Från hästekipage till att kasta korsetten
Något sånt har hänt med mig också men det är väl som med så mycket annat här i världen,
det gäller att ta vara på ilet medan det pågår.
Är man antingen on eller off så är man och nu just är jag ON.
För min del tänker jag hålla ett eget vintage-tema en dag i veckan, ett tag framöver
så jag hoppas att On-knappen hålls på plats och inte får något annat för sig,
för i mitt bildarkiv finns det många vintagebilar och -kläder med mera att visa efter vårt besök
på bilmuséet i Malaga.
Alla bilar och övriga saker som finns där tillhör portugisiska Joan Magalhaes.
Samlingen är jättestor, bara bilarnas antal är ca 100 st. Ett stort utrymme behövdes och hittades
just i Malagas f.d. tobaksfabrik från år 1927.
"Delphos"-dress och "Horseless" |
Den här bilen heter Winner (USA), Transition. 2 cyl. Modell A. Kallad "Horseless"
("Sin caballos" på spanska)
Modellen visar på övergången från hästekipage till automobil.
Man tillförde bara en rudimentär motor till hästekipaget för att få igång den första automobilen.
Hästen fick stå kvar i stallet och automobilen rullade ut i världen.
Klänningen till vänster i bild är skapad av modeskaparen och allkonstnären
Mariano Fortuny y Madrazo ( 1871-1949) .
Han anses vara den mest betydande nydanaren inom mode och textil design
under det tidiga 1900-talet.
Bland annat är han känd för de berömda Delphos -klänningarna,
som är kroppsnära och olikfärgade klänningar i veckat siden.
De bars av den tidens kändisar som Sarah Bernhard, Isadora Duncan, Peggy
Guggenheim, Mata Hari och Oona Chaplin.
Mariano Fortuny, var född i Spanien och började sin konstnärliga bana som målare.
Han är också känd för sina tekniska uppfinningar, framförallt inom
elektrisk teaterbelysning och arbetade också med fotografi, industriell design och måleri.
På en skylt vid klänningen stod det "Down with the Corset!" Ner med korsetten!
Ingenting blev det samma efter Fortuny.
Jag har inte länkat till Fortuny, det finns så mycket att läsa om honom så jag hade svårt
att välja länk. Men googla om intresset finns och välj eller läs allting.
I en av länkarna framgår det att han inte var ensam om att skapa Delphos-stilen.
Inspirationen fick han och hans fru från den grekiska gudinnan Delphine.
Som alltid finns det en kvinna bakom en framgångsrik man.
Den är tillverkad i Belgien år 1904.
(1 cyl. 5 hp 600 cc. Modell A "Minervette")
Det är den minsta modellen av Minervafamiljens prestigefyllda bilar.
Märket (brandet) såldes av Charles Stewart Rolls (Rolls Royce).
Bilen användes av kung Carlos I av Portugal under hans turer till staden Vidago.
Vidago ligger nära norra gränsen till Spanien.
Den räknades och räknas fortfarande till en spa-stad och är känd för sitt mineralvatten.
Bilen hittades på samma ställe sex decennier senare.
Kungen körde bilen i början av 1900-talet eller i alla fall så åkte han i den.
Han hade säkert chaufför medan han vinkade till folket
Troligen tillhörde capen till vänster någon som var sällskap åt den portugisiska kungen i samma bil
( Minervette)
när han besökte den norra delen av landet (Portugal) år 1906
Don Carlos kallas capen, men har ingenting som helst med Giuseppe Verdís opera att göra.
Vad gäller capen spekuleras det...
ingenting är säkert, bara osäkert men ändå så säkert så sannolikheten att
det är sant är stor.
Förmodligen också nästa gång när jag tar er med till vintagebilarnas och -klädernas tid.
Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska
Kommentarer
Jag ser fram emot nästa inlägg i samma anda!
Ha det gott Karin!
HAHA, jasså, Taina har börjat blogga igen :-) Ska gå och besöka henne direkt, hihi!!!
Vintage en gång i veckan blir kul.
Ha en fin dag!
Det finns så mycket fint att uppleva och upptäcka i världen. Att man själv börjar höra till hedenhös spelar ingen som helst roll. Intressant är det, absolut.
Ha det gott du med!
Jodå, Taina är igång igen, lyckligtvis nog.
Ha detsamma Annika!
Kul inlägg! Gillade den där Fortuny som plockade bort den löjliga korsetten och tillät kvinnorna vara fria under sina kläder. Vissa har efter det tagit det ett steg längre att vara "helt fria" under klädseln!
Vad gäller bilar så brukade min farfar och farbror ha gamla bilar, riktiga vintage-bilar. Se om jag hittar ett gammalt foto. De bodde i Pori. Kommer så ihåg vad spännande det var när de körde fram dem till huset.
Ha en fin onsdag!
Balansgången är som den är, ibland är det si och så men korsettens tid tror jag inte att vi vill vara med om.
Hoppas du hittar en bild av den gamla goda tiden i Björneborg/Pori.
Veteranbilar/vintagebilar är så vackra. Nu ser alla nästan likadana ut.
Ha detsamma Taina!
Tror du inte att din långa bloggpaus hjälpt till att nu producera så många fina läsvärda intressanta inlägg. Jag är säker på att du i huvudet har format mycket redan långt innan det hamnade på pränt. Det har liksom fått mogna i lugn och ro. Annat med en själv som mest bara kastar ur sig något inte alltför eftertänksamt. Men det är ju det som är kul i bloggosfären! Alla våra olikheter och ändå så är vi lika, vi gillar att blogga, o jag gillar din blogg speciellt mycket!
Jag förmodar att det är väldigt bra med lite paus ibland, hjärnan producerar under tiden i alla fall. Så du har nog helt rätt Paula. Det där vet du. Du kastar inte ut någonting oeftertänksamt, du har ju en fin tanke bakom, så får andra att också tänka till. Det är roligt i bloggosfären. Vi är olika, vi är på olika humör, har våra dagar och dagar, precis så där som livet är för var och en av oss. Tack Paula! <3