sidan om.
Jag har sett ett datum, 29 maj, om att då avslutas hela härligheten för det här året.
Tack Ditte!
Varma kramar till er båda från oss båda!
Anna i Portugal,

här blommar det verkligen just nu på så många olika sätt.
Blomsterväggen har tydligen funnits med rätt länge redan även om jag inte har känt till det.
Jadå, de vita stenarna i all synnerhet blir hala när det regnar. Jag försöker alltid gå på de svarta när det är vått på marken och ha rätta skorna på mig. Livsfarligt kan det bli annars. Inte bara en gång som jag har snudd på gått i spagat när benet på det vita har halkat iväg.
Wiper-Malin,

Stadhustorget som också kallas rådhustorget eller kommuntorget, kärt barn har många svenska namn, på portugisiska är det rätt och slätt praca do municipal, lär vara det största torget i Funchal.
Du får trösta dig med att tråkighet är nödvändigt för kreativiteten. Du hittar säkert på något som blir mindre tråkigt.

Ha en skön torsdag du med!
Kram
Ama de casa sa…
Vilka härliga bilder från festivalen :-) Det är ju kul att det har kommit igång lite mer nu, fast jag skulle nog personligen ha hållit mig lite i utkanten - har gått och blivit folkskygg under senaste åren...


Ha det gott!
Ama de casa,

tack!

Här har det kommit igång lite väl mycket tycker jag personligen. Vi höll oss i utkanten men kameran är så sinnad att den kan suga in bilderna bara det inte står någon i vägen. Det gäller att inte tappa folkskyggegnistan för tidigt. Jag är likadan som du på den fronten.

Ha detsamma!
Annika sa…
SÅ himla fina bilder och vilken glädje de förmedlar.
Blir glad över att se dem!
Ja, den där stenläggningen är verkligen vacker. Mer sånt i städerna, tack!!!
Roligt att festivalen fortsätter så länge.
Kramar över halva Atlanten!!!
Annika,

tack! Barnen bjöd till, verkligen. Världens sötaste...
Hela den här stan är i stort sett bara stenläggningar som har gjorts för hand. Åtminstone de äldre delarna. De reparerar dem för hand också. I utkanterna finns nyare varianter förstås.

Kramar över samma vatten till dig! :)
Tove sa…
Vilka fantastiska bilder fulla av barns glädje och annat härligt!
Hoppas ni två pettasarna som nu övergått i madeirorna har det fint och hemmagör er i det liv ni nu har klivit in i sedan en tid!
Kanske har ni känt av några längor och saknaden som hör till i nyskapandet.
TACK så mycket för hälsningskramen Anki hade med sig till mig!
Må så gott söstra <3
Tove,

tack snälla du!
Det finns väl inget bättre att se på än när barn är genuint glada. Det går raka vägen in i hjärtat, det.
Vi har det fint Tove, på alla sätt och snart är vi helt hemmastadda; det mesta av byråkratin är på plats både här och hemma i Finland.
Nej, egentligen inte. Det finns inte någon längtan eller saknad annat än till barn o barnbarn. Sånt går förstås att åtgärda via flyg, Internet osv. så vi träffar dem i alla fall på något sätt innan vi ses på riktigt.
Om Anki är kvar så ge henne en kram också!
Må detsamma du med söstrami! <3
BP sa…
Vilken fantastisk fotograf du är. Kan hända att jag sagt det förut, men det tål ju att upprepas:-) Å du behövde inte ens leka mammarazzi. Älskar föräldrarnas inställning till att få fota deras barn. Det är ju aningen skevt och konstigt här - raka motsatsen till Madeira med andra ord.
Ser mycket fram emot fler inlägg om blomsterfestivalen. Att få uppleva den live - WOW säger jag bara:-)
BP,

tusen tack! :)
Den här gången var det så legalt det kunde bli, de ville verkligen bli fotograferade.
Givetvis blir det flera inlägg, det är långt kvar till den 29 maj när blomsterfestivalen avslutas.
Bosse Lidén sa…
Trevligt inlägg från Festa do Flor. Säger det högt nu. Låter mycket finare än på svenska. Tänk att få gå i sådana guldskor.
Helgkram, Bosse
Bosse Lidén,

tack! Ja, ibland låter ett annat språk lite finare, helt rätt, jag håller med. Jag har gjort det en gång i tiden för en oherrans massa år sedan då jag var lite äldre än den lilla sötnosen, alltså gått i sådana guldskor.
Man ska nog ha väldigt söta fötter för att gå i sådana tror jag. ;)
Helgkram till Gotland och er båda!
Paula Merio sa…
Dom kan verkligen ta ut svängarna o njuta när det bjuds till fest! Detta med fotande har gått till överdrift här i Sverige tycker jag. Okej att man kan bli upprörd om någon tar foton på ett barn och exponerar det på många allmänna sidor som instagram eller facebook och man där med lite möda kunde ta reda på vem som är på bild. Kanske beror det på att det har hänt för mycket otrevligheter eftersom Sverige tillhör de länder som ägnar störst tid vid olika sociala medier. Tycker inte mig se att alla barnen sitter med en mobil i handen där i Funchal, något som är påtagligt här hemma.Ett himla liv blir det när barnen förbjuds att använda mobilen under skoltid...suck
Paula,
ja, här gillar de att ha roligt, att ha fest på många olika sätt.
Jag minns att jag har läst om olika incidenter på folk som har lagt ut bilder på sina barn eller på andras barn och allt vad som kan hända på ett otrevligt sätt. Personligen förstår jag det väldigt bra. Mina barn vill inte att jag lägger ut några bilder på barnbarnen alls. Så därför har jag legat lågt med dem. Här ser du mobiler men inte i händerna på de allra minsta, förutom några undantag förstås. Jag tror att det är lite hårdare gränsdragningar här än hemma i Norden, vad gäller mobiler och lektioner. Kan tänka mig med tanke på hur det annars är i samhället att man inte får använda mobiler under lektionstid. En självklarhet tycker jag. En lektion är en lektion och inte en stund att slå sönder med mobilen i hand.
Bosse Lidén sa…
Tack ska du ha. Vi fick äntligen sol och lite varmare igår.
Undra vad den söta flickan med två blommor tänker just då?
Vackert torg som verkar vara schackfärgat.
Barnen är alltid vårt framtidshopp. Många gånger är de smartare än vi vuxna. Det sägs att barn föds med hundra språk men berövas nittionio. Jag tycker det ligger mycket sanning i de orden.
Kram, Bosse
Bosse Lidén,

hon ser betänksam ut men jag undrar om hon inte är lite blyg när det kommer till kritan? Det var ju rätt så många där som fotograferade och tittade på när barnen lade sina blommor på väggen.
Det ligger oerhört mycket sanning i det. Barn är många gånger klokare, mera omedelbara, än vad vi vuxna är. Vi har erfarenheten, men de bär på klokhet som vi kanske inte förstår alla gånger.
Gillar egentligen inte jämförelsen som många politiker drar till med att det är som att vara i en sandlåda, när de inte gillar motpartens åsikter. Om folk skulle förstå så mycket klokhet det finns i sandlådelekarna. Det är allvarligt det barnen gör.
Kram

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio