En salig blandning


    Det låter nästan som Fazers bästa! En salig blandning.
    Fast det är ännu bättre.
    Jag befinner mig  i Malaga igen och i bilmuséet.
    Mitt eget lilla veckotema plägar bli rätt så långt.
    I nuläget har jag möjligen hunnit halvvägs, kanske inte ens så långt

    Den här veckan börjar jag med att visa en oerhört vacker dress och en speciell bil.



    Lite grann från sidan om, så ser man dressen bättre.
    Den är italiensk med basen i Frankrike och designerns namn är Nina Ricci. 
    Nina var vän med Andy Warhol, vilken gav henne inspiration till  denna luxuösa dress. 
    Uppriktigt sagt så visste jag inget om detta, men jag kan läsa innantill. 😊
    Tack och lov så är det mesta på muséet väldigt informativt. 
   
    Men bilen då?, undrar kanske någon. 
    Det är en Lancia, också italiensk, årsmodell 1939, handdesignad.
    ( V8 82 hp, 3000 cc, modell Astura) 
    Pininfarina säger det mesta, bäst att ni läser själva om intresset finns.

   


   En hel radda med hattaskar fanns det också där bland alla läckra kläder och bilar.


   
    Rosafärgade märkesväskor  (+ en vit) fanns också. Lite slarvigt och charmigt 
    låg de i en enda hög  på golvet.  

  



    Det här är en Cord
   (  från USA, årsmodell 1937, V8 170 hp 4700 cc 812 Supercharged)
    Bilen är designad av Gordon Buehrig, den bästa designern under den tiden då det begav sig.
    VIP-människor köpte den och körde den, bl.a. Amelia Earhart och Tyrone Power. 
  

    Jag är inte alls intresserad av vem som har haft råd att köpa de här bilarna...
    men ofta finns just den typen av information vid bilarna som man går förbi på museét.
    Tydligen betyder det mycket för många besökare
    Och visst, när  jag ser på bilen här ovan kan jag ju tydligt se hur Tyrone Power startar den och
    drar iväg. Till det behövs verkligen inte mycket fantasi.


    Ganska nött är den, skönheten.

  

Kvinnlig fägring hörde också till i bilvärlden.
Det går inte att ta miste på det för nästan till
hundra procent så är det en feminin docka
som står bredvid bilarna.
I och för sig är det förståeligt, för de är ju vackra
men personligen tycker jag att det kunde vara
trevligt att få se hur männen klädde sig på den här tiden också.

Klänningen har burits av Amelia Earhart .
Jean Patou´s namn nämndes i sammanhanget
men mina anteckningar var lite för otydliga.
Jag kunde faktiskt inte läsa vad
jag hade skrivit. Hujedamej, men antingen
är det Jean Patou eller Christian Lacroix som har skapat klänningen. 
Snygg är den som bara den i vilket fall som helst.




 En bil från en annan tid har smugit sig upp bakom den vackra dressen



   En blågräddvit Panhard et Levassor
   från 1938 ( Frankrike) finns med i den
   fina samlingen. ( 6 cyl. 75 hp. 2900 cc.
   Modell X77 Dynamic).

   Kallad " The Noon Devil".
   Äkta art deco-stil, med en unik kuriositet,
   ratten finns i mitten av bilen




 

     Klicka på bilderna så kan ni se klänningarna bättre...


    Tre vackra lampor

  


   Den här gången avslutar jag inlägget med en soffa och några väskor.
   Få se vad jag hittar i arkivet inför nästa veckas vintagetema. 
   

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska


Kommentarer

Gunnel sa…
Jag blir så glad varje gång jag kommer in här och upptäcker alla tjusiga bilar och klänningar. Hattaskarna skulle jag gärna ha hemma hos mig, men de fick gärna vara tomma....trivs bäst barhuvad. Väskorna är också något som jag inte kan slita ögonen från. Jag hade sko och väskmani när jag var yngre och det har nog inte gått över helt. Det måste vara Patou som designat Amelias klänning eftersom hon dog 1937 och Christian Lacroix föddes 1951. Hoppas du har mycket kvar att visa i samma stil. Ha en trevlig helg.
Så roligt Gunnel! Det är kul med gamla vackra saker och kläder. De har det där alldeles speciella.
Också jag skulle nöja med tomma hattaskar. Har bara en solhatt som duger mera än väl. Väskor och skor har alltid fascinerat men det blir inte mycket av det nu längre, bara det nödvändigaste. Tack för Patou! Då fick jag svar på den frågan. Visste inte själv vad jag egentligen hade antecknat. Ha en fin helg du med!
Annika sa…
SÅ fint! Speciellt klänningarna och accessoarerna. SÅNT gillar jag. Underbara hattaskar likaså. Vilken skatt! Männens kläder är inte riktigt lika intressanta ;-) Du vet hur det är, sällan man snackar så mkt om den på galor etc ;) När jag jobbade som dekoratör var det absolut roligaste att jobba på damavdelningarna, och jag tyckte det var dödande trist när jag var tvungen att hålla på med herrkläder, haha!!! Christian Lacroix, ohlalala!! Ha en fin helg!!
Paula sa…
Pillerburkar, kallas de så, hattarna på sista bilden? Campbells sopp-klänning var ganska frän, fast inget jag vill ha på mig. Gillade deras oxsvanssoppa, är uppvuxen med den, men vad jag vet tillverkas den inte längre. Förekom på många finare middagar som förrätt...
Den tvåfärgade bilen gillade jag bäst, ännu bättre att ratten var placerad mitt i, då kan man vara co-driver! Glänsande krom, ja jisses vilka åk. Underbart att fly undan den trista verkligheten en stund. Inte konstigt att folk (speciellt jag) älskar kostymfilmer och serier på teve. Trevlig helg bästa Karin
Klänningarna är jättefina och allt det andra med förstås. Det skulle ändå vara roligt att se hur herrmodet såg ut och förändrades i takt med tiden. Men jag håller med att klänningar och accessoarer är vackra att se på. Ha en fin vandrarhelg Annika!
Uppriktigt sagt så vet jag inte Paula. Jag tror att dynorna i soffan, ska likna pillerburkar/hattar. Soppklänningen är frän, jag håller med dig om det. Också jag tycker bäst om den tvåfärgade bilen. Det är nödvändigt att fly undan ibland. Verkligheten är ändå så nära inpå en hela tiden. Trevlig helg önskar jag dig också Paula!
Ditte sa…
Nina Ricci minns jag så väl. Hade någon parfym från henne och vet att hon designade många tjusiga klänningar. Mina bilfavoriter denna gång är Lancian på första bilden. Gör sig fint med klänningen. Och sedan fastnade jag för Tyrone Powells Cord. Men alla är riktiga skönheter. Väskorna i sin hög var en läcker bild.
Tack för veckans vintage bidrag. Har tittat och njutit av text och bilder.
Önskar dig en fin lördag.
Nina Ricci minns säkert de flesta av oss i vår ålder :)
Alla bilar är skönheter, jag håller med. Nu har jag befunnit mig i början av år 1900 ett bra tag men så småningom kommer även senare bilmärken in i det hela. Önskar dig detsamma Ditte!
Marina sa…
Vilket härligt ställe och vilken fantastisk blandning av föremål! Nu måste jag ju börja fundera lite över vilken klänning och vilken väska av mitt stora utbud som passar bäst till vår bil...;)
Ja, jag fick också huvudbry. Min bil är grön och maken gråsilver..
Garderoben måste kanske förnyas. Inte när jag åker med min bil men om jag åker med honom så...
Ett härligt ställe är det, utan alla tvivel är det så.
Anki sa…
Oj så mycket läckerheter du bjuder på! Den blå/ gräddfärgade bilen är en riktig godbit!
Tjusiga klänningar och en mångfald av både väskor och hattaskar - tack för ännu ett spännande inlägg från museet i Malaga!
Ja, jag är också förtjust i den blågräddvita bilen. :) Tack Anki för titten in på min museivandring.

Populära inlägg i den här bloggen

Ett oförglömligt fyrverkeri får avsluta året

Veteranbil nr. nio och tio