En rosig måndag

Den här råkar jag veta att heter Bela Portuguesa/Portugisisk skönhet

    Jag upptäckte att jag har så många rosor i mitt bildarkiv. 
    Rosor som blommar här året om. 
    Fantastiskt eller hur? 
    Så nu delar jag med mig några av dem och hoppas att de förgyller den 
    inkommande veckan för er alla som tittar in här.


Den här ovanstående rosen ser jag från mitt köksfönster varje dag. 
Min granne Z. odlar den. 
Ni ser nog liksom jag att ohyran är svår. 
Också den ros som vi har i vår lilla täppa är anfäktad och anammad 
som kapten Haddock säger. 
Ett otyg man får dras med om man inte vill använda gift. 
Jag försöker mota bort eländet med diskmedel och bikarbonat 
blandat i vatten och till viss del hjälper det. 
Men man måste ligga på, så att säga. 
Har någon ett bra miljövänligt tips annars? Tas emot med största tacksamhet. 


    Den här rosen växer ymnigt och glatt i ett grannkvarter till oss. 
    Jag vill gärna ha en likadan som klänger på räcket runt vår terrass.


    Också hos en granne. En bit härifrån. Ljuvliga färger eller hur? 


    Ett par kvarter härifrån oss växer den här ljuva saken. 
    Ser ut som en nyponros men är vit
    Bladen är dock inte alls nyponrosblad. 
    Jag tror att det är en Cherokee-ros (rosa laevigata) 
    Det är en klätterros med grenar som är många meter långa.


   Någonstans i Funchal växer denna skönhet. 
   Jag minns inte var men jag "tog" den med mig hem med kamerans minneskort som hjälp.

   

    Den här ljuva skönheten "plockade" jag senaste lördag utanför Teleféricon. 
    Makalöst vacker eller hur?

    Så där, nu består buketten av sju olika rosor. Njut av dem alla! 

    Copyright: Karin Eklund, Funchal, Madeira

Kommentarer

Ditte sa…
Tack för att du förgyller denna dag med vackra rosor. En fröjd att se och jag njuter av dem alla. Och jag kan nästan genom dina fina bilder känna doften.
Önskar dig en bra start på veckan.
kram
Ditte,

tack för din kommentar!
Bela Portuguesan doftar ljuvligt och mycket.
De andra var alla lite grann på håll så jag vet inte hur de doftar men troligen väldigt bra.
Önskar dig detsamma!
Kram
Underbart med rosor! Har inga själv, men funderar på om det inte skulle vara läge att leta reda på en ros som gillar vårt torra klimat. Kan inget om rosor heller.. men lär mig gärna! Den aprikosfärgade i nyanser är ljuvligt vacker! Den har heller ingen ohyra (på bilden iaf) så kanske den grannen har ett tips.
Ama de casa sa…
Tack för dom fina rosorna!
För att bli av med ohyran skulle jag kunna skicka Anders med sin sekatör. Ett smärre problem är dock att då försvinner inte bara ohyran utan hela växten... ;-) :-D

Anna i Portugal,

ja, rosor är det något alldeles speciellt med.
Är dock ingen bra kännare av dem jag heller, älskar dem bara. Men kanske det räcker så? :)
Den aprikosfärgade är instängd bakom låsta grindar, får nog knacka på när vi går förbi nästa gång och ta DeepL till hjälp och kroppen förstås.
Jag gissar att den grannen också visar en sprayburk med innehåll av det tuffare slaget. De är duktiga på att spruta och bekämpa här så att alla insekter faller döda ner. Men man kan ju alltid försöka. Försöka duger som det heter.
Ama de casa,

Anders med sekatören hjälper mot allt vad ohyra gäller kan jag tänka mig, haha...Ibland klipper jag till jag också när jag inte orkar stå emot de där små krypen som äter upp allt på nolltid. Ibland klipper jag dem i två delar, ibland klipper jag plantan och använder den som gröngödsel. Någon nytta ska det vara med ett liv.
Tove sa…
För det här inlägget får du ros och en ros - utan ohyra :-)


Susjos sa…
OJ så fina rosor du visar oss, tusen tack för all fägring!
Ha en fin start på veckan!
Kram
BP sa…
Jag njuter för fullt! Vilken fotograf du är! Fantastiska kreationer skulle jag säga, både av naturen och av dig. Bra kombo:-)
Märtha sa…
Verkligt snygga bilder av rosor! Jag har ju en hel del kunskap om rosor som växer här, men utomlands är jag förstås helt ställd. Även om jag hittat bekanta rosor både i Australien och i Sydafrika. Ohyra kan ha så pass många olika orsaker, jag skulle också nöja mig med dina metoder. Jordmån, vatten, grannar, planteringssätt... Vintern har tagit bort några av våra rosor, snart måste vi bestämma vilka rötter vi gräver upp och vilka vi ännu väntar på. De underjordiska delarna brukar vara sega - om rosen bara är tillräckligt djupt planterad. Nu kroknar dagens flitiga rabattkrypare! Sov gott!
Bloggblad sa…
Underbara rosor. Själv kan jag bara två eller tre rossorter, men jag njuter av dem även om de är okända.

För många år sedan skrev jag en artikel om rosparken i vår stad. Intervjuade mannen som byggt upp den, han var gammal rosexpert alltså gammal = expert sedan länge. Jag fotade och antecknade namnen och mannen fick korrekturläsa och godkänna så att namn och bild stämde.

Men ack ... så fel allt var, tyckte en annan rosexpert i stan när hon läste. Hon avfärdade i stort sett allt som mannen hade sagt, och skällde - nåja, hon skickade arga mail ideligen under rätt lång tid och klagade över att jag for med osanning. Jag förklarade läget, men hon gav sig inte på länge. Hon visste minsann! Hon krävde en dementi ... för hon visste minsann bättre.

Precis där tappade jag lusten att lära mig mer om rosor.
Susjos,

Rosor är alltid rosor..så vackra.
Ha detsamma och tack !
Kram
BP,
Härligt! :)
Tack!
Kan det bli annat än bra när det gäller rosor?
Märtha,

Tack!
Jag är tyvärr dåligt insatt när det gäller rosor även om jag tycker om rosor väldigt mycket. Några sorter känner jag till men sen inte så mycket mera. Fredsrosor odlade jag i vårt grönsaksland ett par år när de inte trivdes i blomsterrabatten, men så kom det några kalla vintrar och då växte de neråt mot Kina istället. Eller vart de nu tog vägen?
En gul tivoliros hade vi i Fyrklöverlandet också, den var jättefin. Hoppas den är det ännu så de nya ägarna får njuta lite längre fram i sommar av den.

Ohyran här är så ny för min del; den finns överallt och ingenstans, uppstår där man minst anar. Mitt i allt så har någonting ätit upp tagetesplantorna också. Kanske ödlorna? Kanske inte. Jag försöker stärka allt som växer med gödselvatten av naturligt slag. Få se vad jag lär mig inför nästa år? Sov gott du flitiga rabattkrypare!
Bloggblad,

Jag kan inte särskilt mycket alls när det gäller rosor. Uffe är mycket bättre på det än vad jag är men jag är intresserad förstås. Njuter fullt ut av allt det vackra.

Usch så tråkigt med dylika bästvetare. Jag är övertygad om att mannen, den gamla rosexperten visste vad han talade om.
Det finns energitjuvar och sådana som måste hävda sig i jämförelse med andra. Tänk om hon hade tagit det lite mera varligt istället. Kanske hon till och med hade lärt sig någonting om sitt eget vetande. Vad gäller växter ska man aldrig vara för säker har jag lärt mig. Det är en hel vetenskap och det är lätt att ta fel.

Jag förstår att du tappade lusten. Det skulle jag ha gjort också och önskat henne den allra taggigaste rosen .


Paula Merio sa…
Wow du visar fler rosor på en och samma gång än vad jag förmodligen erhållit i hela mitt liv! Den rosa-aprikosa är ju helt makalös, men jag skulle verkligen inte kunna välja en favorit, alla är vackra på sitt sätt! Vilket överflöd av livets vackra!
Paula,

ja, här finns ett överflöd av livets vackra. Idag igen "plockade" jag några när vi var ute på en långpromenad. De finns överallt. Den rosa-aprikosa är väldigt vacker!

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio